הורים  חינוך ילדים  דפנה תייר
סמכות הורית: תפסיקו להסביר ותתחילו לעשות
דפנה תייר
פורסם: 15.08.11, 12:52
תגובה לכתבה תגובה לכתבה
הדפיסו את התגובות הדפיסו את התגובות
חזרה לכתבה
לכתבה זו התפרסמו 128 תגובות ב-68 דיונים
1. סטירה שווה אלף מילים
gil ,   tlv   (15.08.11)
2. לא מדויק
חגי גירש   (16.08.11)

דפנה שלום. את צודקת שלא צריך לתת לילד הרבה הסברים למה לא או כן לעשות משהו בנושא הסמכותיות. אבל יהיה זה נכון כן להסביר לו פעם או פעמיים למה אנו דורשים זאת ממנו. קודם כל אנו מבהירים לו ומחנכים אותו שהוא לא רובוט שצריך לעשות כל מה שאנו או אנשים אחרים אומרים לו בלי לחשוב ואפילו להבין למה הוא עושה כך. דבר נוסף הוא ליצור שיח בנינו לבין ילדינו גם אם המסגרת היא הורה-ילד ובסופו של דבר הוא יעשה מה שאנו דורשים. גם אם בשנים הראשונות הדבר יקשה ויכביד ויאריך את העניין לדעתי ההסבר רצוי לשנים הבאות. כשאותה אמא תבקש מהמתבגרת שלה שלא לנסוע בטרמפים לאילת ותסביר לה למה יש סיכוי יותר גבוה שתבין כי היא מודעת להסבר. היא מכבדת את ההסבר של האמא. לאורך שנים ההסבר ייצור קשר טוב יותר בין ההורה לילד.

אשמח לקבל את תגובתך.glad_lis@netvision.net.il

 

3. הורים מתייחסים אל הילדים כאילו הם כד שברירי
001   (16.08.11)
כשבארץ, כל ילד שני הוא יותר בכיוון של גורילה עצבנית.

אצלי הילדה לא תעיז להרים את הקול, לא תעיז לנג'ז ולא תעיז להציק לי - לא בגלל שהיא מפחדת, אלא בגלל שהיא יודעת שזה משהו שלא עושים, כי בכל פעם שהיא הייתה עושה את זה פעם, היא הייתה מקבלת צעקה חזרה. אני לא בדיוק בקטע של להרים יד, אבל בואו נחזור שלב אחורה ובכל זאת לא ניתן לילדים כל מה שהם רוצים, כי בסוף הורים כאלה יוצאים עבדים של הילדים שלהם.

קיצר, הורים! תיהיו הורים ולא לפלפים. יש לכם סמכות ואתם צריכים (כן, צריכים) להתחשב בילד בצורה מוגבלת - אחרי הכל, הוא רק ילד ואל תשכחו את זה.
4. איפה הזמנים בהם שתי סטירות היו עושות את שלהם
אחד העם   (16.08.11)
5. בשנות ה-50 החגורה היתה מחכה בבית על התנהגות כזו
חזון איש   (16.08.11)
6. כל מילה בצבע!!!
ריקי ,   רחובות   (16.08.11)
7. טור יפה ומחכים
אבל   (16.08.11)
חבל שלא שלחו את הטור להגהה לפני הפרסום. משאיר טעם לפגם.
8. לא רק העם רוצה צדק חברתי.
ילד מוכה ,   פריפריה   (16.08.11)
9. מאמר נהדר! הלוואי ויהיו לו קוראים רבים.
שולי   (16.08.11)

לצערי אני לא כל כך אופטימית.

רוב ההורים שאני רואה מנוהלים לחלוטין על ידי ילדיהם ואפילו לא מבינים מה הם עושים לא נכון.

נראה כאילו ילדים הם סיוט מתמשך וכל שנותר הוא לחכות שיגדלו, ומכיוון שזה המצב אצל רוב ההורים אף אחד לא מעלה בדעתו שכולם טועים.

אבל הלו - כולם טועים (טוב, כמעט, יש עוד כמה שיודעים להסתדר עם הילדים שלהם).

 

ולא, זה לאו דווקא סטירה. פשוט קצת החלטיות וסמכותיות.

להפעיל את השכל ולא רק את הרגש.

 

10. מנסיון: מבחינה חוקית ילד לא אחראי למעשיו אלא הוריו
(16.08.11)
וכשפעוט בן שנתיים תוקף פעוט בן שנתיים אחר - ההורים הם האשמים בפני החוק. קיימת הסברה ש-"ילדים הם ילדים" אבל זו רק סברה והיא אינה נכונה. כשילד בן 6 "משחק בגפרורים" ושורף את המכולת השכונתית - הוריו אשמים מפני החוק והם משלמים גם משלמים.

זה נראה טריויאלי אך חשוב לומר שהורי הילד אשמים גם במקרה של אלימות של ילדם. אין איפה ואיפה, לשרוף את המכולת כן, ולדקור את בן השכנים לא. אלא שלרוב אנחנו מבליגים ומתעלמים אך חשוב להבין שיש מקרים בהם לא מבליגים. אם הילד מרביץ לילד שלכם פעם אחת - מתלוננים להורים. אם הוא עושה זאת פעם נושפים - מודיעים להורים שרואים את זה כתקיפה שלהם אתכם. זכרו ההורים הם האחראים בדין ולא הילד. הילד הוא "זרוע רחוקה" של ההורים ועל ההורים לעצור את הזרוע מלהכות.

במכזה מקרה היה על אם הפעוט השני לגשת אל האם של הילד המכה ולהחטיף לה פעם אחת ולהסביר - תקיפה היא תקיפה וזכותה להגן על עצמה ועל משפחתה. אסור לה להרים יד על הפעוט אבל חובתה להרים יד כדי להגן על הפעוט שלה, אחרת היא לא הורה ראוי.
11. מתי כבר יפנימו ?
רז ,   מדינת״ הכול מותר״   (16.08.11)
הלוואי שכל הורים ה״דמוקרטים״ ו״מתחשבים״ יתעוררו ויבינו שהם מגדלים מפלצות שמפילים אסון על כל מי שיהיה איתם במגע.ילדים האלה יבינו מה זה סמכות בכל מקרה, אם לא ממכם,אז הרבה מאוחר יותר ובדרך הכי קשה ואולי גם אכזרית (כלא ? )

בהצלחה לכל ההורים!!
אל תפחדו להיות באמת הורים ולא חברים עליזים שילדכם החמודים כל כך.

נשלח מהאייפון שלי
12. ולא יזמינו לנו משטרה עם נכעס על הילד?
אבאל'ה   (16.08.11)
באמת....סמכות הורים....חחחח, הצחקתם אותי, זוכרים את המשפט "אם לא תאכל יבוא שוטר"? , אז היום זה הפוך....אם אני לא יוכל יבוא שוטר, כל ילד זב חותם יודע שאם לא מוצא חן בעיניו התנהגות הוריו הוא יכול להתקשר למשטרה ולהזמין שוטר על אבא אמא....באמת מספיק עם זה....זכויות הילד עאלק....תראו לאן הדרדרנו ילדים בני יומם שותים אלכוהול כאילו אין מחר ובנות צעירות שבעבר בגילם שיחקו בבובות מתלבשות כמו ברביות ויוצאות לבלות והכל בגלל הפחד...כן הפחד של ההורים שמא יחשבו שהם לא ליברלים ומתקדמים מספיק או רחמנא לצלן הורים מתעללים כי הם צעקו על הילד בקניון....ההורים דורשים צדק אמהי (וגם אבא)...חומר למחשבה
13. אהבתי את הכתבה. ממליצה בחום. כנסו.
ירושלמית   (16.08.11)

מנסיון -

הבת של השכנה היתה נושכת את בתי פעם אחר פעם, וזה לא היה נסבל. בתי אהבה אותה מאוד, היתה משחקת איתה, ופתאום - בום, עוד ביס.

ומיד כשזה היה קורה, כל האחים שלה כולל האמא היו מחבקים אותה וממש מגוננים עליה שחס וחלילה אף אחד לא ידבר איתה או יכעס עליה חלילה. רק היו מסתפקים בלומר אח"כ: זה לא יפה, זה כאב לה. האמא היתה טוענת שגם בגן נושכים אותה אז אין מה לעשות.

יום אחד שמרתי על הילדה של השכנה, ואז היא שוב נשכה את בתי, התקרבתי אליה בטון תקיף וצעקתי עליה: אני לא מסכימה שתנשכי אותה, ברור? אני מזהירה אותך שלא תעיזי לנשוך אותה, אחרת יהיה לך עסק איתי.

היתה בכתה מאוד אבל - וראו זה פלא: זה עבד. זאת היתה הפעם האחרונה לגבי בתי. הן היו רק משחקות יפה והיא לא היתה מעזה לנשוך אותה שוב!!!

אגב, היא המשיכה לנשוך את אחיותיה - זאת בעיה של האמא שלה - אבל העיקר שאת ביתי כבר לא היתה נושכת.

14. הכתבה לא עומדת במסר שהיא מעבירה. היא ארוכה
סמדר   (16.08.11)
מדי ומייגעת. אפשר היה להעביר את המסרים, באופן מעמיק, גם ב 300 מילה. לא צריך 1000!!!
15. כמובן שלא הכל שחור ולבן
אבא   (16.08.11)
כל ילד מושפע אחרת מהסבר/דרישה תקיפה ללא הסבר - אדם צריך להכיר את ילדו, יש ילדים שעצם הדרישה נטולת ההסבר תעורר אצלם את מנגנון ה"דווקא" אשר יאלץ את ההורה להעלות עוד יותר את רמת התקיפות והדבר ייגמר כמובן בבכי תמרורים, אם כי לרוב זה יהיה יעיל בהשגת המטרה. ילד שיבין שמסבירים לו יפה ו"בגובה העיניים" בדיוק פעם אחת לפני הדרישה התקיפה ונטולת הפשרות עשוי בהחלט להפוך לילד ממושמע עם הרבה פחות בכי בדרך. גם שיטת ה"אני סופר עד חמש לפני שיקרה כך וכך שלא בטובתך" עובדת מצוין, זה מאפשר לילד זמן לקבל את ההחלטה הנכונה. הכי חשוב - להישאר רגועים ובשליטה מוחלטת. זה משדר לילד שאתם בטוחים בהחלטתכם ואין לכם כוונה להתפשר. הבעיה היא שהורים נוטים לשפוך הסברים בלי סוף ולנסות לשכנע את הילד, כאשר בחצי מהמשפטים לפחות מופיע סימן שאלה בסוף, לדוגמא: "אל תדחוף יותר את הילד הזה, בסדר?" במקום "אל תדחוף יותר את הילד הזה - אני לא מסכים!"
16. אני הייתי
(16.08.11)
אמא "סמכותית" לבכורי. והוא עדיין מתבגר קשה !!! וחוצפן!!!
17. אין בעיה - אני מוכנה לסטור לך במקום להגיב
שרונה   (16.08.11)
18. לא מסכים
שאול ,   מרכז   (16.08.11)
זה תלוי בכוונה של הילד בעשיית המעשה האסור. בהוראת ציווי יש טון מתנשא ומעליב שלא בריא למערכת היחסים אלא אם הסיטואציה דורשת התערבות מיידית. ילדים נעלבים כשאומרים להם "לא" באופן תקיף בעיקר כשהמעשה נעשה בתמימות ולא מתוך רצון למשוך תשומת לב על ידי התנהגות לא הולמת. תארי לעצמך שאת במדינה זרה שבא את לא מכירה את המנהגים (משל לילד בעולם המבוגרים) ואת באה לאכול במסעדה עם מזלג למשל (משל לילד שאוכל עם הידיים) והמארח שלך אומר לך "לא, זה אסור!" באופן תקיף בלי הסברים. אני לא חושב שטון כזה יגרום לשיפור בביטחון העצמי שלך. ילדים נמצאים בחרדה מתמדת לנסות ולהשתלב בעולם המבוגרים כי הם מרגישים קטנים וחסרי חשיבות. קל לקטול ילד על חוסר הבנה של מוסכמות חברתיות אבל בטווח הארוך אני מתערב שזה גורם לבעיות של חוסר בטחון. יותר בריא לתת אזהרה אחת ואח"כ לעשות פעולה שתראה לילד שיש תוצאה שלילית למעשיו (למשל בדוגמה שלך האמא הייתה צריכה להזהיר את הילדה קודם ואז להרחיקה מגן המשחקים לכמה דקות ולהבהיר לה שלא ניתן לשחק עם ילדים אחרים באלימות). זה לא אמור להיות עונש, אלא רק דרך להראות לילד שלכל מעשה יש תוצאה. הטעות הנפוצה היא שהורים חושבים שצריך להעניש את הילד, אבל כל מה שהילד מבין זה שההורה לא לטובתו. ההורה בסך הכל צריך לכפות את התוצאה המתבקשת (למשל הרחקה מהמקום) לפי חוקי התנהגות הולמת בחברה ובטיחות אישית של הילד וסביבתו. הטבע והסביבה קובעים את החוקים וזה מה שצריך להסביר לילד כש"מענישים" אותו.
19. לא חובה סטירה, מספיק להיות חד משמעי
יעל   (16.08.11)
מי שתקיף וחד משמעי - הילדים מקשיבים לו כמו חיילים. מניסיון, צרחות היסטריות ופליקים לא עובדים על ילדים (וכלבים...) מהסוג החזק והלא פחדן. הם פשוט קולטים שאמא חלשה ולא מצליחה להשתלט עליהם.
מה שעוזר זה להיות קצר וחד משמעי ואם זה לא נקלט אז פשוט לקחת את הילד ביד ולהזיז אותו ממה שאסור או לקחת אותו די בכוח לאן שצריך.
דרך אגב, גיליתי שכל הקטע של השאלות "אתה רוצה?" כמו "אתה רוצה לישון?" "אתה רוצה להתקלח?"וכו' ממש לא עובדים טוב. אם מחליטים שזה זמן להתקלח או לישון אז פשוט מכניסים אותו ואם הילד צורח אז לתת לו לצרוח וממש לא להיבהל מהדמעות.
20. אמת!!! כל כך נכונה הכתבה וצודקת הכותבת
נורית   (16.08.11)
נתת לי לגיטימציה להתנהלות שלי מול הילדים בעבודה שלי. כל כך נכון!!!
21. קשקוש
מישהו   (16.08.11)

לדברים שדפנה כתבה אין שום ביסוס מדעי. המדע רחוק מאד מלתת הסברים שכאלו. ייתכן מאד שבשביל ילד אחד, הסבר יספיק ובשביל ילד אחר, שום דבר לא יספיק (עובדה, ממשפחה אחת יכולים לצאת 2 אחים, אחד פושע והשני אדם שמועיל לחברה).

 

הגיע הזמן שנפנים. אין שום בית ספר שיכול ללמד אותנו איך להיות הורים. האינטואיציות שלנו לא פחות טובות מעצות של בעלי מקצוע, שבלאו הכי גם סותרות אחת את השניה שכן הם מבוססות על תיאוריות סותרות.

 

הכותבת גם מתעלמת מהבחירה החופשית של כל אחד מאיתנו, גם שאנחנו ילדים קטנים. כך שייתכן שילד יקבל חינוך מצויין אבל שיהיה גדול הוא יבחר להיות פושע. יתרה מכך, כל פשיעה מוסברת בימינו כבחירה, אחרת, אם זה לא הייתה בחירה אלא תוצאה של חינוך, אז לא היה טעם בענישה.

22. ולפעמים
benny.halevy ,   nazareth illit   (16.08.11)
כשכלו כל הקיצים נשארת גם האלטרנטיבה של מכה טובה בתחת השווה יותר מאלף הסברים. לעזעזל עם זכויות הילד . בלבד שלא להפוך את המכה לשלב הראשון וגם לא להגזים בתדירות.
23. כמה שטויות בכתבה אחת@!
(16.08.11)
24. תסבירו את זה להורים המוגבלים שלי
סובל מרעש וצלצולים   (16.08.11)
25. בדיוק כמו עם כלבים !
ר. ,   השרון   (16.08.11)
26. כתבה מצוינת!
ש.ר   (16.08.11)
ונכונה!
אם ההורים היו מפסיקים להיות חברים של הילדים שלהם הרבה מאד בעיות וקשיים של הילדים היו נמנעים.
27. למספר 1
שי   (16.08.11)
תגיד לי היכן אתה נמצא בכדי שתקבל ממני סטירה
28. גבולות?
יעל ,   מרכז   (16.08.11)

באנגלית לא אומרים גבולות/borders אלא to set limits. זה נשמע הרבה יותר טוב . למילה גבול יש משמעות שלילית. למילה סף או הגבלה יש משמעות הרבה יותר חינוכית.

29. איפה ליברמן שצריך אותו?
דן מרידור (מיצי)   (16.08.11)
30. פוצי מוצי מפונדקוני הופך למבוגר דוחה.
"הכל מגיע לי"   (16.08.11)
תגובות נוספות
חזרה לכתבה