בשיתוף עמותת רוח טובה
לאחרונה התקיים כנס ההתנדבות התאגידית השלישי של עמותת 'רוח טובה' מקבוצת אריסון, והנוכחים בו הציגו נתונים מרשימים ביותר לגבי מידת ההתנדבות של העובדים בקהילה ולא פחות חשוב, את מידת התרומה של העובדים המרוצים והלקוחות המסופקים על שורת הרווח בארגון.
במחצית הראשונה של 2022 נרשמה עלייה מרשימה של כ-62% בשיעור המתנדבים במגזר העסקי, ביחס לשנת 2021 כולה. באותה מחצית שנה, הם נתנו את מספר שעות ההתנדבות הלא ייאמן של 171 אלף שנות התנדבות.
אבל בכל הנוגע להתנדבויות, לא תמיד זה היה המצב בישראל. "פעם לא היו תרומות והתנדבויות בארץ, חיכו שאלה יגיעו מחו"ל", סיפרה בכנס שרי אריסון, אשת עסקים ופילנטרופית והבעלים של קבוצת אריסון, "היום ארגונים עובדים עם חזון ותוכנית חברתית, דבר שלא היה בעבר".
4 צפייה בגלריה
כנס "עסקים מובילים התנדבות"
כנס "עסקים מובילים התנדבות"
כנס "עסקים מובילים התנדבות"
(צילום: אלי דסה)
אריסון מספרת שכשהגיעה בעבר לבנקים והסבירה שהיא מעוניינת להשקיע בעשיית טוב, לא הבינו שם מה היא רוצה בכלל. "הייתי צריכה להסביר שלא אשקיע בנשק, באלכוהול או בטבק ואכן, עברתי להשקעות אופרטיביות, תוך מחשבה על איך להנכיח ערכים וחזון ולהביא לשינוי אמיתי דרך החברות העסקיות בהן אני מושקעת", היא מספרת.
בשלב כלשהו הרגישה אריסון שמיצתה. "רציתי להשקיע בעולם טוב יותר, בדרך הרמונית ויצירתית ועשיתי מעשה", היא מספרת, "מכרתי את העסקים בבעלותי ומאז אנחנו משקיעים לפי החזון שלנו. אנחנו משקיעים למשל בחברה שעושה מוצרי עץ, כך שעל כל עץ שהיא כורתת למוצריה, היא שותלת כמה עצים אחרים. אני גם משקיעה בחברת נדל"ן שמשכירה דיור איכותי ובזול לבעלי מקצוע כמו מורים, שוטרים ואחיות, שמצידם אמורים להרוויח בכבוד את הנדל"ן הזול על ידי החזרה מיכולותיהם בעזרת פעילויות חזרה אל הקהילה", היא אומרת ומספרת שהיא גם משקיעה בחברות תחליפי בשר, ביצים וחלב, "במקום דברים שמזיקים בעיניי לסביבה".
4 צפייה בגלריה
שרי אריסון
שרי אריסון
שרי אריסון
(צילום: אלי דסה)

"התנדבות היא סוללת הליתיום של המנוע החשמלי בארגון"

עמותת 'רוח טובה' מחברת בין גורמים עסקיים (ןפרטיים) למקומות התנדבות לאורך כל השנה, ומחזיקה בתמונה רחבה. "בשנה וחצי האחרונות, יש הכפלה בכמות המתנדבים ביחס לשנה שקדמה לה וזה נכון גם בהשקעה הכספית של חברות מתנדבות וגם בכמות ובמגוון ההתנדבויות", מספר עידו לוטן, מנכ"ל עמותת רוח טובה מקבוצת אריסון. "התנדבות מאורגנת, מגוונת ומותאמת מועילה לחברה העסקית. היא תוסף הדלק למנוע של המשאב האנושי בארגון", הוא אומר ומתקן בבדיחות הדעת ובהתאמה לרוח ימים אלה: "זו סוללת הליתיום של המנוע החשמלי בארגון".
במהלך הכנס הוצגו נתונים מתוך מודל VIM (Volunteer Impact Measurement), שפותח על ידי עמותת רוח טובה עם פירמת הייעוץ Deloitte, המודד את התועלת לחברה העסקית כתוצאה מתוכנית התנדבות.
מנתוני המודל, שנמדד בין נובמבר 2019 ליוני 2022, עולה שהתנדבות במקום העבודה משפיעה על המוטיבציה ותחושת השייכות של העובדים בארגון. נרשמה עלייה של 7.5% בשביעות רצונם ממקום העבודה, עלייה של 11.5% ביעילות והאפקטיביות העובדים וירידה של 40.5% בנטיית העובדים לעזוב את החברה בה הם עובדים.
4 צפייה בגלריה
עמותת 'רוח טובה' מחברת בין גורמים עסקיים למקומות התנדבות לאורך כל השנה.
עמותת 'רוח טובה' מחברת בין גורמים עסקיים למקומות התנדבות לאורך כל השנה.
עמותת 'רוח טובה' מחברת בין גורמים עסקיים למקומות התנדבות לאורך כל השנה.
(צילום: אלי דסה)
"רצינו למצוא כלי מדידה וחברנו לחברת Deloitte", מסבירה קרן לביא, מנהלת מחלקת התנדבות לעסקים בעמותת 'רוח טובה'. "ביקשנו לבנות יחד כלי מדידה, שימדוד את השפעת ההתנדבות פנימה, עבור החברה ועבור העובדים המתנדבים וגם ברמת ערך המותג. יצאנו לדרך אי שם ב-2019 והיום כל חברה ש'רוח טובה' עובדת איתה, מלווה בהערכה, במדידה ובבדיקת ההשפעה על החברה בעזרת הכלי", היא מספרת ומציגה תוצאות: "אנחנו רואים היום עליה במחויבות העובד לחברה שלו בזכות ההתנדבות וגם התאמה ברמת הערכים של העובד ושל החברה גם יחד ורואים גם פחות נשירה מהחברה בקהל המתנדב", היא מספרת ומסבירה שכל זה עדיין הליך בהרצה: "ככל שנאסוף יותר שאלונים נוכל לדעת איזו התנדבות נותנת יותר ערך ונוכל לנתב את ההתנדבות המתאימה לכל חברה באופן מותאם".

החברות מדווחות מהשטח

לפני חצי שנה התחילו חברת החשמל ועמותת 'רוח טובה' בפרויקט התנדבותי משותף. "ניסינו לעזור לעובדים שלנו לקבל רעיונות לפרויקטים של התנדבות באמצעות סוג של MARKET PLACE בו הצענו להם רעיונות לשותפויות", אמר בכנס אורן הלמן, סמנכ"ל שירות, שיווק ורגולציה בחברת החשמל. הוא מספר שאת השינוי חשים לא רק בשביעות הרצון הפנימית אלא, בסופו של דבר, ממש בשורת הרווח. "חברה שפועלת נכון בתחום ההתנדבות מקבלת את הערכת הציבור ואת אמונו. היא משפרת את תדמיתה וזה נותן ערך עצום לחברה ברמה העסקית אבל גם ערך עצום לחברה הישראלית, ברמה הערכית. כל עסק רוצה לקוחות, אבל על כל עסק להבין שיש ללקוחות ציפיות מהם למחיר הוגן, לתחרות, לשירות. ההתנדבות מטייבת את השירות שנותן הארגון וזה עוזר מאד לתדמית הארגון".
4 צפייה בגלריה
ההתנדבות טובה לעסקים: עלייה של כ-62% במגזר העסקי
ההתנדבות טובה לעסקים: עלייה של כ-62% במגזר העסקי
ההתנדבות טובה לעסקים: עלייה של כ-62% במגזר העסקי
(צילום: אלי דסה)
גם בחברות גדולות אחרות מרגישים תחושות דומות: "חברה רוצה, בסופו של דבר, רווח. חברה מתנדבת מביאה אליה את האקו סיסטם שמעריך, שמבין שהוא רוכש מחברה אכפתית. זו תדמית החשובה לחברה עצמה", אומרת גם טל עזרא שמר, מנהלת ההתנדבויות באינטל ישראל. "מבחינתנו, הנתינה הזו מעניקה גם לעסק וגם לחברה", היא נותנת גם את אבחנתה.
גם בבנק הפועלים מקיימים פעולות התנדבות בשיתוף פעולה עם 'רוח טובה' ומצליחים לאבחן את התרומה: "ארגונים לא מבינים עד כמה הפעילות הקהילתית של הארגון ושל העובדים, תורמים לשורת הרווח של הארגון. ארגון שתורם לקהילה ולחברה בה הוא חי, זה ארגון שהעובדים שלו מחויבים יותר והפריון שלו גבוה יותר", אומר עופר סמו, מנהל מערך המתנדבים בבנק הפועלים. "אחרי כל פעילות אנחנו בוחנים את רמת המחוברות של העובדים, וניתן לראות הבדל מובהק בין עובדים שהם בעשייה חברתית ולבין עובדים שאינם נוהגים להתנדב. אצל המתנדבים יש רמת חיבור לחברה גבוהה יותר. ארגונים לא מבינים עד כמה הפעילות הקהילתית של הארגון ושל העובדים תורמים לשורת הרווח של הארגון. ארגון שתורם לקהילה ולחברה בה הוא חי, זה ארגון שהעובדים שלו מחויבים יותר והפריון שלו גבוה יותר", הוא מסכם.
"עובדים שמחוברים לערכים של חברה – התנדבות, נתינה, שמצליחים להיות חלק מהקהילה ולהחזיר לה – זה נותן המון. זו גאוות יחידה, זו העצמת האדם והחברה וזה מצב של ניצחון לכולם", אומרת לסיום אריסון. "אנשים רוצים ערכים בחיים שלהם. הם רוצים ערכים למשפחות שלהם, לעולם. כשאנשים מתחברים לזה, רואים יותר נתינה, יותר התנדבות ויותר רצון טוב".
בשיתוף עמותת רוח טובה
פורסם לראשונה: 09:15, 14.07.22