מדביר, שהשאיר קופסה על רעל בפינת הבובות בגן ילדים באזור השפלה בתוך קופסה של תחליף חלב לתינוקות, הואשם בשורה של עבירות. בנוסף הגיש המשרד להגנת הסביבה כתב אישום נגד חברת ההדברה ומנהליה. כתב האישום הוגש בתום חקירה של המשטרה הירוקה.
2 צפייה בגלריה
הקופסה ליד הבובות
הקופסה ליד הבובות
הקופסה ליד הבובות
(צילום: המשרד להגנת הסביבה)
על פי כתב האישום, במהלך דצמבר 2018, המדביר, שרישיונו מתיר לו לבצע פעולות הדברה אך ורק בדירות (ולא במבנים, כפי שנדרש בביצוע פעולת הדברה בגני ילדים) הביא עמו לגן ילדים באזור השפלה קופסת תחליף חלב לתינוקות שעליה מדבקה עם הכיתוב "רעל" ואשר הכילה מספר קוביות של חומר הדברה בשם "סולו בלוק", המיועד להדברה תברואית נגד מכרסמים על-ידי מדבירים מורשים.
עוד עולה מכתב האישום כי החברה ומנהליה נהגו באותה העת לספק למדבירים שאותם העסיקו, קופסאות ריקות של מזון תינוקות, ועליהן מדבקה "רעל", לצורך אחסנת כלים וחומרי הדברה. לאחר ביצוע עבודת ההדברה, בתוך הגן ומחוצה לו, השאיר המדביר את האריזה בפינת התיאטרון שבגן, ליד הבובות.
למחרת, בשעות הבוקר, הבחינו כמה פעוטות בקופסה, ושניים מהם אף הצליחו לפתוח אותה ונגעו בחומר ההדברה שהיה בתוך הקופסה. משהבחינה הגננת במתרחש, היא הרחיקה את הילדים מהחומר ומהקופסה, והם הופנו לבדיקה רפואית. למרבה המזל, התברר כי לא אירע נזק בריאותי לילדים ששיחקו בחומר.
עם קבלת דיווח על המקרה, נפתחה חקירה משותפת על-ידי המשטרה הירוקה של המשרד להגנת הסביבה ומשטרת לוד כנגד חברת ההדברה והמדביר שביצע בפועל את ההדברה. במסגרת החקירה נחקרו הגורמים המעורבים באירוע ונלקחו דגימות של החומר על-ידי המשטרה הירוקה למעבדה.
בניגוד לחובה בחוק, כך נטען, הנאשמים לא דיווחו לרשם לענייני מדבירים על אודות האירוע.
2 צפייה בגלריה
הקופסה שבה אוחסן חומר ההדברה
הקופסה שבה אוחסן חומר ההדברה
הקופסה שבה אוחסן חומר ההדברה
(צילום: המשרד להגנת הסביבה)
כנגד המדביר הוגש כתב אישום בגין הדברה ללא רישיון מדביר מתאים; שימוש בתכשיר הדברה שלא בהתאם להוראות הקבועות בתווית התכשיר; ביצוע הדברה שלא בהתאם להוראות הקבועות בתווית התכשיר בנסיבות מחמירות; שימוש בחומר מרעיל או מסוכן והפקרתו בדרך נמהרת או רשלנית שיש בה כדי לסכן חיי אדם או לגרום לו חבלה והפרת חובת דיווח לרשם ולמפעיל על עניין הקשור בהדברה שבוצעה, העלול לגרום לפגיעה בציבור או בסביבה.
כמו כן, כנגד חברת ההדברה ומנהליה הוגש כתב אישום בגין הפעלת אדם בביצוע הדברה ללא רישיון מתאים; שימוש בתכשיר שלא בהתאם להוראות הקבועות בתווית התכשיר והפרת חובת דיווח לרשם ולמפעיל על עניין הקשור בהדברה שבוצעה, העלול לגרום לפגיעה בציבור או בסביבה. כנגד החברה הוגש כתב אישום גם בגין שימוש בחומר מרעיל או מסוכן והפקרתו בדרך נמהרת או רשלנית שיש בה כדי לסכן חיי אדם או לגרום לו חבלה; וכנגד המנהלים הוגש כתב אישום גם בגין הפרת חובת פיקוח ואחריות של נושא משרה.
התיק מטופל על ידי המשרד להגנת הסביבה בליווי המחלקה להנחיית התובעים מוסמכי היועץ המשפטי לממשלה בפרקליטות המדינה.