לאור המצב ההומניטרי הקשה, מקו"ם (מועצת הקהילות המשימתיות) בשיתוף עם "הקהל" - החממה לקהילות משימתיות בתפוצות, מגייסת כרגע מתנדבים דוברי רוסית למשלחת סיוע לפליטים, ביניהם משפחות יהודיות עם ילדים, בגבול המערבי של אוקראינה. בין היתר, פועלת המועצה במספר ערוצים שונים לסיוע – מוכנות לקליטת עולים חדשים בקהילות בישראל מאוקראינה, ואיסוף תרומות לפליטים בגבול.
מתוך סולידריות וכוונה לסייע, קיימו לאחרונה יו"ר מועצת הקהילות המשימתיות, סטס מורדכייב, ושאר ראשי המועצה שיחת זום עם נציגי קהילות משימתיות מאוקראינה. בשיחה השתתפו כ-180 איש מרחבי העולם, ובה הציגו נציגי אוקראינה את המצב.
צפו בשיחה עם יהודים המתגוררים באוקראינה:
ויטלי, נציג מקייב, שיתף: "מאתמול אני נמצא במקום מסוכן. הצלחנו לעזוב את קייב לפני כשעתיים. אתמול בערב חשבנו שלא נעזוב, אבל בלילה נפלו טילים ממש ליד הבניין שאני גר בו, והרס חלק מהבניין, ולכן החלטנו לברוח. יש אי ודאות גדולה עבורנו כי אין ממש לאן ללכת, המלחמה היא בכל כיוון – גם בגבול המזרחי וגם בגבול המערבי".
אלונה, נציגה מלבוב, הוסיפה: "כרגע יש בלבוב הרבה יהודים דתיים שיש להם בעיות עם לעבור לצדדים אחרים של אוקראינה, כי אין להם דלק. בקייב קשה לקנות עכשיו דלק, ואם יש להם רכב יש להם הזדמנות לנסוע עם הרכב, אז אנחנו מנסים למצוא אוטובוס שיוכל לעזור לנו להסיע את הילדים בעיקר. לא יודעת מה יהיה בלילה הקרוב, בלילה הקודם ישנו במרתף מתחת לאדמה כי היו תקיפות אוויריות של רוסיה.
2 צפייה בגלריה
רומניה פליטים אוקראינים חוצים את הגבול מ אוקראינה רוסיה מלחמה משבר
רומניה פליטים אוקראינים חוצים את הגבול מ אוקראינה רוסיה מלחמה משבר
פליטים אוקראינים חוצים את הגבול לרומניה
(צילום: רויטרס )
המצב מאוד קשה בקייב, זה ממש עצוב שבעיר מסתובבים שיירות של צבא רוסיה. אנחנו מקווים לקבל עזרה בקרוב. יש לנו קשר עם חברים מפולין והונגריה וסלובקיה, ואנחנו נעשה הכול כדי להעביר את האנשים שלנו אליהן מעבר לגבול. כל הגברים חייבים להישאר באוקראינה. אני ובעלי נישאר פה, אבל נארגן דרך להוציא את הילדים שלנו, יש לנו שלושה ילדים. אני מקווה שהם יעברו לפולין או סלובקיה, אבל אנחנו נישאר פה כדי לעזור לשאר הפליטים".
סטס מרדכייב, יו"ר מקו"ם, מסביר: "הנציגים אוקראינה דיברו על המצב הקשה בגבול, על מאות פליטים, ביניהם משפחות יהודיות עם ילדים, שנמצאים בדרכים ובגבולות באי ודאות נוראית וסובלים מחוסרים קשים הן במוצרים בסיסיים והן בקשיים נפשיים, יש הרבה ילדים בחרדות, וצריכים פסיכולוג שידבר וירגיע אותם. מיד הצענו שדוברי רוסית יהיו בקשר עם אוקראינים ויהוו תמיכה נפשית. כתוצאה מהמצב התחלנו בשלוש פעילויות עיקריות בשיתוף פעולה עם 'הקהל' החממה לקהילות משימתיות בתפוצות. הראשונה – אנו מגייסים כעת מתנדבים דוברי רוסית למשלחת סיוע מאורגנת שתצא בימים הקרובים לגבול המערבי של אוקראינה. השנייה – אנחנו מגייסים תרומות לטובת הפליטים בגבול.
2 צפייה בגלריה
פולין פליטים אוקראינים יושבים על פסי ה רכבת  אחרי חציית הגבול ל פולין  משבר אוקראינה רוסיה מלחמה
פולין פליטים אוקראינים יושבים על פסי ה רכבת  אחרי חציית הגבול ל פולין  משבר אוקראינה רוסיה מלחמה
פליטים אוקראינים יושבים על פסי הרכבת אחרי חציית הגבול לפולין
(צילום: רויטרס )
והשלישית – קהילות מקו"ם בכל הארץ נערכות לקליטת עולים חדשים מאוקראינה וקבלתם בידיים פתוחות אצלנו, בבתים שלנו. הקהל, מקו"ם וקהילותיה, ערוכות לסיוע בכל הצירים האפשריים כדי לסייע לאחינו ואחיותינו באוקראינה. אנחנו במקו"ם, מועצת הקבוצות והקהילות של ישראל, המאגדת בתוכה כ-15 ארגונים וכ-250 קהילות בארץ, המורכבים ממוצא אתני ורקעים שונים, מחויבים לפעול לפי הערכים שלנו הכוללים פלורליזם, דמוקרטיה, שוויון וגיוון, על ידי מציאת המשותף על פי מה שאנו חולקים יחד כבני האדם".
אהרון אריאל, מנכ"ל "הקהל": "שולחים חיבוק ענקי לכולכם באוקראינה. זה הכוח של האנשים שלנו, שאנחנו יודעים לדבוק יחד כדי לתמוך אנשים, בלי קשר למקום בהם הם נמצאים. מי שרוצה להישאר מעודכן, מוזמן להירשם בטופס ונשמור על קשר, כך נמצא את הדרכים לעזור לאנשים באוקראינה, מבחינה כספית או דרך מדיה החברתית".
  • דרושים מתנדבים בעלי ניסיון במצבי חירום או מלחמות, מתנדבים עם ניסיון בעבודה עם ילדים ונוער, ומתנדבים דוברי רוסית. לפרטים נוספים, תרומה או אירוח משפחה, שלחו מייל ל: benny@makompioneers.org.il.