סביבה ומדע  מדע  מדעי האדם
מסע ארכיאולוגי: בחיפוש אחר השם "ישראל"
ליאת נאה
פורסם: 09.05.11, 16:30
תגובה לכתבה תגובה לכתבה
הדפיסו את התגובות הדפיסו את התגובות
חזרה לכתבה
לכתבה זו התפרסמו 76 תגובות ב-34 דיונים
31. או במילים אחרות - כל המקורות הארכיאולוגיים האמינים שיש
תומכים בתנ"ך ,   יש רק בעיה בתיארוך.   (11.05.11)
למשל, דמותו של יוסף מתאימה מאוד לדמותו של המשנה לפרעה ג'וזר, אימחותפ'. יש גם דימיון בין "צפנת פענח" למילה אימחותפ במצרית עתיקה. בנוסף, ג'וזר ביצע משלחות צבאיות רבות לסיני ולכן יתכן שאמנם הביא משם שבויים רבים בני ה"עפירו" - ואלו הועבדו בבניין הפירמידות. הבעיה: זה קרה ב-2691 לפני הספירה.

אם מנסים לתארך את יציאת מצריים לא לפי התורה אלא לפי מקורות ארכיאולוגיים - אז רעמסס II לא כל כך סביר, כי רעמסס מלך עד 1213 לפנה"ס וזה קצת מאוחר מדי, אם מקבלים שלפי מצבת מרנפתח עם ישראל כבר היה *קיים* במאה ה-13 לפנה"ס. שהרי לוקח לפחות 200 שנה לבסס עם באיזור. פרעה אחמוזה הראשון (1549 לפנה"ס) הרבה יותר סביר. בנוסף, אם קראו לו אחמוזה, אז מאוד יתכן שמשה היה אחיו, שהרי בכל זאת, לפי התורה משה גדל כנסיך מצרי.

עכשיו, אם לוקחים את התאריך 1549 לפנה"ס, זה בדיוק מתאים להתפרצות של סנטוריני - ואם כן, אז בהחלט: מכת חושך וצונאמי, אמנם נחתו על מצרים בדיוק כאשר בני ישראל ברחו. למה עוד התאריך הזה מתאים? ובכן, מצרים היתה מפולגת באותה תקופה כאשר בצפון שלטו ההיקסוס. כמעט בדיוק בתאריך הזה, ההיקסוס גורשו ממצרים ע"י פרעה אחמוזה I. הגירוש היה בשנת 1550 לפני הספירה כאשר מלכם האחרון של ההיקסוס, חמודי, הובס ע"י אחמוזה, נהרג בקרב ואוואריס הוחרבה עד היסוד. ראוי לציון שמלכם הלפני אחרון של ההיקסוס, אפפי, בנה מקדשים רבים לאל סת', פטרון המדבר והסופות. בירתם של ההיקסוס היתה, כאמור אוואריס - שישבה בדיוק בארץ גושן.

אם התיארוך הזה נכון - אז כן, בני ישראל אמנם בנו את הפירמידות ולא "רק" את פיתום ורעמסס (וכן, גם אחמוזה בנה פירמידה) והיו במצרים הרבה יותר זמן מכפי שניתן לשער. המצרים שיעבדו אותו לא 400 שנה אלא למעלה מ-1000 שנה וכאשר ההיקסוס כבשו את מצרים, שיתפנו איתם פעולה. כתוצאה מכך, כאשר ההיקסוס גורשו, בהתחלה המצרים התמהמהו, אבל אחרי החושך והצונאמי, הם גירשו את כל "העברים", כאשר אנחנו לא נקראנו עברים בגלל המילה אפירו, אלא בגלל בירת ההיקסוס, אוואריס, שישבה כאמור, בלב ארץ גושן, בדלתא המזרחית של הנילוס והוחרבה עד היסוד ע"י אחמוזה.

אז מאיפה המילה "רעמסס" הגיעה לתורה? רעמסס השני בנה על חורבות אוואריס עיר חדשה לה הוא קרה "פי רעמסס". היה חשוב לסופר המקראי להזכיר לנו, מי בנה את אוואריס במקור. לרוע המזל, האיזכור הזה מטעה את כל הארכיאולוגים.

דרך אגב - המסע שמשה לקח מזרחה ללא ספק לא היה לכיוון דרום חצי האי סיני, אלא הוא חצה את חצי האי סיני ישירות לערב הסעודית, ארץ מדיין. כך שהר סיני נמצא בשטח מדיין בערב הסעודית וקוראים לו ג'בל אל לוז, אבל זה כבר באמת לא לכתבה הזאת.
32. לפחות וליקובסקי הוא איש אקדמיה
יוסי   (11.05.11)
לעומת זאת און זית הוא ראש כת הזוי וחולה נפש
33. הרב זמיר כהן כבר התייחס לנושא
ערן ,   צפון   (16.05.11)
ראו בהרצאתו המרתקת "יציאת מצרים בראי הארכיאולוגיה", בקישור המצו"ב:
http://www.hidabroot.org/MediaDetail.asp?MediaID=9672
34. השם "ישראל" מופיע בכתובת מצרית לפני מרנפתח.
עוזי אבנר ,   אילת   (04.11.11)
שלום ליאת,

לידיעתך, השם "ישראל" מופיע כבר בכתובת מימי רעמסס השני:

van der Veen, P. & C. Theis. 2010. Israel in Canaan (Long) Before Pharaoh Merneptah? AFresh Look at Berlin Statue Pedestal Relief 21687. Journal of Ancient Egyptian Interconnections 2/4:15-25.

עוזי.
תגובות קודמות
תגובות נוספות
חזרה לכתבה