בין אלפי הכתבות שהתפרסמו בעשור האחרון בערוץ בעלי חיים ב-ynet, חזרנו למספר גיבורות וגיבורים על ארבע ועל שתיים, כדי לבדוק מה השתנה בחייהם.
יום שישי בצהריים, אפריל 2015. סרטון שצילמו מספר צעירים בו נראית כלבה אפורה ומבוגרת שנחה על הרצפה בגינת הבית, מושלכת מעבר לחומה גבוהה לקול צחוק המשתתפים, מתפשט בשדות הפייסבוק והוואטסאפ במהירות ומעורר זעם רב בקרב הגולשות והגולשים.
בעמותת "תנו לחיות לחיות" מבקשים את עזרת הציבור בסיוע באיתור החשודים בסרטון, בו מצולם צעיר בן ה-18, כשגבו אל המצלמה, לוקח את הכלבה בידיו ולאחר מספר שניות, מתחיל לרוץ עימה לעבר חומת הגינה ונראה שעומד להשליך אותה באוויר.
אחד המשתתפים, ככל הנראה הבעלים של הכלבה, קורא לו שלא להשליך את הכלבה, חבריו דוחפים אותו ומונעים ממנו גישה לכלבה. רגעים ספורים לאחר מכן, הצעיר השליך את הכלבה מעבר לחומה הגבוהה, המכוסה בצמחייה רבה. בתום התקרית, נצפו מספר צעירים צוחקים בקול.

7 צפייה בגלריה
לולה מושלכת באוויר ב-2015
לולה מושלכת באוויר ב-2015
לולה מושלכת באוויר ב-2015
(מתוך סרטון שהופץ ברשת)

תוך שעות אותר החשוד בהתעללות ונחקר במשטרה

הצופים בסרטון לא נשארו אדישים, במיוחד כשלא היה ידוע מה עלה בגורל הכלבה, באם נפצעה והזדקקה לטיפול וטרינרי. אז החל "מצוד וירטואלי" כדי לנסות לאתר את זהות הצעיר החשוד במעשים ואת הנוכחים באירוע.
תוך שעות ספורות, לא רק שעמוד הפייסבוק של המשטרה הוצף בפניות מהגולשים בדרישה להגיע לחשודים במעשים, אלא גם זוהו המשתתפים במקרה. באותו הערב, הגיעו שוטרי תחנת כפר סבא לביתו של החשוד ועיכבו אותו לחקירה בתחנה בחשד למעורבות והתעללות בכלבה.
בעל הכלבה זומן למקום והגיעו איתה לתחנת המשטרה, שוחרר לביתו לאחר תום החקירה הראשונית. הכלבה שזכתה לשם "לולה", שהובאה לתחנת המשטרה נמצאה בריאה ולא נפצעה מהתקרית. החשוד במעשים שוחרר בתנאי ערבות למעצר בית, הפקדות כספיות וערובה של צד שלישי, פירסם בהמשך הערב התנצלות על מעשיו. הוא טען כי היה בגילופין בעת המעשה והוסיף כי בכוונתו להתנדב בעמותות למען בעלי חיים.

7 צפייה בגלריה
לולה לאחר ההחרמה
לולה לאחר ההחרמה
לולה לאחר ההחרמה
(חטיבת דוברות המשטרה | שגיב לוי, תנו לחיות לחיות)

הכלבה הוחרמה לאחר שנמצאה משוטטת ברחוב

במקביל לחקירת המשטרה, פקחי משרד החקלאות פתחו בחקירת המקרה בחשד להפרת חוק צער בעלי חיים וגילו כי כי הכלבה הסובלת מליקוי ראייה, לא הובאה לטיפול אצל רופא וטרינר על מנת לוודא כי לא סבלה מפגיעות פנימיות או הזדקקה לטיפול וטרינרי.
"בבדיקה עם הרופא הווטרינר הרשותי, נמצא כי בנוסף לכך שהכלבה לא נלקחה לבדיקה רפואית, ולמרות גילה והיותה לקוית ראייה, נמצאה הכלבה משוטטת ברחוב ללא השגחה, אבודה ומפוחדת", סיפרה אז ד"ר נירית צפורי-ברקי, סגנית הממונה על חוק צער בעלי חיים במשרד החקלאות ופיתוח הכפר.
"בכך נוספת הזנחה של שחרור כלבה כזו לשוטט לבד ברחובות כשאינה יכולה לדאוג לעצמה ועלולה להיפגע מרכב חולף או לגרום לתאונת דרכים. בנוסף, הכלבה אינה מחוסנת בחיסון כלבת, אינה מסומנת בשבב ומוחזקת ללא רישיון החזקה, כנדרש בחוק".
7 צפייה בגלריה
לולה
לולה
לולה
(יואב בן דב)
אנשי המחלקה הווטרינרית בעיריית כפר סבא לכדו את הכלבה כשהיא משוטטת ברחוב ללא בעליה והיא הועברה לכלבייה הרשותית. פקחי המשרד העבירו אותה מהכלבייה לבדיקות רפואיות ומשם למשמורת זמנית בעמותת "תנו לחיות לחיות".
במשרד החקלאות היו מנועים ממסירת הכלבה לאימוץ על פי חוק במשך 20 יום, במהלכם ניתנה אפשרות לבעלי הכלבה לערער על ההחלטה.

הצלם שתיעד את הכלבה, התאהב בה

יואב בן דב, שעסק אז בצילום עצמאי והתנדב בעמותת "תנו לחיות לחיות", הזדעזע מסרטון ההתעללות בלולה. " למרות שאני עובד הרבה זמן עם העמותה ורגיל לראות מקרים דומים, זה תמיד קשה לראות איך לוקחים בעל חיים, מתייחסים אליו כמו חפץ וזורקים אותו באוויר", סיפר אז ל-ynet. הוא הגיע לבקר אותה בעמותה וגם בביתו של עורך הדין של העמותה דאז, שגיב לוי, שהעניק לה בית אומנה זמנית. "בכל פעם שנפגשתי איתה, התחברתי אליה יותר וגם היא אליי", הוא מגלה.
7 צפייה בגלריה
תיעוד לולה מושלכת ולאחר ההחרמה, מאומצת ע"י יואב בן דב
תיעוד לולה מושלכת ולאחר ההחרמה, מאומצת ע"י יואב בן דב
תיעוד לולה מושלכת ולאחר ההחרמה, מאומצת ב-2015 . יואב בן דב ויעל ארקין מתנו לחיות לחיות עם לולה
(מתוך הסרטון | תנו לחיות לחיות | יואב בן דב)
הטיפול בכלבים אינו זר לבן דב ומשפחתו, שגידלו שני כלבים מבוגרים. "בתחילה, לאחר שהוחרמה, המצב שלה לא היה טוב. היא היתה רזה וסבלה מבעיית ראייה קשה בעין אחת וככל הנראה מקטרקט גם בעין השנייה. היו לה דלקות בחניכיים ושיניים רקובות. היא היתה מפוחדת ובחרדה מבעלי חיים ובעיקר מבני אדם", הוא משחזר את המפגשים הראשונים עם לולה. "רק אחרי ששהתה מספר ימים בבית האומנה, החלה לחזור לה שמחת החיים. היא יצאה לטיולים, נראתה שמחה וחברותית".
תיעוד הכלבה הפך לסיפור אהבה בין השניים ובן דב מגלה כי הוא נקשר אליה מאוד. מה שהחל בתיעוד הכלבה לעמותה, הפך במרוצת הזמן לסיפור אהבה הדדי בינו ללולה.
"ככל שצילמתי אותה יותר, נקשרתי אליה ומפתיע יותר, היא נקשרה אליי. כשהסתיימה התקופה בה ניתן לבעלים אפשרות לדרוש אותה בחזרה, ביקשתי לאמץ אותה אליי ובעמותה שמחו למסור אותה לאימוץ".
7 צפייה בגלריה
יואב ולולה
יואב ולולה
יואב ולולה
(יואב בן דב)

בית אוהב ללולה, עבודות שירות למתעלל

חודש לאחר המקרה, הוגש נגד החשוד במעשים כתב אישום ושנה לאחר הגשת כתב האישום, באפריל 2016, נגזר עליו עונש של 250 שעות תועלת לציבור ומאסר על תנאי.
בן דב, היום סטודנט במכון וייצמן, מספר כי "לולה הייתה כלבה מאושרת, מלאה באהבה וראו כמה היא העריכה את הבית החדש שהיא זכתה לו. בהתחלה היא הייתה חרדתית ולא בטחה באף אחד, ולאט לאט היא התחילה לקבל את החום והאהבה שכל כך חסרו לה והתחילה לבטוח מחדש בבני אדם", הוא משתף.
"זה היה מאוד מרגש לראות איך היא הרגישה בנוח עם המשפחה שלי, חברים, שותפים לדירה. היה בינינו קשר מאוד מיוחד, היא מאוד התרגשה כשחזרתי הביתה, היא ממש בטחה בי והרגישה מאוד בנוח ובטוב איתי".

7 צפייה בגלריה
לולה ויואב
לולה ויואב
לולה ויואב
( יואב בן דב)

אהבה להתכרבל ולהתפנק

בן דב מדגיש כי אחד המאפיינים הבולטים של לולה, בת ה-16.5, הוא "האהבה להתכרבל ולהתפנק". "היא ישנה איתי ביחד במיטה, והרבה זמן סתם היינו מחובקים. היא מאוד אהבה שאני מרים אותה על הידיים כמו תינוקת, זה ממש נתן לה הרבה בטחון", הוא מפרט.
"היא גם מאוד מאוד אהבה ללקק. בהתחלה זה היה רק אותי, ואחרי זה עוד אנשים, אבל איתי זה תמיד היה משהו מיוחד. היא ליקקה אותי ללא הפסקה, ממש נשיקות של אהבה בלתי פוסקת".
נוכח גילה המתקדם, מצבה הבריאותי של לולה הצריך טיפולים וטרינריים ואף ניתוחים שונים. "לא האמנתי שהיא תחזור להיות כל כך מלאה בשמחת חיים ואושר. היא אהבה להשתולל, לקפוץ ולרוץ ממקום למקום, עד שהיא הזדקנה והתעייפה", הוא מסביר. "היא הייתה כמעט עיוורת בשנים האחרונות".

7 צפייה בגלריה
פוסט הפרידה של יואב בן דב מלולה
פוסט הפרידה של יואב בן דב מלולה
פוסט הפרידה של יואב בן דב מלולה
(עמוד הפייסבוק של יואב בן דב)

פרידה עצובה: "הייתה כלבה מאושרת ומלאה באהבה"

בחודשים האחרונים החלה מגמת הידרדרות איטית במצבה של לולה עקב גילה המבוגר ובן דב מציין כי בשבועות האחרונים, מצבה החמיר.
למרות הקושי הגדול, הוחלט בתחילת החודש להרדים את לולה ולמנוע ממנה סבל נוסף. "אלה כבר לא היו חיים והיא סיימה אותם בטוב, בחום ואהבה. היא הייתה כלבה מאושרת, מלאה באהבה. ראו כמה היא העריכה את הבית החדש שהיא זכתה לו".
מחר (ב'): סיפור ההצלה של החתול צוקי