יהדות  מגזין  עיון
באמת שאין סיבה ללמוד כתב רש"י
יצחק טסלר
פורסם: 16.11.11, 18:09
תגובה לכתבה תגובה לכתבה
הדפיסו את התגובות הדפיסו את התגובות
חזרה לכתבה
לכתבה זו התפרסמו 61 תגובות ב-42 דיונים
31. שטויות!!!
נדב   (17.11.11)
אתם יכולים לא ללמוד כתב רש״י אבל יש עשרות אלפי ספרים שלא תוכלו לפתוח, כל אותם ספרים שמעולם לא הודפסו מחדש ונשארו בעימוד המקורי שלהם.

אגב, אפשר גם לא ללמוד אנגלית ולדלג על הרבה מפתחות אחרים לחכמה.

אפשר גם להשאר בורים.

לאדם עם I.Q של חיפושית יקח יום כדי ללמוד כתב רש״י. לאדם ממוצע - חצי שעה.

כתבה מיותרת ומטופשת...

נשלח מהסלולארי שלי
32. צודק. 50% מהזמן מבזבזים רק כדי להבין בכלל איך לקרוא את הגמרא
איתמר   (17.11.11)

החרדים בשם התנגדות גורפת לשינוים. לא מוכנים היו לתרגומים, ניקוד ופיסוק. שטות ממדרגה ראשונה. 50% מהזמן של הלימוד צריך רק כדאי לדעת איך לקרוא פשוט בזבוז זמן. עכשיו הכניסו את שוטנשטיין עם דף מקורי מתלמוד ווילנא - רק שכולם מסתכלים ישר על העמוד הסמוך כדי לקבל את הגמרא מובנת ולעוסה. עדיף ללמוד שטיינזלץ שם צריך להפעיל השכל כדי להבין לבד הסוגיה.

להפסיק עם השמרנות המיותרת הזאת.

אני דרך אגב לומד דף יומי עם הפירוש של הרב שטיינזלץ ומאוד נהנה גם מהערות המחכימות שלו 

33. יאללה, כולם להוציא את הדיסק החדש והמהמם של שרית חדד
אני   (17.11.11)

בואו נפסיק להתעלל בילדים הרכים. מספרים, נוסחאות, תרבות לא עלינו, תנ"ך.

באמת, מי צריך את כל הסבל הזה?

מחר, ילדים, נשיר בכיתה את הדיסק החדש והמ-ה-מ-ם של שרית חדד. מחרתיים נגלוש לעמוד הפייסבוק של אייל גולן החתיך המגניב ובשבוע הבא ניפתח לתרבות העולמית ונתח את האופנה של ליידי גאגא.

יהיה מגניב.

ובסוף כולכם תהיו מעצבי שיער ופדיקוריסטים. מגניב לכם.

 

34. שני דברים נפרדים לגמרי!
רון ,   חיפה   (17.11.11)

לגבי הגמרות וסימני הפיסוק - צודק מר טסלר. אכן אין סיבה שלא לפסק את הטקסט של הגמרא, דבר אשר יקל על הלומד, מבלי לגרוע ממורכבות הלימוד.

 

אולם לגבי כתב רש"י - אי ידיעת השימוש בפונט הזה ירחיק עוד יותר את מי שאינו לומד כיום ואף ימנע ממנו ללמוד בעתיד מספרים שנכתבו בפונט זה. זה רק יעמיק את הקרע שבין היהדות החילונית למורשתה ולמקורותיה.

35. לא צריך כתב רש"י
נפתלי ,   דרום   (17.11.11)

צודק מר טסלר. כיהודי מאמין אני חושב, שצריך ללמוד משנה, הכתובה עברית.

בשפה עשירה. והייתי ממליץ ללמד את כולה- במשך  12 שנות לימוד "החובה".

אין המשנה מצרך ל,חרדים" או חובשי בתי המדרש. לדעתי היא יצירת פאר עברית, וחבל לפספס!

36. למי זה מפריע שבוגרי בית ספר ידעו לקרא רש"י?
חיים   (17.11.11)

זה שהתלמידים לא אוהבים תנך או מתמטיקה זה לא סיבה שלא ילמדו את זה.

אף פעם ילדים לא אהבו ללמוד שום דבר וגם היום הם ל אאוהבים, כתב רשי הוא חלק מהתרבות העברית ויש לדעת אותו.

37. אתה צודק,בגלל שאתה דתי מחמד,דתילייט מסכן
ישורון   (17.11.11)
הציונות הדתית שלטה עשרות שנים במשרדי הרבנות הראשית,ללא עוררין.עשתה בה ככל העולה על רוחה.לאחר עלייתה של ש"ס,ולאחר עזיבת בניה את הדת,או עברו כולם ללמודים באוניברסיטאות ועזבו את התורה למען שם ותואר אקדמאי.נלחמים בממסד הדתי עם טרוף בעיניים.מצד אחד מדברים ומשמיצים את הרבנות,מצד שני רוצים לאכל מהעוגה הרבנית.אין להם מטרה קדושה,אלא רצונם בהכרה שהם רבנים ככל הרבנים רק שהם ניאורים,והחרדים שממשיכים את היהדות כפי אותם הורים של רבני צוהר לפני 100 שנה הם חשוכים. כל מטרתם להרוס ולחבל,כואב להם שעל אותה רבנות שהם שלטו בה עשרות שנים נשארה לטובת החרדים.גם החילוניים מעדיפים את החרדים על פני רבני צוהר.כי האוייב הגדול שלהם הם רבני צוהר,הם רוצים להיות חבריהם,ולגזול מהם את תפקידיהםרבני צוהר הם האוייב של החילוניים מבחינה חברתית וציבורית כי הם רוצים לכבוש להם את מקום שלטונם לחמם ועבודתם.אבל החרדים רוצים את הפינה התורנית,ולא מחפשים להשתלט על האוניברסיטה,תקשורת וטלוויזיה, בתי משפט,......וגם לא את השילטון במדינה.החילוניים גם יודעים שהם והחרדים פועלים מתוך אידאולוגיה אמיתית אמונית,ויודעים היטב, שרבני צוהר מזייפים את התורה,ומעוותים אותה לצרכיהם הפוליטיים  הם לא פראיירים,    ולא מתכוונים לאכל את הפיתיון של רבני צוהר. לדעתי רבני הציונות הדתית ירחיקו לכת במכירת התורה,לטובת החילוניים ורק כדי שיאותו להנשא להם בברית תרבותית. אבל גם אז ידחפו אותם באמת הבניין בשני הידיים. רבני הציונות הדתית עוברים על שני הסעיפים,קרי דתיות,וחילוניות,שני דברים נוגדים. על זה אמר אליהו הנביא "מדוע אתם פוסחים על שני הסעיפים אם "הבעל" לכו אחריו ,ואם "אלהים" לכו אחריו" , אבל הם לא לקחו מוסר מהאירוע בימי אליהו,הם הולכים עם ראש בקיר,עם הגאווה, נכנסו לבעיה שלא ניתנת לפתרון כי לא מוכנים להודות בכישלון,ולא רוצים לחשוב על הכישלון ממשיכים לרוץ ולא "עוצרים חושבים".,וימשיכו לוותר על כל ערכיהם הפוליטיים כמו שטחי ארץ ישראל,....תמורת אשרת כניסה לחוגי השמאל. המסכנה: יותר מה שקרבה הציונות הדתית את החילוניים למורשת ישראל סבא,התקרבה הציונות הדתית לציונות החילונית,בהשילם את הערכים האמוניים תורניים,לטובת כניסתם לאהולה של הכפירה החילונית. והציון הוא כישלוןןןןןןןןןןןןןן      ישורון    
38. זה לא תפקידו של משרד החינוך?
ירון ,   דרום   (17.11.11)
להשניא מקצועות באופן שיטתי?
אתם מדברים על תנך? מה עם ספרות? - קבוצה של סופרים רוסיים בתרגום גרוע (לטענת מי שקורא את שפת המקור) ותאמינו לי קראתי את הספרים לא את התקציר, אם לא אהבתי לקרוא ספרים לפני זה בטח לא היה עוזר לי לאהוב ספרים (בכל רגע נתון הייתי שמח לקרוא את צ'ראלס דיקנס שלא לדבר על מרק טויין או ויקטור הוגו).
ואני לא אתחיל אפילו לדבר על מטמטיקה. פיזיקה או כימיה.
לכן השאלה הנשאלת האם זה לא תפקידו של משרד החינוך להשניא את הלימודים על התלמידים. הרי סוד ידוע הוא שכל ההצלחות שיש לנו בתחום המדע (או לצורך העניין בכל תחום אחר) הם למרות מערכת החינוך לא בגללה.
שלא יובן לא נכון אני לא מאשים את המורים (חוץ מהסכמה שבשתיקה למצבם העגום) אלא את המערכת והממשלה שגרמה להם להיות הביביסיטר הלאומי.
39. ידידנו לא יודע
(16.11.11)
שיש משניות שאותן הגמרא מפסקת בדרכים שונות מכיוון שיש הבנות שונות שיוצאות מפיסוקים שונים (נפוץ כאשר יש שתי דרכים להבנת המשנה) ולכן פיסוק המשנה יהיה טעות חמורה שתגרור אי הבנת בגמרא.
40. למגיבים
נורית   (17.11.11)
השאלה העקרונית היא לא אם ללמוד את כתב רשי, שהוא בסך הכל פונט, שניתן ללמוד בחמש דקות, אלא אם ללמוד את פרשנות רשי, ופרשני חז״ל למיניהם.
אם המטרה היא ללמוד תנ״ך, יש לקרוא תנ״ך. כאשר אני הייתי תלמידה, המורה לתנ״ך לא קרא את הפרק בכיתה, ולא עסק בהבנת הנקרא. מאחר ובתקופתי ידענו לקרוא עברית, קראנו בעצמנו את הפרק בבית, כהכנה לשיעור, ולכל היותר נעזרנו בקאסוטו ובגורדון, להבנת הפרק כפשוטו. שיעורי התנ״ך היו מעניינים והתנהלו כדיון מונחה. המורה לא הלעיט אותנו בפרשנות חז"ל ורשי , אלא לעתים רחוקות, והשיעורים היו בדרך כלל מעניינים.
מגוחכים בעיני כל אותם תלמידים, האומרים כי הם שונאים תנ״ך. ודאי מלעיטים אותם בפרשנויות חז״ל, רשי ובמדרשים מייגעים(רמב״ן אמר ככה, והמלבי״ם אמר ככה) , המטים ומסלפים את המקור לצרכים מניפולטיביים דתיים או אחרים.
התנ״ך הוא המקור התרבותי מיתולוגי - היסטורי של עם ישראל, ותלמידי ישראל אמורים להכיר את מקורותיהם. אולם יש לזכור כי התנ״ך הוא העיקר ולא המפרשים. אם תקראו בתנ״ך כפשוטו, כולל הפרקים שנמנעו מכם בבתי הספר, מפאת סוגיות לא מוסריות של אבותינו הקדמוניים, ואם תוסיפו ותטיילו איתו, תמצאו עד כמה התנ״ך, השנוא על תלמידי ישראל העילגים, הוא ספר מרתק.
ולכל מי שרוצה לעסוק בחז״ל, רשי וספרות המדרש, הכל כך ענפה, שייקח קורסים על חשבונו, ולא על חשבון משלמי המיסים.
אגב, אם חשקך נפשכם בפרשנים חדשים, אני ממליצה על ספריו של מאיר שלו ״תנ״ך עכשיו״ ו״ראשית״, וכן על הרומן של יוכי ברנדס ״מלכים ג״. שיהיה לכם בהנאה.

נשלח מהסלולארי שלי
41. ההבדל בין כתב רש"י לכתב רגיל הוא הבדל של 3 אותיות בלבד על מה
רוני ,   חיפה   (23.11.11)
42. מה אתה מבין בכלל
ברוך   (13.02.12)
פיסוק הגמרא יפגע בתוכן, או ב״דיוקים״ כפי שקוראים לזה. תרגום הגמרא (כן כן, גם הדתיים לא תרגמו, בור) יפגע בה, כמו כל תרגום. ואיזו סיבה יש להחליף את כתב רש״י? עשית מזה אותיות קריליות, אפשר לחשוב מה ההבדל.
תגובות קודמות
תגובות נוספות
חזרה לכתבה