יהדות  מגזין  עיון
ספר התורה העתיק בעולם: הרבנים היו פוסלים
יצחק טסלר
פורסם: 18.06.13, 11:17
תגובה לכתבה תגובה לכתבה
הדפיסו את התגובות הדפיסו את התגובות
חזרה לכתבה
לכתבה זו התפרסמו 179 תגובות ב-96 דיונים
61. אני לא מורה ! אני פילולוג ! פיללווווולללווווווגגג !!!
פרופ' אליעזר שקולניק   (19.06.13)
62. בדיקת פחמן 14 מוצאת את התאריך
אישיהודי   (19.06.13)

של העור של אותה בהמה, אבל לא תאריך כתיבת הספר

כך שהבסיס לכתבה לא קיים

63. אם הוא פסול מותר לו לאכות פיתה על הגז עם מרגרינה?
אליהו הנביא   (19.06.13)


נשלח מהסלולארי שלי
64. זה מאפיה שהתרבות היהודית המציאה
מה זה רבנות   (19.06.13)
65. ברוך ממציא הלכות!
ANI   (19.06.13)
ממתי תגין מעכבים בכתיבת סת"ם? אפילו ספר שלא תוייג כלל כשר לקריאה בברכה (אע"פ שלא יחשב כמהודר כשר הוא לכל הדעות.)
66. איך אפשר להאמין באלוהים אחרי שהוא
סתם אחד   (18.06.13)
טחן באירופה 6 מליון מהעם הנבחר
משהו כאן לא בסדר. אם אלוהים זה האבא, אז הוא אב מכה.
67. בגניזה הקהירית יש קטעים קדומים יותר
אמיר   (18.06.13)
אבל זה כנראה ספר התורה השלם הקדום ביותר שבידינו.
הקטעים בגניזה שונים לחלוטין מספרי התורה המוכרים לנו היום. בחלקם יש ניקוד אחר (בבלי, או ארץ-ישראלי) שנכתב מעל האותיות.
ולגבי מזוזות: בגניזה יש מזוזות שהיום היו נחשבות לפסולות ואז היו כשרות לחלוטין...
68. ספר התורה העתיק בעולם נמצא אצל בהשומרונים
שומרוני   (18.06.13)
צר לי לאכזב אתכם, ספר התורה העתיק ביותר בעולם או לפחות חלק ממנו (חלקים מסויימים מהספר בלו ונעלמו) נמצא בידי השומרונים. כתב אותו אבישע בן פנחס בן אלעזר בן אהרן הכהן בפתח המשכן בהרגריזים, והוא אף מציין זאת כהוכחה בסוף הספר.
69. אתה צודק - אבל.....
ISSAC ,   toronto   (18.06.13)

לכבוד המדען "הדגול" פרופ' פראני

אינפורמציה מועילה לפני שפותחים את ה....

התגין מורים על הלכות וענייני קבלה, לדעת הרמב"ם אם הסופר חסר התגין בספר תורה אינו פסול בשביל זה, שאינן אלא למצווה מן המובחר משום הידור אבל לא מעכבין, ויש הסוברים שהם מעכבים. גם תפילין ומזוזות צריכין תגין.

תגין - כתרים או זיינים על אותיות מיוחדות בספר תורה.
אמר רבא: שבע אותיות צריכות שלושה זיינין, ואלו הן: שעטנ"ז ג"ץ (מנחות כ"ט.). והוא הדין לצדי"ק כפופה ולנו"ן פשוטה (רש"י).

התגין מורים על הלכות וענייני קבלה.
א"ר יהודה אמר רב: בשעה שעלה משה למרום, מצאו להקב"ה שיושב וקושר כתרים לאותיות (= תגין דספר תורה, רש"י). אמר לפניו: רבש"ע, מי מעכב על ידך (שלא לפרש אלא לכתוב רמזים)? א"ל: אדם אחד יש, שעתיד להיות בסוף כמה דורות, ועקיבא בו יוסף שמו, שעתיד לדרוש על כל קוץ וקוץ תילי תילין של הלכות (מנחות כ"ט:).

להלכה
לדעת הרמב"ם, אם הסופר חיסר התגין בספר תורה, אינו פסול בשל כך. שאינן אלא למצוה מן המובחר משום הידור אבל אינם מעכבים, ואפילו בשעטנ"ז ג"ץ (הל' ספר תורה פ"ז מ'), וכן כתב הלבוש (או"ח סי' ט"ו נ').
פוסקים אחרים סוברים שתגים של שעטנ"ז ג"ץ מעכבים (שו"ע יו"ד סי רע"ד).
גם תפילין ומזוזות צריכים תגין.

את כל זה ועוד תוכלו לראות באינצקלופדיה יהודית "דעת"

http://www.daat.ac.il/encyclopedia/value.asp?id1=2539
70. כדי לבדוק לפני שחוגגים עם כתבה...
אורח   (18.06.13)

הרמב"ם בהלכות תפילין ומזוזה וספר תורה, פרק שביעי, הלכה ט כותב:

 

"כל הדברים האלו לא נאמרו אלא למצוה מן המובחר ואם שינה בתיקון זה או שלא דקדק בתגין וכתב כל האותיות כתיקונן או שקרב את השיטין או הרחיקן או האריכן או קצרן הואיל ולא הדביקן אות באות ולא חיסר ולא הותיר ולא הפסיד צורת אות אחת ולא שינה בפתוחות וסתומות הרי זה ספר כשר"

 

 

71. זה כמו לאמר שיש מחלוקת גדולה בין רבן גמליאל לרי יהושוע בגמרא
כמה שטויות!! ,   כג/   (18.06.13)
נו אז?? לבסוף הבית יוסף הכריע במחלוקת וקבע הלכה ברורה בשולחן  ערוך גם כאן לפני פסיקת הרמב"ם כניראה היתה מחלוקת בקשר לכמה מין התגים ולבסוף ניקבעה הלכה אז מה הממצא המרעיש? בעצם יש כאן ממצא מרעיש ביותר שב 99.9% כללי הכתיבה נשארו בעם ישראל אלפי שנים אחורה מה שלא קיים בשום דת ואומה אחרת 
72. לו היו פוסקי ההלכה מתייחסים לממצא...
שומר מצוות   (18.06.13)
אבל, אחרי שהגיעה פסיקת הרמבם ההלכה מתנהגת בשיטה מסוימת.

כלומר, מצאנו ספר תורה שנכתב בסביבות 50 שנה אחרי פסיקת הרמב"ם ובטעות לא נכתב לפי הכללים הנכונים. זה ממצא מדעי מרתק אבל חסר כל ערך הלכתי.

חבל שגדולי התורה מתעלמים מספר תורה שיושב בידיים נוצריות (חוכמה בגוים, תאמין) אבל אחרי שנפסקה הלכה ורוב מוחלט של היהודים הולכים אחריה לא מביאים ראיה מספר בודד

הייתי שמח לשמוע הרחבות אם ידוע מקורו של הספר - באיזו קהילה נכתב
73. פרק כט
ישעיהו ,   יהודה   (18.06.13)
וַיֹּאמֶר אֲדֹנָי, יַעַן כִּי נִגַּשׁ הָעָם הַזֶּה, בְּפִיו וּבִשְׂפָתָיו כִּבְּדוּנִי, וְלִבּוֹ רִחַק מִמֶּנִּי--וַתְּהִי יִרְאָתָם אֹתִי, מִצְוַת אֲנָשִׁים מְלֻמָּדָה.
74. קהילה אחת כתבה ספר תורה בצורה מסויימת
אבי   (18.06.13)
וטעו אז הדבר צריך להשפיע על כל השאר שלא קבלו את השיטה הנ״ל. הקנון ההלכתי הוא מה שיקבע בסוף ואין השפעה לממצעים לא על ההלכה ולא על נוסח התורה.

ה@ה
75. מתי תבינו חבורת בורים
״פרטפסור״ בשקל   (18.06.13)
פרופסור - מכובד ככל שיהיה - וכך גם ״כתב לענייני יהדות״ - מכובד ככל שיהיה - מוטב שיתעסקו בדברים בהם יש להם הבנה אבסולוטית. בתורה לעומת זאת לא נראה לי שהבנתם מגיעה להבנת חכמי התורה, ובטח שלא עולה עליה.
הקביעה הזו שחכמים היו פוסלים את ספרי התורה בני זמנינו - מגוחכת עד מעלה תהיות על רמת המשכל של אומר הדברים....

נשלח מהסלולארי שלי
76. אתה יותר מטומטם או יותר עילג?
עומר   (18.06.13)
כתר ארם צובא אינו שלם. הספר שנמצא כרגע הוא שלם. תקרא שוב. ותארוך פחמן מאד אמין. אולי כדאי שתלמד קצת כימיה? ואל דאגה לאורך פחמן הוא לא זה המשמש לקביעת גיל כדור הארץ, בשביל זה יש שיטות אחרות
77. תגידו, מה יותר חשוב, דרך הכתיבה של האותיות או התוכן?
davidstern300   (18.06.13)
רבותי! נא להבדיל בין העיקר לתפל! מה זה משנה אם האותיות והסימנים חוקיים או לא? מה שמשנה זה התוכן!
78. לא הרמבם פוסל תגין ולא הההלכה
יוסף תירוש ,   י'ם   (18.06.13)
כתב הרמבם ס' אהבה פרק ז' הלכה ח' .... ויזהר בתגין ומנינן יש אות שיש עליה תג אחד ויש אות שיש עליה שבעה.... וממשיך..ואם לא דקדק בתגין הספר הוא כשר
וכן בפרק ב' הלכה ח' בענין תפלין ...וצריך להזהר בתגין של אותיות .....ואם לא עשה תגין או אוסיף וגרע בהן לא פסל
ללמוד תורה זה היה מועיל לכותב הכתבה החרוץ ולקוראים התמימים מרצון
79. הספר כשר על פי הרמב"ם והפוסקים - כנסו
דוד   (19.06.13)

הלכות תפילין ומזוזה וספר תורה פרק ז הלכה ח"ויזהר באותיות הגדולות ובאותיות הקטנות ובאותיות הנקודות ואותיות המשונות כגון הפאי"ן הלפופות והאותיות העקומות כמו שהעתיקו הסופרים איש מפי איש ויזהר בתגין ובמניינן יש אות שיש עליה תג אחד ויש אות שיש עליה שבעה וכל התגין כצורת זייני"ן הן דקין כחוט השערה".הלכה ט"כל הדברים האלו לא נאמרו אלא למצווה מן המובחר

 ואם שינה בתיקון זה, או שלא דקדק בתגין, וכתב כל האותיות כתיקונן או שקרב את השיטין או הרחיקן או האריכן או קצרן

הואיל ולא הדביקן אות באות ולא חיסר ולא הותיר ולא הפסיד צורת אות אחת ולא שינה בפתוחות וסתומות - הרי זה ספר כשר".

80. לצערי הכותב לא פתח הלכות סת"מ מימיו...
אנו   (18.06.13)

הרמב"ם, ספר אהבה, הלכות תפילין ומזוזה וספר תורה:

 

הלכה ח' :"...יש אות שיש עליה תג אחד, ויש אות שיש עליה שבעה..."

הלכה ט' :" וכל הדברים הללו לא נאמרו אלא למצווה מן המובחר. ואם שנה בתיקון זה, או שלא דקדק בתגין, וכתב האותיות כולן כתקנן, או שקירב את השיטין, או הרחיקן, או האריך בהן, או קצרן, הואיל ולא הדביקן אות לאות, ולא חסר ולא הותיר, ולא הפסיד צורת אות אחת, ולא שנה בפתוחות ובסתומות, הרי זה ספר כשר"

 

וידוע שנהוג בחלק מקהילות ישראל לתייג בעט ולאו דוקא בקולמוס ודיו וקל וחומר שתיוג הוא הידור מצווה ולא עיקרה ואין בו לפסול.

 

יש מספיק דברים אמיתים לבקר ביהדות הרבנית המודרנית...אין צורך להטעות וליצור שם רע רק כתוצאה מבורות וחוסר במחקר מעט עמוק יותר.

81. לא נכון התגים אינם מעכבים
דוד ,   ירושלים   (18.06.13)
אולי הפוסקים יגידו שהספר לא "מהודר", אך ספר תורה בלי תגים נשאר כשר
82. כללים שנקבעו על ידי הרמבם? זה מופיע בגמרא !
(18.06.13)
איזו בורות משוועת. הכללים לא נקבעו על ידי הרמבם אלא מופיעים בגמרא. מדובר בשיטות לתיוג האותיות.
אגב, מה שמתואר בכתבה עשוי להסביר את ההסברים המופיעים ברמזיו של רבי יעקב בעל הטורים, שכידוע לא רק כתב את ארבעת הטורים, אלא גם כתב פרשנות ייחודית לחומש על פי הרמזים. ושם מופיעים התיוגים המדוברים פה. יתכן והיה נוסח תיוג אחר.

להגיד שהכול היה נפסל?...
מאז ימי הרמבם?....

הבלים
83. איזה מישמש
שייקה   (18.06.13)
הרמב"ם לא קבע את צורת האותיות, אלא את סופי הפרשיות, וזאת על פי כתר ארם צובה שנכתב מאות שנים לפני ספר זה, ועל ידי גדול המסורתנים בן אשר, צורות האותיות עצמן שונות בין עדה ועדה, ואין כל חידוש בדבר. כל ספר עתיק שנמצא ויימצא צפוי להיות שונה בהרבה מהכתיבה הנהוגה כיום, והפוסקים לא פוסלים אותם, חוץ מזה, ספר תורה שנכתב בלא תגים אינו פסול כלל.
ספר עתיק שנחשף זה דבר יפה ומרתק, אבל אין כאן שום תגלית מעבר לזה.
84. "אריח על גבי לבנה" זו צורת הכתיבה של שירת הים, לא כל התורה.
גילי ,   מהשרון   (18.06.13)
85. קדושה נעשית ע"י בני אדם לא אלוהים
הרמב"ם לא היה נביא   (18.06.13)
ההבנה של האנשים לגבי קדושה היא טעות .אנשים חושבים שקדוש זה אלוהי בגלל שככה זה מקובל בדתות העולם .אבל קדוש זה בסך הכל תחושה סוביקטיבית של קבוצה כלפי דבר שחשוב לה ואותה היא מייחדת ואין לזה באמת כח אלוהי כי מדובר בעקרונות וחפצים שנוצרו ע"י אנשים ולא מלאכים. לכן ספר תורה זה ספר רגיל ואין בו קדושה אלוהית כי הוא נכתב ע"י בני אדם שהם לא אלוהיים .הקדושה שהיהדות נותנת לספרים ומזוזות היא סימבולית ואין לה כח עליון אלא כוח שמושפע מאגו וכבוד עצמי בהיותו "העם הנבחר" להגדרתו. הרמ"בם אף פעם לא טען שדיבר עם אלוהים ומטרת פסיקותיו היתה איחוד היהדות לקו אחד וחוקים אחידים בין התפוצות כדי לאחד בין היהודים ,אבל הוא טעה בהרבה דברים שקבע ועובדה שהיו פרשנים שחלקו עליו בהרבה מקרים שהוכחו ארכאולוגית. הצורך להפוך את הרמ"בם לסוג של נביא או אל שלא טועה הוא פרימיטיבי ומרובע
86. חז"ל אומרים:" שבעים פנים לתורה"! כדי לתרץ את השקרים שממציאים
הרבנים המעוותים!   (18.06.13)
87. ליהודים חשוב:מי כתב, מתי כתב,איך כתב,למה כתב, רק לא מה נכתב!
עם נבל ולא חכם"!   (19.06.13)
88. תתביישו לכם כולם
עידן   (19.06.13)
89. בשם סופר סתם
זאב ברונר ,   ירושלים   (19.06.13)
איני מכיר את כותב המאמר יצחק טסלר , אך אינו מבין די בסתם.
תגים אינם מעכבים כלל.
האר"י הוסיף תגים באותיות שונות במקומות שונים ,
ולעיתים אף ארבע וחמש תגים על אות אחת ,
יותר מעניין היה לראות ( וניסיתי להגדיל אך לא צלח )
את הפתוחות והסתומות בשירת הים ,
בנוסח התימני יש שינוי בשורה התחתונה ,
וזה יותר מעניין...
כמו כן , גם לפי שיערוך ספר זה , הרי בספריה הלאומית
ספר שכתב הר"ן , ( וקדום לשיערוך זה ),
שברויאר כתב עליו ב"מגדים י ' "
אכן מעניין , מקווה שבקרוב יהיו צילומים של העמודים
ויהיה מעניין לראות ולהשוות.
ולסיום , פרופ' ליבוביץ אמר פעם , נאמר שארכיאולוגים יזהו בוודאות את הר סיני ,
ויהיה נס ואף הרבנים יסכימו בוודאות שזה הר סיני , ויתרחש נס נוסף , יחפרו מסביב להר ,
וימצאו את הספר שמשה כתב מפי הגבורה , ויסכימו הרבנים והארכיאולוגים , שאכן ,
זה מה שכתב משה רבנו, הרי ברור , אמר ליבוביץ , שיהיו הבדלים בין מה שלפנינו היום ,
ואז , הוסיף ליבוביץ , נניח גערטל על הספר של משה על המעיל , ולא נקרא בו ,
כי , מסורת זו מסורת.!
90. ומי אמר שהספר לא היה פסול כבר בעת כתיבתו?
גם היום סופרי סת"ם ,   טועים   (18.06.13)
אילו היה מוכיח שבספר זה קראו גדולי תלמידי החכמים היה על מה לדון. אבל עצם העובדה שספר שגוי נכתב לפני 850 שנה אינה הוכחה לשום דבר.
תגובות קודמות
תגובות נוספות
חזרה לכתבה