לאחר שנה של הרצת פיילוט "המעבדה", ישיק משרד המודיעין בשיתוף עם המנהל למחקר פיתוח אמל"ח ותשתית טכנולוגית (מפא"ת) במשרד הביטחון מעבדה להשגת מודיעין לאומי.
בכך, מצטרפת ישראל למדינות כמו ארה"ב, קנדה, יפן וסינגפור אשר משתמשות בשילוב של שיטות לחיזוי לשימוש בכלים אוטומטיים לניטור והפקת ידע.
3 צפייה בגלריה
מעבדה
מעבדה
במעבדה של משרד המודיעין
3 צפייה בגלריה
מעבדה
מעבדה
בין החוקרים: מתכנתים, מנתחי נתונים ואנליסטים
מטרת הפרויקט היא איתור מגמות אזוריות ועולמיות, שעשויות להיות רלוונטיות במודיעין הביטחוני והאזרחי, תוך שימוש במאגרי מידע, סנסורים ופרמטרים מרכזיים שיתריעו על סימנים ראשונים למגמות בעלות פוטנציאל של השפעה על מדינת ישראל. אלה כוללים למשל משברים, תמורות משפיעות, בחינת תחזיות ותרחישים שיסייעו לבניית תמונת המודיעין הלאומית.
מעבדת הביג-דאטה של משרד המודיעין הוקמה כחלק מעיסוקו של המשרד בתחום המודיעין הלאומי-אזרחי, במטרה לסייע למאמץ המודיעיני-אסטרטגי. במעבדה עובדים חוקרים, חלקם קצינים במיל' של אמ"ן, בהם מתכנתים, מנתחי נתונים ואנליסטים.
במהלך החודשים האחרונים, כחלק מתהליכי הקמה והרצה לקראת הפעלת המעבדה, הושמשו ויושמו כלים ושיטות לסיוע בהתמודדות עם מגפת הקורונה. במסגרת זו, הופקו כ-40 תוצרים ובהם תחזיות על בסיס מודלים שונים, נבחנו צעדי מדיניות והשפעתם, באמצעות סימולציות, והוכנו תרחישים מבוססי מודלים של חזרת הקניונים, השווקים ומערכת החינוך לפעילות.
בין השאר, עשתה המעבדה סימולציות על חזרת השווקים הפתוחים, הקניונים ופתיחת השמיים. המעבדה קבעה למשל שהתרומה שתהיה לפתיחת הקניונים לעלייה בתחלואה תהיה יחסית נמוכה. יחד עם זאת, לפתיחת שווקים פתוחים כמו שוק מחנה יהודה תהיה תרומה פוטנציאלית גבוהה. לגבי חזרת מערכת החינוך, המעבדה המליצה לא לחזור ללימודים מלאים אלא למודל של 3-3 ימים ולהתמקד בשכבת הגיל הקטנה יותר של גני ילדים ויסודיים על פני חטיבות ביניים ותיכוניים, כי שכבת הגיל הצעירה יותר מדבקת פחות.
3 צפייה בגלריה
אלי כהן
אלי כהן
שר המודיעיןאלי כהן
(צילום: אופיר אייבי)
לדברי שר המודיעין, אלי כהן, "פתיחת המעבדה מציבה את ישראל בחזית הטכנולוגית העולמית, שכן מדובר בכלים מודיעיניים העומדים לרשות מספר קטן של מדינות בעולם ובכך מעניקה לישראל יתרון משמעותי. מדובר באמצעים המבוססים על מאגרי מידע ואמצעיים טכנולוגיים שפועלים במגוון רחב של נושאים אסטרטגיים. ההתבססות על הממצאים תוכל להעניק למקבלי ההחלטות תשתית טובה יותר ותמונת מודיעין רחבה יותר למתן מענה ראוי למגוון אתגרים עתידיים".
ד״ר ויקטור ישראל, ראש אגף מחקר במשרד המודיעין: "מעבדת המודיעין הלאומי תהווה כר לשיתופי פעולה סביב מודיעין לאומי אסטרטגי עם קהילת המודיעין, משרדי הממשלה ועם שותפים מעבר לים".
לדברי ישראל, לאחר שוך הגל השני ולאור לקחי כישלון החזרה המהירה מדי אחרי הגל הראשון – החזרה תצטרך להיות זהירה, מדורגת ומתחשבת. "נצטרך לבחון כל תחום ותחום ולראות את התרומה הפוטנציאלית היחסית שלו לעלייה בתחלואה ולפי זה להחליט".