4 צפייה בגלריה
מצוק מסוכן
מצוק מסוכן
מצוק מסוכן
(צילום: עידו ארז)
סכנת התמוטטות המצוקים בחופי הים הגיעה היום (ג') לדיון בוועדת הפנים והגנת הסביבה בכנסת. זאת בהמשך לממצאים מדאיגים שפרסם מבקר המדינה מתניהו אנגלמן לפני כחודש, המראים כי על אף שמאות מיליוני שקלים הוקצו להגנת המצוק בחופי הים, רק אחוז קטן מהתקציב נוצל, והמצוק שלאורך הים התיכון נמצא בסכנת התמוטטות תמידית.
בתום הדיון, יו"ר הוועדה ח"כ מיקי חיימוביץ' הורתה למשרד ראש הממשלה להודיע לוועדה תוך שבועיים האם וכיצד מתכוונת הממשלה לשנות את הטיפול בסכנת התמוטטות המצוקים בחופי הים. "אלה דיני נפשות; לאורך 45 קילומטרים של חוף הים, מאשקלון בדרון ועד חדרה בצפון, יש מצוק בלתי יציב בגובה של 10 עד 40 מטר. ההזנחה בטיפול בנושא עלולה להביא למותם של אזרחים, כפי שקרה בבת ים, כאשר ילד בן 9 נהרג כתוצאה מקריסת סלעים. הזמן אוזל", אמרה יו"ר הוועדה.
4 צפייה בגלריה
ח"כ מיקי חיימוביץ' בוועדת הפנים והגנת הסביבה
ח"כ מיקי חיימוביץ' בוועדת הפנים והגנת הסביבה
ח"כ מיקי חיימוביץ' בוועדת הפנים והגנת הסביבה
(קרדיט: דוברות הכנסת עדינה ולמן)
בנוסף לכך, ח"כ חיימוביץ' קראה להעניק לחברה הממשלתית להגנות מצוקי חוף הים התיכון, שהוקמה על מנת לטפל בסכנה, כלים ותקציבים לטיפול בבעיה בכללותה, כולל פתרונות בשטחי היבשה ולא רק במים כפי שאושר לה עד כה. ראש עיריית הרצליה משה פדלון וראש מועצת עמק חפר גלית שאול הצטרפו לקריאתה. הם הצהירו כי הרשויות המקומיות, שאחראיות כרגע על הטיפול בחלק היבשתי, יסייעו באופן מלא. "שש רשויות מקומיות לא יכולות להשקיע מעצמן תקציבים של מאות מיליונים בנושא. אם 95% מהמגיעים לחופי הים של הרצליה אינם תושבי הרצליה, אז על המדינה לקחת אחריות וסמכות", אמר פדלון.

מנהל אגף תקצוב ופיתוח ברשויות המקומיות במשרד הפנים, סיון להבי, חיזק את דבריהם. "יש פה משבר לאומי, כמו בעיית הבולענים בים המלח. רשות מקומית כמו עמק חפר לא יכולה לטפל במשבר בסדר גודל כזה. על הממשלה להתעשת. הממשלה יודעת לעבוד בשיתוף עם הרשויות, ממש כמו שהיא סוללת כבישים ומעבירה קווי רכבת", אמר להבי בדיון.
ראש עיריית אשקלון, תומר גלאם, ציין כי "פנינו מספר פעמים מאז חודש ינואר למשרד הפנים, אך לא מאשרים לנו תקציב כדי שנוכל להתקדם. אנחנו לא מקבלים את הכלים. אני מוציא מהכסף של העירייה אך לא מחזירים לי. אם רוצים שאנחנו נבצע, תנו לנו את כל הכלים. לא ייתכן שאני עדיין ממתין לאישור הכסף עבור קידוחים".
4 צפייה בגלריה
מצוק מסוכן צפונית להרצליה
מצוק מסוכן צפונית להרצליה
מצוק מסוכן צפונית להרצליה
(צילום: זיו ריינשטיין)
הממונה על בקרת התקצוב במשרד הפנים, נעמה קורן, השיבה: "הועברו לעיריית אשקלון שלושה מיליון שקלים. אני לא יודעת על כספים שהתעכבו". יועץ מנכ"ל משרד הפנים, רז מורן, הוסיף: "אנחנו מקדמים פתרון הרמטי. פנינו למשרד להגנת הסביבה בנושא ולא קיבלנו תשובה".
סמנכ"ל תכנון במשרד להגנת הסביבה, גלית כהן: "אין שום חסמים להגנות הימיות, אנחנו מתקדמים בקצב מהיר. לעומת זאת, ההגנות היבשתיות לא מתקדמות ברוב הרשויות המקומיות. המכשול העיקרי: חוסר תקציב".
4 צפייה בגלריה
מפולת בצוק בית ינאי
מפולת בצוק בית ינאי
מפולת בצוק בית ינאי
(צילום: שחר קול)
ראש תחום פרויקטים במשרד ראש הממשלה, כפיר מצוינים, הודיע כי משרדו יבחן את ההמלצה להבעיר את מלוא הסמכויות ולהעניק את הכלים הנדרשים לחברה הממשלתית. עם זאת, אמר: "בעבר כבר הוצעו מספר פתרונות, אך הדברים לא עלו יפה. הבעיה אינה רק תקציבית. יש חוסר שיתוף פעולה מצד חלק מהגורמים. רשויות מקומיות רוצות לקבוע בעצמן איך ייראה החוף שלהן".