חדשות  חדשות בארץ  חינוך ובריאות
פערים עצומים בהשכלה הגבוהה בין עשירים לעניים: "כמו בתקופת הגילדות"
שחר חי
פורסם: 15.01.17, 12:16
תגובה לכתבה תגובה לכתבה
הדפיסו את התגובות הדפיסו את התגובות
חזרה לכתבה
לכתבה זו התפרסמו 134 תגובות ב-104 דיונים
61. כמה אפשר להאשים את כולם?...
נני   (15.01.17)
כשיש תאונה הכביש אשם כשיש פערים מערכת החינוך אשמה.קל לתלות באחרים את הכשלונות.איך ניתן להשוות אנשים שעשו מאמצים ללמוד ולהתקדם ולהצליח ולבנות לנשפחתם חיי כבוד תוך שיקול דעת בתכנון משפחה.גם כאלה שהגיעו מהפריפריה ובמקומות מוחלשים ואף מבתים עניים ברגע שהמשפחה בחרה באחריות אישית ובשאפתנות ילדיהם יצאו מהמעגל הסוציו אקונומי שנולדו לתוכו.ההשוואה בין אנשים ששאפו קדימה לאנשים שבוחרים במדיניות של קורבנות ורווחה היא הגורם להבדלים.מערכת החינוך משקיעה משאבי עתק באזורים חלשים כדי לקדם את התלמידים השאלה מה ההורים עושים.אז וואלה אדם צריך לקחת אחריות אם הוא רוצה חהנחיל מוטיבאציה לילדיו או לחנך דור של ילדים שיראו בהבטחת הכנסה שיא.הורים תפקידם לטעת חלום בילדיהם וזה כלל לא משנה מאיפה באת.אנחנו 11 ילדים במשפחה שדורבנו על ידי אמי שאינה יודעת קרוא וכתוב.בין נכדיה רופאה.רואת חשבון כלכלנים מהנדסים פסיכולוגים ובין ילדיה מורה מנהל בחברה מצליחה אחראית בתחום החינוך בכירה בחברת ביטוח.לא ספגנו אמרות קורבניות ואמרות קיפוח.ולא גרנו בקמת השרון.אבל רכשנו מוטיבאציה ודרייב להצליח ולצאץ מהמקום הנמוך שהתחלנו
62. שטויות ולא שתויות.לא יזיק לך ללמוד לפני שאץה מטקבק בקורת על
מיני   (15.01.17)
63. צודקת לחלוטין.הכל מתחיל ונגמר מהבית
ננב   (15.01.17)
64. רק בישראל?
נתי   (15.01.17)
האם בכל שאר העולם יש שיויון בהכנסות של כל התושבים? האם כל האצבעות על ידנו הם שווים?
65. מאז שהחרדים תפסו את השילטון
עצוב   (15.01.17)
התושבים החילונים ברחו הישוב התדרדר לשפל שאין כמוהו פשוט מביש
66. בחיים לא קראתי ספר ואני מעונין בתואר
רמת שרוני ,   רמת השרון   (15.01.17)
להורי אין תואר ורק בזכות מורים אכפתים וחינוך שילווה אותי להמשך חיי החלטתי שאני רוצה להשקיע בלימודים אקדמיים, אם הייתי לומד בבני ברק לא היה לי אפילו בגרות לצאת בהצהרה שזה מגיע רק מהבית זו בורות או התעלמות מהמציאות שילדך יקבלו חינוך כמו זה בבני ברק אני מבטיח לך שהם לא היו שופטים או רופאים
67. הנה האמת שלי
י   (15.01.17)
אני מתגורר באחד הישובים המוזכרים (לא סביון), אני לא עשיר.
השכר המצרפי של אישתי ושלי הוא סביר, לא משהו .
את הבית קנינו בעשר אצבעותינו, את זמנינו וכספינו השקענו בילדים שלנו.
והילדים אכן אקדמאיים.
השקענו בהשכלה שלהם בגיל התיכון כמו גם באוניברסיטאות, כסף שהיה מאפשר לנו לפרוע את המשכנתא שנים קודם או להיות בחו"ל או להחליף רכב.
אחד הבנים שלי החליט ללמוד תואר מתקדם בחו"ל, רשמנו כבר משכנתא על ביתינו כדי לממן זאת, לשמחתי הוא התקבל עם מילגה מלאה ולא נדרשנו למשכנתא.
מבחוץ הכל נראה זוהר, וברור לי שמצבינו טוב יותר מתושב ג'אסר או תושב רהט, אבל דעו ששילמנו על כך מחיר מחירון.

68. חינוך לא בסדר עדיפויות אצל דתיים? מה חדש?
ארקדי   (15.01.17)
במשפחה אשכנזית נורמלית, לא יהיה לאוכל בבית אבל כל הילדים יקבלו השכלה גבוה. השכלה מעלה את רמת החיים, ולא להפך! תמשיכו לגדל דורות של מפגרים במערכות חינוך הדתיות. בעוד דור לא יהיה לא הייטק לא מדע ולא קידמה.
69. השכלה תורנית היא לא השכלה גבוהה
יואב ,   חיפה   (15.01.17)
כל זמן שאני לא צריך לממן לך את לימודי התורה שלך תעשה מה שבא לך.
70. די כבר עם המחשבה שלכולם מתאים אקדמיה
חנה ,   מרכז   (15.01.17)
יש כאלה שישתלבו בעבודות נהדרות גם בלי לבזבז 3 שנים באוניברסיטה. עבודת כפיים היא לא מילה גסה
71. הדרום על המפה. משני הכיוונים...
כנרת ,   דרום   (15.01.17)
72. נטו סדר עדיפויות
(15.01.17)
למדתי בעומר. היו שם ילדים מהישוב, ילדים מב"ש ונבטים וספורים מהפזורה הבדואית. אף אחד מהילדים הבדואים לא סיים 12 שנות לימוד ועזבו להיות פועלי בניין ורועי צאן. זה עניין של תרבות
73. מה התלונה? זו המדיניות "החברתית" של הקיסר ביביהו !!
צנחן ותיק נכה מלחמה ,   רחובות   (15.01.17)
74. פעם הייתי נגד פערים, היום אני בעד
ב.   (15.01.17)
בעבר חשבתי שצריך להלחם בפערים החברתיים לטובת הכלל, אבל הדרך שהליכוד מוביל אליה, חברה שכל אחד דואג לעצמו וכל דאלים גבר שכנעה אותי אחרת. הרי בסופו של דבר מי נדפק מהפערים? אני לא נדפק מהם, הילדים שלי ילמדו באוניברסיטה וישתכרו שכר גבוה, אלו שמקללים אותי וקוראים לי בוגד סמולני, הם אלו שידפקו מהפערים. הם לימדו אותי שיעור בחיים: לדאוג רק לעצמי ולמשפחתי, להפסיק לדאוג לאחרים, כי האחרים בטח לא יחשבו עלי.
אם הם ויתרו על סולידריות חברתית, למה שאני אלחם עליה?
75. פחחחחחחחח רק ביבי ..או ביתן
גדי בוסקילה ,   חיפה   (15.01.17)
76. מהמם ! כל מילה בסלע
תומכת   (15.01.17)
77. איפה הקיפוח? שלא נותנים לערבים להתקבל בלי פסיכומטרי?
אז זהו, שנותנים   (15.01.17)
78. שאלה לכותבי הדו"ח
(15.01.17)
מבחן הסיום בחדו"א 1 בסמסטר הראשון של האוניברסיטה -- גם הוא מהווה חסם, מצפה מהסטודנט לרקע תרבותי מסויים מאוד ותורם לפערים. למה שלא נילחם לבטל גם את המבחן הזה?

או שאולי זה רק הצעד הבא, וכרגע מתמקדים בפסיכומטרי כי זה הגורם המגביל? הרי בפעם הראשונה בחייו של התלמיד אין ציוני מגן, אין תשובות על הלוח, אין הקלות והארכות זמן. אין הקאה של טקסטים על הדף; צריך לחשוב, צריך לפתור. תדע - תצליח. וזה כמובן לא מתקבל על הדעת. אחרי שניפטר מהפסיכומטרי, או-אז הגורם המגביל יהיה המבחן בחדו"א 1, ואז נסב את תשומת הלב אל העובדה שמדובר במבחן גזעני ומסליל (בעיקר התרגילים שיש בהם אינטגרל מסלול), וניפטר גם מהמבחן הזה. בסופו של דבר, אחרי הרבה עבודה קשה, נגיע לאוטופיה המיוחלת, והמיילדת תחלק לכל תינוק תעודת מהנדס חשמל עם היוולדו.

אל תבינו לא נכון, אני בעד להשקיע בפריפריה ולתת צ'אנס לאנשים להוכיח את עצמם. אבל כולנו יודעים מצויין מי הם כותבי הדו"ח ואיזו אידיאולוגיה מניעה אותם. הם לא רוצים שוויון הזדמנויות, הם רוצים שוויון בתוצאות. הם לא ינוחו עד שכולם ילמדו באותה אוניברסיטה ויקבלו אותה דיפלומה עם אותו ממוצע, ויקבלו אותה משכורת וישלמו אותה שכירות עבור אותה דירה. מבחינתם אם פלוני מצליח מפני שהוא מוכשר יותר, מוכן יותר להשקיע, ואיכפת לו יותר מהעתיד שלו מפני שכך ההורים שלו חינכו אותו - הרי שגם הוא וגם ההורים שלו גנבים, טייקונים, אויבי המדינה.
79. ביבי, ביבי, ביבי
רוב העניים בחרו בו ,   בהצלחה   (15.01.17)
80. אפשר לתת לשכונות מצוקה תוספת של 100 נקודות בפסיכומטרי
תומר   (15.01.17)
ראיתם איזה יופי פתרתי לכם את הבעיה
81. שטויות
הדר   (15.01.17)
נשואה להודי אקדמאי מבריק כמו כל אחיו ואחיותיו שלמדו לתואר ראשון בלי שום עזרה מההורים, שגרו בשכונת מצוקה בעיר דרומית. פשוט הם לא מעדה מתבכיינת, הם עבדו ולמדו בלי לקטר שדופקים את השחורים. ודרך אגב גם לי הורי לא מימנו שקל מהתואר ועקב מגורים רחוקים גם מימנתי שכר דירה והוצאות קיום. הכל בעבודה קשה מהבוקר עד הערב. אז בואו נפסיק לבכות ונתחיל לחנך את הילדים לעבודה קשה. לנו חשוב השכלה אז לא נוסעים לחול. משקיעים בילדים ומטיילים בארץ. הכל עניין של סדרי עדיפויות של המשפחה הספציפית. ולגבי בתי הספר - היה אפשר לפתוח מועדוניות וצהרונים לעזרה בשיעורי בית לילדים שהוריהם מהגרים ומתקשים לתת עזרה. רק שלמישהו במדינה הזו חשוב לתת את הכסף למגזרים מועדפים פוליטית. ואולי יש אנטרס להשאיר את העם בבורותו?
82. טעות בסטטיסטיקה
חגי בן יחיאל   (15.01.17)
שלום רב, אני תושב מיתר ונראה לי שיש פה טעות. כל מי שאני מכיר במיתר עושה 3 מתמטיקה ו3 אנגלית,, כולם שם מטומטמים. כדי שתבדקו את הנתונים עוד פעם כי נראה לי שחלה פה טעות
83. בחייאת זומזום! בשביל מה פסיק אחרי כל מילה???
(15.01.17)
84. סליחה על ההפרעה....
חתולמעופף   (15.01.17)
לפני פחות מעשר שנים סיימתי תיכון, לא שונה דבר מאז.
בית הספר הפעיל כיתות מ ז-יב, מנה כ-1560 תלמידים.

הייתה מורה אחת לכימיה בכל בית הספר, כימיה למדו רק בתיכון.
היא הייתה צריכה להכין לו״ז מטורף כדי להספיק את החומר לכל הכיתות שרק היא מנהלת, בית הספר לא הקציב לה שעות ועל כן הגיעה ללמד אותנו בשעה 7 ועוד התנצלה בפנינו על כך (בזמנו, היינו צריכים לנשק לה את הרגליים ולמרוד במנכל בית הספר, וחבל), סיורים למכון וייצמן בוטלו - היה רק סיור אחד פעם בשנה וחצי- אנחנו התלמידים שילמנו לאוטובוס שיקח אותנו לשם- כי בית הספר העדיף לתקצב כיתות אומנות.
היו שני מורי ביולוגיה בכל התיכון, רק אחד מהם הכין לבגרות.
במעבדת ביולוגיה ישבנו מעל 42 תלמידים כאשר המעבדה מכילה 36 מקומות ישיבה, תלמידים ישבן בכסאות סטודנטים או התווספו לצידי שולחנות מעבדה, כאילו אנחנו בסומליה.
היה מורה אחד שלימד 5 יח פיזיקה בכל בית הספר, ורק הוא היה.
היה מורה אחד שלימד 5 יח מתמטיקה, שני מורים שהכינו ל4 יח ושלושה שלימדו שלוש יחידות. אנשים נשרו כמו עפיפונים וירדו מ5 ל3 יחידות, לא כי הם לא יכלו - אלא כי למורים לא היה זמן לשבת איתם .

בראש מעייני בית הספר אז, ולצערי גם היום עומדת הזכאות לתעודת בגרות ולא האיכות.
האיכות נמדדת בשעות לימוד וכיתות קטנות, זה הוכח בכל רחבי העולם.

בזמנו הייתי תל יד עסוק מדיי כדי לצמצם את הפערים ובמתמטיקה החליטו לא להגיש אותי לחמש, ניגשתי לבגרות בכוחות עצמי ועל חשבון הזמן והכסף שלי.
התברר לי עם השנים שלא הייתי רע במתמטיקה, המשכתי באופן מפתיע אחרי הצבא להכין ילדי תיכון לבגרות, נוכחתי לגלות שתפקיד המורה הפרטי בישראל הינו לא לקדם.
בשיעורים הפרטיים שאני אישית לקחתי, וכיום- שאני מעביר, התלמידים יודעים את החומר בצורה מרובעת עם נוסחאות בלבד וללא הקשרים או הבנה. בעולם מתועש ומתקדם מורים פרטיים מלמדים תלמידים להיות לפני הכיתה ועוברים עימם על נקודות חולשה - בישראל המורה הפרטי צריך להעביר את כל החומר שהמורה לא העבירה בכיתה, טעות חמורה.
הטעות הזו נובעת ממחסור בשעות לימוד, כל שיעור קופצים בחומר, וכאשר לתלמידים אין הבנה עמוקה של החומר- הם לא יכולים לקפוץ בחומר כל שיעור - ללא יסודות.

כולנו יודעים מה מערכת החינוך צריכה, היא צריכה תקציב למורים נוספים ושעות לימוד.
הרי ברור שימליצו לכולם לרדת מריאלי וללמוד גאוגרפיה (לא מזלזל), כי על מגמה ריאלית יש מורה אחד והתחרות הינה למלא את הכיתה וזהו, מה עם שאר השכבה? הם מטומטמים? ממש לא! הסלקציה נקבעה מראש. יש לי חברים שלא למדו ריאלי כי הכיתה התמלאה ולא היה מקום- לא כי הם טיפשים.
חינוך מתחיל בבית זה נכון, אך באם רעננה מקבלת X10 יותר תקציב מעיר אחרת זה אומר דרשני.

אני אומר זאת כאחד שעובד קשה אחרי הצבא ונמצא על אותה הסירה, אך יצא לו בכמה מקרים להיכנס למערכת ולהבין איך היא פועלת מנק מבט שונות, המצב יכול להיות מצויין!! זה פשוט עניין של סדר עדיפויות מערכתי.

ובנימה זו אשמח להגיד לתלמידי ישראל - יגעת ומצאת - עדיין תאמין. מתמטיקה 5 יחל ומקצועות ריאליים מעשירים את הידע (אולי לא את הכיס בטווח הרחוק), והם בונים עולם מסועף ופורח של דרכי מחשבה, זה שלב הכרחי לחיים הרציונאלים והגלובאלים של האדם, ועליכם לדרוש את החינוך הטוב והמאתגר שכלית ביותר גם אם אין תקציב, כי הוא מגיע לכם בזכות ולא בחסד.
אל תתנו לאף תלמיד או מורה להגיד לכם שאלו מקצועות או רמות שנועדו לטובים ביותר ורחוקים מכם שנות אור, אני ראיתי בחיי הקצרים הרבה מהפכות, תלמידים שישבו במגמות ריאליות והתרברבו על מקומם שם לווא דווקא המשיכו בתחום. התהילה לא שמורה לקומץ אנשים מסויים, גם אם יש להם ויטמין P, תזכרו את זה.
באמירת דרבון זו אני בשום פנים ואופן לא פותר את ממשלת ישראל.
לצערינו,
שר החינוך עסוק בפעילות של החטיבה להתיישבות ובמרוץ לראשות הממשלה, שכח את החינוך.
שר הבריאות עוד לא התאים עצמו לעקרונות תנועת ההשכלה- אך מחליט על פרופסורים בתחום המדע.
שרת המשפטים לא מבינה דבר במשפטים אך כל שני וחמישי פוצה פיה על בית המשפט העליון, איך זן תבין לליבם ותקדם את תחומם?
המדינה צריכה להבין שעליה לשמש דוגמא, ולא חסר כוח אדם בקרב ״העם הנבחר״. אם מנהל אוניברסיטה או מנהל מחלקה/.מדען לא רצים לתפקיד ציבורי משפיע זה רק בגלל שהתחרות שלהם בזויה... המציאות במדינה היא שלאדם כמו אורן חזן יש סיכוי גדול יותר להיות שר הבריאות מאשר מדען שמגיע מתוך המערכת , והסחיטה הקואליציונית הזו שמקדשת חוסר מקצועיות משקפת את המצב במדינה.
85. יש כזה דבר, נקרא תורשה גנטית.
משה ,   רחובות   (15.01.17)
86. ביבי צריך אנשי מקצוע ופחחים לעתיד
אורן ,   מרכז   (15.01.17)
לכן הוא חוסם להם את הדרך לאוניברסיטה , ככה זה שמדובר ביישובים המובהקים במזרחים , ערבים, בדואים ,חרדים.
87. זה לא אומר הרבה כי הקורלציה בשנים האחרונות בין השכלה לרווחה
ד   (15.01.17)
נחלשת.
מה שחשוב זה יותר מה למדת ואיפה, ולא האם יש תואר אקדמי או לא.
סתם לדוגמא תואר ראשון בספרות ופילוסופיה הוא תואר אקדמי אבל לא מביא בדר"כ כלל פרנסה טובה.
88. זה לא מעניין את הליכדניקים הם עסוקים להגן על ביבי המזרחי הע
(15.01.17)
העני
89. לליכוד יש מטרה שהעניים יישארו חסרי השכלה -
gb ,   דרום   (15.01.17)
וככה הסיכוי שיצביעו לא ליכוד הוא אפסי.
90. דמגוגיה
חדש   (15.01.17)
לקחו את הישובים של החרדים שלא לומדים לימודי ליבה ומדדו את שעור הסטודנטים לצורך השוואה עם יישובים מבוססים.
איזה עבודה גאונית!
תגובות קודמות
תגובות נוספות
חזרה לכתבה