ראשי המתנחלים הגיבו בזעם הערב (יום ה') להסכמת ישראל להקפיא את מהלכי הסיפוח בתמורה לכינון יחסים רשמיים עם איחוד האמירויות. "עשו על המתנחלים סיבוב", אמר ראש מועצת בית אל, שי אלון. "העתיד שלנו נמצא ביהודה ושומרון ובהחלטות אמיצות שיקבלו מנהיגינו. לא בהסכמים שהיום נחתמים ומחר לא שווים את הנייר עליו נכתבו. מכרו אותנו".
יו"ר מועצת יש"ע, דוד אלחייני, מסר כי "ראש הממשלה בנימין נתניהו הבטיח פעם אחר פעם את החלת הריבונות הישראלית ביהודה, שומרון ובקעת הירדן. גם לנו בפגישות פנים אל פנים. הוא הבטיח לנו שהוא עומל על כך. זהו הנושא המדיני המרכזי עליו הוא רץ לבחירות. הוא הוליך אותנו שולל. הוא הוליך שולל חצי מיליון תושבי האזור ועוד מאות אלפי מצביעים".
אלחייני הוסיף: "אדוני ראש הממשלה, בגדת באמון שלי ושל תושבי יהודה, שומרון ובקעת הירדן בך, ומכרת לנו לוקשים במשך שנה. אל תצפה מאיתנו לשתוק. אל תספר לנו שבעוד כמה חודשים תהייה ריבונות. כי האמון בך פג".
5 צפייה בגלריה
כוכב השחר
כוכב השחר
"זו לא תוכנית המאה, זו הונאת המאה". ההתנחלות כוכב השחר
(צילום: רויטרס)
ראש המועצה האזורית הר חברון, יוחאי דמרי, הגיב גם הוא ואמר: "לצד ההסכם ההיסטורי עם איחוד האמירויות אי אפשר להתנות אותו בארץ ישראל. ארץ ישראל לא ניתנת למשא ומתן ואני מצר על החלטת ראש הממשלה לוותר על החלת הריבונות".
דמרי הוסיף כי "אני קורא לראש הממשלה, ממש את הבטחת הבחירות להחלת ריבונות על יהודה ושומרון. אני דורש ממך, קיים מה שהבטחת לעם ישראל ולמיליון המצביעים שלך. שום הסכם נרמול יחסים עם מדינה זרה לא צריך לבוא על חשבון חצי מיליון תושבי יהודה ושומרון ולא מצדיק את המשך אפלייתם".
5 צפייה בגלריה
הכתבה ב "ידיעות אחרונות"
הכתבה ב "ידיעות אחרונות"
(צילום: ארכיון "ידיעות אחרונות")
ראש המועצה האזורית שומרון, יוסי דגן, אמר כי "אם נתניהו מוכר את הריבונות בתמורה לפיסת נייר ממדינה שמעולם לא איימה על ישראל, זו הונאה. זו לא תוכנית המאה, זו הונאת המאה". דגן הוסיף: "אם נתניהו מוכר את יהודה ושומרון בתמורה לאוויר, הוא כורת את הענף הפוליטי שעליו הוא יושב ואת המשך שלטונו".
ראש המועצה האזורית גוש עציון, שלמה נאמן, תקף גם הוא את המהלך. "אם מדובר בדחיית הריבונות תמורת הסכם שלום עם איחוד האמירויות, זה דבר חמור מאוד. זכותנו הנצחית על יהודה ושומרון וזכויות האזרח של הישראלים החיים ביו"ש, אינם נושא למשא ומתן לא עם השכנים הקרובים ולא עם השכנים הרחוקים", אמר נאמן. "אנחנו מברכים על כל הסכם שמנרמל את מזרח התיכון ובלבד שלא יושג על ידי ויתורים על אדמת מולדת".
5 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו דונלד טראמפ בן זאיד
בנימין נתניהו דונלד טראמפ בן זאיד
"יום היסטורי". נתניהו ובן זייד
(צילום: AP, אלכס קולומויסקי)
גם תנועת הריבונות יצאה נגד ההסכם המתגבש ומסרה כי היא "מביעה דאגה עמוקה לנוכח מדיניות ראש הממשלה ההופכת את הריבונות ביהודה ושומרון לקלף מיקוח מדיני. ראש הממשלה פונה לשמאל, אולי בשל מצוקותיו המשפטיות. תחת הנהגתו הופכת ארץ ישראל למטבע עובר לסוחר".
עוד נמסר כי "נתניהו מוכיח שוב שאינו מנהיג מחנה הימין ונראה כי אין מנוס אלא להחליפו במנהיג לאומי בעל עמוד שדרה אידאולוגי הרואה את שליחותו ההיסטורית בהחלת ריבונות ושמירה על ארץ ישראל ועל ייעודה ההיסטורי".
תנועת הביטחוניסטים, שתומכים בסיפוח, מסרה כי "אנחנו מברכים על נירמול היחסים עם איחוד האמירויות, זהו צעד חשוב להרחבת הקשרים הבינלאומיים של ישראל. עם זאת, נירמול היחסים חייב לכלול את האינטרסים הביטחוניים ובכלל זה ריבונותה של ישראל ביהודה ושומרון ובקעת הירדן".

5 צפייה בגלריה
טראמפ עוזב את מסיבת העיתונאים
טראמפ עוזב את מסיבת העיתונאים
תיווך בין הצדדים. טראמפ
(צילום: EPA)
מנגד, ראש המועצה המקומית אפרת, עודד רביבי, אמר כי דחיית הסיפוח המתוכנן בתמורה לכינון היחסים היא "מחיר ראוי". רביבי אמר עוד כי "אני בטוח ששינוי הכיוון בתפיסה כי ההתיישבות אינה מכשול לשלום ימשיך להוביל אותנו גם בעתיד, ומתוך כך, ראוי שנכין את עצמנו להחיל את החוק הישראלי ביהודה ושומרון".
גורם מדיני בכיר הבהיר כי "הריבונות על הפרק ומחויבים לה. ממשל טראמפ ביקש להשהות זמנית את ההכרזה כדי לממש תחילה את הסכם השלום ההיסטורי מול האמירויות".
ההסכם המתגבש הושג בתיווכה של ארה"ב. הערב שוחח נשיא ארה"ב דונלד טראמפ עם ראש הממשלה בנימין נתניהו ומוחמד בן זייד, מיורשי העצר באיחוד האמירויות, ולאחר מכן אישר כי ארה"ב תיווכה בין המדינות לקראת "חתימה על הסכם שלום".
5 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו בשיחת עם דונלד טראמפ ועם יורש העצר של איחוד האמירויות השייח מוחמד בן- זיאד
בנימין נתניהו בשיחת עם דונלד טראמפ ועם יורש העצר של איחוד האמירויות השייח מוחמד בן- זיאד
נתניהו בזמן ששוחח עם טראמפ ובן זייד
(צילום: קובי גדעון, לע"מ)
נתניהו כתב בטוויטר: "יום היסטורי". יורש העצר של איחוד האמירויות כתב בטוויטר כי בשיחת טלפון משותפת שקיים עם טראמפ ונתניהו "סוכם כי ישראל לא תספח יותר אדמות פלסטיניות".
הבית הלבן פרסם הצהרה משותפת לארה"ב, ישראל ואיחוד האמירויות. "פריצת הדרך הדיפלומטית וההיסטורית הזו תקדם שלום במזרח התיכון והיא עדות לדיפלומטיה האמיצה ולחזון המשותף של שלושת המנהיגים, לאומץ של איחוד האמירויות וישראל שסוללות דרך חדשה למימוש הפוטנציאל האזורי. שלוש המדינות עומדות מול אתגרים משותפים וירוויחו באופן הדדי מההישג ההיסטורי של היום", נכתב בהצהרה.
עוד נכתב כי "בזכות פריצת דרך דיפלומטית זו ולבקשת הנשיא טראמפ ובתמיכתה של איחוד האמירויות, ישראל תקפיא את הכרזת הריבונות על אזורים שנקבעו בחזון הנשיא לשלום ותמקד את מאמציה כעת בהרחבת הקשרים עם מדינות אחרות בעולם הערבי והמוסלמי".