צילום: משי בן עמי | הפקה: מיכאלה חזני | בימוי: תמר אברהם

השנה שחלפה הייתה רעה למשטרה. זה לא שלא היו לה הצלחות נקודתיות פה ושם, אבל בשנה הזאת לא הייתה פריצת דרך בשום תחום. לא במלחמה בפשיעה במגזר הערבי, שהוצבה כיעד, לא במיגור ארגוני הפשיעה ובוודאי לא במהלכים דרמטיים בעבירות השחיתות הציבורית. המשטרה הייתה עסוקה השנה בעיקר במילוי חורים לכל מיני אירועים שנפלו עליה בתקופת הקורונה. יותר שמירה על הסדר הציבורי, פחות מלחמה בפשע.
מצד שני, קשה להאשים את המשטרה ואת קציניה, שיושבים כבר כמה שנים ורואים מהצד את הזלזול של מקבלי ההחלטות במדינה באחד הגופים החשובים ביותר. אף אחד לא היה חושב להשאיר את צה"ל בלי רמטכ"ל או את השב"כ בלי ראש ארגון. רק גוף כמו המשטרה, על 30 אלף שוטריו, צריך להמתין.
2 צפייה בגלריה
היערכות המשטרה למחאות בירושלים
היערכות המשטרה למחאות בירושלים
שוטרים נערכים להפגנה בירושלים. יותר שמירה על הסדר הציבורי, פחות מלחמה בפשע
(צילום: דוברות המשטרה)
אם יש משהו שמייחלים לו במשטרה, זה שהשר לביטחון פנים כבר יודיע מי המפכ"ל הבא של משטרת ישראל. בשקט בשקט, אחרי עוד דחייה, ישלים ממלא מקום המפכ"ל מוטי כהן כמעט שנתיים וחצי בתפקיד.
הבעיה היא לא רק בשוטר מספר 1. העובדה שעדיין לא נבחר מפכ"ל גורמת לכמה ניצבים להמשיך להחזיק בכיסא שלהם מתוך תקווה שאיזה "אסון", "תקלה" או סתם קשרים יביאו אותם לכיסא המפכ"ל במטה הארצי. קצינים שרגע אחרי בחירת מפכ"ל חדש יודיעו בעצמם על פרישה מהארגון משום שיבינו שאפילו הסיכוי הכי קטן לחלום שלהם אזל.
העובדה שהם נדבקים לכיסאות גורמת לפקק רציני בכל הקשור לקידומים ולהצערת הארגון המתבגר. תת הניצבים וניצבי המשנה מחכים בקוצר רוח שהגדולים שם למעלה יפנו את המקום ויאפשרו גם להם להתקדם.
כשמסתכלים על המשטרה דרך העיניים האלה לא פלא שלא רואים שם מפקדים שלוקחים תעוזה ורצים לעשות מהלכים שוברי שוויון. כולם מעדיפים להוריד קצת את הראש ולעבור את התקופה הזאת בלי לעשות טעויות קריטיות.
2 צפייה בגלריה
משטרת ישראל ערוכה להמשך המאבק הלאומי בהתפשטות נגיף הקורונה בישראל והחרפת המגבלות ע״י משרד הבריאות
משטרת ישראל ערוכה להמשך המאבק הלאומי בהתפשטות נגיף הקורונה בישראל והחרפת המגבלות ע״י משרד הבריאות
מוטי כהן
(צילום: דוברות המשטרה)
מוטי כהן בסך הכל עושה את העבודה שמצפים ממנו. הוא אף פעם לא היה הקצין המבריק שסומן להיות המפכ"ל הבא, אבל הוא גם לא אחד שעושה טעויות. לזכותו ייאמר כי מהרגע שנכנס לתפקיד ממלא המקום הוא פעל בנחישות להשליט סדר וארגון במשטרה. גם הוא מתוסכל מהמצב הקשה שאליו הגיעה המשטרה, וגם אם בגלל אופיו הביישני הוא לא יגיד, הוא מאוכזב שאחרי כמעט שנתיים וחצי כממלא מקום עדיין לא מאמינים בו כדי למנות אותו לתפקיד המפכ"ל.
אם מוטי כהן יודיע לשר כי השבועות האחרונים הם האחרונים שלו כממלא מקום זה יגרום לתזוזה במערכת ובממשלה. כי הרי אי אפשר להביא ממלא מקום לממלא המקום, אז אולי מישהו כן יזדרז לקבל החלטה. הרי הבחירות נמצאות כל הזמן באופק, ואז כבר לא ניתן יהיה למנות.
מי שסובל מכל הקיפאון הזה הם רק השוטרים בשטח, שרק מעמיסים עליהם עוד ועוד מטלות, מסתכלים מיוזעים בביקורת שזורקים עליהם הפוליטיקאים, מפגינים או סתם חורשי רעה. אין להם באמת מי שיגן עליהם ואין להם אל מי לבוא בטענות. מלבד המלחמה בקורונה הם צריכים לצאת למלחמה בעבריינים כשידיהם די כבולות עם כל מיני קפסולות והוראות שעה.
נראה שברוח הימים הנוראים, ברכת תכלה שנה וקללותיה תחל שנה וברכותיה – מאוד מתאימה לתקוות של המשטרה.