לאחרונה פורסם כי דייגים מתימן מצאו הפרשות של לווייתן, שהשווי שלהן מסתכם ב-1.5 מיליון דולר, מקרה דומה אירע בתאילנד, שם מצא דייג לפני כחצי שנה הפרשות בשווי גבוה יותר. בשנים האחרונות פורסמו כתבות נוספות על כך שאנשים התעשרו מהפרשות, שמצאו בחופי הים, כיוון שתעשיית הבשמים משתמשת בחומר הנדיר הזה.
פרופ' שי מאירי ממוזיאון הטבע ע"ש שטיינהרדט באוניברסיטת תל אביב, הסביר בריאיון לאולפן ynet למה משמש החומר: "זה חומר שמופרש מלווייתן מסוג ראשתן, מובי דיק אם תרצו. משתמשים בחומר בתעשיית הבשמים. הוא מייצב את הבושם, בכך שהוא מתנדף הרבה יותר לאט. כיוון שהחומר הזה נדיר בנדירים ותעשיית הבשמים מגלגלת מיליונים - זה עניין של היצע וביקוש".
2 צפייה בגלריה
ענבר אפור
ענבר אפור
ענבר אפור
(צילום: shutterstock)
2 צפייה בגלריה
לוויתן ראשתן מול חוף בצת
לוויתן ראשתן מול חוף בצת
לווייתן ראשתן בביקור נדיר מול חוף בצת
(צילום: רועי ורצקי ובאדיבות עמותת מחמל"י)
פרופ' מאירי אמר כי אפשר לייצר חומר דומה, אבל אין כמו המקור מהלווייתן. "יש תחליפים איכותיים, אך רוב תעשיית הבשמים משתמשת בו. אבל פה ושם מוצאים כזה דבר ואפשר לעשות מזה מיליונים".
אז מה הסיכוי למצוא בישראל את החומר, המכונה בין היתר ענבר אפור: "אין סיכוי, כיוון שהחומר הזה מופרש אך ורק על ידי ראשתנים וראשתנים כמעט שלא מגיעים לחופי ישראל. גם במקומות אחרים - זה לא משהו שאפשר לסמוך עליו, זה משהו שקורא באופן נדיר שבנדירים. גם כשמוצאים לווייתן מת או לפני 150 שנה שהיו צדים אותם - זה סיכוי מאוד קטן למצוא דבר כזה".
וכמה הדבר הזה נדיר? פרופ' מאירי אמר: "צריך לדוג 100 לווייתנים כאלה בממוצע, כדי למצוא אחד שמכיל כרגע חומר כזה".