חלק מספרים שראו אותו, אחרים נשבעים שניהלו איתו שיחה. 50 שנה אחרי מותו של ג'ימי הנדריקס, בכפר במרוקו ממשיכים להתרפק על הביקור של אגדת הגיטרה באזור ולהנציח את זכרו.
"ראיתי אותו פה. הוא היה צעיר והחזיק גיטרה על הגב", אומר מוחמד בועלאלה, גבר בשנות השישים לחייו שגדל בכפר הקטן דיאבאט לפני שהתגייס לצבא. בקיץ 1969 המוזיקאי האמריקני, שאחראי ללהיטים כמו Purple Haze ו-Hey Joe, ביקר לזמן קצר בעיר הנמל אסואירה, שנמצאת 5 ק"מ מהכפר. אין שום תיעוד מהביקור של הנדריקס באזור החוף האטלנטי של מרוקו.
5 צפייה בגלריה
מרוקו אסואירה ג'ימי הנדריקס
מרוקו אסואירה ג'ימי הנדריקס
"אומרים שהוא מת, אבל רק אללה יודע"
(צילום: AFP)
"הוא ביקר חברים ששהו בכפר. זו הייתה הפעם האחרונה שראינו אותו", נאנח בועלאלה. "הם אומרים שהוא מת, אבל רק אללה יודע". הנדריקס מת ב-18 בספטמבר 1970, כשנחנק מהקיא של עצמו אחרי שבלע כדורי שינה ושתה יין אדום. הוא היה בן 27.
קשה לפספס את התמונות והציורים של המוזיקאי האמריקני בבתים הלבנים בכפר דיאבאט, שבו פועלים "קפה ג'ימי" ומלון "הנדריקס אין". "הנדריקס נראה במצב טוב כשביקר כאן", טוען עבדלעזיז קאבה, בן 72. "שומרי ראש חסונים הקיפו אותו". קאבה מוסיף שהוא הצטלם עם הנדריקס, אבל "איבד את התמונה".
אמנים רבים גילו את מרוקו בשנות השישים. גם המוזיקאים ג'ים מוריסון, פול מקרטני ורוברט פלנט ביקרו במדינה. בניגוד אליהם, הביקור של הנדריקס לא תועד, ולכן הפך למיתולוגי ולמסתורי במיוחד. "בעקבות הקצר שלו נוצר 'הר' של מידע שגוי וסיפורים פיקטיביים", אומר סיזר גלביק, הביוגרף של הנדריקס.
לפי אחת האגדות השיר Castles made of Sand נכתב בהשראת הריסות ארמון הסולטן בכפר דיאבאט. בפועל השיר הוקלט ב-1967, שנתיים לפני הביקור של הנדריקס במרוקו. בכל זאת שם השיר מתנוסס על אחד הקירות בבית קפה בכפר.
סיפורים נוספים עוסקים בהרפתקאותיו – לכאורה – של הנדריקס במרוקו. המרוקאים מספרים שהוא חצה את המדינה בוואן, ניסה לקנות אי מול חופי אסואירה וגם את הכפר דיאבאט. הסיפורים יפים, אך הקשר שלהם למציאות רופף למדי.
רוברט פלנט, הסולן של לד זפלין, אמר בשנה שעברה שבמהלך ביקורו של הנדריקס במרוקו "קרו שם דברים שלא נפתרו עד היום, היו המון דברים מסתוריים". הסיפורים על הביקור של הנדריקס ריתקו את עבדלחמיד אנג'אר, מוכר תקליטים מאסואירה. "הרבה תיירים מתחקים אחר עקבותיו ורוצים לדעת הכול. יש גם כאלה שמגיעים בשביל לחזור לזמנים הטובים".
בין חובבי הנוסטלגיה שחזרו לאזור נמצאת לורנס דה ביר, בת 68. "הכול אז היה מטורף", אומרת האישה הצרפתייה, ששהתה חודשיים באסואירה בתחילת שנות השבעים עם חבורה גדולה של אמריקנים – ובינואר שבה לביקור באזור. "אף פעם לא ראיתי את הנדריקס, אבל הכרתי ילדה מרוקאית שתפרה לו אפודים ובגדים מקטיפה".
הביוגרף גלביק ניסה לפתור את התעלומה סביב ביקורו של הנדריקס במרוקו. הממצאים שלו עלולים להרגיז את תושבי הכפר: לטענת גלביק הנדריקס אכן ביקר באסואירה, שם שהה במלון ארבעה כוכבים. אך בניגוד לטענות התושבים, גלביק אומר שהנדריקס "כלל לא ביקר בדיאבאט".