עוד תוצאה הרסנית של התחממות כדור הארץ: חוקרים אומרים כי עונת ההוריקנים השנה, שפגעה באזור צפון ומרכז אמריקה, שברה שיאים. לדבריהם, פליטות גזי החממה והתחממות כדור הארץ הם הגורם העיקרי לסופות ההרסניות, שיהפכו להיות יותר קשות בשנים הקרובות.

בריאיון לאולפן ynet התייחס פרופ' חיים קותיאל, מומחה אקלים וסביבה מאוניברסיטת חיפה, לסופות באוקיינוס האטלנטי: "עד עכשיו היו 31 סופות טרופיות, מתוכן 13 הפכו להוריקנים. ההבדל בין סופה טרופית לבין הוריקן זה רק בעוצמה. מדובר באותה סופה, וברגע שהיא עוברת סף מסוים של עוצמה, היא מוגדרת כהוריקן. הפעם האחרונה שהיה לנו מספר כזה, היה רק ב-2005, כאשר אנו זוכרים את הוריקן קתרינה".
פרופ' קותיאל הסביר למה נוצרים הוריקן רבים באוקיינוס: "כדי שייווצר הוריקן אנו צריכים הרבה מאוד אנרגיה. כדי לסבר את האוזן - כל האנרגיה בכל כדור הארץ, בכל תחנות הכוח בעולם, במשך שנה, שוות ערך לשתי סופות הוריקן בשנה. אז אנו מבינים על איזה סדרי גודל של אנרגיה אנחנו מדברים. בכנס האחרון שעוד השתתפתי בפועל ולא בזום, בינואר השנה, בכנס מורים לגיאוגרפיה, הצגתי להם - שעלייה של עשירית מעלה בטמפרטורת מי האוקיינוס, דבר שנשמע לנו כביכול זניח לחלוטין, שוות ערך לשלוש סופות הוריקן. ואנחנו עדים שבשנים האחרונות יש עלייה בטמפרטורות האוקיינוסים. וככל שהם מתחממים, כך יש יותר אנרגיה שיכולה להשתחרר לצורך ייצור סופות טרופיות".

2 צפייה בגלריה
הוריקן סאלי ארה"ב סופה
הוריקן סאלי ארה"ב סופה
הוריקן סאלי שפגע בארצות הברית
(צילום: AFP)
אז יש קשר להתחממות הגלובלית? פרופ' קותיאל השיב בחיוב: "זה אחד מההיבטים שלה. זה לא אומר שכל האנרגיה העודפת באוקיינוסים תיהפך בהכרח להוריקנים או סופות טרופיות, זה יכול ללכת גם לכיוונים אחרים - אבל בהחלט פוטנציאל".
2 צפייה בגלריה
נזקי הסופה לורה
נזקי הסופה לורה
נזקי הסופה לורה
(צילום: AFP)
פרופ' קותיאל מעריך שתהיה עלייה במספר ההוריקנים בשנים הבקורובת: "זה לא אומר שב-2021 יהיו יותר סופות מ-2020, אבל אם המגמה עצמה של התחממות האוקיינוסים תימשך, בהחלט אנחנו עלולים לראות יותר סופות. יותר מכך, אנחנו יודעים שבערך 40% מהסופות הטרופיות הופכות להוריקנים ומתוכם - 1-2 בדרגות הכי גבוהות. בשנים האחרונות אנחנו ראויים שיש יותר מסופת הוריקן אחת בשנה בדרגה 5-6, שזה הסופות הגבוהות ביותר, כך שגם אם לא תהיה בהכרח עלייה במספר הסופות, יכולה להיות עלייה בעוצמה שלהן".