כלכלה  הכסף שלי  משפחה בצמיחה
חינוך פיננסי לנוער? תוכנית מיותרת ומטעה
יאיר ברק
פורסם: 10.04.12, 08:44
תגובה לכתבה תגובה לכתבה
הדפיסו את התגובות הדפיסו את התגובות
חזרה לכתבה
לכתבה זו התפרסמו 20 תגובות ב-18 דיונים
1. תכנית מעולה. כל הכבוד
(10.04.12)


2. צודק אבל
דורון   (10.04.12)

צודק. אבל מה שאתה מבקש לא קיים גם באוניברסיטה. אני בוגר כלכלה ולצערי בפעם הראשונה שהרמתי ספר של מילטון פרידמן היה שנתיים אחרי סיום האוניברסיטה.

למזלי למדתי גם היסטוריה לתואר ראשון. שם למדתי מהוא מחקר וכיצד להגיע למקורות האקדמאיים.

3. כתבה מעולה וצודקת
משקיע ממוצע   (10.04.12)
כל התכנית הזו היתה מיותרת מראש. אבל מה לעשות שיש לוביסטים וח"כים ופקידי ממשלה במשרד החינוך שלא מסוגלים להמציא כלום לבד? אז לוקחים רעיון של לוביסט, בונים עליו פרויקט, עושים עליו ניסוי (שמבדק המדינה לא יכעס) ולאחר מכן מגלים שזו תכנית מטומטמת (מה שידוע להם מראש). אבל כך גם יצא שעשו משהו, היו עסוקים, ישבו בועדות, הזמינו לדיונים, השתמשו בתקציב ואפילו יקבלו עובד מצטיין על תהליך הפקת לקחים (או ייבחרו לכנסת הבאה). רק מה? הטרידו את כל המערכת בשטויות - מנהלים, מורים ותלמידים מסכנים. ככה זה עובד ויעבוד.
4. תכתוב על הנושא הזה עוד
אורן   (10.04.12)
זה חשוב מאוד. תמצא כל מיני זוויות שונות לכתוב על כך. בהצלחה!

נשלח מהסלולארי שלי
5. חינוך פינסי לבני נוער
נ.מ.   (10.04.12)
דבר מאוד חשוב. צריך ללמד מהבסיס דברים שחושבים שהם מובנים מאליהם כמו לדוגמה: מה זה צ'ק, איך למלא צ'ק, איך להתנהל מול הבנק, מה זכויותי וחובותי כנער עובד, מה זה ביטוח לאומי איך לנהל דוח הכנסות והוצאות.
6. כתבה מאד קשה להבנה וכתובה רע
תמר   (10.04.12)

אולי כי חסר לי חינוך פיננסי ?  אני בטוחה שמה שכתוב פה חשוב אצל צריך לשכתב את זה ולהוריד לגובה שגם לא כלכלנים יוכלו להבין.

7. מעניין לקרוא בynet כתבה הקוראת לחשיבה אינטלקטואלית!!!!!
זהר   (10.04.12)
8. היסטוריה של המחשבה הכלכלית ??
שלום   (10.04.12)
פילוספיה בבוא הזמן      

 יושב עם נכדי בן ה-15 ובפעם הראשונה הוא מבין מה זה בנק, מה היא יתרה,

 איך לגמור את הודש ואולי אולי, גם תכנית חסכון .

את ה ''היסטוריה של המחשבה הכלכלית'' הוא ילמד - אם ירצה -

כשיחזור מהטרקים בצי'לה... 

 

9. ככה זה כשלומדים היסטוריה של הכלכלה ולא היסטוריה של ל"ג בעמר.
בבלי, שבת, ל"ג עמ'ב   (10.04.12)
"נפקו [ יצאו ר' שמעון בר יוחאי ובנו ר' אלעזר מהמערה, אחרי 12 שנים ששהו בה ] חזו אינשי דקא כרבי וזרעי [ ראו אנשים חורשים וזורעים ] אמר [ר' שמעון בר יוחאי על אותם אנשים שבמקום ללמוד תורה עסקו בפרנסתם ] 'מניחין חיי עולם ועוסקין בחיי שעה' [ בקורתו היתה חריפה כל כך עד ש ] כל מקום שנותנין [ ר' שמעון ובנו ] עיניהן מיד נשרף. יצתה בת קול [ מהשמים ] ואמרה להם 'להחריב עולמי יצאתם?! חיזרו למערתכם!' "
10. ככה זה שרק לומדים תורה במערה וחיים על חשבון אחרים
שמעון בר תמהון ,   מערה   (10.04.12)
11. הכל תלוי במה מלמדים
teacher ,   south   (10.04.12)
בתור מי שמלמד בשנה האחרונה חינוך פיננסי - ככה קוראים לזה - לתלמידים תיכון לקראת יציאתם לחיים עצמאים, אני חייב לומר שחינוך כזה הוא הכרחי. כשאני אומר חינוך כזה אני מתכוון לפרקטיקה יומיומית של התנהלות כספית - איך לבחור בנק כדי לפתוח בו חשבון? איך מחושב המינוס? מה זה ריבית ואיך היא מחושבת? הבדלים בין שכיר לעצמאי? וכו
בתוכנית שלנו שמנו דגש לא על ליצר את הדור הבא של האקזיטים אלא את הדור הבא של אנשים שיתנהלו קצת יותר שפויי ביומיום, שמינוס בבנק הןא לא כורח אלא דבר שניתן לנהל, שבנק צריך לתת שירות טוב ואם הוא לא נותן אז אפשר לעשות שופינג ובחור בנק אחר, לדעת מה אומרים כל ההפרשות לחסכון מייצגות?, איך הן בנוייות? מה חשוב לדעת עליהן ועל ביצועיהן ועל העמלות שלהן? וכ"ד.
רוב התלמידים פשוט בורים לחלוטין בתחום הזה. הם מקבלים עצות מהוריהם שגם הם לא ממש יודעים הרבה דברים. התלמידים האלה צפויים לחזור על אותם טעויות של הוריהם, ותוכנית חינוך כזו יכולה לעזור להם להמנע מחל מהטעויות, ואולי אפילו לעזור להוריהם בקטנה.
צריך לעשות שינוי בגישה של התוכנית לחינוך פיננסי, להוריד את הרמה ואת המטרות למטרות ריאליות ופרקטיות כדי שהם יוכלו לראות במידי איך זה עוזר להם - לדוגמא: תלמידי יב כבר עובדים ומשתכרים, וחלקם אפילו מנהל כרטיס אשראי ומרביתם כבר במינוס. עצה קטנה שנתתי לתלמידים היתה לדחות את התשלום לחברת כרטיסי האשראי כמה שיותר רחוק ממועד קבלת המשכורת כדי שיהיו פחות ימים בהם החשבון נמצא במינוס. שלושה תלמידים מימשו עצה זו מיד בתום השיעור וראו תועלת בשיעור.
12. הכותב מנותק לחלוטין מהמציאות הקשה!
(10.04.12)
אתה כנראה לא מודע לכך שהרוב המכריע של האוכלוסיה כאן לא יודע לקרוא חשבונות שמקבלים בדואר, לא יודע ולא מבין מה תמהיל ההשקעות של כספי הפנסיה שלו, לא מסוגל לבצע השוואת מחירים (כולל האותיות הקטנות) ובוודאי שלא יודע לשמור על מעט הכסף שהוא מרוויח.
אז נכון, רצוי לדעת על ההיסטוריה של הכסף והכלכלה, אבל קודם כל שילמדו דברים פרקטיים שנחוצים למחיה. באותה המידה שלא מלמדים בבית הספר מתמטיקה אמיתית (שהיא בכלל סוג של פילוסופיה), אלא "טכנאות" מתמטית בלבד, כך נכון לגבי כלכלה. לא כולם רוצים או מסוגלים להתמודד עם חומרים עמוקים שבמקרה הטוב נדרשים בקלפי אבל בטח לא ביום-יום.
13. אתה צוחק?
Demosthenes   (10.04.12)
את כמות החומר שרשמת פה לא מלמדים בכל התואר הראשון בכלכלה, אתה רוצה לדחוס אותו לתוך שעה שבועית בבית ספר תיכון לאנשים ללא ידע בסיסי בכלכלה?!
כל הרעיון בתוכנית זה לתת מושגי יסוד, כדי שכל דבר שקשור לכלכלה ולפיננסית לא יראה מפחיד ובלתי נגיש.
מי שרוצה לדעת כלכלה ברמה יותר מעמיקה שילך ללמוד את זה באוניברסיטה.
14. אם בית הספר צריך להיות פרקטי די בשלוש שנים של לימודים
תיאורטיקה ,   מגדל השן   (10.04.12)
ואין שום צורך בספרות, תנ"ך, היסטוריה, מתמטיקה, פיזיקה, תולדות האמנות, גיאוגרפיה, ביולוגיה, כימיה, מוסיקה, ספורט. שום דבר. כל תעודת הבגרות מיותרת. צריך ללמוד נגרות, מסגרות, תפירה, בישול, נהיגה, התמקחות על מחיר, נוהל פתיחת חנות ומילוי צ'קים ושימוש בכרטיס אשראי. כל השאר מיותר. אפשר הכל בשלוש שנים ובשאר ללכת לבנק ולבורסה. ככה מכינים את הילדים לחיים פרקטיים. וכל השאר - האח הגדול.
15. הילדים של היום בעידן הטכנולוגי וההצלחה הפיננסית..
דור   (10.04.12)
הכל אפשרי אם עושים את זה במידה. לא צריך ללמד חשיבה לטווח הקצר בלבד וגם לא רק את ההיסטוריה של כל הכלכלה העולמית. צריך ללמד להצלחה. היום בתי השקעות רבים נהנים מכך שאנחנו בדור שלנו לא קיבלנו השכלה ראויה לנושא הפיננסי ועושים עלינו יופי של עמלות ודמי ניהול. לילדים שלנו צריך להנחיל כיוון אחר - אפשר וכדאי להשכיל בתחום הזה ולעשות את זה עצמאית. לא צריך להיתלות במנהלי תיקי ההשקעות שלנו כדי להצליח דווקא. אתרים כמו אינבסט מסדרים את זה יופי, אתרים דומים ואחרים פרוסים ברשת והיום עם כל העידן הטכנולוגי זה עניין של מרחק נגיעה. צריך לנצל את ההתקדמות הזו, לא לפחד ממנה
16. תכנית לימודים לטובת התלמידים או כלי לאינדוקטרנציה
גד   (11.04.12)
תכניות צרכנות וחינוך פיננסי משרתות היטב את צרכי התלמידים לתפקוד בחברה של ימינו. הכותב דומה מתעניין יותר בדמות החברה הרצויה בעיניו בעתיד.
17. חובה ללמד איך להתנהל עם כסף
א. אופיר   (15.04.12)

חובה ללמד איך גומרים את החודש בלי מינוס בבנק, איך משיגים יעדים גדולים כמו, קניית דירה, החלפת רכב, נסיעה לחו"ל, חינוך גבוה לילדים ועוד.

איך מתנהלים ברמת החיים "הנכונה" לרמת ההכנסות שלנו, איך בונים תקציב משפחתי חודשי ואיך עורכים ביקורת שלא חרגנו.

ואז לא נראה תמונות של צעירים אשר ממלאים את בתי הקפה ומועדוני הלילה, קונים סמרטפונים יקרים, בגדי מותג ועוד ואחר כך בוכים על מחיר הקוטג'.

לכן חינוך פיננסי הוא חובה גם עם החלק ה-"טכנאי" שבו (ממתי "טכנאי" זו מילת גנאי?).

18. נכון, ואפשר ללמד גם וגם. אין סתירה!
יועצת לכלכלת המשפחה ,   חיפה   (15.04.12)

לא משנה בכלל איך קוראים לזה, העיקר ללמד (ולדעתי אפשר להתחיל ממפגש אחד או שניים מגיל גן חובה!) ולהפסיק את רצף הבורות הפיננסית שעברה בעיקר מהדור שאחרי מהפכת כרטיסי האשראי לדור שאחריו. למי כבודו (כותב המאמר...) רוצה להשאיר את תפקיד המחנך הפיננסי? לבנקים, לחברות הביטוח אולי לחברות האשראי?לפני שאתה מעביר ביקורת על המאמץ שסוף סוף הושקע בנסיון לשנות משהו, ראוי היה שתתחבר קצת יותר למצב של רוב שכבות האוכלוסיה (כן, לעמך...) ולגלות שהוא בכי רע!!לפני שמלמדים לחשיבה ביקורתית, היסטוריה של הכלכלה (שפעם לימדו קצת בשעורי היסטוריה...) וכו' ראוי מאד ללמד  את ה"א'-ב' "

ולמורה מהדרום, תודה על השיתוף בנסיון שלך, מקווה שלא שכחת להמליץ לתלמידיך לא רק לדחות את התשלום בכרטיס האשראי לאחר מועד המשכורת, אלא  גם לא להתרגל לשלם בתשלומים מיותרים...ושאלה: איזה בנק מאפשר לצעירים מתחת לגיל 18 לצבור מינוס???

חזרה לכתבה