So Steve, now that you are famous and all don't forget that I still need an answer regarding the ERP system. After all one day I want to be a famous scientist just like you (-: Meital
שהייתה תוכנית על עיוור שמשתמש בנקישות על מכשיר מסויים כדי לדעת את מיקומו ובכך להימנע משימוש במקל לעיוורים. מה שהראו בתוכנית, זה שהשיטה שלו לא מכסה את כל הסכנות שעיוור עלול להיתקל בהן, כמו בורות פתוחים, מהם ההד לא חוזר, כך שאין תחליף למקל.
היא נסעה ברחבי הארץ לבד, היתה עוברת כבישים, ועשתה כל מה שאנשים רואים עושים (חוץ מלראות). חושים של עוורים שונים מחושים של רואים ולכן לנו הרואים, קשה לתפוס את היכולות הללו.
כתבת "הם מפיקים צקצוקים מפיהם באמצעות הקשת הלשון על החך התחתונה". הנכון הוא שהם יוצרים את הקול ע"י הפרדה מהירה ביותר של הלשון מהחך העליון (חך הוא זכר). אין כלל נגיעה בחך התחתון.
יצא לי לארח בביתי עיוור שראה כך. הוא תיאר בפני היכן הרהיטים, החלונות, הוילונות ועוד. זה היה מדהים.
"האם יכול אדם עיוור להיות רגיש לסביבתו עד כדי כך שיצליח ללכת ברחוב הומה אדם, או לכוון רובה לפיל מסתער? התשובה לשאלה זו היה חיובית, אך רק בתנאי שאותו אדם ידע כיצד לעשות זאת. סודו של הולמן היה במקל ההליכה שנשא עמו, ובו השתמש כדי להקיש על הקרקע בזמן ההליכה." ההקשה על האדמה מייצרת גלי קול. ההחזרים שלהם מאפשרים, לפחות תיאורטית, לבנות הדמיה חלקית לסביבה. כדי שתיווצר הדמיה כזאת, צריך עוצמה מסויימת של גלי קול, צריך פיזור טוב, צריך תדרים שמתאימים לאקולוקיישן, צריך להתגבר על עיוותים והחזרים פגומים, צריך יכולת עיבוד יוצאת מגדר הרגיל של המידע שהועבר דרך האוזניים/עצמות הגולגולת למוח. לעניות דעתי, הכותב הפליג עד מעבר לגבול הסבירות בתיאור יכולותיו של הולמן.
האופן בו המוח עובד מאפשר זאת. תחשוב עד כמה מסובכות הפעילויות היומיומיות שלך? כמו הליכה. אני עוד לא ראיתי רובוט שמצליח לחקות הליכה ברמה של נער+ בטח שלא בתנאי שטח.
האופן בו המוח עובד "מדלג" על הסיבוכיות של דברים (כמו חישובים) בכך שהוא בונה "מאגר" של דפוסים חוזרים והמשמעויות שלהן. אנחנו לומדים. ובכך אנחנו יכולים להתעלם מ"פאקים" שחוזרים על עצמם.
דרך אגב, פיזיקלית, ככל שגלי הקול יהיו בתדירות גבוהה יותר (אורך גל קטן) הרזולוציה תגדל ויהיו "תמונות" ברורות יותר, כשחושבים על זה, הגיוני מאוד שהעטלפים ישתמשו בתדרים גבוהים כ"כ כדי לנווט, זה פשוט קשה מידי בתדרים הנמוכים יותר.
ממליץ בחום לראות את המצגת הזו ביוטיוב (שישה חלקים של 10 דקות = שעה) שמסבירה על המוח ואיך הוא לומד (זה יותר מנקודת מבט של תכנות מחשבים, אבל מקבלים הסבר ברור בשפה פשוטה, וגם הסברים ביולוגיים). http://www.youtube.com/watch?v=_jFpXi9vQT8