הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה חיפה החליטה להפקיד את התוכנית לשמורת טבע חדשה בבנימינה - "אחו בנימינה". התוכנית, המקודמת על ידי רשות הטבע והגנים, מתפרשת על שטח של 888 דונם, וממוקמת בבקעת הנדיב, מדרום לנחל עדה, בתווך שבין בנימינה לפרדס חנה כרכור, וגובלת במערב בחולות קיסריה.
3 צפייה בגלריה
השמורה
השמורה
השמורה
(צילום: בן רוזנברג, רשות הטבע והגנים)


3 צפייה בגלריה
אירוס הביצות
אירוס הביצות
אירוס הביצות
(צילום: ד"ר יריב מליחי רשות הטבע והגנים)
השמורה מהווה את אחד השרידים האחרונים של ביצות שכיסו בעבר חלקים ניכרים ממישור החוף. באופן סמלי, ההפקדה נעשתה ב-2 בפברואר, היום שבו חל "יום בתי הגידול המימיים הבינלאומי".
לבתי הגידול המימיים - אגמים, נחלים, ביצות ובריכות חורף - נודעת חשיבות רבה, מפני שמימיהם מעצבים את הרכב החי והצומח בתוכם ובסביבתם. הם מכילים מערכות אקולוגיות ייחודיות התומכות במגוון ביולוגי עשיר. בתי גידול אלו נמצאים תחת איום מתמיד בשל השפעת האדם על איכות וכמות המים ובשל הרגישות הגבוהה של מערכות אלו לשינויים ולהפרעות בבית הגידול.
האחו הוא שטח מישורי גדול ובו נביעות ושטחים המוצפים, בחלקם עונתית ובחלקם כל השנה. בשמורה ניתן למצוא מגוון רחב של צמחים האופייניים לבתי גידול מימיים, חלקם נדירים ובסכנת הכחדה דוגמת קיצנית אשכולית, סחלב הביצות, אירוס ביצות, סיסנית הביצות, נעצוצית סבוכה, נטופית רפואית ועוד.
הנטופית הרפואית נמצאת בישראל על סף הכחדה ממשית, שכן הרוב המכריע של האוכלוסיות ששרדו בארץ - באחו בנימיה ובאחו גונן, קטנות ומקוטעות, דבר שעלול לתרום להכחדות על רקע רבייתי, גנטי ודמוגרפי. בנוסף להיותו בית גידול רגיש למגוון רחב של צמחים בסכנת הכחדה, אחו בנימינה הוא חלק ממסדרון אקולוגי חשוב שמקשר את רמות מנשה עם חוף הכרמל דרך הנחלים ברקן ועדה.
3 צפייה בגלריה
סחלב הביצות ב"אחו בנימינה"
סחלב הביצות ב"אחו בנימינה"
סחלב הביצות ב"אחו בנימינה"
(צילום: דותן רותם, רשות הטבע והגנים)

על מנת לשמר את אחו בנימינה ואת אוכלוסיות המינים הייחודיים שבו, יש חשיבות רבה לשמירת המסדרון האקולוגי, והאחו עצמו הוא חלק צר וחשוב ביותר של המסדרון ."שטח השמורה הוא נדיר וערכי מבחינה אקולוגית הן מבחינת בית הגידול המימי המאכלס מיני צומח נדירים ביניהם סחלב הביצות, אירוס הביצות ורד צידוני ועוד, והן מבחינת הקישוריות האקולוגית שלו ממזרח למערב המהווה חוליה חשובה במסדרון האקולוגי", אומר מנכ"ל רשות הטבע והגנים שאול גולדשטיין. יש לציין כי הקרן לשטחים פתוחים בראשות רמ"י אפשרה לרט"ג לרכוש את קרקעות השמורה בשנים האחרונות.
מתכננת מחוז חיפה במינהל התכנון, ליאת פלד, ציינה כי "לצד תוכניות פיתוח, הוועדה המחוזית חיפה דואגת לקידום שמורות טבע במחוז. התוכנית באה לידי ביטוי גם בתוכנית המתאר שקודמה לבנימינה גבעת עדה. תוכנית שמורת הטבע 'אחו בנימינה' תסייע בשמירה על המערכת האקולוגית בישראל למען הדורות הבאים".