יהדות  טורים אישיים  טלי פרקש
המחאה הלבנה של הפמיניזם הדתי: אני עם הבלניות
טלי פרקש
פורסם: 23.07.15, 18:33
תגובה לכתבה תגובה לכתבה
הדפיסו את התגובות הדפיסו את התגובות
חזרה לכתבה
לכתבה זו התפרסמו 97 תגובות ב-57 דיונים
31. מסורת מגעילה - שנייה רק למציצת הבולבול של המוהל
(02.08.15)
32. תספרי את סיפורי ההתחסדות שלך לבתי שפעמיים עברה טירונות וחוסר
ריבי   (03.08.15)
התחשבות מצד רב הקהילה והבלנית שהביאו אותה לבכי והתמוטטות וחוסר אמון מוחלט.מה,ריבונו של עולם,הקשר למה שעוברות הבלניות?יש לעשות למען משכורתן ותנאי עבודתן-למה על הנשים לסבול בשל כך ברגעים המתוחים והאינטמיים ביותר שלהן?תשחררי קודם ובדחיפות את הטובלות מאימת הבלניות והרבנים ואח"כ כולנו נתפנה לעזור לבלניות.
33. בלניות עובדות בשבת?!?
טל   (06.08.15)
34. חבל על השנאה עצמית
אני   (24.07.15)
אני לא מופתעת. גם מהתגובות. כשכל הזמן מפרסמים רק את הצד הבעייתי שאגב יש בכל חברה. למה שמישהי תרצה לטבול? הטבילה היא הלכה ולא מהנצרות. נכון שפעם טבלו באגם או בים והיום כדי שיהיה יותר נח אז מצאו את הדרך שזה יהיה ליד הבית. פעם נשים טבלו בקרח והלכו למרחקים כדי לשמור על טהרה. היום יש לנו ליד הבית עם כל התנאים ועוד יש מי שמוצאת למה לא. אי אפשר על רגל אחת להחליט בעד או נגד במיוחד שאלו שנגד ברובם לא באמת מכירים את כל ההלכה או ההיסטוריה של העניין. אני מסכימה עם טלי בענין הבלניות. אבל לא בגלל זה צריך שתהיה בלנית או לא. לכל יפות הנפש שמחפשות להראות שהן דתיות לפי הרב נח... ונלחמות על בלנית או לא. הייתי ממליצה להשקיע את המרץ והכסף בפרוייקטים יותר חשובים כמו חינוך הילדים. מניעת פשע ואלימות ועוד.... ואגב מי שבאמת ממש לא מסוגלת שתהיה לידה בלנית שלא נראית לה יכולה בהחלט למצוא מקווה אחר.. או חברה טובה שתהיה במקום הבלנית. אבל לא להפוך זאת למשהו גורף. כי אז כאילו שלא בקיאות כשתגענה למקווה ולא תהיה בלנית לא תדענה מה צריך ומה לא.
35. איזו חוצפה!!!
(31.07.15)
יופי, קראת ספר.... ועכשיו את חושבת שהעולם שחור ולבן, ולבן זה רע, ומותר לך להכריח מישהי להופיע ערומה מול אדם. גם אני מרוויחה משכורת דומה כסטודנטית, לבנה ו"פריווילגית" מבית. זה נראה לך בסדר, כי אני "לבנה".
הראייה הדיכוטומית שלך מראה כמה את שטחית ונעדרת ההבנה שהעולם מורכב יותר מטוב ורע.
36. בלנית-משגיח כשרות
רקפת   (24.07.15)
גם משגיח כשרות שומר על לקוחות המסעדה שלא יאכלו, רחמן ליצלן שרצים תולעים ומריעין בישין. האם המשגיח עומד מאחורי כתפו של מכין האוכל כל הזמן ? כמובן שלא. בלניות צריכות להיות במקווה למקרה שמישהי מבקשת את עזרתן. אם אישה חופצת בפרטיות, זה לחלוטין לגיטימי ויש לכבד את רצונה.
37. המקוה מתקן הלכתי
רונית   (23.07.15)
בשונה ממתקני בילוי ונופש המקוה הינו מתקן הלכתי ויש לנהוג על פי הכללים הלכתיים שקבעו. אם מקובל עלינו שבברכת שחיה יש לשים כובע על הראש ולא ניתן להכנס אם אין מציל הרי שגם כאן יש לכבד את המתקן.
תפקיד הבלנית לוודא שאכן הטבילה נעשתה על פי ההלכה.
הבעל אומנם סומך על אשתו שאם כבר הולכת לטבול אז עושה זאת כהלכה אולם הוא גם סומך על הבלנית שתקפיד שאישתו תקיים את המצווה כראוי.
אם נאפשר לכל טובלת לטבול לפי מצב רוחה ועל פי רצונה זה יביא לכך שבני הזוג לא בהכרח יסמכו על נשותיהם.
ולכן יש להקפיד על כללים אחידים בכל המקוואות.
עלות בניית מקווה ואחזקתו עולים הרבה מאוד כסף ולכן לא ניתן לבנות מקוואות לפי סוג האוכלוסייה כמו למשל בתי כנסת. לכן המקווה הבודד בשכונה צריך לשרת את כלל האוכלוסייה ולכן צריך שינהג על פי ההלכה המחמירה. ואם זה לא מתאים למשהו הרי יכול ללכת למקומות אחרים כגון מקווה פרטית.
נגיד תושב הנוהג להתפלל לפי נוסח תימן ויש בשכונתו רק בית כנסת לפי נוסח אשכנז מה יעשה? או יתפשר או ימצא בית כנסת מרוחק מתאים לנוסח שלו.
אנחנו לא נמצאים במצב בו יש לנו הפריבילגיה לעורר מחלוקת עלינו להיות סובלנים כלפי הזולת ולכבד את רצון הזולת. לצערנו נראה כי מגישי העתירה לבג"ץ מטרתם אחת להתריס נגד ההלכה היהודית.
38. הן לא רוצות לבטל את הבלניות אלא לבחור האם תהיה בלנית בטבילה
דתי אחד   (23.07.15)
39. טלי, כתיבה מקסימה!!
נהנתי לקרוא   (24.07.15)
40. אלה שני מאבקים צודקים, ומקבילים, שאינם סותרים.
שלומית   (24.07.15)
אותן הנשים שנאבקות על הזכות לטבול בלי בלנית, הן הנשים שנלחמות על זכותן של הבלניות לשכר צודק והוגן.
אם את לא מעורה בעניינים, את מוזמנת לשאול, נספר לך על פגישה בכנסת בנושא.
דבר נוסף הוא עניין ה"תגמול הרגשי", הסיפוק, הדאגה הרוחנית שהבלניות דואגות לטובלות וזקוקות לה כי שכרן אינו מספק. זו בדיוק הבעיה.
לא יכול להיות שבמדינה ישראל יתגמלו אנשים רגשית ויחשבו שזה הוגן כי יש להן תועלת מהעבודה ברמה האישית. זה קורה ברפואה כשרופאים טוחנים שתי משרות, אין להם חיים, והמשכורת שלהם לא הוגנת. וזה קורה בצורה אחרת ויותר מחפירה אצל הבלניות שעובדות בשעות לא שעות, מנקות אחרי הטובלות, ומתוגמלות לפי טובלת גם אם היו להן טובלות פרושות על ערב אחד במקום לפי שעות.
צריך לתקן את העניין הזה, והמאבקים אינם סותרים אלא דווקא מקבילים ואפילו יש ביניהם נקודות השקה.
אמנם לא קראתי מילה במילה את מה שכתבת, אבל הטון הביקורתי כלפי מי שרוצה לטבול בלי בלנית, כאילו לא יכול להיות שאכפת לה מהבלנית, הוא קול שמתעלם ממצוקה והופך נשים טובות ונעימות למפלצות על לא עוול בכפן. אל תהפכי קרבן לתוקף רק כי זה נח לך.
41. חוץ מהרבנות שכבר הכניעה כל מצווה לטובת תאוות בצע
XXXXX ,   תל אביב   (26.07.15)
אני רווקה שבלניות ניסו למנוע ממנה טבילה.
עד לרבנות הראשית הגעתי כדי שימצאו לי בדל פסוק בו יש איסור. לא מצאו.
גם לא מצאו שום פסוק שמחייב בלנית בעת הטבילה. זאת יכולה להיות גם חברה או קרובת משפחה או אף אחת.
נאלצו לאשר לי טבילה. בלי בלנית.
אין לי שום כוונות להתחתן ואני אמשיך לטבול
נה נה נה בננה לך!
42. כמה שטויות, טלי. כדי שהבלניות יתפרנסו יש צורך להשפיל את
מיכל ,   תל אביב   (24.07.15)
הטובלות? אין שום סיבה, הלכתית או אחרת, להתיר טבילה ללא בלנית. כבודה של נבלנית במקומו מונח, למרות סיפורי האימה בהם נתקלה כל טובלת, מלבדך כנראה. איש לא מבקש לפטר אותן, אלא לאפשר טבילה בלעדיהן לטובלות המעוניינות בכך. אם, לתפיסתך, כל הטובלות יחליטו שאינן רוצות לטבול בנוכחות בלנית עד כדי כך שיעלה הצורך לפטר את כולן, זה יהיה בעיקר סימן לכך שהן יותר מציקות לטובלות מכל דבר אחר.

נשלח מהסלולארי שלי
43. מה את רוצה לכל השדים והרוחות
רחלי ,   Modiin   (06.08.15)
אני לא לשכת הסעד. וזכותי לטבול בלי בלנית. כמות כזאת של הבלים מזמן לא קראתי. מצידי שתטבלי עם ארבע בלניות שמברכות אותך ושרות יודל. אני לא רוצה ואין לאף אחד זכות לא לתת לי את מה שמגיע לי. באמת באמת לא ברור מה את רוצה.
44. כנראה הטיעון הכי מגוחך בהיסטוריה...לא פלא שמגיע מדתייה
אורי   (14.08.15)
בג"ץ הבלניות קבע שיש לתת לכל טובלת את הזכות לבחור האם היא רוצה או לא רוצה את הבלנית. איך זה קשור לתנאי העסקתה של אותה בלנית ולרקע הסוציו אקונומי שלה רק לכותבת הטור פתרונים...כנראה שגם לה אין כי זה פשוט מגוחך!
גם אם כל הטובלות יעדיפו לטבול לבד הרבנות לא תפטר את אותן בלניות כיוון שאולי מישהי כן תרצה את שירותיהן ואם כן יפטרו אותן אז כנראה שמראש לא היה בהן צורך...
כותבת הטור באמת חושבת שצריך להעסיק אדם בתפקיד שלא צריך אותו? אולי היא באה מרקע קומוניסטי שבו צריך להמשיך לעבוד גם אם אין צורך בכך
45. שטויות
עמיקם ,   מרכז   (23.07.15)
הספיק עם ההתחסדות למה שמי שרוצה לטבול במקווה בלי נוכחות הבלנית לא תוכל לעשות זאת?
אולי אפשר לתת שעות מסויימות לטבילה חופשית? מי דיבר על פיטורי הבלניות? מה ההתחסדות?
46. בכל סיפור יש צד שני- אבל במקרה הזה את מציגה רק חלק מהצד השני
(25.07.15)
" הבלניות הן הנשים שמרוויחות את השכר הכי עלוב שיש (2,500 שקלים בממוצע)"- אין סיבה שבכלל יקבלו כסף, אין סיבה שכספי המיסים שלנו ילכו למשהו שאין צורך בו, שימצאו עבודה אחרת, נחוצה יותר. אין לי צורך שמישהי תוודא שהראש שלי מתחת למים- אני מרגישה את זה לבד ויודעת גם להתרחץ לבד...ובשביל מנקות ברכה שלא עושות את העבודה טוב במיוחד הן דיי יקרות.
"הן עובדות בשעות לא שעות, שבתות וחגים"- כמה זמן כבר לוקח למלא ברכה קטנה ולנקות, העבודה שלהן היא לא עבודה של 8 שעות ולא עבודה קשה במיוחד.
" רבות מהן קשות יום, לרוב עם השכלה מינימאלית ועבודה תובענית ומורכבת."- שוב, כי כדי להיות מנקה ברכה עם סמכות להגיד למישהיא שהיא מלוכלכת לא צריך תואר אקדמי.
"אלו נשים שעלולות להיתקל בעדויות לאלימות במשפחה, דיכאונות אחרי לידה ומקרים מורכבים אחרים, מבלי שיש בידיהן הכלים הבסיסיים להתמודד עם מה שהן פוגשות."- נכון, וזה גם לא התפקיד שלהן, וזה בכלל חוצפה שמישהיא צריכה להיות עדה לערום של אישה אחרת בשם הדת. ואין הן את הכלים כי הן חסרות השכלה, אבל אם הייתה להן השכלה הן לא היו בלנית....
47. לא אתנצל על כך שרציתי הגשמה עצמית... ופרטיות
לא מתנצלת   (02.08.15)
את מנסה להציג זאת כמחאה של נשים מעועממות ושבעות.
אבל אני מסרבת להתנצל על בחירתי בלימודים מתקדמים ובעבודה קשה. מה שהשגתי בחיים ("חלום הגדר הלבנה") הושג בשנים של עבודה קשה, תמיד זכרתי גם לתת לאחרים, ובניגוד לאמריקאיות - לא נגשתי עבדים ולא דרשתי מזרים לנקות אחריי. אבל אין מנוס מפני צרות עין... אם אחזיק עוזרת יגידו שזה ניצול, אם לא אחזיק יגידו שאני גוזלת פרנסה מבנות עניים...

אז אני אומרת בראש מורם: תורי לבקש על עצמי. בין אם זו הגשמה עצמית, ובין אם כבוד ופרטיות.
48. כסילים
יו ,   תל אביב   (24.07.15)
לפי התגובות כאן נראה שהרבה אנשים יש להם בעיה ״בהבנת הנקרא״!
מה לא ברור שכותבים שהבלניות לרוב מגיעים בשביל סכום שכר זעום, שהן לא תמיד ההכי משכילות.
אז קורה שלפעמים התנהגות כזו או אחרת מתפרשת בצורה קיצונית, ולא צריך לעשות טררם!!!
כי אף אחת לא עושה בלאגן אם איזה נהג אוטובוס התייחס לא יפה!
אף אחת לא עושה בלאגן אם הקופאית לא היתה נחמדה!
ואף פעם לא ראיתי הד תקשורתי על רופאי הנשים (שאפילו חופרים ב...) שהרבה מהם לא נחמדים!
אז בבקשה להפסיק לבלבל את המוח !!!
על פי ההלכה יש שלבים בטהרה, אחד מהשלבים הוא הנקרא ״עיון״ שהאשה צריכה לעיין בגופה ולהזכיר בפה כל חלק בגוף ולומר שאכן נקי שם, ורק אחר כך לטבול, אבל היות והנשים עלולות לשכוח פרט, לכן הבלנית צריכה לתשאל אותה, ( ללא עיון אסור לטבול).
עוד פרט, הטבילה עצמה צריכה להיות בנוכחות אישה/בלנית, כי היא צריכה לראות שאכן כל הגוף היה בתוך המים לרבות שערות הראש, שהרבה פעמים צף מעל המים!
עוד נקודה חשובה, אין לי עניין להגן על אף אחת, מה שכן יש לי עניין להאיר עיני הרבים אשר ניזונים משמועות וכתבות אנטי שמיות!
כמו בכל תחום עיסוק בעולם, תמיד יש את היותר טובים! ותמיד יש את הפחות טובים!
ושאף אחת לא תתייפייף לי פה! לא לעשות צחוק מהדת!
אם לא טוב לאשה במקוה מסוים, יכולה ללכת לאחר, יש הרבה מקוואות ועם המון בלניות מקסימות!!!
אשריכם ישראל

נשלח מהסלולארי שלי
49. תפסיקו להיות עובדות אלילים
תמר ,   מושב אמונים   (25.07.15)
50. אם חכם יביא ציטוט מהתורה על ציווי בטבילה אודה לו מאוד!
ציטוט! לא בלה בלה!   (24.07.15)
51. יש כאן צד של הבלנית? לא שמעתי שבדיונים על שמיטה ספרתם חקלאים
אורי   (24.07.15)
ובטח שלא ספרתם את העובדים התיילנדים בחקלאות.

יש כאן מהות - האם המקווה הוא שירות מטעם המדינה שפתוח לכולם להשתמש בו, או האם הוא שייך לזרם מסויים שרשאי לסגור אותו מפני מי שאינו מ"אנשי שלומנו"

ויש כאן זוטות - כמה שעות תעבוד הבלנית ומה יהיה שכרה.

אני לא מזלזלת בבלנית כעובדת, צריך כמובן להגן עליה ככזו, אבל זו שאלה לא קשורה בכלל לשאלה האם אשה יכולה לטבול במקווה לפי דרכה ואמונתה.
52. מה הקשר בין טענות המתלוננות לנאמר כאן בכתבה??
תמר   (24.07.15)
טלי יקרה,
לא הצלחתי להבין כלל מה הקשר בין הטענות שאת מעלה לטענות המתלוננות.
את בעצמך כותבת כי הבלניות " ברובן המוחלט הן, שומו שמיים, חייכניות, אדיבות ורגישות." אז למה כשנתקלים פה ושם בבלנית שאיננה כזו, ביחס פוגעני ומעליב מבלנית שלוקחת לעצמה סמכויות לא לה (ראי בהמשך ניסוח תפקיד הבלנית ע"פ חוזר המשרד לענייני דת) זה לא בסדר להתלונן? מדוע צריכות הטובלות לוותר על חוויית טבילה רוחנית ומשמעותית שאינה נוגדת את ההלכה כי הבלנית החליטה לכפות את השקפתה שלה על הטובלת?
שימו לב לחוזר המשרד לשירותי דת שפורסם:

"4. טרם הטבילה, תציע הבלנית לטובלת סיוע מעשי ובחינה הלכתית המתמקדת
בנושאי הטבילה, וזאת בתנאי שהטובלת מעוניינת בכך.
5. במידה שוהטובלת אינה מעוניינת בהכוונה או בבחינה הלכתית טרם הטבילה, אין
לבלנית לעכבה ובהתאם לכך, הבלנית תאפשר טבילה ללא דרישה או שאלות
הנוגעות לענייני הטבילה.
6. יובהר כי יש לשים דגש על כיבוד פרטיותן של ציבור הטובלות ולאור זאת על הבלנית
להימנע משאלות שעלולות לפגוע בפרטיות."

הבלנית אמורה לסייע- בתנאי שהטובלת מעוניינת! לא לפלוש לפרטיות, לא לכפות.
אני טובלת באופן קבוע ומכל הפעמים בהן טבלתי במס' מקוואות פעם אחת בלבד נתקלתי ביחס מחפיר בדומה למתואר. פעם אחת יותר מדי. את הפעם היחידה הזו אני לעולם לא אשכח. חוויית הטבילה יכולה להיות נפלאה ובעיני היא גם מצווה חשובה- אבל קורים מקרים בהם יחס של בלנית עלול להשפיע על חווייה זו ולהרוס וממש לגרום לחילול ה'.

הבלנית מהפעם המזעזעת ההיא כפתה עלי להוריד את המגבת מולה ולהסתובב. כשניסיתי להסביר לה שזו לא הטבילה הראשונה שלי, שאני מכירה את ההלכה ושמעולם לא דרשו ממני דרישה כזו היא ניסתה להוריד לי את המגבת בכוח. ואז גם התחילה לצעוק ולהטיף מוסר. כיוון שלא היה מקווה אחר בקרבת מקום וויתרתי לבסוף. היא התחילה לבדוק ולחטט -הרגשתי מתוסכלת ומושפלת.
זו היתה חדירה מוגזמת לפרטיות הרבה מעבר למינימום ההכרחי ע"פ ההלכה.
לפעמים בלניות מסויימות שוכחות כמה מעמד הטבילה הינו אינטימי ורגיש וקשה ומביך.
אם לא הייתי אדם דתי ואם לא הייתי יודעת מניסיון שהחוויה הזו לא צריכה להיות כך, סביר להניח שלא הייתי חוזרת יותר למקווה.

למי שנתקל ביחס כזה מבלניות- טוב שמתלוננים וטוב שמעלים את הנושא כדי שלא ישנו מקרים כאלו ולא יבריחו מהדת ומהמצווה הזו נשים שבאמת רוצות לחוות חוויה טובה של קיום המצווה, קירוב ורוחניות. אין סיבה שנשים צריכות להרגיש מושפלות ופגיעות כשהן באות למקווה.
וכל זאת ללא שום קשר לתנאי המשרה של הבלניות.
53. ע"פ הטיעון שלך, צריך להפשר לגנב לגנוב ולרוצח לירצוח!
ניקולס   (24.07.15)
הרי אין להם פרנסה אחרת, ולרוב הם אינם משכילים, הטענה ה"סוציאלית" שלך יכולה ליכלולל גם אותם, מה אם הסכות הסוציאלית של הגנבים לפרנסה???

אי אפשר להכשיר שרץ בתענה סוציאלית, שישלמו להם משכורת הוגנת, אבל לא יחייבו אף אחד בשימוש בהם, זכותו של כל אדם על גופו ועל אמונתו!

הכותבת פשוט פרימיטיבית וחושבת שכל העולם מטומטם מספיק לכבל את הטענות חסרות התוכן האלה כאילו יש להם משקל כלשהו!
54. הבלניות הן רק חלק ממלחמה כוללת ברבנות ובהלכה, כנסו
נירה ,   ראשל"צ   (24.07.15)
זה כבר הפך לטרנד אצל חלקים ליברליים-רפורמיסטים בציונות הדתית (חניכי/ות צהר/רסקין ושות') לפרק את ההלכה לבנה אחרי לבנה. קראו נא את תולדות הרפורמים ותווכחו שמנדלסון אבי הרפורמים היה צדיק לעומתכם, כך זה התחיל וכך זה גם יגמר אצל יפי הנפש. עשו לנו טובה, פתחו לכן מקואות ואולי גם כשר עבורכן לטבול בבריכות הפרטיות שלכן, ללא בלניות וללא המשא הכבד מדי של ההלכות לעדינות נפש שכמותכן, הכל מותר לכן הכל שרוי לכן, עזבו אותנו לנפשנו, אנחנו הנשים הפרימטיבויות שתמשכנה בשמחה ובאהבה במסורת אמותינו הקדושות מדורי דורות.
55. מה את מקשקשת?
(23.07.15)
יש בלנית בכל מקווה? יש. היא מרוויחה 2500 ש"ח? מרוויחה. אז מה מפריע לבלנית בשכר מתחת למינימום להיענות לבקשה של אשה שמבקשת לטבול לבד? האם יפטרו אותה בגלל זה? אם התשובה חיובית - תפני את טענותיך לרבנים שמנהלים את חיי הבלניות והטובלות. אם לא - לא יקרה לבלניות אסון גדול ואת קשקשנית.

56. חוסר הבנה בסיסי
משה   (23.07.15)
הכותבת פשוט אינה מבינה על מה המחאה. המחאה אינה על כך שבלניות מרוויחות יותר מדי. המחאה היא על כפיה אותה מיישמות חלק מהבלניות. אמנם זה אולי לא פוליטיקלי קורקט להגיד שמישהו סובל מפעולה רצונית של בלנית אבל זו המציאות.
אם הבלניות שבחרו לכפות על טובלות דברים אין בינם ובין תפקידן דבר - וראי הנחיות הרבנות הראשית בעניין - סובלות מכך שכותבים על מעשיהם שהם פסולים זה לא קשור למשכורת שלהם אלא להתנהגות שלהן.
הטובלות רוצות שגם הבלניות יבינו שזכותן של הנשים לטבול כרצונן. הבלניות הכופות - ואלו לא כולן - חייבות להפסיק לכפות את דעותיהן על הנשים שבאות לטבול.
אני גם בצד של הבלניות. אני רוצה שהן תרווחנה משכורת גבוהה יותר, אני רוצה שהן תלכנה ללמוד כדי שהן תוכלנה לעבוד בעבודה מכניסה יותר ומספקת יותר כך שהן לא תוצאנה את התסכול שלהן על הטובלות האומללות.
57. כל הכבוד. צודקת בגדול
חרדי גאה ,   בני ברק   (02.08.15)
תגובות קודמות
תגובות נוספות
חזרה לכתבה