נשר צעיר בן כשלוש שנים, שסומן בהר צרור בשנה שעברה עם תגי הכנף "T97", התגלה במקרה על ידי גוסאי שילבי, תושב ביר הדאג' בנגב באזור קיבוץ משאבי שדה
הנשר התקשה לעוף ונראה לא בקו הבריאות. שילבי הזעיק למקום את פקחי רשות הטבע והגנים ונשאר עימו כשעה וחצי, עד להגעתם.
הנשר הובא לבדיקה ראשונית בבית החולים לחיות בר של הספארי ברמת גן ורשות הטבע והגנים. מבדיקה עלה כי הוא סובל מהרעלת עופרת, ככל הנראה עקב אכילת פגר שנותר בשטח הציד והכיל כדוריות עופרת.
1 צפייה בגלריה
נשר שהורעל בטיפול בביה"ח לחיות בר
נשר שהורעל בטיפול בביה"ח לחיות בר
נשר שהורעל בטיפול בביה"ח לחיות בר
(גל ביסמוט וגוסאי שילבי, רשות הטבע והגנים)

הערכה: הרעלה עקב אכילת בשר חיות שנורו

הנשר שסומן בשנה שעברה שקל כשמונה קילוגרם, הגיע לטיפול כשהוא רזה במשקל של כחמישה קילוגרם, במצב קשה וסובל מסימני הרעלת עופרת. בבית החולים מעריכים כי הנשר סבל מהרעלה שהתפתחה לאורך זמן.
בבית החולים הוענק לו טיפול וטרינרי מקיף, הכולל מתן אנטיביוטיקה, ויטמינים, נוזלים וחומרים להפחתת רמות העופות בגופו. הנשר מאושפז בחדר הטיפול הנמרץ המתאים לחיות גדולות ומתאושש באיטיות.
"הרעלת עופרת נגרמת לרוב כתוצאה מאכילת בשר של חיות שנורו על ידי קליעי מתכת. מידי שנה מגיעים לבית החולים לחיות בר מספר נשרים פגועים כתוצאה מהרעלות", אומרים בביה"ח. "ההשקעה בכל נשר היא אדירה וכן ההשקעה בגרעיני הרביה גדולה גם היא מאוד מרגע הטלת הביצה בגרעיני הרבייה שבגני החיות בישראל דרך הגידול שלהם וההשבה לטבע שדורשים משאבים אדירים מאנשי רשות הטבע והגנים וכל הפועלים לכך, כפי שאנו עושים בספארי. אנחנו מקווים שהנשר הפגוע יחלים במהרה ויוכל לשוב אל הטבע".
הנשר נחשב לאחד מבעלי החיים המצויים בסכנת הכחדה בישראל. בספירת הנשרים האחרונה עלה כי מספרם בנגב יציב ובמגמת עלייה. עם זאת, מאז 1999 חלה ירידה מצטברת של כשבעה אחוז במספר הנשרים בארץ. בדרום נספרו השנה 110 נשרים לעומת 72 אשתקד. בצפון נספרו רק 37 לעומת 58 בשנת 2018 ו-68 בשנת 2017.
פורסם לראשונה: 12:49, 26.12.19