סביבה ומדע  מדע  תולדות המדע
האם תיתכן חברה ללא כסף?
ניל פרגוסון
פורסם: 22.03.11, 08:35
תגובה לכתבה תגובה לכתבה
הדפיסו את התגובות הדפיסו את התגובות
חזרה לכתבה
לכתבה זו התפרסמו 59 תגובות ב-41 דיונים
1. מרתק
אלון ,   תל אביב   (22.03.11)
למרות שהייתי מעוניין בקצת יותר העמקה בנושא
2. מעולה, לא אופייני ממש מקווה שתמשיכו ככה.
עדי   (22.03.11)
3. יש תשובה אחת לשאלה. והיא חיובית
גל   (22.03.11)

קוראים לשיטה כלכלה מבוססת משאבים או the venus project

זוהי גישה לגמרי שונה מכל מה שהכרתם

אולי יש לזה קצת במשותף עם קיבוץ במובן שהכל מתחלק בין כולם

אבל לא הייתי אומר "מתחלק" מה שגורם לחשוב שיש לנו מחסור

וזהו איננו המצב כיום עם רמת הטכנולוגיה והידע שלנו

המערכת המוניטרית לא פחות מאנטי כלכלה

זה אומר שאי אפשר לייצר את הכי טוב.

השבתה מתוכננת, ייצור מתאים לבקשת האזרח המוגבל בכסף

כזה שלא אכפת לו מטובת האדם אלא רק מהכיס שלו

להקטין הוצאות ולהגדיל הכנסות.

 

בכלכלה מבוססת משאבים אין כסף

כי מה שאנחנו צריכים זה בעצם גישה לצרכי החיים שלנו

בכלכלה מבוססת משאבים אין כלא,פוליטיקאים,שוטרים,עוני

אנחנו צריכים להכריז על כדור הארץ כאל נכס משותף לכל האנשים

ולשמר את הסביבה.

 

אם אתם רוצים להבין עוד

Global Sustainability

http://www.youtube.com/watch?v=mi7pxcn0tCQ

4. אם הכוונה לניהול כלכלי וזכויות קינין ,זה ייתכן.
מייק ,   קריות   (23.03.11)

כרטיס- מגנטי הוא כלי ללא שטרות כסף ומחליפם ביעילות. הבעיה בשלב זה היא באמינות האוחזים  ברישומי סוג וגודל הנכסים הקיניניים של בעליהם.

רק כשימצא פתרון אוניברסלי ואמין על רוב אוכלוסית בני האנוש של כדור הארץ,

העיניין יתממש  להלכה, וללא קשר לאידאולוגיות פוליטיות וכלכליות.

  עד אז... מוטב לבדוק מידי פעם בבנקים את כמות הכסף שעומד לרשותנו ונתן

לעבירו לארנקנו !!! בינתיים "רובנו דומים לספרדים"ת ומיעוטנו "לאינקה".

5. זה יכול לעבוד רק בחברה יצרנית הומוגנית
יוספוס/ארה"ב   (22.03.11)
בה אין טפילים, אוכלי חינם או אנשים שעושים ילדים ללא שליטה. חריגה אחת מכללים נוקשים והכל מתמוטט כי פשוט "לא יהיה הכל, בחינם, לכולם" זה אפשרי רק כשהאינדיבידואל מגביל את צרכיו או לחליפין, דואג לאוכלוסיה קטנה שאינה גדלה ומספק את צרכיה "בגדול". זה כידוע לא אפשרי בעולם בו יש חרדים, ערבים, מוסלמים או סתם מי שלא רוצה ללכת לפי "הכללים". זה ישאר תיאוריה או מעש בדיקטטורות סגורות להרבה מאד מאות שנים.
6. הכסף בסופו של דבר יעלם
יונש   (22.03.11)
לא מדובר בנבואה קומוניסטית או אנרכיסטית אלא בהכרה של המציאות.
כל המדינות בעולם חייבות כיום יותר כסף ממה שבכלל קיים בעולם, אז איך הן יחזירו כשהחוב שלהן רק הולך ותופח?
ארגנטינה ורוסיה כבר עשו בעבר שמיטת חובות.
גם אנחנו בישראל עברו מלירה לשקל ומשם לשקל החדש, כמובן שהמטבעות היום ברוב העולם מנותקים לחלוטין מהצמדה לסחורה כלשהי ולמעשה שווים את מה שמחליטה הממשלה.
כל עוד כולם מאמינים לממשלה שתחזיר להם את הכסף הכל בסדר, אבל ההיסטוריה מלמדת אותנו שאימפריות נופלות ואיתן נופל גם המטבע.
בעולם המודרני ניתן להיפטר ממטבעות ושטרות, שכר עבודה שעתי יהיה קבוע בכל העולם ויוזן בצורה אלקטרונית לתוך העודת הזהות החכמה של כל אזרח. ככה יווצר שיוויון וימנע בזבוז משאבים
7. לא רק שיתכן - זה גם יחזור וזה עניין של זמן.
המצונזר הקבוע   (22.03.11)
בכתבה מוכמנת התשובה.
אולי קצת קשה לאלכוהוליסט לראות חיים שלא דרך הפריזמה של הבקבוק- אבל יש כאלו.
אז כותבי הכתבה כמו מרבית בני האדם פשוט אלכוהוליסטים מקצועיים שמכורים לכסף ולשיטה ולכן הם גם לא רואים וגם דואגים לבצע דמוניזציה של המצב שממנו הם פוחדים/נמשכים אליו.
אז כך:
הכל עניין של התקדמות האנושות.
כמו שהחברה הללו שיצאו מהיער טבחו אחד בשני וגזלו וחמסו וחיו חיים קצרים כתוצאה מכך - כך גם אנחנו לא שונים מהם: אנחנו טובחים האחד בשני והורגים ורומסים וכן הסיבה היא אותה הסיבה תחרות על משאבים רק שהפעם המשאבים עוברים סובלימציה דרך המילה כסף.
די ברור שככל שחברה נתונה פרימיטיבית כך האלימות בה והתחרות בה גדולים.
ובמילה אלימות אני מתכוון למובן המופשט והגדול שבה.
אלימות זה לקחת משאבים סתם כי אתה קיים.
להביא ילדים לעולם וכמה שיותר סתם כי אתה קיים ו או כי אתה רובוט ומתנהג כפי שמתנהגים בחברה המיידית שלך.
אני מאמין בלב שלם שיש אנשים מתקדמים שיישמו את הרעיונות המתקדמים הללו כאשר הם עצמם יהיו מתקדמים וייצרו סביבה של אנשים מתקדמים.
כאשר עמידה בתור לא תהיה הכרחית כי כולנו נרוץ ונביא משאבים עבור השני ולא רק עבור משפחתנו או במילים אחרות כאשר באמת נתנהג כמשפחה אחת גדולה והכאב והסימפטיה והאמפתיה שלנו תהייה אמיתית הרי שבאותו הרגע יעלם הכסף.
ולא, המוטיבציה להתקדם ולהשיג ולקדם את האנושות דרך המדע לא תיעלם כי היא תהייה מונעת הסקרנות והרצון לעזור לאחרים ולא מונעת כבוד וכסף כפי שהיא היום (אם כי לא אצל כל המדענים).

אני מאמין שכמו שיש אנשים שאני רב איתם (בת זוגתי כמובן) על משאבים רק בכיוון ההפוך, אני רץ אחריה ודואג לה ורוצה שיהיה לה באמת ומנסה לעבוד במקומה ובעבורה בצורה חד צדדית והיא רבה איתי גם במידה שווה על הזכות לתת לי - זה המצב של שיווי המשקל שכשתגיע האנושות אליו היא תצליח לקיים אוטופיה אמיתית.
המוח האנושי מתוכנן לשרת את הזולת ורק הסביבה האנושית והתרבות שהשתלטה היא זו שמעוותת את התמונה שאמורה להיות.
וכמו שהמערב השתחרר מאלימות מיידית ועידן אותה כך גם הערבים ילכו בעקבות המערב בעוד כמה מאות ועד אז המערב יעבור לפאזה אחרת.
הבעיה היא ברמת הפרט ובשינוי מהותי בדרך שאנחנו תופסים את העולם.
וברגע שנחזק את האינסטינקטים שלנו לעזור לזולת ולהקריב- בתוך כמה מאות שנים כולנו לא נבין מה היתה השטות הזו שנקראה כסף.
והכסף יוסבר לילדים כפי שהוא באמת: עידון של התחרות על משאבים.
פעם האמנתי בכל ליבי שהקפיטליזם ישאר לנצח כי הוא מייצג את האופי האנושי והקומוניזם נכשל מהסיבה הזו שהוא מנוגד לאופי שלנו - זה היה נכון אך ורק למצב העכשיו.
אבל כנראה שעד כדי כך אנחנו רחוקים מהקפיצה המתבקשת שדברי כרגע בעיני רוב האנשים הם כמד"ב.

הכסף הורג אותנו גם ברמת האי לוגיות של התנהגותו ושל עיוות השווקים.
ולכן נגזר על הכסף כפי שאנחנו מכירים אותו היום להיעלם.
כיום יש כספים מנופחים שאינם קיימים במציאות ויש שווקים שמקיימים סחר על חובות שאינם בנמצא ובפירמידה הזו אנחנו נתרסק בין אם נרצה ולא נרצה והעניין הזה מעגלי ובשלב מסויים לאחר אחת מההתרסקויות האנושות תיגמל מהכסף.

הבעיה שצריך על מנת להבין להרחיב בתחום השוני בין הגזעים אבל די בשיטתיות כל פעם שאני כותב בנושא מוצאים לנכון פה לצנזר אותי וחבל.
אתם מפסידים לראות את הרעיונות שפוגעים בוללל בסיבה של התהפוכות האזוריות ועוד.
8. קומוניסטים והיפים מטומטמים
יוסי   (23.03.11)
עשו ניסיון כזה - ברית המועצות היתה קיימת 72 שנה בדיוק על הרעיונות האלה. הצלחה לא היתה שם אלא רק עוני גדול מאוד כי אף אחד לא הרגיש ששווה לו להתאמץ כי השכן שלו שלא מתאמץ מקבל אותו דבר וממילא פירות המאמץ יתפזרו ולא שווים את זה. לא סתם אף אחד לא היה יצרני והחברה כולה שקעה ולמרות הגאווה שהיתה לקומוניסטים הם נאלצו לפרק את החבילה בגלל הקריסה הכלכלית. זה ייצר גם דיקטטורות כדי לדכא את רצון העמים לצאת מהבוץ הכלכלי והפער שרק גדל מהמערב.

איך אומרים - מי שלא לומד מההיסטוריה נידון לחזור על אותם טעויות, השאלה כמה אנשים יצטרכו לסבול בגללו.
9. דווקא היתה מדינה קומוניסטית אחת שכן ביטלה את הכסף
Erap   (22.03.11)
קמבודיה תחת שלטון הקמר רוז' בין השנים 1975 עד לתחילת 1979.
10. מעניין מאוד. תודה.
עמי ,   תל אביב -יפו   (22.03.11)
נעים לקרוא מדי פעם כתבת עומק עם פרספקטיבה על החיים, לא רק כותרות של כאן ועכשיו.

תודה למי שהכין את הכתבה ומי שבחר לפרסם אותה.
11. תודה. כתבה מרתקת. כמה תוספות:
תום ,   ת"א   (23.03.11)
חבל שחתמתם כל כך מהר את ההצעות לחברה בלי כסף. יש היום המון רעיונות שונים שמציעים ניהול משאבים בצורת "קוד פתוח". אחד מהם נקרא "כלכלה מבוססת משאבים" או "פרוייקט ונוס". תום
12. במקום לדבר על העתיד בחרת לדבר על העבר
יעקב ,   צפון   (22.03.11)
חיים ללא כסף בהחלט אפשריים ויותר מזה , נחוצים!
המצב שקורה בעולם כרגע הוא בלתי אפשרי
אחוז אחד מהעולם מחזיק 60 אחוז מהכסף
אנשים תתעוררו הכסף הוא הנשק הכי גדול יותר מפצצת אטום יותר
מעוזי וקאלצ' כל יום מתים עשרות אלפי אנשים מרעב בכל מני מקומות בעולם
כי אין להם כסף ללחם , נשמע לכם הגיוני ? הכל מותר בשביל בצע כסף.
ההמצאה הכי גדולה בעולם להדפיס כסף מכלום ולדרוש עליו ריבית
כן כן כסף = חוב , הבנק מדפיס המדינה לווה וחייבת יותר .
נקודה למחשבה , תחשבו עכשיו שאנחנו בפעם הראשונה מייצרים כסף כמו
שקרה בתחילת המאה העשרים - אז ככה הבנק הדפיס מליון דולר היחדים בעולם הוא מלווה אותם למדינה עכשיו מה הוא פרייאר הוא רוצה ריבית
אז הוא מבקש מליון מאה מאיפה המאה האלה הגיעו ??? עם יש רק מליון זמינים , מדפיסים עוד ומגדילים את החוב הלאומי ובעצם משעבדים את כולם
עבור כמה אנשים בודדים שנהנים מהעושר העצום. ההמצאה הכי גדולה בעולם
בעצם הונאת פונזי ענקית שכולנו שותפים אליה. לפחות בעבר זה עוד היה זהב
משו מוחשי, היום זה סתם נייר עם מספר וציור
יש עוד הרבה דברים שאפשר להגיד וגם פתרון לעניין אבל הכל נאמר בסרטים של זייטגסט
"THE ZEITGEIST MOVMENT"

YOU SHOULD ALL CHECK THIS OUT!!
13. מה עם הזהב באפריקה?? שם נולדה שיטת העבדות..
מגי ,   רמת גן   (22.03.11)
באפריקה הכל התחיל..
הייתי מצפה להתייחסות בנושא..
14. חברה ללא כסף זהו העתיד של החברה המפותחת
יולי   (23.03.11)
כבר היום רבים תורמים מרצונם מוצרים, שרותים, ידע, זמן.
חברה מבוססת כסף לא מאפשרת התפתחות של הטכנולוגיה כפי שזה צריך להיות כאשר בראש העניין צריכים להיות גורמים כמו יעילות , אקולוגיות, זמינות אלא הגורם המכריע בימינו הוא רווח - כסף.
חברה כזאת לא תשרוד עוד זמן רב, גורלה התאבדות. היא מחסלת את הקרקע עליה היא יושבת. תראו את הסרט הבא:
http://www.zeitgeistmovingforward.com
15. בזמן הקומוניזם התפאר שר התעשיה הפולני על השגים:
מנשה   (23.03.11)

כינס מסיבת עיתונאים והכריז שהפולנים הצליחו לייצר לבנים לבניית בניינים שעשויים חרא.

העיתונאים: "ומה אתם עושים עם הלבנים המיוחדות הללו?"

השר:"אנחנו נותנים אותם לבולגרים שנותנים לנו בתמורה אפרוחים קטנים"

העיתונאים: "וכשהם גדלים?"

השר:"כשהם הופכים לתרנגולים ותרנגולות גדולים, אנחנו נותנים אותם למזרח גרמנים שנותנים לנו בתמורה חזירונים קטנים"

העיתונאים: "וכשהחזירונים גדלים?"

השר:"אנחנו נותנים אותם לרומנים שנותנים לנו בתמורה עגלים צעירים"

העיתונאים: "וכשהעגלים גדלים והופכים לפרים ופרות?"

השר: "אנחנו נותנים אותם לסובייטים"

העיתונאים: "ומה הם נותנים בתמורה?"

השר: "הם נותנים לנו עוד חרא..."

 

איזה כיף כשיש מעגל סחורות כזה בין מדינות? לא? ;-)

 

 

16. אם הייתי מורה לחיבור...
המבולבל ,   מעלה בלבלות   (23.03.11)
הייתי נותן ציון 60 כי אני נדיב.

המאמר מתחיל ברעיון החברה ללא כסף ועובד לאיך חברה שיש לה סוסים(תותח אחד ורובים) יכולה לנצח אחת פחות מתקדמת,בייחוד אחת שעוד לא גילתה את הפלדה.

מצויין שהספרדים היו חמדנים,אבל עדיין אנחנו לא לומדים מספיק על ההבדל
בין חברה שמתבססת על ציד משותף(שבטים קדומים), סחר חליפין(האינקה) ומטבע בעל ערך קבוע(הספרדים).

אם הייתה רוצה ההסטוריה(והאבולוציה) ולאינקה היו רובים, סוסים ויותר עמידות למחלות האירופאיות(ולמניפולציות של פיסארו) העולם היה נראה לגמרי אחרת אבל עדיין החלק השני של הכתבה לא היה קשור לנושא.מה שגם, האינקה בעצמם לא היו כאלה חברה סבבה.

מעניין,אבל קצת מחמיץ את הפואנטה.
17. מעניין מאוד
ר   (22.03.11)
18. הבחירה כבר פה
Itai ,   tel aviv   (22.03.11)
חברה ללא כסף היא חיונית היום, לאור המצב של העולם, זאת תהיה ההתקדמות הטבעית בעתיד הקרוב, בין אם נרצה או לא..הכלכלה הזאת שלנו לא תחזיק לעד. ממליץ מאוד לכולם להכנס ליוטיוב ולצפות watch?v=4Z9WVZddH9w חשוב מאוד כדי להבין את המשמעות יותר לעומקם של דברים.
19. !!! MONEY MONEY MONEY, MUST BE FUNNY IN THE RICH MAN'S WORLD
(22.03.11)
20. בטח שזה אפשרי
אריאל   (22.03.11)
תצפו ב zeitgeist addendum ו zeitgeist moving forward ובהרצאות של ז'ק פרסקו ופיטר ג'וזף ותראו שזה בעצם אפשרי.
21. לא רק שדבר כזה יתכן
דור   (22.03.11)
זוהי האופציה החלופית הטובה ביותר שיש לאנושות להציע. לעוד מידע, צפו בסרט Zeitgeist: Moving Forward. (נמצא בחינם ביוטיוב)
22. שבט נוקאק-מאקו
רועי ,   חולון   (22.03.11)
קצת היסטוריה..
השבט לא התגלה במקרה.. זוהי עבודה בעיניים של המדינה שרצתה קצת פירסום על חשבון כאילו שבט עתיק שהתגלה. למעשה אלו אנשים קשיי יום ששילמו להם בכדי לחיות כך.
23. עולם בלי כסף
זיו   (23.03.11)
יש כמובן הבדל בין המתכת כסף המטבע, ויחידת מידה כלכלית (שנמדדת בזהב, כח אדם או ערך ממוצע של פרמטרים רבים כמו היום)
יחידת המטבע תעלם כמעט בודאות ובמהירות שיעברו סופית לכרטיסי אשראי והעברות כספים דיגיטאליות אחרות , אין הגיון בשימור המטבעות והשטרות מלבד לאספנים (מטבע של אגורה עלה 3 אגורות , זה מגוכך)

אבל השאלה הגדולה, עולם בלי יחידת מידה כלכלית,כלל שהכל חופשי..
זה יתכן רק עם איןחוסר של משהו.. כסף היא יחידת חוסר כלכלית.. כלומר לא למי יש אלא למי אין .. ולכן הוא עובד ויותר מיצר שיהיה לו....שיהיה לו משהו ..(אוכל מגורים בראות.תענוגות..)

איך יכול להיות של א יחסר כלום , רק באמצעים טכנולוגי שיחסו על :
חוסר במזון/ מוצרים (למשל ע"י יצור ננו טכנולוגי של כל פריט (בדומה למכונת המזון של מסע בן כוכבים) - אפשרי .. אולי תוך כמה עשרות שנים
חוסר בחיים/בריאות ... חיי נצח ובריאות מעיין הנעורים - אפשרי תוך כמה עשרות שנים - אולי אפילו פחות
חוסר בתחבורה:שינוע של אנשים וסחורות ...עם סעיף הראשון ובעזקרת שיגור -שוב בדומה למסע בין כוכבים .. אפשרי אולי תוך כמה מאות שנים.
חוסר ברגשות /סקס/כבוד... יחסים וירטואלים מכל מיני סוגים אפשריים כבר היום.. רק אולי קצת שידרוג..


כמה כסף צריכה האנושות להשקיעה, בשביל שלא יהיה לה צורך בכסף כלל???!
24. בלה בלה בלה....
עדי   (22.03.11)
לא מסכים עם רב מה שמצוין בכתבה.
כן מסכים עם רעיון חיים ללא כסף,חיבור לטבע
ולא מתפלא שאפשר אחרת,לא מצוין בכתבה כמה מאושרים הרגישו השבטים או האנשים שהתנסו בסוג של חיים כאלו,גם אם הם מתו מאלימות וכדומה,אני בטוח שהם היו יותר מחוברים לטבע ומאוזנים נפשית.כמו שצויין בכתבה,לא היה להם מושג של עתיד,לא חיו בחרדה מפני המחר ואם יהיה כסף לסגור את החודש.
אלו לא חלומות באספמיה,זו מציאות שאנו יכולים ליצור,לחזור לאיזון,לחזור לסימביוזה האמיתית שלנו עם כדו"א הארץ שלנו,לחופש האמיתי,ללא שליטת אנשי ההון בעתידנו הכלכלי,ולנמק את נפשנו,למצוץ את לשדנו כעבדים
להתעורר חברים!!!!!!!!!!
25. חמישה יהודים השפיעו על האנושות
א. ז.   (23.03.11)
משה רבנו אמר שהחוק הוא הכל.
ישוע אמר שהאהבה היא הכל.
מרקס אמר שכסף זה הכל.
פרויד אמר שסקס זה הכל.
ואיינשטיין אמר שהכל יחסי.

הכל באמת יחסי. מה המשמעות של חברה ללא כסף? שאל את האינדיאנים האלה מי האיש הכי חשוב בכפר שלהם, הם יגידו לך זה שיש לו הכי הרבה קופים. בני אדם משווים את עצמם אחד לשני ואם חברה לא מגבילה את כמות החומר שבן אדם יכול פשוט לקחת לעצמו היא פושטת את הרגל. כלומר, כל אחד לוקח "רק מה שהוא צריך" לא עבד מעולם. מישהו צריך להגיד כמה מותר לך לקחת. ואז ההוא שלידך, שמגיע לו יותר, הוא במעמד יותר גבוה יותר. והופס, יש לנו מעמדות! קומוניזם לא יצליח לשנות את טבע האדם, אין מה לעשות. לכן מדינות קומוניסטיות היו חייבות להשאר בתוך עצמן, להתנהג כקפיטליסטיות כלפי המערב, לנהל חיי מעקב חולניים אחרי האזרחים שלהן ובסופו של דבר ליפול ולהתפרק.
26. תענוג של מאמרון
בוגי ,   רמת גן   (23.03.11)
27. האם תיתכן חברה ללא כסף? והתשובה.....
(22.03.11)
לא (-:
28. וזה קשור למדע כי...?
פוליטיקה כמדע?   (23.03.11)
אם זה מדע, איך אפשר להתעלם מתוצאות הניסויים שנעשו במאה ה21? זה היה מחריד: עוני המוני, אסונות סביבתיים, חברה דיקטטורית. כך שזה יתכן, אבל כדי לחסום את האופי האנושי, בו האדם רוצה להשיג לעצמו ואם זה נמנע ממנו הוא הופך לטפיל עצלן, דורש משטר מצמית.
29. ועוד משהו
גל   (23.03.11)

בני אדם תמיד חיו במחסור לכן אתה לא מכיר משהו אחר.

אם היית חי בכפר ליד אגם גדול אף אחד לא היה גונב מים ..נכון?

למה שמישהו יגנוב משהו שיש לו בשפע?

אתה מתכוון לאנשים עם בעיות נפשיות? בהם יטפלו בסביבה מטפחת

לא כמו שהיום זורקים אנשים עם בעיות התנהגות לכלא עם עוד אנשים בעייתים

בגלל זה רוב האנשים שמשתחררים מהכלא לרוב חוזרים אליו

30. אתה מדבר על טבע האדם כאילו אתה מבין משהו
יונתן ,   תל אביב -יפו   (24.03.11)
יש פה סרטון של עשר דק' על טבע האדם, אם אתה רוצה לדעת קצת יותר על מה שאתה מדבר עליו (או שתשאר בתפיסה שלך, זה גם בסדר):

http://www.youtube.com/watch?v=KbGGPsrR5y8&feature=player_embedded#at=31

תגובות נוספות
חזרה לכתבה