יהדות  טורים אישיים  רוחמה וייס
חז"ל העדיפו לגנוז: הספר העצוב בתנ"ך, קהלת
פרופ' רוחמה וייס
פורסם: 14.10.16, 10:33
תגובה לכתבה תגובה לכתבה
הדפיסו את התגובות הדפיסו את התגובות
חזרה לכתבה
לכתבה זו התפרסמו 159 תגובות ב-100 דיונים
61. לעם היהירים שאיבדו את דרכם- כתבה חשובה מאד,תודה!
חשוב! תודה   (15.10.16)
62. תגובה
לי ,   חיפה   (15.10.16)
לכי לעזה חתיכת מטומטמת
63. ושוב תודה
איל ,   ראשון לציון   (15.10.16)
ושוב תודה לך על שאת משתפת אותנו בחכמתך . נהנה כרגיל ללמוד את נקודת המבט שלך על המורשת שלנו.
64. את מתעלמת או מחוסר ידע או מתאוות ריטינג
אבי   (15.10.16)
יש בחז"ל התיחסות לקוהלת, והספר אף נכלל בתנ"ך. את בונה בנינים באוויר, וכופה את ההשקפה המזלזלת שלך על חז"ל בלי קשר לאמת. את פוגעת ומצערת אנשים רבים , לא בעבור האמת אלא בעבור הרייטינג. לא יודע במה את מאמינה, אבל , זה לא עובר בלי תשלום.
65. בישיבה, באקראי, ברגע שיעמום, פגשתי את קהלת, שפקח עייני.
עד היום ,   הוא חבר טוב לי   (15.10.16)
66. רוחמה תודה רבה! נהניתי מאוד
גליה   (15.10.16)
רוחמה תמשיכי להביא פרשנויות שונות ובבקשה על תשימי לב לטוקבקים הרעים של האנשים חסרי הלב והשכל. נקודות האור שאת שופכת מעניינות וגורמות לחשוב מחדש על הדברים. תמשיכי לכתוב...דברייך מגיעים גם לאוזניים קשובות. לא כל אחד מתעמק בדבריך לכן אל תתייחסי לביקורות הרעות והקטלניות. תדעי שהטור שלך הוא אחד מהטובים והמעניינים מבין הטורים. המשיכי בדרכך..מחכה לעוד. המשך דרך צלחה!!
67. בית המדרש הוא נשמת האומה. פה זה קשקשת.
פה זה לא בית מדרש   (15.10.16)
68. עד מתי רשעים ישגענו בהבליהם?
די נמאס   (16.10.16)

69. כל אשר תמצא ידך לעשות בכוחך עשה
המצטט   (16.10.16)
הפסוק הכי חשוב - כל אשר תמצא ידך לעשות - בכוחך עשה. כי אין מעשה וחשבון ודעת וחוכמה בשאול אשר אתה הולך שמה.

בקיצור- אפילו בתנ"ך נרמז באופן עבה שאין שום דבר בעולם הבא (לא גן עדן ולא גיהנום) ולא תקבל לא שכר ולא עונש על מעשיך לאחר מותך. הכל בולשיט.
עשה מה שאתה יכול בעולם הזה.
70. תודה רבה רוחמה על דברי החוכמה הצניעות והמחקר!
איילה ,   ארה״ב   (15.10.16)
זהו הניתוח המעניין, המבריק והמעשיר ביותר שקראתי על קהלת. תודה רבה רבה לך!!
71. Best book ever
Maxie ,   NYC   (14.10.16)
How brilliant was Shlomo hamelech? זכָּל הַנְּחָלִים הֹלְכִים אֶל הַיָּם וְהַיָּם אֵינֶנּוּ מָלֵא אֶל מְקוֹם שֶׁהַנְּחָלִים הֹלְכִים שָׁם הֵם שָׁבִים לָלָכֶת?
72. אם מחליפים את הג'ינג'י בשחור מקבלים את חנין זועבי
(15.10.16)
73. הלומי הדת מפציצים בתגובות ובהמלצות לאחר סגידת השבת
אין עבודה יש טוקבק   (15.10.16)
74. האמת שהספר לא מנכולי ומכיל עצות לחיים
(15.10.16)
ומה לעשות שלא הכול ורוד בעולמנו. היה עדיף לו היית מתמקדת בעצות שהוא נותן כמו לחיות עם האישה אשר אהבת או מכשה עיר קטנה ואנשים בה מעט.

סוף דבר הכל נשמע את האלוהים ירא ואת מצוותיו שמור כי זה כל האדם.

חג שמח.
75. באופן מפתיע, דבריך הפעם יפים ומכוונים אבל
ינ   (16.10.16)
באופן מפתיע, דבריך הפעם יפים ומכוונים אבל את מתעלמת מהמשפט המשמעותי והמסכם של ספר קהלת, (או שמא את בגישת אלו שטוענים שכיוון שאין זה משפטו של קהלת עצמו, ניתן למחות אותו במחי יד), המשפט שהוא צריך להיות המסקנה האמיתית של אי הוודאות והספק המלווים את האדם בעולמנו: "סוף דבר הכל נשמע: את הא-להים ירא ואת מצוותיו שמור, כי זה כל האדם." זו הסיבה שחז"ל גם הכניסו אותו לבסוף למקרא: "ומפני מה לא גנזוהו? מפני שתחילתו דברי תורה, וסופו דברי תורה. תחילתו דברי תורה דכתיב: "מה יתרון לאדם בכל עמלו שיעמול תחת השמש?", ואמרי דבי רבי ינאי: תחת השמש הוא דאין לו, קודם שמש יש לו. סופו דברי תורה דכתיב: "סוף דבר הכל נשמע: את הא-להים ירא ואת מצותיו שמור, כי זה כל האדם."." זה מה שחז"ל ביקשו למחוק בטוש שחור, ואת זה הם רצו שתקראי. אבל דומני שכוונתם האמיתית, הן של חז"ל, הן של קהלת והן של הקב"ה, פחות חשובות לך מהמסר הפוסטמודרניסטי שאת מבקשת להוציא מהמגילה. חג שמח.
76. מעט דיוקים למי שלא יודע לפרשן את הפסוקים
אחת   (14.10.16)
1. "וְרָאִיתִי אָנִי שֶׁיֵּשׁ יִתְרוֹן לַחָכְמָה מִן הַסִּכְלוּת כִּיתְרוֹן הָאוֹר מִן הַחֹשךְ" - פירוש: לאור יש יתרון מהחושך כי כששמים נר למשל בחדר חשוך הייתרון של האור שהוא מפיץ גדול מאוד מה שלא יכול לעשות החושך בחדר מואר וזה יתרון האור מן החושך. כך היא לחוכמה יש יתרון מן הכסילות.
2. רבי יהושע שהיה בעולם הבא ואמר: "עולם הפוך ראיתי, עליונים למטה ותחתונים למעלה" התכוון שמה שהוא ראה זה שאנשים שהיו בעולם הזה למעלה (מצליחים) שם הוא ראה אותם למטה ואנשים שהיו בעולם הזה למטה שם הוא ראה אותם למעלה. כלומר שבאמת אי אפשר לדעת דינו של אדם בשמיים שרק השם חוקר כליות ולב.
ועוד שמעתי פירוש שתמוה שאומר קהלת כ"כ הרבה פעמים בספר על יתרון החכמה מן הכסילות שכביכול זה ברור, אלא שמה שהוא בא להגיד שכל חטא שורשו בכסילות, שאילו היתה באדם חכמה היה מבין את חוסר הכדאיות במעשיו הלא טובים.
כדאי קצת ללמוד לפני שמפרסמים מאמרים כדאי להיות קצת יותר מדויקים.
77. היא רפורמית - זה לא זרם ביהדות
meni ,   ירושלים   (14.10.16)
שתפסיק לכתוב כאילו היא חלק מאיתנו
תרשמו בצורה מפורשת
ר-פ-ו-ר-מ-י-ת
זה לא יהדות
זה זרם שמנסה לשכתב מחדש את התנ"ך
אסור בתכלית האיסור לתת לבחורה כזאת טור
בטח שלא על יהדות
זה החטאת הרבים

אם היא רוצה לכתוב
שתכתוב אבל לא להתהדר בנוצות לא לה.

בבקשה לתקן את העוולה
78. כנראה שהחליטו להשאירו בכל זאת משום המשפט המסיים את פרק א
רבי ירחמיאל המשתולל   (14.10.16)
"כִּי בְּרֹב חָכְמָה, רָב-כָּעַס; וְיוֹסִיף דַּעַת, יוֹסִיף מַכְאוֹב."


ועד היום רבנים לוקחים לעצמם את הדעת והחוכמה כולה באמתלה שהם רוצים להקל על מכאובי צאן מרעתם. ובכך משאירים ציבור שלם שהוא חסר דעת, חסר ידע, ועם מכאובי העולם הזה, אשר אין רב שיוכל להקל עליהם.
ואלו התגובות שמופיעות כאן, של חסרי דעת, חסרי ידע,

שבת שלום,

;-)
79. רוחמה אז גם חזלנו ידעו שלא יהוה כתב את ספר הספרים?
קין   (15.10.16)
אני כבר לא מסתדר איתו,עם יהוה,כבר שנים רבות.
80. כן, אבל מי את למען השם שתערערי על חז"ל ?
מגיב 43   (14.10.16)
פה קבור הכלב. קצת צניעות רוחמה.
אפשר לאתגר אותך?
בבקשה קחי לך משימה לקרוא אורחות צדיקים. מה אכפת לך?
81. שינוי התודעה
יוסי ,   גבעתיים   (14.10.16)
אם יש סיכוי, ולו הקלוש ביותר עבורנו, לחיים ברמת תודעה אחרת, ערה ולא רק זאת הקיימת במצב השינה שבו אנו מתנהלים, הרי שהחיים הללו הופכים (בזכותו של סיכוי זה) לשווי ערך.

חיינו כאן הם נסיעה אחת ארוכה אל הסוף, אל האין שמעבר ליש המוכר והידוע כל כך. אולם הנסיעה היחידה שיכולה לאפשר לנו להגיע החוצה – היא הנסיעה פנימה, לתוך עצמנו. על מנת להגיע הביתה (אחרי המקום הזה) עלינו להגיע הביתה (פנימה) בתוך המקום הזה, מסע שלאורך ההיסטוריה מעטים יחסית יצאו אליו, אולם רבים מאוד נכשלו בו לאורך השנים.
82. מה שאותי מסקרן זה כמה טקסטים קוהלתיים יפיפיים הפסדנו
נתנאל ,   גבעת שמואל   (14.10.16)
בגלל שסוכני הדת מחקו אותם ורמסם אותם (כולל רצחו את נושאי דבריהם) לאורך אלפי שנות הסטוריה.
הטקסט של קוהלת הגיע אלינו במזל רב רק כיוון שבפתיחתו היה כתוב שכותבו הוא מלך על ירושלים וסוכני הדת חששו לזרוק אותו שמא הם זורקים טקסט של אדם חשוב וקדוש.
לכן הם בסוף שמרו אותו, תוך הוספת משפט אחרון שניכר לכל קורא רגיש שהוא ״הודבק״ בגסות ואינו קשור לטקסט המקורי ולרוחו - שהעיקר להאמין באל.
ההסטוריה האנושית רחבה ועמוקה לאין ערוך יותר מאשר רק סדרת הטקסטים הערוכים שאנו מכירים היום בשם ״תנך״.
שירי אהבה, שירי אמונה מיסטיים, טקסטים אתאיסטים ואגנוסטיים ועוד ועוד - כולם אבדו בגלל כוחם המסרס של סוכני הדתות המונותאיסטיות ששמרו באלימות על כוחם הפוליטי ומחקו כל דבר אחר.
83. תודה רבה לך רוחמה שבזמנים קשים שהלאומיות הדת והשנאה מתאחדים
אחד ,   תל אביב   (15.10.16)
להם ומייצרים זן אלים גס רוח וולגרי ומתקרבן של יהודים מתנשאים יהירים ושחצנים, כי בעצם כל מה שאפיין את העם היפה הזה בגלות היו הצניעות והחבא הפנים , והנה במדינה משלהם , היהודים משתמשים בסבלותיהם כקורבן שהתהפך להיות אלים ורע אל שכניו אל האחרים שבו , כמוך רוחמה , גם אני באתי מבית דתי , אבל אני יותר ויותר מתעב את הדת ועצוב שהיא נחמסה ממני על ידי קיצונים אלימים שאין בינם לבין היהדות כפי שאני רואה אותה מאום , כל מה שיש בחומסי דת אלה זה רק חרדה עמוקה ובדלנות מפוחדת ציטוטים נבערים והאלהת רבנים בורים טיפשים ונבערים. קהלת בעיני הוא הרשות של האדם הבודד לשאת עיניו מול הבריאה מול היקום מול הנצח מול מותו מול רשעות האנשים וכן..להרהר על חייו , להרהר לאור מצפון מוסר וראייה שהיא בהחלט לא מנווטת לא מוקפדת לא מופחדת ולא מדוקלמת , קהלת בעיני הוא ההרהור של היהודי על חייו ועל למה בכלל הוא לוקח על עצמו דת שכל כולה איסורים מגבלות גבולות וסייגים , כי בשעה שאיסורים ומגבלות אלה נעשים כדקלום חלול [ מה שקורא בתקופתנו ] מתקבלים מפלצות דת אלימות וגסות רוח , ראה הברסלבים האלימים והזנאים באומן , ראה המתנחלים [לא כולם ]ראה כל המחזירים בתשובה הוולגריים גסי הרוח האלימים שהציטוטים שלהם נעשים יותר ויותר דומים לכמרים של ימי הבניים , תיראו את זאת שקוראת לעצמה "רבנית קוק" , רק תציצו ביו טיוב על ההעויות שלה והתפרצויות הטירוף ותבינו כמה רחוקה היא מקהלת המיושב החכם הטוב והמיטיב , תביטו במחזיר תשובה אחד קורא לעצמו "רב דניאל זר" , כמה אלימות גסות רוח פרחיות וערסיות יש באיש הזה מה הקשר של האדם הרע והכוחני הזה ליהדות כפי שהכרתי אותה מילדותי ? מה הקשר לרבנים הצנועים והמסוגפים שהכרתי מחיי ? אלה שעסקו בגמילות חסדים , בהפרשות תרומות ממשכורתם הדלה לעניים ? אין כל קשר !!! זה הכל פחד והפחדה בריונות אלימות שחצנות ואני ואפסי , כל מה שהוא הניגוד הגמור לקהלת , זהו הפחד ששולט בהם ,פחד מכך שאין לדניאל זר או לאמנון יצחק גס הרוח והיהיר ועוד כאלה וכאלה שום שאלות ותשובות בראשם הפרטי, דוגמת קהלת , והם נאלצים לשים את החרמות ההפחדות והגדרות דקלומים חלולים של אנשים שאין בינם לבין היהדות מאומה , לכן הטוקבקים כאן עושים שמחה והילולה שינאה רוע סקילה ורצח אופי לכותבת שמעיזה לחשוב לחשוב ראבאק !!!! מוציאים את רוחמה הנאורה להורג , מכוון שקוהלת הוא בדיוק מה שהם לא צריכים , קוהלת הוא מראה צחורה אמיתית בהירה וקשה של עיוותי הדת שפטרוני וחמסני הדת עשו מהיהדות , הטוקבקים האלה צריכים/חייבים הרבה קוק מוטרפת דניאל זר אלים אמנון יצחק רע לב ועוד כאלה , קהלת לעומת כל אלה הוא אדם פרטי וחושב , בתקופה חשוכה זאת במדינתנו הוא היה מתקרא "שמאלני " "בוגד" ועוד כהנה וכהנה משטיפת המוח שבאה מלמעלה , שפושה כעת בעם הזה מבאישה את ריחו ועושה אותו דומה למנהיגיו הרעים אדון נתניהו הגברת רגב וכל הסחי שהרי ככל שיתבהם העם הזה ויתרחק מקהלת כך ייטב למנהיגים אלה, ככל שירבו טיסות שוקולד ככל שיהיו יותר אנשים מסוגו של הצל הרבה חסידי אומן הלומי ראש כך שלטונם של האנשים הרעים האלה ימשיך עד לחורבנה הסופי של המדינה . על כן קהלת בעיני הוא הוא היהדות , ואם אכן שלמה המלך כתב אותו , אז באמת הוא היה החכם שבאדם וצריך להיות מופת לכל מנהיג אשר שולט על העם הזה שמי יודע כמה זמן עוד קצוב לו , כי עם זה הולך ונהיה דומה לכל אספסופי העולם ואין שום הבדל בינו לבין קיצוני האסלאם או קיצוני הנצרות . ואת רוחמה , אור ונר מיוחד בתוך האפילה הזאת , על כן אני כותב באופן נדיר מאוד , בדרך כלל כמו רוב האנשים שהם כמו קהלת או דומים לקהלת או רוצים להיות כמו קהלת, בתקופה זאת אני מוריד את הראש ומתחבא , אבל אומץ ליבך רוחמה בהחלט משמש לי השראה גדולה . כן ירבו נשים ואנשים כמוך . תודה על כתיבתך .
84. משוגעת חסרת מעצורים
נתן   (14.10.16)
עוד מטורפת, פרופ' למטורפות ושיגעונות חדשים.
טיפשה
85. קהלת ככדור נגד דיכאון
יאיר   (14.10.16)
בציעורתי קהלת היה אחד הספרים היחידים שעזרו לי בתחושת חוסר המשמעות...

דווקא בגלל הישירות שלו
86. www.bgu.ac.il/~mdayan
משה   (15.10.16)
קוהלת

הבל הבלים אמר קוהלת
הבל הבלים, הכל הבל
ואנו אך שגרה
של חילוף חומרים
או חלק מהבכייה המתמשכת לדורות
ואין חדש תחת השמש.

דור הולך ודור בא
וכולם חוזרים על אותן טעויות
וכולם חוזרים לאותה אדמה.
כחכם כן הכסיל
ואין יתרון לחוכמה על פני הסכלות
אם יש בכלל הבדל
ואף זו שטות
כדברי קוהלת בן דויד, מלך ישראל.

רוב מעשי האדם תחת השמש
הם הבל ורעות רוח
אלא שישנם רועי רוח בפשטות
וישנה האיוולת המתוחכמת
ואין יתרון לזו על פני האחרת
אלא בחשיבות העצמית המגונדרת.

וזרח השמש ובא השמש
ודומני שהטיב קוהלת לראות
את השטות והאיוולת
ואת חוסר התוחלת
בכל המחזור האינסופי
שאנו אורחיו הקטנים והיגעים
ומספיק לראות את פני סבינו
כי כל הנחלים הולכים אל הים
והים אינו מלא
והארץ לעולם עומדת.
87. זה ספר של כפירה מוחלטת
חילונית   (14.10.16)
כולם מכירים את "טוב שם טוב משמן טוב" אבל לא את המשך המשפט "ויום המוות מיום הוולדו". בין השאר קהלת כתב שעדיף בכלל לא להוולד.

כל בנאדם לא מטורלל שיקרא את הספר יגיע למסקנה שהוא נכתב על ידי אדם בדכאון או בכל אופן בעל ראיה מאוד שלילית של העולם. לקראת סוף הספר רואים שהסגנון משתנה משמעותית ע"י כותב אחר שהתחיל להכניס כל מיני אמירות על אלוהים.

אין לי מושג איך הספר נכנס לתנ"כ. באותה מידה יכלו להכניס ספר של ריצ'ארד דוקינס. מצד שני, עם אנשים שמבחינתם "שדיך שני עופרים" זו אנלוגיה ליחסים בין אלוהים לעם ישראל, כנראה שאין מה להתפלא.
88. היום היו גונזים את קהלת כאשכנזי מייאש ללא שמחת חיים מזרחית
(14.10.16)
89. מהות הדת
אנטי רבי   (14.10.16)
הדת , למעשה כל הדתות המנוטאיסטיות , נועדו למטרה אחת בלבד - לשליטה מלאה בכל אורחות החיים של ציבור המאמינים, במחיר הנמוך ביותר האפשרי, לשם כך מפחידים את המהססים בגיהנום ואת הממושמעים בפרס של גן-עדן שני מקומות שאינם קיימים כלל.
זה כולל את ועיניתם את נפשותיכם (למה ?) את החובה לשלם את שכרם של כלי הקודש ואת הבנינים היקרים המשמשים את הדת בתרומות , גם של עניים. חובת של התיעצות בכל עניין בחיים מלידה ועד מוות בכהני הדת . השתתפות בכנסים לעיתים מזומנות ולהאזין לדרשות המאדירות את הדת הצפציפית של הנואם ומבטלות את יתר הדתות . במקרים חמורים כמו האיסלם יש גם הסתה לרצח ( דין מוחמד בסיף).
90. מרתק ומרענן
גמל שלמה   (20.10.16)
אגב, מגילה ולא ספר... כמובן קהלת הוא שלמה המלך...
תגובות קודמות
תגובות נוספות
חזרה לכתבה