הורים  חינוך ילדים
איך הורים הורסים לילדים את היצירתיות?
ד"ר אלעד שגב
פורסם: 12.11.15, 09:38
תגובה לכתבה תגובה לכתבה
הדפיסו את התגובות הדפיסו את התגובות
חזרה לכתבה
לכתבה זו התפרסמו 24 תגובות ב-18 דיונים
1. רק חינוך אנתרפוסופי ישאיר את עולמם יצירתי
אמא מאושרת ,   אזור השרון   (12.11.15)
והם יהפכו למבוגרים יצירתיים. לכו, תקראו על זה ותבינו או שפשוט תקפצו לגן או בי״ס אנתרפוסופי ובמבט אחד הכל יהיה מובן ולא תרצו שהילדים שלכם ילכו לחינוך הממלכתי. תנסו. אל תזלזלו. זה אמיתי
2. מסגרות מסגרות
אייל   (12.11.15)
זו באמת אמנות לא פשוטה לפתוח בפני ילדים (ובפני עצמנו) את הגבולות,
להוציא אותם מקופסת החשיבה ולהראות שבדרך כלל יש אפשרויות נוספות לכל דבר.
תודה על הכתבה המעניינת.
3. ביטול שעורי האמנות בבית הספר זאת הסיבה
מירב   (12.11.15)
שיעור אמנות אמור לאפשר וליזום חשיבה יצירתית הבעיה שאפילו בשעורים אלה מעדיפים ליצור שטנצים ודברים יפים, חבל
4. כעס קנאה ובורות
יונתן   (12.11.15)
לא לכעוס מקנאה. לא בריא
5. כותב גאון
שרית דהן   (12.11.15)
העתק מהרעיונות שנשמעו בהרצאות לפני שנים - דוגמת TED. לא הבנתי מה הקשר של הקליפ המצורף. מה יצירתי בלטפס על המעקה ולצאת מהמיטה - אינסטנקטיבי אולי, לא יצירתי. כן, הם תכננו הכל! האמא לא עזרה ולא ביימה את זה.
הם גם הניחו מראש כריות על הרצפה כדי שלא יפלו
6. צריך ללמוד לרתום יצירתיות למשימה, יצירתיות לבדה לא מועילה
דר   (13.11.15)
יצרתיות לבדה היא סיסמה מנופחת שלא מועילה בדבר. אנשים לפעמים כל כך מתעקשים להיות "יצרתיים",שבסוף כל מה שהם מוכיחים זה שיוצא להם זה "תראו כמה מיוחד אני".

הבעיה הגדולה היא ללמוד לרתום יצרתיות למשימה, לפתור בעיה בדרך יצרתית לא כי זה מראה כמה אנחנו מיוחדים אלא כי זה מביא פתרון שיש לו יתרונות מסוימים (ואולי גם חסרונות) על פתרונות אחרים. אין שום ערך ביצירתיות לשם יצירתיות.

המחשבה שיצירתיות מתבטאת רק באומנות היא שיטחית. הייתי רוצה מורים שיתנו לתלמידים לפתור תרגיל חשבון בדרך יצירתית, כלומר למצוא את הדרך בעצמם. בגלל שהיצירתיות כאן מחויבת להגיע לפתרון הנכון, זו יצירתיות הרבה יותר קשה ומרצה מאשר לייצר תיבת נוח שפשוט תהיה שונה מכולם. זה יותר חשוב לא בגלל שחשבון זה חשוב, זה יותר חשוב כי היצירתיות כאן מחויבת להגיע לתוצאה דרושה ולא סתם להיות שונה.
7. תיבת נח ועוד
נגה   (12.11.15)
מצטערת להשבית את השמחה, אבל צודקת האמא שעזרה לבתה עם התיבה.
ילדים בני 7 יודעים יפה מאד להבחין באיכות של תיבות, ובמיוחד יודעים מה חושבת המורה על כל אחת מה״יצירות״. ילדה שתבוא עם תיבה מצ׳וקמקת לכיתה תחווה אכזבה, ויותר לא תרצה להכין עבודות לבדה. כלומר, זה יפגע ביצירתיות שלה הרבה יותר.
מה שעשתה האם במקרה הזה הוא הכי נכון. לתת לילדה ״להתבטא״ מצד אחד, ולדאוג שלא תתבייש במעשה ידיה מן הצד השני.

נקודה נוספת היא ההתמקדות של הכותב ב-״תיבות נח״. כלומר, המחשבה שיצירתיות באה לידי ביטוי באומנות חזותית דוקא. זה כמובן נכון עבור חלק מהילדים אבל ממש לא לכולם. יצירתיות צריך לעודד גם בצורות אחרות.
8. גם מורות לאומנות מדכאות יצירתיות לפעמים כשילד לא עושה בדיוק
(13.11.15)
9. קשקוש
רחל ,   יישוב קהילתי   (12.11.15)
סליחה על הבוטות שלי. הכל קשקוש של הניאו פסיכולוגיה לילדים.
אני מכירה ילד במשפחתי חסר קואורדינציה ושאינו מוכשר לבצע עבודות יד, "שתי ידיים שמאליות" כמו שמכנים בלשון העממית. לעומת את בכל שאר הנושאים הנלמדים הוא מצטיין ומועמד לתגבור של יום בשבוע מטעם משרד החינוך באוניברסיטה. האם הבוחנים ההזויים מסוגלים להבין מה עלול לקרות לילד שייכשל פעם אחר פעם ליצור פריט כל שהוא? האם חבריו התלמידים יעברו על כישלונו בשלוות נפש או יערכו לו "שיימינג" בכיתה וברשתות החברתיות האינטרנטיות?
אני איני זוכרת שייצרתי את תיבת נח אך מאידך אני זוכרת היטב את כל שאירע בסיפור המקראי עד היום.
הורים על תיכנעו לרוחות הפדגוגיות הזורמות מדי כמה שנים מארה"ב. זוכרים את לימודי החשבון עם הבדידים?? רק לאחר מספר שנים מודים בכישלון הקולוסאלי.
10. מסכימה עם הכתבה
מישהי   (13.11.15)
כשהייתי ילדה היו מורים שעודדו יצירתיות כמו מורה לספרות שביקשה מאיתנו לצייר קטע מסיפור שקראנו או מורה שלימדה אותנו פתגמים וביקשה מאיתנו לצייר פתגם אז ציירתי פיל בקוף של מחט ויצא יפה מאוד. לעומת זאת היו מורים שלימדו אותנו שאת הסיפורים שלמדנו בשיעור ספרות או הסרטים שראינו במגמת קולנוע או את סיפורי התנ"ך ניתן לפרש רק בדרך אחת ולא בכמה דרכים
11. והכי חשוב לעידוד יצירתיות:
מורה ואבא   (13.11.15)
יותר קריאה ויותר משחקי הרכבה בסיסיים. לא לגו מפונפן שבא עם הוראות הרכבה אלא קוביות בסיסיות או כל משחק אחר בו הם יבנו באופן חופשי.
12. 6 צודק
שרון   (13.11.15)
יצירתיות אינה מתבטאת בציור או בניה יצירתית אלא בפתרון לכל בעיה או משימה בכל תחום.
13. נכון מאוד ראו גם את
אורן   (14.11.15)
מאמרו של ליאור עילם בנושא זה בכלכליסט !
14. מבית הספר היסודי כיתות אומן בכל תחום .המורים ביסודי חלשים
לגאוני האומנות הילדי   (14.11.15)
לצערנו
15. הייתי בחינוך אנתרופוסופי, ולשמחתי לא נשאבתי לכת כמו כמה
כמה מחברותי ,   לא במיוחד יצירתי   (15.11.15)
16. המורים התרגלו לאיכות עב' שההורים מכינים לילדיפ -לא יקבלו משה
פחות או יצירתי וילדו   (15.11.15)
המורים התרגלו לאיכות עבודות שההורים מכינים לילדים -
מורה לא יקבל עבודה טובה אך ילדותית של ילד הרי הוא לא בסטנדרט של ההורה האדקמאי.
לדעתי צריך להפסיק לתת לילדים שעורי בית
שעןרי בית שילדים יכינו בבית הספר ל ב ד !!!!!
כך שהמורים והילדיפ יוכל להיגמל מעול ההורים
17. לתת למשחק לעשות את ההבדל
אמא משחקת ,   חדרה   (28.11.15)
רוצים ילדים חוקרים ולומדים - שחקו איתם!
כנסו עוד לאתר - http://plan-natural-play.blogspot.co.il/search/label/%D7%91%D7%9C%D7%95%D7%92
18. ציונים יצירתיות ושיעורי בית
מיכלל   (16.12.15)
כדבר שבשגרה האחיינית של בגבעתיים מקבלת שיעורי בית יצירתיים פעם אמא אחת בכיתתה החליטה לא לעזור לבת להכין את היצירה התוצאה היתה שכולם קיבלו ציונים מצויינים ורק הבת ההיא נכשלה.. ומה המסקנה???
חזרה לכתבה