יהדות  מגזין  עיון
חינוך ב"חממה" אינו טוב יותר
שמואל שטח
פורסם: 23.03.11, 10:15
תגובה לכתבה תגובה לכתבה
הדפיסו את התגובות הדפיסו את התגובות
חזרה לכתבה
לכתבה זו התפרסמו 113 תגובות ב-55 דיונים
1. יישר כוח. כמה הורים אצלנו פועלים להפריד את ביה"ס
הורה ,   פתח תקווה   (23.03.11)
ואף לא אחד עוצר אותם. בעוד 10 שנים נתעורר ולא נבין מדוע גידלנו טמבלים יודעי הרבה פרקי תנ"ך בע"פ. מה עם חינוך להתמודדות?
2. אולי זה נכון אבל הטיעון שטחי ולא מבוסס
בנצי ,   ג.שמואל   (23.03.11)

יתכן ובדיקה תעלה שכל מה שכתב הכותב נכון. אלא שהכותב לא בדק, אין לדבריו שום ראיה, וכל הסתמכותו היא על רחשי לב ואמירות כוללניות חסרות ראיה.

כאשר כותבים על משהוא שהוא "הכללה רחבה" עדין הוא נשאר הכללה רחבה וככזו חסרת משמעות.

מי שמך לקבוע מיהוא "זן משובח יותר של אדם דתי" עצם המשפט הוא אמירה גזענית לעילא.

"מחקרים מראים כי ילדים ששמרו אותם ב"צמר גפן" הפכו להיות חולים יותר", ראית מחקר כזה? ואם ראית, קראת והבנת אותו על כל משמעויותיו? ועד היכן זה נכון ? אולי תמליץ לקחת כל תינוק למח' פנימים בבית חולים, בחורף על מנת "שיתחסן".

לא רציני וחבל שיש על האמר תווית של "נאמני תורה ועבודה", הם, היסטורית, הרבה יותר רציניים . 

3. מיגרנו השכלה מלימודי ליבה - אבולוציה לעומת תכנון תבוני.
אמיר מי-ם   (23.03.11)
בארה"ב מתנהלת מלחמה על הכנסה של לימודי דת במקום לימודי מדע.

מנסים להכניס "תכנון תבוני" לתוך מערכת הלימוד, ומכיוון שיש הפרדה בין דת למדינה זה לא פשוט.


אצלינו פשוט זרקנו את המדעים, לא מלמדים אבולוציה - ושוטפים את מוחות הילדים בסיפורי בריאה. במשך כל לימודי החובה שלהם.


הכחשת מדעים היא תופעה מסוכנת - היא מתחילה בחינוך בבית הספר וממשיכה באי "אמונה" ב:
חיסונים, התחממות גלובאלית, אבולוציה, ארכאולוגיה, היסטוריה...

ככה אנחנו קוברים את מדינתינו, שנתנו למטורפים ביותר לנצח במלחמת התרבות - ויתרנו על חינוך הילדים.


הפקרנו את הלימודים של ילדינו, לאנשים שההסבר שלהם לרעידות אדמה וצונאמי זה הומואים וזה שלא אמרנו מספיק "נ, נח, נחמן מאומן."
4. צודק!!!!
(23.03.11)
5. הורים אינם שמים לב לתהליך ההתחרדות
אמא   (23.03.11)
אני עוברת על מה שהבת שלי מביאה מבית הספר. ממש חינוך חרדי. אין ספרים שאינם ספרי קודש ואין סל תרבות מגוון. סגירות ועולם מצומצם. אני מציעה שנפנה לשר החינוך ונבקש ממנו לעצור את התהליך. עוד כמה שנים יהיה חינוך חרדי וחינוך חרדלי. שניהם יהיו אותו דבר
6. נכון.צודק לגמרי.
דתי שפוי   (23.03.11)
7. כל מילה!
דתיה ,   ירושלים   (23.03.11)
8. בשם ההתחזקות מחנכים לחרדתיות
איתמר, מחנך   (23.03.11)
יישר כוח
9. יופי של מאמר
תירזה ,   ירושלים   (23.03.11)
אני מסכימה איתך, יישר כוח.
10. צריך לעצור את ההתחרדלות
כל מילה בסלע   (23.03.11)
בשקט בשקט, מתחת לאפם של הורים מתונים, הולך משרד החינוך ו"מחרד"ל" את מערכת החינוך ללא ידיעת ההורים או הסכמתם, וסוגר את האפשרויות ללימודים "כלליים" בכל קום שרק ניתן.
11. פשוט נכון!!!
s   (23.03.11)

 

התחברתי לכל מילה!!!!

 

כל הכבוד:)

12. מוזר להסתכל על החינוך דרך הנוטשים...
אני   (23.03.11)

אני חושבת שלא נכון לבחון הצלחה חינוכית דרך אותם אלו שעזבו את החינוך אלא דווקא דרך אלו שנשארו.

נראה שאחוזי הנוטשים בכל גישה די דומים. נניח שעשרה אחוז מכל גישה חינוכית עוזבים את הדרך. אם זה ל"דתי לייט" או לדתלש, או אצל חילוניים לחזרה בתשובה.

 

כדי להבין אם הגישה החינוכית טובה, צריך להסתכל על התוצרים הטובים שהם הרוב ולמדוד איך הם נראים.

ברמה האישית:

האם הם משכילים יותר, יעילים יותר, עמוקים יותר, למדנים יותר, סקרנים יותר? אלימים יותר? בעלי מוטיבציה גבוהה יותר?

וברמה הקבוצתית:

איך נראה הציבור שגדל בדרך החינוכית הזו לעומת האחרים?

 

אחרי הבחינה הזאת, ניתן יהיה להביע עמדה.

בחינת הנוטשים זו רק פריזמה אחת להסתכל

13. סוף סוף מישהו מבטא את מה שרציתי לומר!
איש חינוך   (23.03.11)
14. בפסח יהיה על זה כנס של נאמני, אבל באנגלית
דיויד   (23.03.11)
15. טוב, אז אם אני לא היחידה, מה עושים? וקודם כל איך עוצרים את
ההפרדה המגדרית ,   המטורפת הזו?   (23.03.11)
16. המחקר הכי בדוק זו המציאות -החינוך הממלכתי דתי והדתי לאומי
שמואל ,   מבשרת ציון   (23.03.11)

הפתוח מאבד  יותר יהודים לצד החילוני ואילו בחינוך החרדי המעבר לצד החילוני

בקושי אחוז.

17. תוכל לחבור לקבוצה גדולה של הורים הפועלים נגדי התחרדלות הממ"ד
מה כתובת האימייל שלך   (23.03.11)
18. החמ"ד מתחרדל ואנחנו נקים מסגרות פרטיות, חוק ההכלה מכלה אותנו
מתי יתעורר שר החינוך   (23.03.11)
19. צודק לחלוטין כל מילה בסלע! ילדינו מתחנכים בממ"ד
דתי לאומי ,   באר שבע   (23.03.11)
20. אורנבוך הכוחנית קראה לנו פשרנים???????
זועמת ,   רחובות   (23.03.11)
21. השאלה מה זה זן "משובח יותר"?
אלעד ,   רמת גן   (23.03.11)
אם הכל נמדד בתורניות/דוסיות גרידא, יתכן שהכותב צודק, אך לטעמי יש לבחון גם ביתר הפרמטרים - אדיאליסטיות הבאה בימינו לדי ביטוי ברצון לתרום לכלל בהתיישבות / צבא / חברה / קהילה וכו'.
22. יפה!!! אמירה חשובה ועמוקה
גיא   (23.03.11)
23. דימוי עצמי נמוך+חוסר בטחון עצמי=הסתגרות והתבדלות
(23.03.11)
24. שמחה על דבריך ומצרה על שאורנבוך נוהגת בחמ"ד כבתוך שלה
שירה ,   ק.גת   (23.03.11)
25. שטח , אתה מלך
לירון לסר   (23.03.11)
26. לא יעזור לכם
י.   (23.03.11)

יש שבר בציבור החרדי. כשהייתם מעטים יכולתם לחיות כמו האימישים בארה"ב בבידוד מוחלט מהחברה שמקיפה ומכלכלת אתכם. אבל כשאתם הרבה אתן נחשפים והידים שלכם נחשפים.

 

תבינו, כל חינוני שני יכול לספר לך ש"סבא שלי היה רב".

ואם לא סבא אז אבא שלו.

 

באותה צורה בעוד 2 דורות הרבה חילוניים יוכלו לספר שסבא שלי היה חרדי.

 

 

 

27. באותה הזדמנות לעצור את ביזוי והפרדת הנשים במוסדות הדוסים.
ציוני חילוני חרד   (23.03.11)
28. כתמיד, נאמני תו"ע נוגעים בבעיה אמיתית אבל מפחדים לטפל בעיקר
ירוחם ,   ירושלים   (23.03.11)
מר שטח, מתי תבין שהכל מתחיל ונגמר בדוגמה השלטת אצלנו?
אתה לא יכול לטפל בסימפטום מבלי לעקר את הגורם עצמו. אתה והתנועה הנחמדה שלך מנסים ללכת מסביב כל הזמן מבלי באמת לעשות שינוי אמיתי בציונות הדתית.
29. ההקבלה שלך נכונה רק במקרה ובן יש התפרצות של שפעת
דתי לאומי ,   מרכז   (23.03.11)
ולא למשל, של אבעבועות שחורות.

נכון שכמה ילדים לא ידבקו, (מספר זעום) בגלל החיסון הטבעי שלהם, או שידבקו ויחלימו, אבל רובם לא.

אתה רוצה שכולם יהיו חפיפניקים וזה האידיאל שלך - אז דבר בשמו. אל תתחבא מאחורי הפחדות והטעיות.

הסיפור של הממ"דים הוא הרבה יותר פשוט:
במקביל החלו לקרות 2 תפועות שלא ברור מה גרם למה - ילדים מסורתיים וחילוניים התקבלו לממ"ד וילדים מבתים תורניים שרצו הפרדה ותגבור של שעות תורניות החליטו לעזוב ולהקים בית ספר שיתאים להם.

מן הסתם חלק מן המשפחות התורניות עזב בגלל קבלת הילדים החילונים וחלק מן התלמידים החילונים התקבלו כדי למלא את שורות הממ"ד.
נמשך מעגל קסמים שכזה, עד שהממ"דים הפכו לבתי ספר למסורתיים וחילונים ובתי הספר הפרטיים לדתיים.
הדתיים לייט (אתה למשל) - נפלו בין הכיסאות.
מצד אחד בית הספר התורני לא רצה לקבל את הילד שלכם, ובית הספר הממ"ד היה חילוני מדי.

אז מה עושים? הופכים את זה לאידיאולוגיה מתחילים להאשים את כל העולם.
שולחים את הילד דווקא לממ"ד! ונמצא לזה גם אידיאולוגיה שתלך ביחד עם זה.

אבל יש הורים, שמבחינתם "האח הגדול" זה לא שפעת, אלא אבעבועות שחורות. וילד שצופה בזה נדבר ומדביק את האחרים.
יש הורים שלא רוצים שהילד שלהם ילמד לקלל ולזלזל במורים.
הורים שלא רוצים שהילדים שלהם יקבלו דוגמא לא ראויה מילדים אחרים.
יותר מזה, שלא יקבלו דוגמא לא טובה מהורים של חברים שלהם - שלרוב הם לא יותר טובים.

אז עכשיו את מנסה להחזיר את הגלגל אחורה, אבל זה לא יצליח. בדור שלנו ששואל שאלות, או שהילדים יגדלו להיות מחויבים להלכה או שהם יגדלו להיות חילונים.
אנשים באמצע (שוב, אתה) הם דור הולך ונעלם. זו פשוט המציאות.
30. וההוכחה החותכת להצלחה היא שמואל שטח עצמו
מישהו   (23.03.11)

הכותב הוא מנכ"ל נאמני תורה ועבודה 

וזו התנועה הכי קרובה לרפורמים....

תגובות נוספות
חזרה לכתבה