המרכז הארצי לבחינות ולהערכה הודיע אחר הצהריים (יום א') כי הבחינות הפסיכומטריות שהיו אמורות להתקיים בימים הקרובים נדחו "בשל כניסתו לתוקף של צו בריאות העם האוסר על קיום בחינות פיזיות בקמפוסים בכל רחבי הארץ", אך זאב אלקין, השר הממונה על ההשכלה הגבוהה טוען כי ההחלטה על קיום בחינות מרחוק אינה כוללת את הבחינות הפסיכומטריות.
2 צפייה בגלריה
בחינה בחינות ב אוניברסיטאות אוניברסיטה השר להשכלה גבוהה זאב אלקין
בחינה בחינות ב אוניברסיטאות אוניברסיטה השר להשכלה גבוהה זאב אלקין
בחינה בחינות ב אוניברסיטאות אוניברסיטה השר להשכלה גבוהה זאב אלקין
(צילום: אלכס קולומויסקי )
בהודעת המרכז הארצי נכתב כי "לנוכח הצו ולנוכח העובדה שהמועצה להשכלה גבוהה עדיין לא כונסה כדי לדון בהחרגות לתקנות אלו, לצערנו נמנע מאיתנו בשלב זה לקיים בחינות במוסדות להשכלה גבוהה ואנו נאלצים לדחות את כל הבחינות, כולל הבחינה הפסיכומטרית בתנאים מותאמים למועמדים עם מוגבלות, שנקבעו לימים הקרובים. המרכז עושה את כל המאמצים האפשריים כדי למצוא פתרון, ובכלל זה בחינת אפשרות להחרגת הבחינות ובדיקת חלופות לקיומן בהמשך".
עם זאת, נבחנים רבים והוריהם שפנו ללשכת אלקין הופתעו לשמוע כי אין מניעה לקיים את הבחינות. בהתכתבות של אלקין עם אחד ההורים הוא השיב כי לא היה צורך לבטל את המבחן הפסיכומטרי והצו אינו דורש זאת. אלקין הוסיף, כי המרכז הארצי לבחינות והערכה בבעלות ועד ראשי האוניברסיטאות והוא אינו יכול להכריח אותו לשנות את החלטתו.
2 צפייה בגלריה
מבחן פסיכומטרי באוניברסיטת תל אביב. ארכיון
מבחן פסיכומטרי באוניברסיטת תל אביב. ארכיון
מבחן פסיכומטרי באוניברסיטת תל אביב. ארכיון
(צילום: יריב כץ, "ידיעות אחרונות")
בלשכתו של אלקין הגיבו בתמיהה להודעה ואמרו "אין מניעה לקיים את הבחינות הפסיכומטריות השבוע משום שאלה אינן נכללות בצו משרד הבריאות האוסר לקיים בפינות פרונטליות. יצוין , כי המרכז הארצי לבחינות והערכה הודיע בשבוע שעבר, כי הבחינות יתקיימו כרגיל והערב הודיעו באופן מפתיע, כי לא יתקיימו בשל הצו האוסר על קיום בחינות פיזיות".
אלקין עצמו אמר: "אני מצר על החלטה של המרכז הארצי לבחינות והערכה - מאל"ו לבטל את מבחני הפסיכומטרי מבלי שבדקו האם זה מתחייב מבחינה משפטית. אני מקווה שזה נבע מטעות שתתוקן, ולא פעולה מכוונת של ועד ראשי האוניברסיטאות כדי להגביר את הלחץ על שר הבריאות ועלי כדי שנוותר על ההגנה על בריאות הסטודנטים ובני משפחותיהם באמצעות פגיעה בנבחני הפסיכומטרי. אני קורא לראשי מוסדות לשים בצד את משחקי האגו הילדותיים ולהסדיר כמה שיותר מהר את מועדי המבחנים לכל הסטודנטים בהתאם לדרישות משרד הבריאות".

מועמדים ללימודים והורים רבים אמרו בתסכול כי האוניברסיטאות והמרכז הארצי לבחינות והערכה פוגעים במועמדים בשל מאבק שאינו נוגע להם ולמרות שהבחינות הפסיכומטריות אינן נכללות בצו.
הם התכוונו למאבק המתחולל בימים האחרונים על רקע צו בריאות העם האוסר על האוניברסיטאות לקיים בחינות פרונטליות בקמפוסים.
מוועד ראשי האוניברסיטאות נמסר: "התגובה של השר אלקין רק מוכיחה שהתעקשותו לאסור על בחינות של סטודנטים בקמפוסים היא החלטה שרירותית. האם ייתכן שבמבחן שמתקיים באותה כיתה, באותם תנאים, יש סכנה שרק הסטודנטים ידבקו, אבל נבחנים חיצוניים - הם מחוסנים מראש מפני הדבקה? התנהלות אבסורדית זו היא תוצאה של החלטה שמתקבלת ממניעים פוליטיים, ללא שום היכרות עם המורכבות של מערכת ההשכלה הגבוהה".
מהמרכז הארצי לבחינות והערכה נמסר: "מנוסח הצו עולה כי לא ניתן לקיים בחינות פיזיות בקמפוסים בכל רחבי הארץ. לאור זאת, הודענו לנבחנים שלא תתקיים בחינה מחר ושאנו פועלים למציאת פתרון. ברגע שינתנו האישורים הנדרשים ממשרד הבריאות נשוב לקיים את הבחינות כסדרן".