כשאתם משלמים 10 אגורות עבור שקית בסופר, לאן הולך הכסף? ועדת הפנים והגנת הסביבה של הכנסת דנה היום (ג') ביישום חוק השקיות. מהדיון עלה כי התקנות לקביעת יעדי הפחתת שימוש בשקיות פלסטיק חד פעמיות טרם הוכנו שלוש שנים לאחר החלת החוק. בדיון עלתה השאלה מה נעשה ב-80 מיליון השקלים שהצטברו בקרן הניקיון? סוגיה נוספת שעלתה לדיון היא האם יש להרחיב את חוק השקיות גם לרשתות פארם?
2 צפייה בגלריה
שקיות פלסטיק
שקיות פלסטיק
שקיות פלסטיק
(צילום: shutterstock)
באפריל 2016 נחקק החוק לצמצום השימוש בשקיות נשיאה חד-פעמיות, ובינואר 2017 נכנס החוק לתוקפו. בחודש אוגוסט האחרון המשרד להגנת הסביבה פרסם נתונים מהם עולה כי בשנים 2018 ו-2019 חלה עלייה בשימוש בשקיות הפלסטיק הנמכרות ברשתות השיווק.
מ-2017 ל-2018 חלה עלייה של 13.7% בשימוש בשקיות פלסטיק ובין 2018 ל-2019 חלה עלייה נוספת של 5.5%. בסך הכול מדובר בעלייה של כ-20% בין 2017 ל-2019 בשימוש בשקיות פלסטיק. על פי הערכת המשרד להגנת הסביבה הופחת השימוש בשקיות מ-2.8 מיליארד שקיות בשנה ב-2016, ל-1.2 בשווקים פתוחים ובתחומים שלא נכללו בחוק.
חוק השקיות קובע כי השרה להגנת הסביבה תגיש לוועדת הפנים והגנת הסביבה של הכנסת, מדי שנה, לא יאוחר מ-30 ביוני, דו"ח המתייחס לשנה שקדמה למועד הגשתו, אך הדו"ח הוגש באיחור. לפי הודעת ראש אגף תקציבים במשרד להגנת הסביבה, בקרן הניקיון ישנו סכום של 80 מיליון שקל  שטרם נוצל מהיטל שנגבה מחוק השקיות. הוועדה ביקשה לקבל דיווח בכתב מהנהלת הקרן לשמירת הניקיון איך ומתי בכוונתם לנצל סכום זה בהתאם למטרות הקבועות בחוק.
יו"ר הוועדה, ח"כ מיקי חיימוביץ', שאלה את נציג האוצר מה עמדת המשרד על הרחבת החוק גם לרשתות פארם, ועל כך ש-80 מיליון שקלים שוכבים בקרן הניקיון בלא שנעשה בהם שימוש. אורי דביר ממשרד האוצר השיב: "אחד הדברים היעילים יהיה להרחיב את מטרת החוק. יש 80 מיליון שקלים. יש גבול כמה צריך להוציא על קמפיינים. אולי נכון לאשר שימוש לעוד פעולות שתורמות לסביבה. גם כך קרן הניקיון מקצה 30 מיליון שקלים להסברה בלי קשר לחוק השקיות. העניין הוא הרחבת החוק לרשתות הפארם – שלא יהפוך לעוד מיסוי. צריך לבדוק את ההשפעה ולגבש עמדה".
2 צפייה בגלריה
(צילום: Gettyimages)

עו"ד מירב עבאדי, היועצת המשפטית של תחום פסולת ומחזור ועמיעד לפידות ראש התחום ב"אדם טבע ודין" - הציגו נוסח להרחבת החוק, לפיה יש להרחיב את תחולת החוק על כלל הקמעונאים, כך שתאסור חלוקת שקיות בחינם על ידי כל עוסק שהוא. "זו הדרך האפקטיבית ביותר להפחתת השימוש בשקיות. עסק קטן ממוצע יוכל לחסוך 3,000 שקל בשנה".
מנכ"לית "צלול", מאיה יעקבס, תקפה את המשרד להגנת הסביבה, שלדבריה אינו עושה מספיק מאמצים לחיזוק ואכיפת חוק השקיות. היא ציינה כי המשרד אינו פועל מול כמה רשתות שיווק, שהחליפו את שקיות הפלסטיק בשקיות רב פעמיות קטנות וחסרות תוכלת אמיתית, שהן למעשה שקיות חד פעמיות גרועות חדשות, וכן נגד שופרסל שהחליפו את שקיות הפלסטיק בשקיות קרטון עבות מאוד, שגם הן מזיקות לסביבה.