4 צפייה בגלריה
עצים
עצים
עצים
(צילום: shutterstock)
אגף יער ואילנות במשרד החקלאות מקים מאגר מידע ארצי להתאמה של עצים לאזור המגורים מבחינת קרקע ומזג אוויר. זאת, בעקבות הסקת מסקנות מדיווחים שהתקבלו על עצים עם כשלים שונים, שהיה ניתן למנוע אותם אילו היו נשתלים באזור המתאים להם. למעשה, מדובר במעין מאגר 144 לעצים.
איך זה יעבוד? כל אזרחית או אזרח יוכלו להיכנס לקישור הזה, שיתפרסם עוד היום (ג') בפייסבוק ובאתר משרד החקלאות, שבו ניתן לדווח על עצים שנפגעו. הקישור מתחבר למיקום GPS כדי שיהיה ניתן למצוא את העץ יותר בקלות. על ידי כך יהיה ניתן לסייע בבחירת עצים המתאימים ביותר לשתילה באזור שלכם. במטרה לאתרו בקלות מתוך הדיווחים שייאספו, כמו גם המידע שכבר קיים באגף יער ואילנות במשרד החקלאות, יורכב מאגר מידע אחד ארצי, שבו ניתן יהיה לנהל באופן מושכל יותר את העצים בכל אחת מהערים, וגם להיערך לכל תרחיש עתידי.
4 צפייה בגלריה
עצים בעיר
עצים בעיר
עצים בעיר
(צילום: shuttertock)
המאגר החדש יאפשר להבחין בין מינים ולבחון מהם הגורמים המביאים לכשלים באותו המין. כך ניתן יהיה להחליט על ממשק הטיפול באותם העצים ולמנוע מקרים עתידיים של עקירת העץ, שבירתו או פגיעה בו. לצד זאת, המאגר החדש יביא לקבלת החלטות מושכלות יותר בבחירת מינים לנטיעות חדשות ולעתים אף להימנעות מנטיעה של מינים מסוימים, כל זאת בהתאם למיקום הגאוגרפי ולתנאי מזג האוויר באותו האזור.
בנוסף לכך, באתר משרד החקלאות יתפרסם מדריך לציבור, שמסייע לבחור את העץ הנכון לשתילה לפי מיקום גאוגרפי, וכן יצורפו גם טיפים לטיפול בו.
4 צפייה בגלריה
עץ בודד
עץ בודד
מידי שנה מתקבלות ברשויות שונות בישראל כ-600 קריאות למוקד על כשלים שונים המתגלים בעצים
(צילום: shutterstock)
מידי שנה מתקבלות ברשויות שונות בישראל כ-600 קריאות למוקד על כשלים שונים המתגלים בעצים. לעתים הכשל נובע ממינו של העץ, לפעמים מטיפול לא נכון בו ולעתים מתעדוף לא נכון של פעולות. באמצעות מאגר המידע החדש של פקיד היערות, שמטרתה לדווח על כל אירוע או כשל בעץ וכך לאסוף את הנתונים לכדי מאגר למידה אחד ארצי, ניתן יהיה לנהל באופן מושכל יותר את מלאי העצים בכל אחת מהערים, וגם להיערך לכל תרחיש עתידי.
כך לדוגמה, בשיאה של אחת הסופות הקשות והאחרונות שפקדו אותנו לפני כחודשיים, אחד הנפגעים שהיו שם, היו העצים. אותם עצים שלא הצליחו לשרוד את תנאי מזג האוויר, וכתוצאה מכך נעקרו משורשיהם, נשברו חלקים משלד העץ או מהענפים וככל הנראה לא הותאמו באופן מדויק למיקומם הגאוגרפי. מאירוע זה התקבלו קריאות בנושא משש ערים, מועצה מקומית אחת ו-15 קיבוצים. מחקירת האירוע נמצא כי רבים מהעצים לא נטעו במקומות המתאימים להם, ולכן ניזוקו ונעקרו משורשיהם. לעומתם, ביישובים הסמוכים אליהם, שבהם טופלו העצים לפני הסערה בגיזומי מניעה, נמנעה במידה רבה נפילת עצים ושבר של ענפים.
4 צפייה בגלריה
הטופס למילוי פרטי עץ בו אירע כשל
הטופס למילוי פרטי עץ בו אירע כשל
הטופס למילוי פרטי עץ בו אירע כשל
(קרדיט: משרד החקלאות)
ד"ר ארז ברקאי, פקיד היערות במשרד החקלאות, אמר: "המאגר משרת את כולנו בשגרת היום-יום. הוא זמין מכל טלפון ומתחבר למיקום העץ ב-GPS במטרה לאתרו בקלות. כך ניתן לדווח בקלות רבה יותר על כל כשל של עץ במהירות, כדי שכל אחד ואחת מאתנו יוכל להרוויח והעצים יוכלו להאריך ימים".