הורים  חינוך ילדים
לקויות למידה: מי זכאי להתאמות בבחינות הבגרות
ד"ר מלי דנינו
פורסם: 25.03.12, 09:36
תגובה לכתבה תגובה לכתבה
הדפיסו את התגובות הדפיסו את התגובות
חזרה לכתבה
לכתבה זו התפרסמו 129 תגובות ב-78 דיונים
31. יועצת
נאור ,   ירושלים   (26.03.12)
אני לא מבין יש רק יועצת אין יועץ?
32. האם ההקלות תקפות גם לפסיכומטרי?
יובל ,   .   (26.03.12)
מהן הדרישות או הקריטריונים כדי שההקלות מהתיכון יתפסו גם למבחנים הפסיכומטרים?    מישהו יכול לתת תשובה בדוקה?
33. גם כשיש אבחון והמלצות-צריך להלחם לקבלן
(26.03.12)
34. דיסלקטים מפורסמים
(26.03.12)

לאונרדו דה ווינצ'י,תומס אדיסון,אלברט איינשטיין,מיכאל פרדיי,

נלסון רוקפלר,וונסטון צ'רצ'יל,פיקאסו,אלכסנדר בל,מג'יק ג'ונסון,ולט דיסני, וגם אני.

35. תעודת עניות....
בנימין ,   מודיעין   (26.03.12)

1.כל האבחונים הפכו מסחריים ומטרתם העיקרית של המכונים הללו היא

 עשיית כסף.

 כל אחד יכול לקבל הקלות כל עוד ישלם.

2.גם בתיכונים שרמת הלימוד בהם רק מתדרדרת ממהרים לקטלג ולתת כמה שיותר הקלות:

למשל ניקח את השימוש במילון אלקטרוני שניתן לכל אחד ללא אבחון-ביזיון!!

כל מי שמסוגל להקליד מילה במילון לבטח יכול לפש אלפבתית במילון רגיל!!

 

 

36. למה כשילדים מקבלים לפטופ כהקלה אסור להם להשתמש במבחן?
אמא   (26.03.12)
37. הכל קישקוש. יש אטימות במשרד החינוך למרות אבחונים
אבא   (26.03.12)
דוד הלוי במשרד החינוך הוא האטום הראשי.
38. וועדת ההתאמות המחוזית היא חלק מבירוקרטיה מרושעת ונבזית
מורה ,   ירושלים   (26.03.12)
קודם כל, זה לא נכון שמנהל בית הספר יושב בה. למנהלים אין שום השפעה על המתרחש. דבר שני, התשובות שלהם הם כאילו מאלוהים - לפעמים מתקבל, לפעמים לא.
לפעמים זה בתירוצים שחסר מבחן או שהמבחנים לא מלאים למרות שבי"ס שולח תיעוד של 2-3 שנים לאחור.
לפעמים ההתאמות לשנה בלבד, בלי נימוק, ושנה אחר כך לא מתקבלות (כאילו הלקות עוברת מעצמה).
לפעמים הטענה היא שהמבחנים שנשלחו הם בלי פערים, כשאין התחשבות שנשלחים (לפי ההנחיות) מבחנים מכיתה ט' ותחילת י' לתלמיד שנמצא כעת בכיתה י' ושמועד המשלוח הוא נובמבר (כך שממילא אין די חומר נלמד למבחן מעמיק).
רמאות, נבזות ורעות רוח.
39. מכבסת הציונים של כל בתי הספר
אלמוני   (26.03.12)

מה שקורה ב"אח הגדול" הוא המראה לחברה, לתרבות וכיצד היא מתנהלת. בפועל מה שקורה היום משרד החינוך רוצה שכולם יעברו בגרויות, לא משנה איך התלמיד יכול, לא יכול, לא משנה, בגרות בכל מחיר!!!! מורה שאחוזי ההצלחות שלו נמוכים הוא בבעיה רצינית ולא משנה איזה תלמידים יש לו, מהסיבות הנ"ל נוצרה תעשיית אבחונים שמידיי שנה עולה, פורחת ומשגשגת. התלמידים מקבלים הקלות, מסמנים "וי"  לכאורה מקבלים שקט תעשייתי. אני בכלל לא רוצה לחשוב מה יעלה בגורל התלמידים הללו בבגרותם והדבר הגרוע ביותר איזו חברה תהיה לנו?!?!

 

כשאני רואה את אחוזי ההצלחה של בתי הספר אני מייד מורידה 30%, שהגיעו "מהמכבסה" וכנראה שזה יילך ויגדל.

 

40. התאמות בחטיבת הביניים ובבתי ספר יסודיים
הד"ר דנינו שכחה   (26.03.12)

הד"ר דנינו שכחה לציין שאחת הבעיות היא, שחוזר מנכ"ל מתייחס רק לבחינות הבגרות, ואיננו מתקצב התאמות בחטיבות הביניים ובבתי ספר יסודיים. כתוצאה מכך, בחטיבות וביסודיים ילדים נתונים לחסדיהם של מורים ספציפיים, שיכולים להחליט עד כמה, ובאילו תנאים, לתת את ההתאמות. הדברים אמורים בעיקר לגבי בעיקר ילדים שצריכים התאמות משמעותיות המצריכות הקצעת זמן מצד מערכת החינוך. אולי תרימי את הכפפה ותיזמי שינוי תקנות בענין זה?

 

41. גם את זה הצליחו להפוך לקרדום לחפור בו...
מורה נבוכים   (26.03.12)
כמו כל דבר טוב, כמו זכויות התלמיד למשל, גם את זה הצליחו למתוח עד אבסורד והגענו למצב שבכל כיתה יש כ-10% תלמידים עם לקויות למידה, חלקם אמתיים וחלקם בנים להורים שיכולים להרשות לעצמם... משרד החינוך, באיחור אופייני, התעורר רק השנה ודרש מהמורים (וללא תמורה, כמובן) לערוך מבחנים בבית הספר שיהוו המלצה האם להעניק את ההקלות להמבוקשות לתלמיד ולא להשאיר את הדבר פרוץ כפי שהיה קודם (כשהכל מי שאלפייה מצוייה בכיסו יכול להשיג "אבחון" ללא כל קושי). זה כמובן בבחינת מעט מדי ומאוחר מדי, יש היצף של ליקויי למידה (בחלקם בוודאי מוצדקים) - אבל מה עם אותו אחוז גבוה של כאלה שלוקחים טרמפ ומקבלים הקלות שונות ומשונות, החל בתוספת זמן וכלה ב"בוחן ניטרלי"?.... בואו נוסיף לזה את הקטנת מספר המקצועות לבגרות ומה נקבל?... ניחשתם: עוד ועוד בוגרים שלא יודעים כלום!
42. ההקלות-צעד לא חינוכי בעליל. מנסיון.
אני ,   ירושלים   (26.03.12)
אני תלמיד בכיתה י"ב בבית ספר חצי פרטי במרכז ירושלים. הבית ספר שלי בית הטובים בעיר ואפילו זכה בפרס חינוך ארצי.

בכל זאת, בערך 40% מהשכבה שלי מקבלים הקלות. בתור אינדבידואלים אני מפרגן להם, שיוקל להם, אבל אם מסתכלים על התמונה הכללית המצב גרוע.
אין לי בשכבה יותר מ3 ילדים שבאמת ראויים להקלות האלו. כל השאר סתם מקבלים צ'ופר על זה שההורים שלהם שילמו 3,000 שקל לאבחון.

משרד החינוך מרוויח על זה כסף, למה להפסיק לתת לילדים נייר שמודיע רשמית שהם בעלי לקויות למידה? למה להפסיק ללמד אותם שעם קצת בירוקרטיה יהיה להם יותר קל בחיים?

בושה למשרד החינוך ולהורים פחדנים ששולחים את הילד שלהם לאבחון.
43. הכי פשוט זה מאבחנת דידקטית
מנו ,   ירושלים   (26.03.12)
אני הלכתי וקיבלתי את כל ההקולות שמגיע לי
יש מאבחנת אחת בירושלים שפשוט מעולה מי שרוצה שישלח לי מייל אעביר לו את הפרטים

נשלח מהסלולארי שלי
44. התאמות
אסתר ,   צפון   (26.03.12)

הקראה- זאת התאמה ששולבה בשנים האחרונות, מטרתה טובה, אך ביצועה לא מביא  תועלת רבה למי שזקוק לה. הנבחן הזכאי להתאמה זאת יוצא מן הכיתה ובוחן ניטרלי מקריא לו את כל הטכסטים. הנבחן (לקוי הלמידה)חוזר לכיתה עם כל העומס המילולי, לא נראה לי שהוא זוכר משהו שהוקרא, וחוזר לכיתה מבולבל כשהיה. אני רואה את זה בכל מבחן כמשגיחה וכבוחנת נייטרלית ללקויי-למידה.

לדעתי הנבחן הזכאי להתאמה זאת צריך להיות צמוד לבוחן שיקריא לו כל פעם טכסט אחר לפי הצורך, כפי שנבחנים בעלי-זכאות להכתבה או לשעתוק צמודים לבוחן צמוד לביצוע ההקלה שקיבל בצורה משמעותית.

ההקראה כפי שהיא מתבצעת היום בעיקר במקצועות המלל- תנ"ך, ספרות, הסטוריה וכו'- אינה יעילה.

 

45. כיום לרבים מידי ישנן הקלות. זה עניין של כסף
תוהה   (26.03.12)
אלה שבאמת זקוקים נופלים בין הכסאות. כל מוסד לימודי "עובד" עם מכון שעוסק בזה. כך שאם מישהו אובחן במכון איקס שאינו עובד עם מוסד הלימודים שילדיכם בחר ללמוד בו. עליו לעבור איבחון נוסף בהמון כסף. זה בית חרושת לכסף והמדינה נותנת יד לזה. אך זה יכול להיות שמכונים שונים אינם מקובלים על מוסדות לימוד? רבים אינם זקוקים להקלות ואין להם לקויות למידה. אני אומרת את זה באחריות.
46. היהודים מוציאים הקלות הערבים מעתיקים.
(26.03.12)

אם משרד החינוך לא מסוגל לתת לכל התלמידים זכות לשיויון אז עדיף שיבטלו את הבגרויות ויתנו לאוניברסיטאות לסנן את הטובים.

47. יופי מה הקטע כל
קרנפי   (26.03.12)
האיבחונים האלה עולים מליונים לא לכל אחד יש את הכסף רק אתזה לא אמרתם
48. בוועדה המחוזית אין נוכחות של מנהל בי"ס
מנהל בית ספר ,   מרכז הארץ   (26.03.12)

א. בוועדה המחוזית אין נוכחות של מנהל בי"ס. כמנהל ותיק אני משוכנע שאם מנהל בי"ס היה נוכח (או לחילופין היועצת) - אזי ההחלטות היו הרבה יותר מתאימות למציאות ובנוסף לא היה נוצר "צוואר בקבוק" בועדת העירעורים העליונה.

 

ב. לעיתים הוועדה המחוזית דוחה את בקשת בית הספר כאשר הטענה היא כי חסר מבחן או טופס מסויים. ההורים באים בטענות לבי"ס מדוע התיק לא הוכן כראוי. צריך להבין כי ה"טופסולוגיה" של הכנת תיק לועדה המחוזית עולה משנה לשנה בצורה דרמטית ומכיוון שיש אינפלציה באיבחונים ובבקשה להתאמות - הוועדה פוסלת על כל "קוצו של י' ". בתי הספר (ובעיקר היועצות) משועבדות לחודשיים - שלושה בכל שנה רק לטובת הכנת התיקים לוועדה המחוזית !.

49. בעין חרוד מצפצפים על המלצות להקלות לתלמידים
אבא עצבני ,   עין חרוד   (26.03.12)


נשלח מהסלולארי שלי
50. מספיק עם חגיגת האבחונים!
איגור ,   בן גוריון, ב"ש   (26.03.12)
כמות המאובחנים זכאי ההתאמות פוגעת בכל השאר, וגם בהם.

למה? כי באוניברסיטה, המרצים רואים את כמות האנשים עם הארכת הזמן, וביחד עם כמות המידע העצומה שנגישה היום - זה נותן לגיטימציה ליותר ויותר מבחנים לא-פתירים. למשל כדי "לפצות" על כך שחצי מהסטודנטים יקבלו 4 שעות בבחינה ולא 3, המרצה מחבר מבחן שיהיה קשה לפתור אותו גם ב4 שעות ויהיו שאלות קשות גם על נושאים שלא התעמקו בהם בכיתה. ועכשיו כדי בסה"כ לעבור את הקורס, צריך לדעת ולהבין לא רק את המשפטים החשובים, אלא כל פסיק ושורה בכל הרצאה, עמוד וויקיפדיה ותרגיל בית - תענוג שהיה שמור עד כה רק למי שקיבל ציון גבוה.

התוצאה: גם הממוצע נמוך (כנדרש?) וגם מי שאין לו הארכת זמן "נדפק" ורץ לאבחון. זה פשוט מעגל ארור, שעוד יחמיר יותר ויותר.

יש סיבה למה הממוצעים וכמות הבוגרים של התארים היוקרתיים-כביכול ברצפה לעומת הממוצע לפני 10-15 שנה - והיא לא כי "רמת הסטודנטים ירדה". זה פשוט לא נכון. המבחנים הרבה יותר קשים (גם בקורסים שהתכנית בהם לא השתנתה כבר 30 שנה) וכל הקלה אצל הסטודנטים היא תירוץ נוסף למרצה ללמד פחות ולשאול יותר.
פעם, בוגרים עם ממוצע 90 זה לא היה חריג. היום רק גאון אמיתי יקבל 90+, ובני-התמותה יודעים שיש סופרמום ב85, והם לא יעברו אותו ללא קשר לרמת הידע שלהם בחומר.

בתור "מאובחן" עם הארכת זמן אני קורא להפסיק עם חגיגת האבחונים. זה אחד הדברים שפוגעים בכולנו - גם ה"מאובחנים" ובעיקר אלה שעדיין לא.
51. לבחון מחדש את דרכי ההיבחון
עדי   (26.03.12)
התשובה מורכבת משני הגורמים גם יחד, גם מודעות יותר גבוהה לבעיה וגם איבחון יתר.
כמי שסובלת מלקות למידה ואכן הובחנה לפני 20 שנה יש לי ביקורת רבה על דרך עריכת המבחנים, אני הכרתי באופן אישי סטודנט מהאינוברסיטה שסיפר לי שהם שילמו למהבחן כדי שיתן לו הקלות.
בנוסף בתור אחת שעברה מספר איבחונים לאורך השנים אני יכולה להעיד שבמספר מקומות האיבחון היה פשוט מגוחך ולא רציני.
נושא ליקות הלמידה הוא נושא חמקמק בגלל השונות הגדולה בהתבטאות התופעה
לדעתי משרד החינוך צריך להפעיל יותר ביקורת על הנושא ולמצוא כלים חדשים להבחון
52. מזדהה לגמרי
עדי   (26.03.12)
גם אני זכיתי לשמות כמו אסטרונאטית
53. ומה יהיה בחיים האמיתיים?
(26.03.12)
מי יתן להם כבוגרים הנחות במבחני קבלה למיניהם?
החיים לא נותנים הקלות ולא כולם חייבים להיות מצויינם!
54. סוף סוף משהו עושה סדר.
יעל ,   קדימה   (26.03.12)

שולחים את ההורים לעשות אבחונים מיותרים, כל יועצת למדה להגיד אבחון פסיכודידקטי בלי לעשות הבחנה מתי צריך איזה אבחון למי.

 

ברב המקרים צריך אבחון דידקטי בלבד, אבל בכל זאת שולחים את ההורים להוציא ים כסף על אבחונים מיותרים

55. הזמנים השתנו
רמי גרטלר ,   מרכז   (26.03.12)
העולם השתנה מאד ב-20 השנים האחרונות. לפני 20 שנה היו יותר מסגרות עמלניות מחד במסגרות החינוכיות לאנשים שלא רצו או לא יכלו להמשיך לבגרות, ומאידך, אחוז הזכאים לתעודת בגרות היה קטן יותר. היום אנו חיים בעולם שהוא הרבה יותר "אקדמי" ומקצועות רבים דורשים רמת לימודים מסוימת, מבגרות ומעלה כקריטריון קבלה.
אך חשוב מכל זה, כיום אנו יודעים טוב יותר כיצד להתמודד עם התלמידים המתקשים ולעזור להם לשפר את יכולותיהם ללמוד ולקדם את עצמם. ואין דבר חשוב ויפה יותר מאדם המקדם את עצמו ומתגבר על מכשול שעומד בדרכו.
56. הכשרת מורים לעבודה עם תלמידים בעלי צרכים מיוחדים
רמי גרטלר ,   מרכז   (26.03.12)
הכשרת מורים לעבודה עם תלמידים בעלי צרכים מיוחדים היא אכן חשובה. חשוב שהמורה יעבור קורס בו יבין טוב יותר את צרכי התלמיד עם לקות הלמידה, ואת דרך העבודה אתו. אך לא נראה לי שיש בעיה כל כך גדולה להקריא שאלה, לתת לנבדק לחשוב, ואח"כ לכתוב את תשובתו. מבחן זה לא אמור להיערך במקביל לזמן שבו כל הכתה נבדקת, ורצוי שייערך בנפרד כשהתלמיד והמורה פנויים לכך.
57. לגבי סטודנטים
רמי גרטלר ,   מרכז   (26.03.12)
המאמר דן בהתאמות הנתנות במסגרות משרד החינוך. לגבי סטודנטים יש נוהלים שונים הקשורים למוסד ההשכלה בו הם רוצים ללמוד. עקרונית, על האבחון להיות בן 5 שנים, כאשר הנבדק היה מעל גיל 16. לחלק מהמוסדות להשכלה גבוהה מרכזי אבחון משלהם ויש לבצע את האבחון בתאום עם מוסד הלימודים הספציפי.
58. לקויות למידה?
נושעי   (26.03.12)
לפי דעתי כל העסק של הבית ספר דפוק לחלוטין.
יש אנשים שבנויים ללמידה של דברים ויש כאלו שקצת פחות, זה לא אומר
שצריך לנסות לגרום לו לקבל ציונים יותר גבוהים בלי שהוא באמת צריך לקבל אותם. זה כמו שמישהו ייקבל תוצאות חיוביות לאיידס אבל בגלל שלא רוצים לפגוע בו אז אומרים לו שזה שלילי.
לפי דעתי צריך להיות מבחנים אחרי גן חובה שייבדקו האם הילד ימשיך ללמוד או שישירות יתחיל ללמוד תחום מסוים.

איינשטיין אמר משפט חכם:"אם תשפוט דג על פי הכח שלו לטפס על עץ, הוא יחשוב כל החיים שלו שהוא דפוק."
זה בעצם אומר שלכל אחד יש את התחום שלו שאותו הוא צריך לפתח והוא לא צריך לנסות לעשות כמו כל השאר.
59. אבחוני סטודנטים
רמי גרטלר ,   מרכז   (26.03.12)
אנא ראה את תגובתי לפניה מס. 7 לגבי אבחונים בהשכלה הגבוהה.
60. הקראה נכונה
רמי גרטלר ,   מרכז   (26.03.12)
לצערי, לא כך צריך הדבר להתבצע. יש הנחיות ברורות כיצד לבצע את ההקראה. סגנון זה המתואר כאן נובע מין הסתם מאילוצי המערכת. ניתן לבדוק את הנושא עם ביה"ס ולעמוד על כך שהתהליך יעשה לטובתו המלאה של הנבדק.
תגובות קודמות
תגובות נוספות
חזרה לכתבה