2 צפייה בגלריה
יעקב שמבה ורונן כהן
יעקב שמבה ורונן כהן
יעקב שמבה ורונן כהן
(צילום: רועי עידן )
המחלקה הפלילית בפרקליטות המדינה הגישה היום (א') לבית המשפט העליון הודעת ערעור על זיכויים של שני נאשמים – חייל צה"ל דאז יעקב שמבה וקצין שב"ס רונן כהן - באירוע הלינץ' בתחנה המרכזית בבאר שבע, שבמהלכו נהרג הפטום זרהום, נתין זר מאריתריאה, שנחשד בטעות כמחבל.
על פי הפרקליטות, מעשיהם של השניים נעשו מתוך נקמה גרידא ולא בשל תחושת סכנה, וכי מסקנתו של בית המשפט המחוזי שזיכה אותם הייתה שגויה. הפרקליטות ביקשה ארכה של 15 יום להגשת נימוקי הערעור.
2 צפייה בגלריה
הקורבן, הפטום זרהום
הקורבן, הפטום זרהום
הקורבן, הפטום זרהום

האירוע התרחש באוקטובר 2015, בשיאה של אינתיפאדת הסכינים: מחבל רצח את החייל עומרי לוי בפיגוע בתחנה המרכזית בעיר, ובין עוברי האורח שנסו לכל עבר בחסות המהומה היה גם זרהום. קצין הביטחון של התחנה זיהה אותו וירה בו. הוא נפל על הרצפה מדמם ושמבה בעט בו בחוזקה בפלג גופו העליון. כעבור כשתי דקות השליך עליו כהן ספסל ובעט בעוצמה בראשו.
כתב האישום ייחס לשניהם חבלה בכוונה מחמירה, אבל שופט המחוזי בבאר שבע אהרון משניות זיכה אותם ביולי האחרון מחמת הספק, והסביר כי הייתה קיימת להם הגנה עצמית מדומה. שני הנאשמים הנוספים באירוע, דוד מויאל ואביתר דמרי, הורשעו במסגרת הסדר טיעון בעבירה של התעללות בחסר ישע.
הדיון בלב הראיות בפסק הדין היה קצר יחסית. השופט משניות הסביר לאורך שלושה עמודים כי לאירוע היו נסיבות מיוחדות, על רקע מציאות פיגועים מדממת, וציין כי אי אפשר לשרטט קו ברור בין נטרול מחבל או מי שנחזה להיות כזה לבין תקיפה של חסר ישע - זאת אך שהקורבן שכב מדמם על הרצפה. השופט ציטט מהספר "על המלחמה" של קרל פון קלאוזביץ כי "המלחמה היא ממלכת אי הוודאות".
משניות התייחס גם לזיכוי של קצין מג"ב ניר סומך, שהורשע בעבר בהריגתו של בן טל וריצה שלוש שנות מאסר בשל ירי ללא הצדקה, אך זוכה בעליון.