לאחר שחיילי יחידת הגששים בחטיבת 769 הצילו בשנת 2019 גירית מצויה, צבוע מפוספס, צבי ישראלי, חוברה מדברית וחיות בר נוספות, הם הצילו עוף דורס בסוף השבוע.
דיה שחורה נמצאה על ידי הגששים המוצבים בצפון הארץ, כשהיא מוטלת לצד השביל בין תל דן והחצבני.

2 צפייה בגלריה
דיה שחורה פצועה בטבע ובטיפול בבית החולים לחיות בר
דיה שחורה פצועה בטבע ובטיפול בבית החולים לחיות בר
דיה שחורה פצועה בטבע ובטיפול בבית החולים לחיות בר
(ליאור קסטנברג, צבא הגנה לטבע)

הדיה נכחדה כמקנננת בישראל

הדיה השחורה היא עוף דורס שנכחד כמקנן בישראל ומוגדר רק כמין שחורף בארצנו. בסיוע פקח רשות הטבע והגנים, היא פונתה לבית החולים לחיות בר של הספארי ורט"ג.
מבדיקה שנערכה במקום עולה כי הדיה סובלת מפציעה קשה בכנף ומרזון. מאז שהגיעה, היא אוכלת, עולה במשקל ונמצאת בתהליך החלמה.
"הפציעה גרמה גם לנזק עיצבי ככל הנראה אז מוקדם להגיד כעת מה יהיה בעתיד, אך כמו תמיד אנחנו אופטימיים ומקווים כי תוכל לשוב אל הטבע", מסרו מבית החולים.
רס"ן חאלד סועאד, קצין גששים בחטיבה 769, שעבר את הכשרת "גשש שומר טבע", של מיזם "צבא ההגנה לטבע" ושהיה בצוות בשטח, מספר כי ״היינו בסיור שגרתי בשטח כשהבחנו בשולי השביל במשהו שוכב על הדרך. כשהתקרבנו טיפה זיהינו כי זאת ציפור פצועה. ניסינו להתקרב אליה כדי לבדוק אם היא בסדר, היא נבהלה מאוד והייתה במצב של הלם".

2 צפייה בגלריה
צבי ישראלי, גירית מצויה, צבועה מפוספסת, חוברה מדברית
צבי ישראלי, גירית מצויה, צבועה מפוספסת, חוברה מדברית
צבי ישראלי, גירית מצויה, צבועה מפוספסת, חוברה מדברית שחולצו ב-2019
(צבא הגנה לטבע, דניאלה הראל)

"מודעות גבוהה לחיות בר ולשמירת טבע"

רס"ן סועאד סיפר כי הגששים הזעיקו פקח של רט"ג שיטפל בה. "יש בקרב הגששים מודעות גבוהה מאוד לשמירת הטבע והצלת בעלי החיים והם לוקחים את זה בחשבון במהלך ביצוע כל משימותיהם. יש לגששים את המיומנות והיכולות להבחין בפרטים הקטנים ולשים לב למה שקורה בקרקע וכך אנחנו מצילים בעלי חיים רבים. מבחינתי, השמירה על הטבע היא אחת מהמחויבויות שלנו".
צבועה מפוספסת צעירה שנפגעה בשנה שעברה מרכב צבאי, נמצאה בגדר המערכת בגבול הצפון לאחר שנגעה בגדר ולמקום הוזעקה יחידת הגששים. הצבועה סבלה משברים קשים בגופה ולאחר שיקום ממושך בבית החולים לחיות בר בספארי ברמת גן, היא עוברה להמשך שיקום בחי בר יטבתה לקראת השבתה העתידית לטבע.


לדברי נדב ישראלי, צפר בכיר בחברה להגנת הטבע, בשנות ה-40 וה-50 של המאה הקודמת היו דיות שחורות יציבות בישראל. "הן דגרו בצפון הארץ ואף החלו להתפשט דרומה. אולם בעקבות שימוש ברעלים בחקלאות, כל הדיות היציבות והחורפות בארץ נכחדו. מאז הדיות חזרו לחרוף בישראל וכחמישה זוגות אף קיננו בעמק החולה ובמורדות הר חרמון. מראשית שנות ה-2000, מין זה אינו מקנן עוד בישראל".
מיזם "צבא ההגנה לטבע - מפקדים לוקחים אחריות על סביבתם", מובל על ידי חיל הטכנולוגיה והאחזקה בצה"ל ונעשה בשיתוף עם צה"ל, משרד הביטחון, החברה להגנת הטבע, רשות הטבע והגנים, קרן קיימת לישראל ורשות העתיקות.