"השוטרים שירו הרסו משפחה. חיינו נהרסו. אני, אביו של איאד ואחותו בבית מתים", כך אמרה היום (ד') רנא, אימו של איאד אלחלאק, הצעיר בעל הצרכים המיוחדים שנורה למוות במאי האחרון בעיר העתיקה, בתגובה להודעת המחלקה לחקירות שוטרים (מח"ש), שלפיה שוטר מג"ב שירה בו יעמוד לדין בכפוף לשימוע בסעיף המתה בקלות דעת.
ביציאה ממשרדי מח"ש, כשהיא מחזיקה תעודות המעידות על היותו של אלאחלאק בעל צרכים מיוחדים ושלדבריה נשא אותן בזמן האירוע, היא הוסיפה: "הוא עבד במטבח. שש שנים שהוא הולך ובא. בשעה 6:00 הוא היה יוצא להביא את המצרכים למטבח. היו לו חלומות, להתחתן, שאבנה לו בית. את החלומות שלי ושלו, שבנינו לאורך השנים, קברו תוך 4-3 דקות".
בהודעת מח"ש צוין כי "ההחלטה התקבלה לאחר חקירה יסודית ומקיפה של האירוע, ולאחר בחינת מכלול נסיבות העניין". מפקדו של השוטר היורה, שאמר בחקירה כי צעק לו לחדול מהירי - לא יועמד לדין.
על פי ההודעה, במסגרת החקירה תושאלו עדים ונתפסו מצלמות אבטחה רלוונטיות מאזור האירוע, אך הסיבה שתיעוד הירי באלחלאק מעולם לא פורסם - היא שהמצלמות בחדר האשפה שבו התרחש האירוע נותקו מהחשמל יום קודם לכן על ידי עובד חברת הניקיון שמתפעלת אותו.
חיירי אלחלאק, אביו של איאד, אמר בסיום הפגישה במח"ש: "אני אומר כל הזמן, החייל הזה בא להרוג. הוא לא שמע לקצין שלו שאמר לו אל תעשה את זה. הוא לא שמע למורה של איאד שאמרה לו שיחכה שהיא תוציא את כל התעודות שלו. היו לו חמש תעודות מביטוח לאומי ומבית ספר. השוטר לא רצה לחכות. הוא הרג אותו כשהוא על הרצפה. הוא בא רק להרוג".
2 צפייה בגלריה
משפחת אלחלאק במשרדי מח"ש
משפחת אלחלאק במשרדי מח"ש
אימו של אלחלאק במשרדי מח"ש, היום
(צילום: אלכס קולומויסקי)
2 צפייה בגלריה
אירוע הירי במזרח ירושלים: איאד אלחלאק פלסטיני בעל צרכים מיוחדים הוא ההרוג
אירוע הירי במזרח ירושלים: איאד אלחלאק פלסטיני בעל צרכים מיוחדים הוא ההרוג
איאד אלחלאק

עו"ד רמזי קטילאת, המייצג את משפחת אלחלאק: "התרענו בפני מח"ש שאנחנו רוצים שהצדק ייעשה ובמהרה, ללא סחבת ומריחה של ההליכים. מסתובב בחברה אדם שהוא פושע. איאד לא סיכן אף אחד. נעמוד על כל פסיק עד שימוצה הדין עד תום והיורה ייענש במלוא חומרת הדין על המעשה שגרם להרס של משפחה שלמה.
"עתרנו לכך שההעמדה לדין תהיה בהקדם האפשרי ואנו מבקשים להתיר את פרסום שמו של היורה, מבלי להסתתר מאחורי חוקים שנועדו להטיל דופי דווקא בקורבנות. אנחנו לא חשופים לכל חומר הראיות ונשקול את הדברים גם ביחס לשוטר הנוסף (מפקד כוח מג"ב באירוע, ח"ג)".
מפורום תג מאיר, המלווה את משפחת אלחלאק, נמסר: "כל עוד לא נחשפו בפני הציבור כל החומרים שצולמו או הוקלטו בזמן ביצוע הירי, וכל העדויות של עדי הראייה שנכחו במקום, מוטל צל כבד על החלטות מח"ש בנושא. נזכיר כי הירי בוצע באחד המקומות המצולמים ביותר בארץ, ולמרות זאת טרם נמסר למשפחתו של איאד ולציבור הרחב כל תיעוד של האירוע".
סנגוריו של מפקד הכוח, עוה"ד אורון שוורץ ויוגב נרקיס, מסרו: "החלטת מח"ש מתיישבת עם ידיעתו של מרשנו כי הוא היה מצוי במרדף כנגד מה שנתפס בעת האירוע כמפגע, ובעיקר מתיישבת עם תפקודו המקצועי והבנתו שהשתלט על האירוע, והורה לחדול אש טרם הירי הקטלני. לבנו עם משפחת ההרוג. זו טרגדיה איומה שמבהירה את מצבנו הקיומי השברירי על חבית חומר הנפץ המזרח תיכונית".