דיון מרכזי במשפט סייעני המחבלים מהפיגוע בהיפר כשר בפריז אמור להתקיים ביום הכיפורים - אבל בית המשפט בצרפת סירב לדחייתו עקב עיקרון החילוניות. בפיגוע במרכול הכשר, ב-9 בינואר 2015, נרצחו יוהאן כהן, פיליפ ברהם, פרנסואה-מישל סעדה ויואב חטב. הוא אירע יומיים לאחר הפיגוע בשבועון הסאטירי "שארלי הבדו" בבירת צרפת, שם נרצחו 12 בני אדם.
בתחילת החודש נפתח בצרפת המשפט שבו נאשמים 14 גברים ונשים בסיוע למחבלים באותם פיגועים. על פי לוח הזמנים המקורי, יועדו ל-28 בספטמבר שימועים מינוריים, אך השבוע חלו שינויים ודווקא ביום זה - יום הכיפורים - מתוכנן שימוע משמעותי ביותר, זה של חוקרי הפיגוע.

4 צפייה בגלריה
ארכיון פיגוע מרכול יהודי היפר כשר פריז 9 ינואר 2015
ארכיון פיגוע מרכול יהודי היפר כשר פריז 9 ינואר 2015
זירת הפיגוע בהיפר כשר
(צילום: AFP)
4 צפייה בגלריה
המחבל מהיפר כשר, אמדי קוליבלי
המחבל מהיפר כשר, אמדי קוליבלי
המחבל מהיפר כשר, אמדי קוליבלי
על אף הניסיונות לדחות את השימוע, על מנת שמשפחות היהודים שנרצחו בפיגוע במרכול הכשר ועורכי דינן יוכלו להשתתף בו, בית המשפט דחה את הבקשה בשל עיקרון ה"חילוניות" שחל בצרפת.
חבר הפרלמנט הצרפתי מאיר חביב פנה בעקבות זאת לשר המשפטים הצרפתי בדרישה לדחות את השימועים שנקבעו ליום כיפור: "ב-9 בינואר 2015 נרצחו כהן, ברהם, סעדה וחטב בקור רוח על ידי מחבל איסלאמיסטי בגלל היותם יהודים. נאמנים לאמונתם ולמסורתם, הם היו באמצע קניות לשבת, עת נכנס המחבל להיפר כשר בפורט דה וינסן".
לדבריו, "עבור הקורבנות ואהוביהם, פתיחת המשפט היא כפצע שמתעורר מחדש, טראומות שחוזרות, ותזכורת לכולנו שבצרפת האנטישמיות הורגת. עם זאת, נראה כי נשיא בית המשפט מסרב, בשם עיקרון החילוניות, לדחות את הדיונים שנקבעו ל-28 בספטמבר, שבו חל יום הכיפורים. נראה אפילו שהוא הוסיף ליום זה דיונים חשובים ביותר, ומדיר למעשה את הצדדים האזרחיים ואת עורכי הדין היהודים הרבים מאולם בית המשפט".
"מערכת המשפט והצדק היא עצמאית אך לא חסרת אנושיות", הוסיף חביב. "למען ניהול נכון של הצדק, אני מבקש ממך לדאוג שהדיונים שנקבעו יידחו והמשפט יופסק ביום כיפור".
המשפט החל לפני כשבועיים. הוא נוגע לשני הפיגועים בינואר 2015 בפריז - ב-7 בינואר 2015 טבחו האחים סעיד ושריף קואשי באמצעות כלי נשק אוטומטיים בעובדי המגזין "שרלי הבדו" שפרסם קריקטורות של הנביא מוחמד. תשעה עובדים, בהם כמה מהמאיירים הבולטים של המגזין, עובד תחזוקה ושני שוטרים נורו למוות. ארגון אל-קאעידה קיבל אחריות על המתקפה.
4 צפייה בגלריה
צרפת פתיחת משפט סיוע למחבלים שרלי הבדו היפר כשר פריז
צרפת פתיחת משפט סיוע למחבלים שרלי הבדו היפר כשר פריז
דיון הפתיחה במשפט, החודש
(צילום: רויטרס)
4 צפייה בגלריה
ארכיון פיגוע מגזין שרלי הבדו פריז 7 ינואר 2015
ארכיון פיגוע מגזין שרלי הבדו פריז 7 ינואר 2015
פרחים ליד "שרלי הבדו", אחרי הפיגוע
(צילום: AP)
למחרת, אמדי קוליבאלי, מחבל נוסף שהיה בקשר עם האחים קואשי, ירה למוות בשוטרת. ב-9 בינואר הוא רצח ארבעה לקוחות במרכול היהודי "היפר כשר" והחזיק אחרים כבני ערובה. בסרטון שצילם לפני הפיגוע אמר כי פעל בשם דאעש. הוא חוסל על ידי שוטרים כשהתבצר במרכול. באותו יום חוסלו על ידי שוטרים גם האחרים קושאי במפעל שבו הסתתרו בצפון צרפת.
14 הנאשמים עומדים לדין בגין קניית נשק ומכוניות, מימון טרור, חברות בארגון טרור וסיוע לוגיסטי למחבלים. רובם טוענים שחשבו שהם עוזרים בתכנון "פשע רגיל". שלושה מהם, כולל האישה היחידה שהואשמה, נשפטים בהיעדרם משום שעזבו את צרפת כדי להצטרף לדאעש. חיאת בומדיין, בת זוגו של קוליבאלי, והאחים מוחמד ומהדי בלהוצ'ין, נסעו לאזורים שבשליטת דאעש בסוריה כמה ימים לפני הפיגועים ולפי הערכות נהרגו שם.
"שרלי הבדו" פרסם החודש מחדש סדרת קריקטורות של הנביא מוחמד, כולל איור שלו עם טורבן בצורת פצצה, שעוררו זעם בעולם המוסלמי כשפורסמו לראשונה כמעט עשור לפני ההתקפות. "לעולם לא ניכנע. לעולם לא נוותר", הסביר עורך המגזין, לורן "ריס" סוריסו, את ההחלטה לפרסם מחדש את הקריקטורות.