יהדות  טורים אישיים  רוחמה וייס
לתת ברכה לאלוהים
רוחמה וייס
פורסם: 26.10.12, 11:34
תגובה לכתבה תגובה לכתבה
הדפיסו את התגובות הדפיסו את התגובות
חזרה לכתבה
לכתבה זו התפרסמו 98 תגובות ב-49 דיונים
1. קלה בעיניך.
אל תהיה ברכת הדיוט   (26.10.12)
2. באברבנל יש מלא שראו את אלהים - הפסיכיאטר מברך אותם כל בוקר.
אינשמאל   (26.10.12)
3. טבא חדא פלפלא חריפתא ממלי צנא דקרי.
דתי שפוי   (26.10.12)

ואני אמרתי בחופזי כי כבר נטשה הכותבת את הטור לבלי שוב. ואף הספדתיה וברכתיה על הדרישה ועל הפרישה.

 

בל נשכח שטורוחמה היא הותיק ביותר במדור. רק הטור של הרב רפי פויירשטיין ותיק אולי כמוה.

 

אך כל בר בירב דחד יומא  עומד על ההבדל שביניהם, ומבין מדעתו כי מה לתבן את הבר.

 

וטורו של יורם טהר-לב?

 

טור טרטור מוח..

 

 

 

 

 

4. חילוני שמדבר לחבר דימיוני מאשפזים. דתי שמדבר לחבר דימיוני
מקבל קיצבה   (26.10.12)
5. סה"כ האצלת סמכות, לא שלילה מעצמו. הרשה גם לאדם לברך .לא רק!
יאיר5656   (27.10.12)
6. יצא טור יפהפה,,,מברוק!
חוני המברך ,   לעתים טוב לקחת חופשה   (27.10.12)
7. נהניתי מאוד מהכתבה. האמת שגם ממני ביקשו ברכות. נציג ה'-לא?
שמואל הנביא   (27.10.12)
8. הצורך האנושי בהסבר והדת
אנטרופולוג   (27.10.12)
בני אדם במהלך הדורות שרדו בשל יכולתם לתת תשובות לשאלות והיום יודעים שהמוח מתגמל על פיתרון בעיות (סיפוק מפתירת תשבץ למשל).
מצד שני כשעולה שאלה ללא פיתרון נוצר מתח. האדם מתוכנת למצוא פיתרונות לשאלות. כל שבט בכל מקום שואל את השאלות כיצד נוצר ומה תכליתו והתשובה היא למעשה בסיס של הדת. בדרך כלל ידובר בישות עם כוחות גדולים שיצרה את העולם ואת האנשים וברוב המיקרים גם מייחסת לבעל הכוחות העדפות לגבי השבט שיצר את ההסבר מין גרסה של אלוהים לצידנו ולא לצידם. השלב הבא הוא אנשים שמפרשים את רצון האל או האלים והם כוהני הדת - גם אותם יש בכל דת וכך נוצר מימסד עם אינטרסים משלו שמשפיע על חוקי הדת. כך למשל רוב ההבדלים בין התנך השומרוני (העתי יותר) והיהודי הוא שלח חוקים שדנים בהבאת הקורבן לכוהנים.

במאות השנים האחרונות יותר ויותר תשובות לאיך נוצר העולם והאדם ניתנות עי המדע התשובות לא מושלמות ולא מלאות אך מרשימות באופן מדהים והן עקביות ותואמות את הת התצפיות לאין ארוך יותר מההסברים הדתיים. עם זאת תמיד השאלה ״למה?״ והטענה היא שאין למדע תשובה לכך בעוד לדת יש. בחשיבה האנושית יש מטרה - אם נוצר משהו אזי יש לו תכלית - אם זאת אין זה הכרח שיש תכלית לקיומנו יותר מקיומו של חיידק, או אבן. לדעתי האישית זה רק מגדיל את הגדולה האנושית - לא רק שהאדם הצליח לגלות במידה רבה את האיך - הוא צריך לגלות בכוחות עצמו ואולי אף לבדו את ה-״למה?״ האישי שלו , את המשמעות אותה הוא בוחר ונותן לחייו. זו שאלה חשובה שהמדענים לפעמים מתעלמים ממנה כי היא אינה בתחום המדע המדוייק אלא יותר בתחום הפסיכולוגיה...

נשלח מהסלולארי שלי
9. כרגיל אותם הבלים ואותם שטויות ואותן מסקנות טיפשיות
מישהו   (27.10.12)

אני מנסה להבין למה אלוהים מעניק את כל הונו לאברם, ומנטרל את עצמו מהיכולת לברך בני אנוש ?

מנסה להבין בעזרת מה ? בעזרת מוחך התרנגולי ולהגיע למסקנות מקרקרות שה' "הפקיע" את יכולת הברכה ממנו והעבירה הלאה למה ? אוי קראו לו ישמעאל אוי אוי יכול להיות שהוא אותו ישמעאל הערפי ? ואם היו קוראים לו "בני" ??? יכול להיות שהיה זה בני בני ילד רע מאותו השיר ? ואם היו קוראים לו "יוסי" היינו חושבים שהרב אריק איינשטיין שלח אותו לתוך קודש הקדשים !!! אוי אוי תעתוע ובילבול ! כמה כסילות כמה נמיכות מחשבה כמה תזזתיות הזויה וחסרת קשר ופשר ! ממש כמו באיסלם לא יכולה להתרומם מאותו גשמי מעל ה 70 בתולות הטיפשיות ההן.

 

ומה באמת עפ"י היהדות ? מהו עניין העברה של אותה כוח ברכה ?

 

ובכן, זהו אותו כינוי שמקבל הצדיק שנקרא "צינור" קדושה שדרכו מגיע השפע לעולם !

 

וכמובן מכאן מגיעים לאותם לומדי תורה שבזכותם העולם קיים (אם לא בריתי (התורה קרויה "ברית" חוקות שמים וארץ לא שמתי)

 

אבל להגיע למסקנה כל כך בסיסית ביהדות גדול על התרנגולת שלנו והרי עדיף לנקר זרעונים באשפה מאשר לאכול מעדני מלך......

10. אנחנו אומה משונה 8 מליון איש 8מיליון דיעות
דער ניסתער   (27.10.12)

 איש אינו מכבד את דעתו של השני וואללה יופי, אז ככה הקב"ה דיבר עם אברום

מי שרוצה שימין מי שלא רוצה שלא יאמין, והברכה שלו זו הקללה שהמיטו עלינו

לגבי טהר לב חושב שהוא המציא את גלגל התורה שיחשוב

11. לא יודע להגיב לכתבה הזו. איזה פירושים .וחוסר כבוד לשם בצורה
יאיר5656   (27.10.12)

לא ברור לי מאיפה היא מרשה לעצמה?

לא ברור לי אם היא מאמינה בשם או לא. לא ברור לי אם היא דתיה או חילונית בכתבה אחרת שלה היא כותבת שהשם טעה את הטעות הראשונה עם הלבנה. ???איזה אדם דתי מעז לכתוב דבר כזה? הרי נסתרות דרכי השם. מי א ת שתגידי או תאבחני טעות? ואיפה הקבלה המוחלטת של מעשי השם גם כאשר הכאב הוא עצום ? ואי ההבנה אינה ניתנת להסבר בשום צורת הגיון אנושי?

מאיפה הבאת את הניתוח הכל כך חכם הזה על הפסוק הזה? ומאיפה החלטת שהוא נתן רק לנו את הזכות לברך? איפה ראית שהוא שולל מעצמו או מוריד מעצמו את הברכה?  זה שהוא מעניק לאדם זכות או מאציל את סמכותו לא אומר שהוא שולל זאת מעצמו!

12. טוב, כל המאמר הזוי.
דגנית   (26.10.12)
השם נתן לאברהם אבינו את היכולת לברך.
הוא לא נטל יכולת זו מעצמו.
אז זה כן "גם וגם"
את כל שאר המאמר כלל לא הבנתי.
וזה לא רשימת צווים/תאור מציאות. לא זה ולא זה!
זה רשימת ברכות של אלוקים לא"א!!!
השם ברך אותו:
"וַיֹּאמֶר ה' אֶל אַבְרָם, לֶךְ-לְךָ מֵאַרְצְךָ וּמִמּוֹלַדְתְּךָ וּמִבֵּית אָבִיךָ, אֶל-הָאָרֶץ אֲשֶׁר אַרְאֶךָּ."
כן, עד פה אלו ציווים, תחילת עשרת הנסיונות של א"א. מכאן מתחילות הברכות:
וְאֶעֶשְׂךָ, לְגוֹי גָּדוֹל
---------נדידה גורמת ל3 דברים:
חוסר ילדים
חוסר כסף ורכוש
חוסר תקשורת והכרות עם בני אדם(לא הרבה מכירים אותך)
לכן היה צריך 3 ברכו, שיהיה הפוך(הרבה ילדים וכו...)
וגם הוא הופך מ- "אברם" ל"אברהם"
וַאֲבָרֶכְךָ
-----------שיהיה לו הרבה רכוש
וַאֲגַדְּלָה שְׁמֶךָ;
-------אנשים יכירו אותך
וֶהְיֵה בְּרָכָה.
----------------עד עכשיו הברכות היו ר--ק בידי השם, עכשיו גם השם וגם אברהם אבינו. מותר לו לברך. כאן טעות המאמר, ציטוט מרש"י:
"הברכות נתונות בידך עד עכשיו היו בידי ברכתי לאדם ונח ומעכשיו אתה תברך את תחפוץ. "
וַאֲבָרְכָה
---------בממון
מְבָרְכֶיךָ, וּמְקַלֶּלְךָ אָאֹר; וְנִבְרְכוּ בְךָ, כֹּל מִשְׁפְּחֹת הָאֲדָמָה" (בראשית י"ב, א'-ג').
------------------מי שמקלל אותך מקולל ומי שמברך אותך מבורך.
בגלל זה כשמציקים לך בבית ספר ומקללים אותך אתה אומר :"אם אתה קיללת, עכשיו הקללה תעבור עליך, שתוק שתוקאתה קיללת!"
"לא נכון פו י---"
וכו'.
המריבה ידועה.
13. אלוהים זה יציר דימיונם של רפי השכל שמחפשים תשובות קלות.
אין אלוהים. תתמודדו.   (26.10.12)
14. ונזכה לדעת מה תהא דעתו אז אחרי מחקרים נוספים
נמתין עוד 15 שנה   (26.10.12)
בשנות ה-60 גם ההיסטוריון הישראלי יהודה באואר נטה להאמין שהמידע על רצח היהודים שפרסמה הממשלה הפולנית הגולה בלונדון ב-1942 צריך היה להמחיש לעולם שמתחוללת שואה. כיום הוא בן 87 וחושב אחרת. ארצות הברית ידעה על השואה הרבה יותר מאוחר והרבה פחות ממה שמקובל לטעון, באואר גורס היום. פה ושם היו אולי אפשרויות להציל כמה אלפי יהודים, אך בעיקרו של דבר, רק תבוסתה המוחלטת של גרמניה הנאצית היה בה כדי לעצור את השמדת המיליונים.

באואר מוצא עצמו בעימות לא רק עם הממסד ההיסטוריוגרפי, כי אם גם עם עצמו. במאמר שפרסם בימים אלה ברבעון המועצה הישראלית ליחסי חוץ הוא כותב: "אילו נשארתי באותן עמדות במשך 44 שנה, לאחר שחרשתי ארכיונים בכל העולם, למדתי כמה שפות ופרסמתי 14 ספרים על השואה – ראוי היה שיסלקו אותי מהאוניברסיטה שלי. ככל היסטוריון אחראי שיניתי את השקפתי בהתאם לראיות שמצאתי".
15. או בכוחותיו ,מזלו הטוב שמעולם לא הכזיבו,
המאמין במקריות   (26.10.12)
המאמין לרעייתו, למעבידו וכו'. המאמין במדע. באומה הישראלית ובצבאה, בביטוח לאומי, בבלמים של מכוניתו ובמהירות תגובותיו וכדומה. על מה מתבססות אמונות אלו? שטיפת מח עצמית? בלית ברירה אחרת? האם כל הללו אין דינם כמוטרפי מח ממש? חלילה. רק הדתיים...
16. המכניסה מזון לפינו והדואגת לבריאותנו...
ברכת הסטטיסטיקה   (26.10.12)
מד"א: 127 פצועים בתאונות דרכים ביממה האחרונה

ביממה האחרונה, צוותי מד''א הגיעו ל-154 תאונות דרכים וטיפלו ב-127 פצועים בהם: שניים במצב בינוני והשאר קל.
17. משתתפים בעצרת ראש הממשלה הנירצח? בושה
כמה חרדים   (27.10.12)
18. כאשר אבי ניפטר בא אלינו איש מזוקן על קטנוע לבן
שומר נפשו ,   מברכות, רחמנא ליצלן!   (27.10.12)
חשבתי שזה מוזר שהחמור הלבן הפך לקטנוע רועש וכל זה בבית קברות אבל למי היה זמן להתעמק בזה. האיש לא איבד זמן, הוציא חוברות קטנות כאלה, כמו פינקסים, ושאל אותנו אם אנחנו רוצים ברכה בליווי תפילה מיוחדת לעילוי נשמת הניפטר.
מי לא רוצה ברכה ברגעים כאלה?
הושטנו את ידינו ללא אומר וקיבלנו את הפינקסים שבהם היו מודפסות מספר ברכות ונוסח תפילה. לאחר שסיימנו לקרוא הוא ביקש תרומה לצדקה.

אמרנו לו שאין לנו כסף. הוא התעקש ואמר שזה לא מחייב לתרום הרבה - "5-10 שקל זה בסדר". אמרנו "לא. אם באת לעשות מצווה ובאת לברך אותנו באמת אז זה צריך להיות נקי". הוא הסתכל עלינו בבוז, לקח את הפינקס הברכות חזרה, עלה על הקטנוע, שם גז ונעלם.
19. את המאמר האינפאנטילי קראתי, אבל את "המתנה"
חמור עיוור   (26.10.12)

כבר אין לי חשק לראות, עקב הכותרת העוד יותר אינפאנטילית.

 

לחפש משמעות לחיים זה ביזוי החיים, רק חולי נפש מסוכנים כמו הדתיים,

 

יכולים לבזות את החיים בחפשם משמעות.

 

זה אומר לחיים אין שום ערך, אבל אם ניתן להם משמעות מהירהורי ליבנו המטומטם אולי נוכל ליחס ערך מה לחיים העלובים.

 

מטומטמים חושבים שכולם מטומטמים, לאנשים שבאמת אין שום ערך לחייהם ,

 

מדמיינים שגם החיים של האחרים אין להם ערך וחייבים למצוא משמעות על מנת להעניק להם ערך.

20. פעם ראשונה ששמעתי במו אזני את הביטוי "קלוקי צבוקוס"
שירותיקונים   (26.10.12)
מה אני אגיד לכם?

כמתקן שמבין מתקנים קשה לי לדמיין לאן זה הולך מכאן.
אז, זהו? זה סופי? או שיהיו בהמשך תיקונים נוספים?
מה עם ה'למד' למשל. עוד לא 'טיפלו' בה! האם זה יגיע?
יש לכם הצעות?

אבל הביצוע של אברהם פריד מעולה. אין מה לומר; האיש יודע לשיר ולהופיע ולרגש קהל גדול.
21. ודאי שאינך מבין, היא אדם שמאמין במחשבה עצמאית
יאיר ,   ירושלים   (28.10.12)
הנוגדת ככל הנראה את תורתך, אך לא בהכרח את התורה.
22. אהבתי. פרשנות מעניינת ורחבת אופקים! (הרחבה- בפנים)
ענת ,   הרצליה   (28.10.12)
ולכל ה"מרובעים" (ואני לא אומרת זאת כהקנטה, אלא כתיאור לאלו שמפחדים לצת מהשבלונה): המחברת ממש לא התכוונה להקניט או להפחית מאלוקים חס וחלילה. כמו שאלוקים משתמש בהאנשה שלו עצמו, כך עשתה גם המחברת ונתנה פרשנות מאוד מעניינת! ממש ממש אהבתי. כן ירבו אנשי תורה שאשכרה חושבים לעומק ובצורה רחבת אופקים על התורה ודרכי הנהגת השם את עולמו!
23. מישהו אל תלך לשם כי הזאב יאכל אותך "הם".
דתי שפוי   (28.10.12)

אם המגיד מדובנא סיפר על המפגש בין אלישע הנביא (בן אמוץ!) לבין חזקיהו ואף הזכיר את אלישע כחמש פעמים, קבלה היא ונקבל.

 

 

אבל אתה, גוזל רך מדדה בגמרא, מנין לך זאת?

 

 

אם היית מפגיש את חזקיהו עם אליהו, ניחא. גם בעל דברי הימים מפגיש את אליהו עם יהושפט.

 

(לא ממש מפגיש, אלא מגיע אליו מכתב מאליהו.)

 

אולי הושפעת מהכתבה של מורתך שהזכירה את ר' ישמעאל בן אלישע?

 

 

אתמהה...

24. דתי ושפוי זה אוקסימורון?
דתי שפוי   (28.10.12)

 

אוקסימורון ביוונית זה שוטה חריף.

 

 

וזאת אפילו משה רבנו ידע, כמו ששנינו בפסיקתא דרב כהנא:

 

 

שמעו נא המורים - מהו לישנא דמורה? אמר ר' ראובן כהדין לישנא יוונית דצווחין לשטייא מורוס.

 

 

 

וישנן בתורה עוד מילים יווניות, כגון "אלון" בפרשת וישלח.

25. קרבן עזתי:
שהאיד נוסף   (28.10.12)


חג הקורבן בעזה: פרה הרגה את השוחט

גבר פלסטיני ניסה לשחוט פרה לרגל חג הקורבן, אך זו השתוללה והרגה אותו. גורמי רפואה בעזה דיווחו על 150 מקרים נוספים בהם נפגעו פלסטינים כשניסו לשחוט בעלי חיים

AP
פורסם: 27.10.12, 15:28

26. ברזיליאנית:
תחיית מתים   (28.10.12)
ה"מת" הפתיע והתייצב להלוויה שלו
תושב ברזיל ששמע שהלווייתו עומדת להתחיל, ניסה להתקשר למשפחה לומר שזו טעות. משלא הצליח לשכנע - הגיע לטקס
27. במשפחה בדימוס:
בעיות   (28.10.12)
הכל החל כשבני זוג חרדים התגרשו לאחר שהבעל החרדי שינה את אורח חייו והפך לדתי לאומי. למרות קיומו של הסדר הראיה הנוגע למפגשי הילדים עם אביהם עליו הסכימו בני הזוג, מסרבת האם בעקשנות לשלוח אליו את הילדים בתואנה שהוא עלול לפגוע ברמה הרוחנית של הילדים החרדים.
28. מרוששים את הקופה הציבורית:
הפאראזיטים הדתיים   (28.10.12)
עדת הבחירות תעסיק 60 אלף איש בקלפיות. העלות: 113 מיליון
ועדת הכספים של הכנסת תתכנס מחר (שני) לאשר את הצעת התקציב של וועדת הבחירות המרכזית לכנסת ה-19, בסך של 246 מיליון ו-781 אלף שקל. מהנתונים עולה כי ביום הבחירות עצמו יועסקו כ-60 אלף איש ומשכורתם מסתכמת בהיקף של 113 מיליון שקל. עלות שכרו של חבר ועדת קלפי - 1,060 שקל, שכרו של סדרן בקלפי - 1,160 שקל ושכרו של מזכיר ועדת קלפי - 1,962 שקל. המספרים (כלכלה)
29. מניין לחרדים כספים לבת מצווה?
זה בלתי ניסבל   (28.10.12)
80 אלף שקל בממוצע למסיבת בת-מצווה
לבושות כמו כלות, מאופרות ונוצצות, נכנסות היום ילדות לאירוע יום ההולדת שלהן, כשהן מגיחות מתוך קונכייה ■ צפו ברשימת המחירים
30. ומקבלים את הטיפול ולא נותר דבר לציונים העמלים
רק החרדים נוטלים   (28.10.12)
למה רק 50% מהמדוכאים בישראל זוכים לטיפול?

הם מתביישים בדיכאון ובחרדה, חושבים שעליהם להתגבר על הבעיה בכוחות עצמם ופורשים מטיפול לפני שניכר שיפור. חוסר המודעות לאפשרויות הטיפול בדיכאון ובחרדה עולה למשק הישראלי כ-3 מיליארד דולר בשנה. איך אפשר לחסוך זאת?

ד"ר שרון זיו ביימן
תגובות נוספות
חזרה לכתבה