גרמניה ממשיכה להיות – זו השנה השלישית ברציפות – המדינה שתושבי העולם רוחשים את האהדה הרבה ביותר להנהגתה, ואילו הנהגת ארה"ב זוכה ליחס כמעט זהה לזה שמקבלת הנהגת סין, וטוב רק במעט מזה שמקבלת הנהגת רוסיה. כך עולה מסקר ההנהגה העולמית השנתי שפרסם היום (ב') מכון "גאלופ".
עוד סיפורים מהעולם בעמוד הפייסבוק של דסק החוץ
4 צפייה בגלריה
טראמפ ומרקל. היא מובילה ב-11%
טראמפ ומרקל. היא מובילה ב-11%
טראמפ ומרקל. היא מובילה ב-11%
(צילום: רויטרס)
4 צפייה בגלריה
נשיא סין שי ג'ינפינג ביקור בעיר ווהאן שבה התפרץ נגיף קורונה
נשיא סין שי ג'ינפינג ביקור בעיר ווהאן שבה התפרץ נגיף קורונה
נשיא סין שי ג'ינפינג. הסקר נערך לפני הקורונה
הסקר נערך במהלך השנה שעברה, לפני מגפת הקורונה, והשתתפו בו תושבי 135 מדינות. הם נשאלו מה דעתם – חיובית או שלילית – על מנהיגי ארבע מעצמות: ארה"ב, סין, רוסיה וגרמניה. גרמניה הגיעה למקום הראשון עם שיעור אהדה של 44%, ארה"ב לשני עם 33%, סין לשלישי עם 32% ורוסיה לרביעי עם 30%.
לפי הסקר, במעמד ההנהגה האמריקנית בעולם חל שיפור קל, של אחוז אחד: אם בשנה שעברה זכתה הנהגת ארה"ב ליחס אוהד מ-32% מהנשאלים, כעת השיעור עומד על 33%. עם זאת, זהו עדיין ציון נמוך יותר אפילו מבנקודת השפל של ממשל ג'ורג' בוש הבן, אז עמד שיעור האהדה על 34%. בשנת 2017, אחרי כניסתו של טראמפ לתפקיד הנשיא, חלה צניחה של 18% באהדה של אזרחי העולם להנהגה האמריקנית, מ-48% בסוף ימי ממשל אובמה ל-30%.
4 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב דונלד טראמפ
נשיא ארה"ב דונלד טראמפ
אמריקה לפני הכול. טראמפ
(צילום: gettyimages)
טראמפ, נזכיר, עלה לשלטון בין השאר באמצעות ההבטחה לקדם מדיניות של America first – "ארה"ב לפני הכול" – שבמסגרתה יוחזרו חיילים אמריקנים הביתה וארה"ב תאלץ את מדינות העולם, בהן בעלות בריתה, לשנות את יחסי הסחר איתה כך שייטיבו עם וושינגטון. מאז הרבה טראמפ להתעמת עם מנהיגיהן של בעלות הברית של ארה"ב באירופה, והוא הואשם בהפקרת בעלי ברית כמו הכורדים בשדה הקרב בסוריה. מנגד, רשם שורה של הצלחות במאבקיו הכלכליים, בין השאר בדרישה מחברות נאט"ו להתחייב להגדיל את תקציב הביטחון שלהן כדי להפחית את הנטל על ארה"ב.

נערצת בישראל, שנואה באיסלנד

לפי הסקר החדש, האזור שבו תדמיתה של ארה"ב במונחים של הנהגה היא הגרועה ביותר בעולם הוא אירופה, שם רק 24% רואים בחיוב את ההנהגה האמריקנית, לעומת 61% שיחסם אליה שלילי. לשיעור ההערכה הנמוך ביותר באירופה זוכה הנהגת ארה"ב באיסלנד (9%), רוסיה (11%), אוסטריה (11%), שבדיה (12%) וגרמניה (12%). לאהדה חריגה בגובהה באירופה היא זוכה בקוסובו (82%), אלבניה (67%) ופולין (59%).
4 צפייה בגלריה
נשיא טורקמניסטן גורבנגולי ברדימוחמדוב כלב כלבים אלביי אלבאי
נשיא טורקמניסטן גורבנגולי ברדימוחמדוב כלב כלבים אלביי אלבאי
שליט טורקמניסטן ברדימוחמדוב. זינוק של 32% בתמיכה בארה"ב
(צילום: AFP)
בישראל שיעור האוהדים את ההנהגה האמריקנית עומד על 64% ושיעור המתנגדים לה על 27%. ישראל היא אחת משש מדינות בלבד באסיה הרואות בחיוב את הנהגת ארה"ב. לצדה נמצאות ברשימה זו מונגוליה (62%), טורקמניסטן (62%), הפיליפינים (58%), נפאל (54%) ומיאנמר (53%). ברשות הפלסטינית עומד שיעור התמיכה בהנהגת ארה"ב על 10% ושיעור המתנגדים לה על 80%.
האזור שבו התמיכה בהנהגה האמריקנית היא הגדולה בעולם, כמו בשנים קודמות, הוא אפריקה: ב-21 מדינות אפריקה שמדרום לסהרה עומד שיעור התמיכה החציוני על 52%. עם זאת יש להביא בחשבון כי ב-2009, אחרי בחירת אובמה, עמד השיעור הזה על 85%.
עידוד קל יכול לשאוב הממשל האמריקני מהעובדה שהרעה משמעותית בתדמיתו מאז הסקר הקודם חלה רק בחמש מדינות – לבנון, עיראק, איטליה, סיירה ליאון וזמביה. מנגד, שיפור משמעותי בתדמית נרשם בעיקר במדינות שאינן חופשיות ודמוקרטיות, למשל טורמקניסטן, שבה חלה עלייה של 32% בשיעור התמיכה בהנהגה האמריקנית – מ-30% בסקר הקודם ל-60% כעת.