תיעוד כמו שרק הטבע בישראל יודע לספק: קרב בין שני זכרי יעלים, שמתנגחים בעוצמה באזור שבין עין פשחה (עיינות צוקים) לעין גדי.
הטבע הישראלי נמצא כעת בייחום סתווי, והיעלים הזכרים מבססים את מעמדם בקרבות על מצוק ההעתקים במדבר יהודה, הר הנגב והרי אילת. בתיעוד, פרי מצלמתו של עמיר בלבן, מנהל תחום הטבע העירוני בחברה להגנת הטבע, ניתן לראות זכרים מתבגרים שעדיין לא הגיעו לשיא גודלם, מתנגחים.
2 צפייה בגלריה
קרב בין יעלים זכרים
קרב בין יעלים זכרים
קרב בין יעלים זכרים
(צילום: עמיר בלבן, החברה להגנת הטבע)
הקרבות שנצפים בימים אלה נחלקים לשני טיפוסים – ראשית, זכרים צעירים שעבורם הקרב הוא משחק וזהו תהליך שגורם להם להתחזק במהלך השנים, כשהקרניים גדלות. הסוג השני הוא קרבות של יעלים גדולים שמטרתם היא קביעת בכירות וזכאות להזדווג עם יעלות. בקרבות אלו הזכרים משתמשים במלוא העוצמה ולפעמים גם באביזרים, כמו סלעים שמעניקים יתרון גובה, כפי שניתן לראות בסרטון. "לא פעם קרבות כאלה מסתיימים בפציעות חמורות, כגון רגליים או קרניים שבורות. אך אל דאגה, מבנה היעל הנובי מותאם באופן מלא לקרבות במצוקים התלולים - רגליים קצרות יחסית וחזקות במיוחד מאפשרות תנועה באזורים תלולים וצרים, שרירי צוואר עצומים מאפשרים נשיאה והנפת קרניים ענקיות והגולגולת העבה מגנה על המוח מפני זעזוע בלתי הפיך".
2 צפייה בגלריה
קרב בין יעלים זכרים
קרב בין יעלים זכרים
קרב בין יעלים זכרים
(צילום: עמיר בלבן, החברה להגנת הטבע)
בחברה להגנת הטבע מוסיפים כי בעבר, נמרים היוו את האיום החמור ביותר ליעלים בחבלי המדבר והיום, זאבים ודריסות הם הסכנה העיקרית. "במדבר יהודה עדיין ישנו ציד לא חוקי של יעלים על ידי ציידים שמגיעים משטחי הרשות הפלסטינית, מאזור חברון ובית לחם. בנוסף לכך, לכל אחד מאיתנו יש אחריות להישאר ערניים בכבישי הדרום, כי בעונת הייחום היעלים לא מרוכזים והם עלולים להגיע לכביש", ציין בלבן.