נשיאה המכהן של פולין, אנדז'יי דודה, מוביל בבחירות לנשיאות שנערכו אתמול (א') במדינה. כך עולה ממדגם מאוחר שהתפרסם הלילה ושבו שוקללו תוצאות אמת חלקיות מ-90% מהקלפיות. המדגם חוזה כי דודה יזכה ל-51% מקולות הבוחרים, לעומת 49% שיקבל יריבו הליברלי, ראש העיר ורשה רפאל צ'זקובסקי.
במדגם שהתפרסם הלילה גדל במקצת הפער בין שני המתמודדים, והוא כבר אינו זעום כפי שחזו מדגמים ראשוניים שפורסמו עם סגירת הקלפיות אמש (50.4% לדודה ו-49.6% לצ'זקובסקי). עוד לפני פרסום המדגמים דיווחו כלי התקשורת במדינה על קרב צמוד ועל שיעור הצבעה גבוה. עד השעה 17:00 הצביעו 52.10% מבעלי זכות הבחירה - לעומת 47.89% בסיבוב הראשון ב-28 ביוני. בבחירות 2015 עמד שיעור ההצבעה בשעה 17:00 על 40.51%.
4 צפייה בגלריה
פולין בחירות ל נשיאות נשיא אנד'זיי דודה עצרת
פולין בחירות ל נשיאות נשיא אנד'זיי דודה עצרת
דודה. יתרון זעום במדגמים
(צילום: gettyimages)
זמן קצר אחרי פרסום המדגמים הראשוניים הודה הנשיא דודה לתומכיו. "אני רוצה להודות לכל מי שהצביע עבורי", הוא אמר, וטען כי שיעור ההצבעה הסופי עמד על כמעט 70%, נתון שאם יאומת מהווה שיא עבור בחירות לנשיאות פולין. יריבו של דודה, צ'זקובסקי, עודד את תומכיו לאחר פרסום המדגמים ואמר להם: "כנראה מעולם לא הייתה תוצאה כל כך קרובה בהיסטוריה של פולין, מעולם לא חשנו כל כך את הכוח שיש להצבעה שלנו".
הבחירות לנשיאות פולין הן מהחשובות ביותר באיחוד האירופי בשנת 2020. במידה רבה מדובר במאבק על דמותה של המדינה - קרב בין הנשיא המכהן דודה, מועמד עצמאי ובעל בריתה של מפלגת השלטון הלאומנית "חוק וצדק", לראש העיר הליברלי של ורשה צ'זקובסקי.
תוצאות הבחירות עשויות להשפיע על הכיוון שבו תצעד פולין בשנים הקרובות. במהלך כהונתו האחרונה של דודה היחסים עם האיחוד האירופי היו מתוחים, ובבריסל האשימו את פולין בשחיקה של הדמוקרטיה במדינה. יריבו צז'קובסקי, שנחשב לפרו-אירופי ורץ מטעם המפלגה הגדולה באופוזיציה ("המצע האזרחי"), הבטיח לשקם את היחסים עם האיחוד.
4 צפייה בגלריה
פולין בחירות ל נשיאות ראש העיר ורשה רפאל צ'זקובסקי עצרת
פולין בחירות ל נשיאות ראש העיר ורשה רפאל צ'זקובסקי עצרת
רפאל צ'זקובסקי, יריבו של דודה
(צילום: EPA)
קמפיין הבחירות חשף את הקיטוב הפוליטי העמוק בפולין בין השמרנים לליברלים. מפלגת השלטון השמרנית נקטה בשנים האחרונות שורה של צעדים שפרשנים מזהירים כי הם מכרסמים בדמוקרטיה, ובין השאר קידמה רפורמות במערכת המשפט שבאיחוד האירופי אומרים כי הן מגבירות את ההשפעה של פוליטיקאים על הרשות השופטת.
לנשיא פולין שמורה הזכות להטיל וטו על חוקים, והמועמד הליברלי צ'זקובסקי הבטיח שאם ייבחר לנשיא – ינצל את הזכות הזו כדי לחסום חוקים שלדעתו פוגעים בדמוקרטיה. במפלגת השלטון חששו שניצחון של צז'קובסקי יפגע קשות ביכולת של המפלגה לממש את האג'נדה שלה.
4 צפייה בגלריה
פולין בחירות ל נשיאות ראש העיר ורשה רפאל צ'זקובסקי עצרת
פולין בחירות ל נשיאות ראש העיר ורשה רפאל צ'זקובסקי עצרת
דגלי האיחוד האירופי בעצרת של צ'זקובסקי
(צילום: gettyimages)
לאורך הקמפיין הציג עצמו דודה כמי שמגן על ערכיה של פולין הקתולית והדגיש את תוכניות הרווחה הנדיבות שקודמו בתקופתו וששינו את חייהם של פולנים רבים, במיוחד באזורי פריפריה עניים.
"אני מאמין שאנחנו יכולים לבנות את פולין שאנחנו חולמים עליה – פולין צודקת, פולין עשירה, פולין חזקה", אמר ביום שישי לתומכיו, וביקש מהם להשוות את איכות החיים הנוכחית לזו שהייתה בפולין לפני שנכנס לתפקיד. "אני מאמין ביכולתנו לבנות פולין שתגן על החלש ולא תצטרך לפחד מהחזק".
4 צפייה בגלריה
מליאת הכנסת
מליאת הכנסת
בעצרת של הנשיא דודה
(צילום: רויטרס)
אלא שבעוד דודה מדגיש את עמידתו לצד החלש, לאורך הקמפיין הוא ספג ביקורת על הצהרות רבות שלו ושל שותפיו שנתפסו כהצהרות הומופוביות ואנטישמיות. בין השאר טען דודה לקיומה של "אידיאולוגיה להט"בית" ואמר שהאידיאולוגיה הזו מסוכנת יותר מהאידיאולוגיה הקומוניסטית.
הטלוויזיה הממלכתית הפולנית, שופרה של מפלגת השלטון, ניצלה את סוגיית השבת הרכוש ליהודים שנרצחו או גורשו בשואה כדי לתקוף את מועמד האופוזיציה צ'זקובסקי, ופקפקה בפטריוטיות שלו בשל נכונותו לכאורה לשאת ולתת עם יהודים על השבת הרכוש.
פורסם לראשונה: 22:08, 12.07.20