מטוס ה- "דה הבילנד מוסקיטו" (יתוש) היה מטוס קרב הפצצה בריטי, ששימש את חיל האויר המלכותי הבריטי לתקיפות של מטרות של הגרמנים. ייחודו היה בהיותו מטוס דו מנועי, שרובו נבנה מעץ, דבר שהוזיל את עלויות ייצורו. מהירותו הייתה גבוהה באופן יחסי ולכן ניתן היה להשתמש בו גם לטיסות של סיור וצילום ולא רק כמטוס קרב- הפצצה. הוא היה יכול לשאת פצצות ולהגן על עצמו ממטוסי אויב באמצעות תותחים שהותקנו בחרטומו.
משנת 1940 שימש מטוס זה את חיל האויר המלכותי הבריטי, אך עם המעבר למטוסי סילון לקראת סוף המלחמה ולאחריה, מטוסי הבוכנה פינו את מקומם בהדרגה למטוסי הסילון.
לחיל האויר הישראלי היתה טייסת אחת או שתיים של מטוסי מוסקיטו מלאחר תום מלחמת העצמאות ועד קצת לאחר מבצע קדש, אז פינו את מקומם למטוסי הסילון.
אגב, בשנת 1953 רכש חיל האויר הישראלי שני מטוסי אימון סילוניים בבריטניה מדגם מטאור 7 (דו- מושביים) ולאחר מכן טייסת של מטוסי מטאור 8 , שהיו מטוסי הקרב הסילוניים הראשונים בשירות צה"ל.
סגן אליעזר חזן, טייס חיל האויר, התרסק עם מטוסו מדגם מוסקיטו בנובמבר 1953 והוא בן 21 במותו. הוא היה נער שהצטרף לשורות האצ"ל, ואף על פי כן גוייס לחיל האויר ושירת בו כטייס.
סא"ל (מיל') אורי ביהם היה מטייסי התובלה הותיקים ביותר בצה"ל, והוא אף השתתף בהצנחת הצנחנים של גד' 890 במיתלה באוקטובר 1956.
כמדומני הוא הטיס מטוס דקוטה (C47) שממנו צנחו הצנחנים לתקיפה במיתלה. אורי היה בנו של אדריכל ידוע שבנה בתים רבים בחיפה של שנות ה-30, ה- 40 וה- 50. אורי עצמו, שהיו הוא כבר מעל גיל 80, היה מהנדס בניין ולאחרונה אושר לו באיחור רב תואר באדריכלות, על אף שחסרה לו רק בחינה אחת לסיום התואר. יש לו גם תואר שני בשמאות מקרקעין מהטכניון ובנו מכהן גם הוא כפרופסור בטכניון. אורי עצמו המשיך לשרת שנים רבות במילואים וגם המשיך בעבודתו להפעיל את משרדו של אביו, שעלה מצ'כיה בשנות ה- 30 וגר בחיפה.
אני זוכר משפחת פילוסוף מחדרה, אך לא היכרתי איש מהם אישית.