בעקבות וחרף משבר הקורונה, במשך למעלה משנה, תכנית "מסעדות בסולדריות" מחברת בין מסעדות לאנשים המצויים בחוסר ביטחון תזונתי. מיטב המסעדות, מהמובילות בסצנה הקולינרית, התגייסו כדי לשלוח מידי שבוע, באופן קבוע, ארוחות טריות ומזינות למשפחות במצוקה.
המודל הפשוט מאפשר הצלחה לאורך זמן: כל מסעדה דואגת למספר משפחות, שמופנות מארגוני סיוע המלווים אותם, מדובר במשפחות מרובות ילדים, אמהות חד הוריות, קשישים, נכים, אנשים עם מוגבלויות, מבקשי מקלט ועוד אנשים הנמצאים במצוקה קשה.
צפו בסרטון המציג את פעילות "מסעדות בסולידריות":
בכל מסעדה, מתמנה אחראי או אחראית מצוות העובדים, שנמצאים בקשר קבוע ושבועי עם המשפחות, ויודע/ת אם לאחד הילדים יש יום הולדת, אם ישנן אלרגיות מסוימות, אם האוכל לטעמם, או אם חסר להם משהו.
"כל שבוע, מנהלת הקהילה, שביום יום היא מנהלת משמרת אצלנו, מתקשרת למשפחות, והשיחות הן כבר מזמן לא רק אינפורמטיביות, הן מזמן הפכו לקשר של ממש", מסביר יובל בן נריה השף של טאיזו. "בראש השנה, הכנו ארוחה מיוחדת עבור המשפחות, המטבח כולו התגייס ובישלנו מאכלים שאנחנו אוהבים של חג, אותה מסרתי אני בעצמי למשפחות. ממש לא חשבתי פעמיים אם להמשיך בתוכנית בגל האחרון, זה היה מובן מאליו שכן, יש לנו מחויבות אמיתית למשתתפים".
3 צפייה בגלריה
מסעדות בסולדריות
מסעדות בסולדריות
"מילאתי את הבטן ומילאתי את הלב"
(צילום: עומר פרידמן )
למרות ואולי דווקא בגלל הזמנים הקשים העוברים על ענף המסעדנות,בתוך בידודים, מיעוט עובדים וצוות ואחרי הסגרים - המסעדות המשתתפות בתכנית לא מוותרות. "כשהחל הגל הנוכחי של הקורונה, חששנו שהמסעדות, שהן חלק מענף שנפגע כל כך בגל הזה, יבקשו להפסיק את השתתפותם בתוכנית", משתפת אביטל אורן ממייסדות התוכנית. "אבל ההפך קרה - מסעדות שנאלצו לסגור את המטבחים שלהן לימים אחדים בגלל מחסור בכוח אדם, פתחו אותם רק עבור התוכנית. עובדים התנדבו לתת כתף והמשלוחים יצאו בזמן. אני חושבת שההירתמות הזו נובעת מחיבור נכון, וההבנה העמוקה שיש מחויבות לקהילה".
אסף דוקטור השף של אייבי, המסעדה הראשונה שהצטרפה לתוכנית מוסיף: "זו תקופה לא פשוטה לנו, אבל גם לאחרים, אלה הזמנים בהם הפערים בחברה, רק גדלים, וזה הזמן הנכון להיות מעורבים אף יותר. אנחנו מעורבים בתהליך מהיום הראשון והייתי שותף בבניית המודל, אני וכול הצוות שלי all in, זה חלק מהותי מהחיים במסעדה".

"האוכל מקבל משמעות משפחתית"

הארוחות נשלחות מהמסעדות פעם בשבוע על ידי מתנדבות ומתנדבים - אזרחים המעוניינים לתרום לקהילה בעזרה בשינוע הארוחות לבתים. קשרים אנושיים מרגשים נרקמים הן בין צוותי המסעדות, השפים, המתנדבים והמשפחות המשתתפות בתכנית, ומעגלי הסולידריות מתרחבים כל העת.
"אנחנו מלווים את המשפחות כבר שנים, הילדים שלהם מגיעים למרכז שלנו ואנחנו עוזרים להם להתפתח, עוזרים להם בשיעורים ומלווים אותם", מספרת אור, מנהלת מרכז בית הנוער קדימה בנווה שאנן. "הנדבך הנוסף הזה, של בטחון תזונתי, עבור משפחות שיש להן קושי לבשל, עושה המון, נותן להן ראש שקט להתמיד בתהליכים אותם אנחנו עושים איתן".
3 צפייה בגלריה
מסעדות בסולדריות
מסעדות בסולדריות
"מישהו חושב עליי ומכין רק בשבילי כמו שאמא שלי הייתה עושה"
(צילום: עומר פרידמן )
האוכל המגיע למשפחות המשתתפות, מותאם לרצונות ולצרכים של המשפחות והמנות מורכבות לפי תפריט שמותאם על ידי תזונאית. נ' ילדה המשתתפת בתוכנית, מעידה שעד לתוכנית היא לא אכלה הרבה אוכל מבושל, ומספרת על מנת הברוקולי שנשלחה לה על ידי מסעדת נואר: "פעם ראשונה שטעמתי כרובית ירוקה וזה היה ממש טעים! אני ואמא שלי אכלנו הכוללל".
"אנחנו מאוד שמחים על הפרויקט ונהנים מהארוחות. זו לא רק העזרה בקבלת אוכל מוכן, בגלל שאין לנו הורים ומשפחה בארץ האוכל מקבל משמעות משפחתית. מישהו חושב עליי ומכין רק בשבילי כמו שאמא שלי הייתה עושה". אומרת מ', שהגיעה ל"מסעדות בסולדריות" דרך "מסילה" - היחידה העירונית של עיריית תל אביב המעניקה סיוע לקהילת חסרי המעמד.
לאחרונה התוכנית התרחבה גם לירושלים, ומתעתדת להתרחב לערים נוספות, בכל מקום היא מוצאת את השותפים הטבעיים שלהם - ארגונים קהילתיים שמחברים את הארגון למשפחות. "בפעם הראשונה שקיבלתי אוכל, לא האמנתי, הוא הותאם במיוחד בשבילי, למה שאני אוהבת. אני רגילה לחזור מהעבודה למקרר עם קוטג' וקרקרים, ולא אוכל מבושל, ארוז בכבוד ולא חמגשית. מילאתי את הבטן ומילאתי את הלב", אומרת ד', מירושלים, שהגיעה לתוכנית "דף חדש" של משרד הרווחה והבטחון החברתי בשיתוף ארגון 'בעצמי', התוכנית מסייעת לנשים יוצאות מקלטים וילדיהן לשקם את חייהן.

3 צפייה בגלריה
מסעדות בסולדריות
מסעדות בסולדריות
סמל מסעדות בסולדריות
(צילום: עומר פרידמן)
  • "מסעדות בסולידריות" היא תוכנית בת של "תרבות של סולדריות ועמותת "לשובע". בשנה האחרונה היא שלחה מעל אלף מנות למשפחות ויחידים המשתפים בה. מתקיימת בתל אביב וירושלים ושואפת לגדול לערים ולפריפריה. לאתר העמותה לחצו כאן.