השרה להגנת הסביבה גילה גמליאל החליטה השבוע שחוק הפיקדון יחול גם על בקבוקי שתייה גדולים. לא כולם בירכו על ההחלטה, ואיגוד יצרני המזון תקף את השרה והתייחס אליה כ"מס גילה". צפו בעימות באולפן ynet בין גלית כהן, סמנכ"לית בכירה לאסטרטגיה במשרד להגנת הסביבה, לבין דודי מנביץ', יו"ר איגוד תעשיות המזון.

אז איך ישפיע החוק עלינו? ynet עם כל התשובות

למה חוק הפיקדון מורחב כעת גם לבקבוקים גדולים?

בשנת 2001 נכנס לתוקפו חוק הפיקדון על מכלי המשקה. במסגרתו הוטלה חובת גביית פיקדון בסך 30 אגורות עבור מכלי משקה הקטנים מ-1.5 ליטר. מכלי משקה הגדולים מ-1.5 ליטר הוחרגו מחובת הפיקדון. בשנת 2010, נקבע בחוק עבור מכלי המשקה הגדולים יעד איסוף של 55% ומנגנון קנסות במקרה של אי-עמידה בו. כמו כן הוסף לחוק סעיף "טייס אוטומטי", הקובע כי אי-עמידה ביעדים אלו יביא להחלה אוטומטית של חובת פיקדון על מכלי המשקה הגדולים. מבדיקת המשרד להגנת הסביבה עלה כי בשנת 2016 לא עמדו היצרנים והיבואנים ביעדים שנקבעו בחוק והאיסוף עמד על 51% בלבד. אלא שהשר להגנת הסביבה הקודם, זאב אלקין, הודיע כי יסתפק בהטלת קנסות על יצרני ויבואני המשקאות, בכפוף לאישור ועדת הכלכלה. בינתיים, הכנסת פוזרה וארגון "אדם טבע ודין" הגיש בג"ץ, שבעקבותיו הודיעה השרה גילה גמליאל על הרחבת החוק גם לבקבוקים גדולים.

האם מחיר הבקבוקים יתייקר?

תלוי את מי שואלים. במשרד להגנת הסביבה מסבירים כי עבור הממחזרים המחיר האפקטיבי של הבקבוקים צפוי לרדת. זאת, כיוון שחלק מסכום הפיקדון ייספג על ידי היצרנים. מנגד, לפי חוות דעת שהזמינו בתאגיד המחזור אל"ה (תאגיד בבעלותם של יצרני המשקאות הגדולים בישראל), מדובר בצעד שיטיל תוספת הוצאה על הציבור של 250 עד 400 מיליון שקלים, שרובם יופנו לגורמי האיסוף ומימון מערכת איסוף יקרה.

מה יהיה גובה הפיקדון?

הפיקדון המינמלי הוא 30 אגורות לבקבוק. היצרנים יכולים לקבוע פקדון גבוה יותר, כפי שנעשה גם היום בבקבוקים קטנים מסוימים. למעשה, היצרנים מאיימים כי יאלצו להטיל פיקדון גבוה, דבר שיפגע בצרכנים. איגוד יצרניות המזון בהתאחדות התעשיינים וחברות המשקאות הגדילו לעשות וקראו למהלך "ספין ציני על חשבון הציבור, שיעלה לו ביוקר מחיה" וטענו כי השרה להגנת הסביבה מטילה על הציבור מס חדש, "מס גילה".

איפה נחזיר את הבקבוקים?

בסופרים ובנקודות איסוף מרכזיות שיפרשו במוסדות ציבור.

האם תהיה אכיפה על סופרים שלא יקבלו בקבוקים חזרה?

כן. תתבצע אכיפה נגד בתי עסק שלא יקבלו בקבוקים בפיקדון.

מהם היתרונות מבחינת איכות הסביבה?

18% מנפח הפסולת בשטחים הציבוריים היא של בקבוקים. מהניסיון שנצבר ביישום הפיקדון על הבקבוקים הקטנים, הצפי שזיהום זה יפחת בכ-80%. כיום אחוזי המחזור של הבקבוקים הגדולים נעים סביב ה-54%. שיעור האיסוף של הבקבוקים הקטנים, שיש עליהם פיקדון, עומד על קרוב ל- 80%. בקבוקי פלסטיק מהווים רק 3% ממשקל פסולת הפלסטיק בישראל, כאשר משקל מכלי המשקה הגדולים נאמד בכ-30,000 טון בשנה, ומשקל פסולת הפלסטיק בישראל נאמד בכמיליון טון. במשרד להגנת הסביבה אומרים כי משקל הוא לא תמיד המדד הנכון כאשר בוחנים השפעה של פסולת.

מתי ניפטר מהמחזוריות ולאן הן ילכו?

עם החלת הפיקדון, המחזוריות של תאגיד המחזור אל"ה (ה"כלובים") יוצאו מהרחובות בהתאם להסדרים בין הרשויות המקומיות לתאגיד. מדובר על סילוק של מעל 20,000 מחזוריות.

האם יכול להיות שהחוק יתעכב מעבר לשנה? מהם התרחישים האפשריים?

על פי החוק, עם הודעת השרה הפיקדון חל תוך 60 יום. אולם, על מנת לאפשר היערכות ובשל משבר הקורונה, השרה תגיש לאישור ועדת הכלכלה צו דחייה לשנה. אם הצו לא יאושר, הפיקדון יחול תוך 60 יום.
2 צפייה בגלריה
בקבוקים גדולים על גדות נחל בצפון
בקבוקים גדולים על גדות נחל בצפון
בקבוקים גדולים על גדות נחל בצפון
(צילום: אביהו שפירא)

מה קורה בעולם?

מדינות רבות בעולם מפעילות בהצלחה חוקי פיקדון לטיפול במכלי המשקה בכל הגדלים. ב-10 מדינות באיחוד האירופי, שבהן חלה חובת פיקדון, שיעור האיסוף הממוצע גבוה מ-90%. בשנים הקרובות מדינות נוספות באיחוד צפויות להחיל חובת פיקדון, ובהן צרפת, בריטניה, אוסטריה, בלגיה, ספרד, פורטוגל, רומניה, סלובקיה, לטביה ומלטה. חוק הפיקדון בצרפת צפוי להיכנס לתוקף כשיעד הוא האיסוף עומד על 95% ממכלי המשקה עד שנת 2029.

האם חוק הפיקדון יפגע כלכלית ברשויות המקומיות?

מהניתוח הכלכלי שעשו במשרד להגנת הסביבה עולה כי הרשויות המקומיות יחסכו בהוצאות ניקיון, וכמובן ייהנו מפינוי המחזוריות מהרחובות. ניתוחים כלכליים מקבילים שנעשו באחרונה בצרפת ובהולנד מצאו כי החלת פיקדון על מכלי משקה תחסוך לרשויות שם 59 מיליון אירו ו-86 מיליון אירו, בהתאמה. על רקע נתונים אלו פורום ה-15 בישראל הודיע כי הוא תומך בהחלת הפיקדון על מכלי המשקה. מנגד, מרכז השלטון המקומי הביע התנגדותו למהלך - לטענתו הפיקדון ירחיב את תופעת "הנברנים" בשכונות, והדבר יגרום למשקי בית רבים להשליך את הבקבוקים הגדולים לפחי האשפה הרגילים ולא לנצל את האפשרות לפדות את הפיקדון. המרכז ביקש לאפשר שימוש בפחים הכתומים בשילוב כלובי המחזור הקיימים.