סביבה ומדע  מדע
סיור נדיר "במזבח של יהושע בן-נון" בהר הקללה
אסף קמר
פורסם: 22.07.16, 17:22
תגובה לכתבה תגובה לכתבה
הדפיסו את התגובות הדפיסו את התגובות
חזרה לכתבה
לכתבה זו התפרסמו 156 תגובות ב-56 דיונים
31. לוקחים כל גל אבנים וכל קבר שייח' שהופכים אותו לקבר "צדיק"...
ק. פריש   (23.07.16)
שגעון של מדינה...
32. יהושע הוא כנראה המלך יאשיהו
ישו   (23.07.16)
יהושוע הוא כנראה דמות פיקטיבית שנוצרה לשבח את המלך יאשהיו מהמאה ה-7 לפנה"ס. בתקופת יאשיהו היה ניסיון לרפורמה דתית שלא צלח בתקופה ההיא (ספר דברים, שהוא הוא למעשה ספר התורה המדובר). הרפורמה של יאשיהו אומצה רק אחרי דורות רבים למונותואיזים שקיים היום. חפשו ביוטיוב "הרפורמה של יהוה אחד".
33. שעשו בה קומזיץ של מאות בעלי חיים גדולים
יעקב מרוז   (23.07.16)
34. צריך להעביר את השטח לרשות הטבע והגנים.
מדובר בפארק מורשת לאומי   (23.07.16)
35. בשלב הזה התנך הוא סיפור מיתולוגי ואין קשר לארכאולוגיה
(23.07.16)
לדוד המלך אין שום עדות ארכאולוגית למעט אזכור של "בית דוד" בתל דן. אז לקשר את יהושע בן-נון עם מבנה ארכאולוגי בהר גריזים .... זה בלבול מוח. העיקר להעסיק את צה"ל, להכריז על אתר ארכאולוגי במקום מסוכן, ולחכות שיבואו תיירים. ממש קישקוש
36. יאללה, תביאו צילום מרחפן
רוני ,   גליל   (23.07.16)
37. יהושע בן-נון? זה לא משמיד העמים ההוא שטבח בשבעת עמי כנען?
(23.07.16)
38. תגובה מקיפה לאור הויכוח הסואן של הטוענים מחוסר ידע
יעקב מרוז   (23.07.16)
1. כללי
2. המזבח והטקס מתועדים בספר דברים כהנחיה של משה ליהושע ובספר יהושע הבצוע .
3. הטקס הוא מעמד הברית האחרון בין העם ואלוהים אלא שהפעם ללא נוכחות של אלוהים .
4. הברית היא המשך לשלוש בריתות קודמות והיא השלב האחרון להתחייבות של אלוהים לאברהם ולעם ישראל - השבט של העברים היה לעם במצרים , בסיני קבלת התורה והברית עם אלוהים זה השלב האחרון בהתחייבות לאברהם - כנען אחוזת עולם לעברים.
5. הממצא מזים את התאוריה לפיה התורה הומצאה ונכתבה בימי יאשיהו כיוון שהאתר מוכח ארכאולוגית שהוא מתקופת ההתנחלות והוא עברי בהעדר בע"ח לא כשרים.
ההוכחות הארכאולוגיות :
6. החרסים אופייניים לתקופת ההתחלות ואין חולק .
7. האתר הוא חד שכבתי כלומר לאחר השימוש ניתש או במקרה שלנו נגנז כיאה למקום קדוש שישמש אירוע היסטורי ובזה סיים את תפקידו.
8. העצמות של חיות קורבן כשרות בלבד - מכאן שהאתר עברי שחוקי המזון מהחי היו ידועים להם. אין עצמות של בע"ח ביתיים כגון עופות , יונים מכאן שהאתר פולחני ואף אחד לא עשה קומזיץ' על מאות כבשים ,עזים ובקר כפי שטוען הארכאולוג הנכבד .
9. בשום אופן אינו אתר כנעני וזה שוב מזים שאת חוקי התורה נוסחו בימי יאשיהו.
10. חרפושיות של רעמסס 2 מהמחצית השנייה של שלטונו הממושך התואמת את התחלת ההתנחלות לפי המקרא בשנת 1272 – שוב קורא תגר על הכתיבה המאוחרת .
11. האתר המקודש היה בשימוש לכול היותר כמה עשרות שנים ( כנראה עד הקמת המשכן בשילה ) והוא נגנז בזהירות רבה ונשכח כאתר עד לתגלית של זרטל - מחזק את הרעיון שאכן מדובר במזבח יהושע .
12. המזבח בנוי מאבני שדה לא מעובדות כפי שדורש החוק לבניית מזבח .
13. העלייה למזבח היא ע"י חלקלקה ולא מדרגות האסורות לפי החוק המקראי .
14. בעשרות המנחות שהתגלו לא נמצאו צלמיות וזה מראה שהמבקרים היו מאוד מאורים בחוקי התורה . הידע שלהם הלך ופחת במשך השנים ואז החלו להופיע צלמיות בצד הפולחן ליהו – וה . בדיוק כפי שניתן לצפות מעם שעבר שטיפת מוח אידאולוגית במשך 40 שנה במדבר ומאז הידע הלך ודעך והחל לצמוח מחדש בתקופת יאשיהו ולא התחיל מיאשיהו לפי אסכולת פינקלשטיין.
15. מצד שני אין כל סימנים להתיישבות ישראלית אחרת על הר עיבל כלומר האנשים שהביאו את המנחות באו למקום ממקומות קרובים ורחוקים מתוך כוונה שזה מקום קדוש ששמש אתר לעליה לרגל .
16. בגניזה התגלה מקטר שכמהו נמצא רק ....בסרביט אל חדאם בדרום סיני .זה אתר שבו התגלה כתב האלפא-בית הראשון בעולם.....מי יכול היה להביא את המקטר משם ולגנוז אותו באתר חוץ מהעברים שלפי ספר שמות נעו דרומה בתהליך הנדידה כדי להתרחק מדרך הים הסואנת מתנועות צבא מצרי ?
17. נמצאו גם עצמות יחמור שהוא חיה כשרה אבל לא לקורבן .אבל גם בספר דברים וגם ביהושע נאמר שהוקרבו גם "שלמים" שהיא סעודה משפחתית חגיגית ויתכן שבשלמים מותר להקריב ולאכול גם חיות טהורות אחרות אבל זה עניין לפוסקי הלכה ואין לי תשובה .
18. יש גם חילוקי דעות ביחס לזיהוי הר גריזים ואלה הן שתי הטענות הממשיות נגד הזיהוי לעומת 15 התומכות בזיהוי .
תאוריה מדעית וכל שכן ארכאולוגית או ממצא ארכאולוגיה תמיד מלווים בפרשנות וזו מובילה לחילוקי דעות . מנצח הרעיון שיש יותר נקודות זכות והממצא הזה מנצח בנוק אוט .
39. די להיאחז בקרנות המזבח !! אין שום הוכחה שגל אבנים היה מזבח !
כשאני אתקע בחצוצרה ,   כולם יריחו ! פס רחב   (23.07.16)
۩*)•※•☼•※•(*۩
40. כבר הייתי שם ופרסמתי כתבה בנושא בפורטוגזית
מיכאל ,   מודיעין   (23.07.16)
האתר מרתק ושווה ביקור,
אין ספק שתחילתינו כעם יהוד קשורה אליו.
הוא סותם פיות של המתכחשים למקרא.
להגיד דברים כנגד השפה זו ללא ביקור במקום ובדיקת ממצאים מעלה שאלות קשות על נאמנותם של אלה שאומרים שזהו סיפור מיתולוגי והופך אותם לטפישים להפליא...
41. על אחד משברי החרס מופיע השם
זאב רוזנק ,   חו"ל   (23.07.16)
ברוך ג'מילי
42. שירתתי שנתיים בהר עיבל
בן חור יוסף   (23.07.16)
עליתי למקום לפחות עשר פעמים וזה ממש תואם את התקופה זה מדהים כיצד הכל בנוי בחשיבה עמוקה
43. מעניין
דן ,   הרצלייה   (23.07.16)
מעניין מאד לדעת ולהכיר יותר
44. מזניחים את העיקר עם כל הפלפלת
גבי   (23.07.16)
עם כל הכבוד יהושוע לא יהושוע מזבח לא מזבח שוכחים את מה שחשוב וזה איך אנחנו הולכים לחיות כאן כשפוטים של רבנים ומשגיחים ללא חופש לבחור או כבני חורין שחופשיים לחיות כרצונם כל עוד אינם פוגעים באחרים. הבעייה עם תומכי המזהח שהם רוצים להשתמש בזה כהוכחה לזכותם לכפות עלי את דרכם. לי מספיק שסבא שלי הקים את דגניה א לפני 115 שנים כי רצה לחיות חופשי מהצאר ושפך זיעה בלי סוף לממש את זה. מי שזקוק לאבנים שיחפש אותן. אני זקוק לחופש מכל שעבוד שהוא ןובמיוחד מהשעבוד לצורך לשעבד אחרים בשביל אבנים כאלו או אחרות. דגניה, בן שמן. נהלל, תל אביב, צפת ירושלים ועוד הקיימות הן האבנים הכי טובות ואם נמשיך כמו שאנו היום נאבד גם אותן
45. כן לא אולי?
גד   (23.07.16)
דבר ראשון ,הממצא לא יכול בשום דרך להעיד מה קרה באמת לפני יותר מ 3000 שנה , תקרא עיתון של אתמול ,הרי מסלפים את האמת באותו יום.

אפשר לדמיין אין סוף דברים שקרו במקום הזה.

להפוך למקום תיירותי ,למה לא? , זה כלכלי ,זה מקרב , זה מעניין ,זה משכיל.

תעשו מה שתרצו
46. כדי לחזק את האמונה מגיירים כל קבר ערבי
(23.07.16)
47. בשביל גל אבנים לסכן חיי חיילים???
לילי   (23.07.16)
הזוי ובזוי.
48. שום יהושע. לקחו גל אבנים עתיק ומכופפים אותו שיתאים לנרטיב
ב   (24.07.16)
49. יש רק בעייה אחת...
האובייקטיבי   (23.07.16)
שהמזבח הוקם על הרגריזים (הר הברכה) ולא על הר הקללה בעיבל
50. הויכוח הוא על המזבח והממצאים תו לא
יעקב מרוז   (24.07.16)
אם זו עמדת שמירה מדוע לא עשו קומזיץ מתרנגולות אלא ממאות בעלי חיים גדולים ???
51. זה נראה בדיוק כמו הקן של מפלצת הספגטי המעופפת. אבל בדיוק!!!
כך מתואר במקורות   (24.07.16)
איזה כיף לקחת אגדות ולהתאים אליהן את המציאות
52. כמה עצוב שיש יהודים שלא חשובה להם האמת ולא שמחים בידיעה זו
טל   (28.07.16)
53. כל הסיפור מצוץ מהאצבע
חחח ,   תתת   (28.07.16)
נכון כתבתם לטענתו של זרטל, קודם כל הר עיבל הינו הר הקללה וכיצד מקימים מזבח במקום הקללה
שכם לא מוזכרת בהקש"ל שכן אלה ששינוי את תוכן התורה והם ידועים מחקו כל זכר לקיומו של הר גריזים כמקום השכינה והקמת המזבח
אולם גם לאלה שחיפשו הצדקות בתורה הרי עתוב במפורש שהמזב שיבנה צריך להיות מזבח אדמה ובנוסף נכתב "לא ךעלה במעלות על מזבחי" ומן הסתם רואים שהאתר עליו מדברים גבוהה
במקומות אחרים קראתי שנמצאו במקום שרידים של בהמות שהוקרבו והשרדים הן של בהמות טהורות אמנם אבל אסורות בהקרבה על מזבח כקרבן
האם זה לא נראה כניסיון נוסף בהדחקתו של הר גריזים כמקום הפולחן והשכינה מיום כניסת בני ישראל ושחרור הארץ ועד היום הזה???
54. למה זרטל הוא הממציא
חחח ,   חחח   (28.07.16)
הוא ניסה לקשור בין הכתוב לתגלית לטעמו שאין קשר בינה לבין הכתוב במקרה הטוב זה סילוף
55. כל מה שמוערבים בו מתנחלים זקוק לסימן שאלה.
ערן   (28.07.16)
הממצא בהר עיבל מרשים ומעניין אבל מהרגע שהפוליטיקה נכנסה הרי ישנו שיבוש מוחלט של הממצא.
מי ממן את הסיור ואת החיילים.
56. זכיתי לסייר שם עם פרופסור זרטל ז"ל
נמרוד   (28.07.16)
התאור שהבאתם חסר- המתחם כולו מגודר בגדר אבן שממעלה ההר נראית כטביעת כף רגל. להשערתו של פרופסור זרטל זו משמעות המונח "עליה לרגל". הרגל סימנה כיבוש ואדנות על הארץ- מילים שבתקופת אבותינו עוד לא קיבלו משמעות שלילית (בשמאלנים של אז טיפל ה', עם בולענים, אבנים מהשמים ושאר מיתות משונות).
לפי זרטל, בחפירות נמצאה חרפושית מתקופת רעמסס השני ועצמות מפוייחות של חיות כשרות בלבד.
מומלץ לקרוא את ספרו, "עם נולד" שמתאר בפירוט את סיפור התגלית והחפירות.
תגובות קודמות
תגובות נוספות
חזרה לכתבה