באחד המקומות היקרים בארץ, במרכז רצועת החוף של תל אביב, מתחולל מהפך, שלעיתים צריך לשפשף את העיניים כדי להאמין: מועדון החשפנות הידוע לשמצה, "הפוסיקט", הפך לאחרונה למרכז חינוכי בשם "המרחב החברתי", המארח אלפי אנשים בכל חודש, ומקדם את המאבק דווקא בניצול ובהחפצה של נשים - תוך הזמנת הקהל הרחב פנימה.
4 צפייה בגלריה
מועדון הפוסיקט לשעבר בתל אביב
מועדון הפוסיקט לשעבר בתל אביב
"רבים מהמבקרים מופתעים לגלות שלבניין מרתפים תת קרקעיים"
סגירת המועדון לוותה בכותרות רבות – חברת ההשקעות שרכשה את המבנה, JTLV, החליטה לסיים את חוזה השכירות של המועדון באופן חד צדדי, ובכך הביאה לידי סיום מוצלח מאבק רב שנים של ארגונים לזכויות נשים ולמלחמה בתעשיית הזנות בישראל. בעלי החברה לא חיפשו שוכר אחר, אלא נענו לפנייתה של קבוצת יזמים חברתיים, ותרמו את המבנה, שבעבר נודע כמועדון ה"קולוסיאום", עד הריסתו העתידית, למען פעילות חברתית מגוונת.
"הדבר הכי מרגש היה כשהתחלנו להוריד את לוחות הגבס שחסמו את החלונות, ואור השמש חדר פנימה, בפעם הראשונה", מספר יקיר שגב, אחד מהיזמים החברתיים. אף שהבניין עשוי כולו זכוכית, הוא כוסה בחלקו הפנימי בלוחות של גבס ובווילונות כבדים - כדי להסתיר את מה שקרה בפנים מסביבתו הקרובה ומאלפי העוברים והשבים שחלפו מידי יום בדרכם מהעיר לים ובחזרה, ולא ידעו מאומה על המתרחש בתוכו.
"ייחודו של הפרויקט הוא לא רק באומץ שלו להישיר מבט לתעשיית המין, אלא גם, ואולי בעיקר, בעובדה כי העשייה למען הנשים מתקיימת באותו המקום בדיוק בו התבצע פשע, ונגד אותה אוכלוסייה בדיוק", אומרת קרן לביא, מנהלת המיזם.
"המבקרים, מתלמידי תיכון ועד חברות הייטק, פותחים את הביקור בסיור אוזניות, המוביל אותם ברחבי הבניין המשתרע על פני שלוש קומות ומפלסים תת קרקעיים, ומספר את סיפורן של הנשים שעבדו במועדון".
לאחר הסיור, המבקרים מובלים לחדר היחיד במבנה ששופץ מן היסוד, ובו הם מוזמנים לעבד במשותף את החוויה שעברה עליהם בליווי איש צוות מקצועי מהמרחב. במהלך שיחות העיבוד עולות לדיון סוגיות שונות - לא רק כאלו הקשורות לנשים, אלא גם הניסיון לברר מהן הבעיות החברתיות שכל אחד מאיתנו מכיר בחיי היום יום שלו - ולעיתים בוחר להתעלם מהן.
הסיור לוקח את המבקרים למסע בין חללי המועדון השונים, שחלקם נותרו ללא שינוי. רבים מהמבקרים מופתעים לגלות שלבניין מרתפים תת קרקעיים, וחדרים נסתרים שלא היו גלויים למרבית המבקרים. "אנחנו מבקשים להראות לציבור הרחב את מאחורי הקלעים של התעשייה, ולתת חומר למחשבה לאלו שצריכה של שירותי מין בתשלום נהייתה חלק מהנורמות החברתיות שלהם. המסע שהסיור לוקח אותך הוא לא רק לחללי הבניין, אלא גם לנפש של הנשים שעבדו כאן", מסבירה לביא.
בנוסף לסיור, היא אומרת, מוצעים "ימי חוויה", הכשרות מנהלים וסדנאות מגוונות לקבוצות, ארגונים וחברות ממשלתיות ופרטיות.
4 צפייה בגלריה
מועדון הפוסיקט לשעבר בתל אביב
מועדון הפוסיקט לשעבר בתל אביב
"הכי מרגש היה כשהורדנו את חסימת החלונות ואור השמש חדר פנימה"
4 צפייה בגלריה
מועדון הפוסיקט לשעבר בתל אביב
מועדון הפוסיקט לשעבר בתל אביב
ה"פוסיקט" הפך ל"מרחב החברתי"
4 צפייה בגלריה
מועדון הפוסיקט לשעבר בתל אביב
מועדון הפוסיקט לשעבר בתל אביב
"רצינו לשלב בין קבוצות מבקרים 'חד פעמיות' לבין פעילות חברתית מתמשכת"
פעילות ה"אימפקט" שאפשר להיחשף לה במתחם כוללת מגוון תכנים מטעם ארגונים ועמותות ישראליות, בהן סיורי אומנות בכיכר אתרים ופעילות יצירת גרפיטי בסדנת אקטיביזם דרך אומנות, סדנת קייטפרייד לעיצוב תיקים שהכנסותיה מספקת פרנסה שיקומית עבור שורדות מעגל הזנות והסחר האנושי ע״י תפירת תיקים, הרצאות מעוררות השראה של ראשי ארגונים, וסדנאות לקידום פעילות חברתית בארגונים.
במקביל לסיורים והביקורים של קבוצות מתקיימת במקום פעילות חברתית: ממטבח שמכשיר נוער בסיכון ועד לקורסי הכשרה טכנולוגיים, בשיתוף בית התוכנה "קריאייט", לנשים שגורלן לא שפר עליהן.
לביא מסבירה: "רצינו לשלב בין קבוצות מבקרים 'חד פעמיות' לבין פעילות חברתית מתמשכת, כדי שהמבקרים לא רק ישמעו על עוולות העבר, אלא הם מוזמנים לקחת חלק בפעילות החברתית הנוכחית המתקיימת במרחב, ובכלל לראות פעילות כזו ממקור ראשון".
כל רווחי המרחב החברתי מיועדים למימון קורסים להכשרה מקצועית עבור נשים שורדות זנות, נפגעות אלימות מינית וכלכלית. בימים אלו מופעל קורס אפיון חווית משתמש (UX), שעורך שמונה שבועות. במחזור הנוכחי משתתפות 15 נשים והקורס מועבר על ידי בית ספר קריאייט לעיצוב חווית משתמש. הקורס עצמו כולל גם התמחויות בשכר בחברות הייטק מובילות במשק וכל משתתפת בקורס זוכה לליווי אישי של שלוש מנטוריות: מקצועית, תעסוקתית ורגשית. כל זאת מתוך ההבנה ששינוי חברתי עמוק לא נגמר בקורס בלבד אלא בליווי צמוד ושותף והכשרה בשטח.
בשל הצורך לווסת את עומס המבקרים, הסיורים מתקיימים לקבוצות בלבד, ובתיאום מראש במספר 058-6790574.