השרה לשוויון חברתי מירב כהן (כחול לבן) התייחסה הבוקר (יום ה') למשבר בקואליציה לאחר שמפלגת הליכוד הביעה תמיכה בהצעה של ח"כ בצלאל סמוטריץ' (ימינה) להקים ועדת חקירה לניגודי עניינים של שופטי בית המשפט העליון. "זו הייתה סיטואציה הזויה, זה פגע ביכולת שלנו להילחם במלחמת הקורונה", אמרה השרה כהן בריאיון לאולפן ynet.

3 צפייה בגלריה
השרה כהן
השרה כהן
השרה כהן
(צילום: גיל יוחנן)

אף שהצעתו של ח"כ סמוטריץ' נפלה בסופו של דבר, לשרה כהן יש בטן מלאה על ההתנהלות של הליכוד: "אנחנו נמצאים במצב של יום עם יותר מאלף נדבקים, מאות אלפי מובטלים, תוכנית כלכלית שטרם מוכנה, חלק ניכר מהמיליארדים שהבטחנו טרם הועברו, אנשים במצוקה כלכלית ועל רקע כל המגה-בעיה הזאת אנחנו מוקפצים לכנסת ישראל כדי לבלום מהלך לא חשוב שממש מערער את יציבות הקואליציה".
- את יכולה להבין מה גרם לנתניהו להגיד לח"כים שלו להצביע בעד כשהוא יודע שזה יכול לפוצץ את הקואליציה? "בעיניי זו פשוט הטרלה של סמוטריץ', שדרך אגב יו"ר המפלגה שלו (בנט) אומר 'אם זה לא פרנסה, לא מעניין'. אז מה שהם הביאו אתמול ממש לא קשור לפרנסה ולמלחמה שלנו בקורונה. לדעתי, לליכוד לא היה נוח לבוא ולהצביע נגד דבר שהם אולי תומכים בו, אבל הוא שנוי במחלוקת. זה משהו שאנחנו לא ניתן לו יד. אנו רואים בכך פגיעה במערכת החוק וזה בניגוד להסכמים שלנו".
- הקואליציה יכולה להמשיך ככה? "המצב לא אידיאלי, אבל אין לנו ברירה אחרת. מערכת בחירות בעת הזו זה הזוי. לאנשים אין פרנסה מובטחת, לא יודעים מה יקרה איתם בחודשים הקרובים. מי שעכשיו גורר את ישראל לבחירות הוא פשוט לא אחראי. בעיניי זו יריקה בפנים של אותם אנשים מובטלים. אני לא אגיד שאין חיכוכים ושאנו רואים הכול עין בעין, אבל זו חובתנו וזה צו השעה. כל מה שהוא לא בהסכמה צריך לזוז הצידה".
3 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו
בנימין נתניהו
ראש הממשלה נתניהו. "כל מה שלא בהסכמה צריך לזוז הצידה"
(צילום: לע"מ)

- את אומרת שנתניהו יורק לאותם מובטלים בפנים? "מה שהיה אתמול לחלוטין לא במקום וזה ממש פגע ביכולת שלנו להילחם במלחמת הקורונה, להתמודד עם מצב החירום הזה ואני מקווה שהסיטואציות הללו לא יחזרו על עצמן".
- ראש הממשלה מזיק למלחמה בקורונה עם התרגילים שלו? "באיזשהו שלב היינו צריכים לבחור האם לבוא ולנהל מלחמת הסברתית אל מול ראש הממשלה והאם אנחנו מוכנים להיכנס לקואליציה עם בן אדם שאמרנו שיש לנו קושי לשבת איתו, או שאנחנו מבינים שיש פה מצב חירום וצריכים להילחם ולעשות ככל יכולתנו על מנת לעזור למובטלים ולמבוגרים שמבודדים. בחרנו בדרך השנייה, אחר כך יהיה מספיק זמן להתווכח ולהטיל אשמה זה בזה".
- אפשר לעבוד ביחד כשמיקי זוהר אומר שהם לא רוצים את בני גנץ כראש ממשלה? "איזו ברירה יש לנו? מה שעומד לנגד עינינו זה לא מיקי זוהר ולא ראש הממשלה, אלא כל אותם מאות אלפי אנשים שמצפים מאיתנו להתעלות על המחלוקות בעת הזו, וזה מה שאנחנו עושים גם אם משלמים על כך מחיר פוליטי כבד. אנו עושים את זה מתוך אמונה גדולה שזו טובת המדינה".
- כמה את מצפה כבר שגנץ יהיה ראש הממשלה? "הסוגיה מי יהיה ראש ממשלה, כרגע זה עוד שנה וחצי. אני רואה את זה בטווח יחסית ארוך, שעד אז יש לנו כל כך הרבה משימות להתמודד איתן. אני מאחלת לנו שבעוד שנה וחצי בני גנץ יהיה ראש ממשלה, ושנצליח לצאת מהמשבר הכלכלי והחברתי שבו אנחנו נמצאים".

3 צפייה בגלריה
בני גנץ באולפן ynet
בני גנץ באולפן ynet
גנץ. "מאחלת לנו שבעוד שנה וחצי הוא יהיה ראש ממשלה"
(צילום: אבי מועלם)

על העיכוב בהצגת התוכנית הכלכלית שאותה הבטיח ראש הממשלה נתניהו להביא עוד השבוע, אמרה השרה כהן: "היא הולכת להיות מוצגת בהקדם. עקרונותיה צריכים להיות שכל מי שנפגע מהסגרים הללו יקבל את השיפוי הכלכלי שהוא זקוק לו. אנשים צריכים ודאות מסוימת, צריכים לדעת לתכנן את המשך חייהם. התוכנית הזאת גם חייבת לוודא שהכספים יועברו. אנחנו עובדים על כך שיהיו דמי אבטלה לפחות לחודשים הקרובים".
- הכסף לא מגיע, אנשים מחכים לכסף מהפעימה הראשונה. "חד משמעית, וזה לא בסדר ולא תקין ואנחנו צריכים להיות 24/7 על זה שהכסף מועבר לכיס של אנשים, תהיה הדרך יצירתית אשר תהיה. זו המשימה שלנו ובזה אנחנו צריכים להתמקד, וכל אותם אנשים שצריכים לקבל שנה קדימה דמי אבטלה, והעסקים שנפגעו בצורה אנושה והמחזור שלהם ירד, יש אנשים שניצבים כרגע בפני קריסה, בזה אנו צריכים להתמקד
- מה צפוי לקרות בבתי האבות? איך תבדקו את הקשישים? "יש סדר גודל של 30 עד 40 אלף עובדים באותם מוסדות ברחבי הארץ. המטרה היא להגיע למצב שבאזורים החמים ששם היו התפרצויות, ממש דוגמים את אותם עובדים לפחות שלוש פעמים בשבוע. זה המקום שאליו אנחנו שואפים ומנגד כן מאפשרים ביקורים של בני המשפחה, שזה אקוטי לתחושת הבדידות והדיכאון של אותם מבוגרים.
"היום אנחנו ניצבים במצב של 4,000 בדיקות ביום בבתי האבות. בשבוע הבא אנחנו צפויים לעלות ל-6,000 בדיקות ביום בכל המוסדות, ואנחנו צריכים לעשות את זה דיפרנציאלית. איפה שאנו רואים אנשים ללא מחלות רקע ושאין פוטנציאל להידבקות ולהתפשטות הנגיף - שם לבדוק את העובדים פעם בשבוע, ובאזורים 'האדומים' להגיע ממש לשלוש פעמים בשבוע".
- מה שקרה ב"משען" בבאר שבע לא יחזור על עצמו במשמרת שלך? "נביאה אני לא, אבל נעשה הכול כדי שתרחיש האימה הזה לא יחזור על עצמו, שלא נראה נתונים מדאיגים על תמותה בבתי האבות. עוד מהלך משמעותי שעשינו זה תגבור כוח אדם באותם מוסדות כי בגל הראשון חלקים גדולים מהעובדים נכנסו לבידוד. בשבוע שעבר קיבלנו החלטה חשובה ותקדימית של הבאת 2,500 עובדים זרים לתחום הסיעוד למוסדות הללו כדי שלא ניתקל במראות האלו שוב".