מזכ"לית הסתדרות המורים, יפה בן דויד, מאיימת לא לפתוח את שנת הלימודים, אם דרישותיה לא ייענו בפגישה שצפויה להתקיים ביום חמישי בינה לבין שר האוצר ישראל כץ. בדיון שהתקיים בוועדת החינוך של הכנסת, אמרה בן דויד כי שנים מדברים על מעמד המורה, אך לצערה לא עושים שום דבר על מנת לכבדו.
1 צפייה בגלריה
יפה בן דוד באולפן ynet
יפה בן דוד באולפן ynet
"מעמד המורה הולך ונשחק". יפה בן דויד
(צילום: עידן ארבל)
"המעמד הולך ונשחק וראינו את זה במשבר הקורונה. בצד הפרונטלי, אנחנו מלמדים המון אבל צריך ללכת על האיכות ולא על הכמות. ב-OECD מלמדים פחות ומקבלים יותר שכר", אמרה בן דויד. "יש יותר מדי בוסים למורים. אנחנו בעד המעורבות של ההורים. אם לא נטפל בשכר אף אחד לא ירצה לעסוק בחינוך".
בן דויד הוסיפה: "אנחנו יותר משכילים אבל השכר שלנו הכי נמוך. יש הרבה מורים והרבה עובדי הוראה שלא עובדים במשרות מלאות וצריך לאפשר להם עבודה במשרה מלאה כדי לא ליצור עוני במוסדות החינוך. ביום חמישי יש לי פגישה עם שר האוצר. אם לא תהיה לנו בשורה לא נוכל לפתוח את שנת הלימודים. המורים אומרים 'אנחנו עייפים, תנו לנו את האפשרות לפרוש', אבל לא קולטים מורים חדשים. לא מאפשרים לאנשים לפרוש בכבוד".
הסוגיות אשר עומדות על הפרק קשורות להסכם שכר חדש, אופן המרת ימי מחלה ופרישת מורים.
עמית ענב, מאגף שכר והסכמי עבודה במשרד האוצר, אמר בדיון כי "בשביל לשפר את הפריון של מערכת החינוך, אנחנו מעוניינים להביא מורים טובים וגם לשמור את המורים הטובים במערכת. זה נושא מהותי מבחינתנו. השכר של מורים נקבע בהתאם לוותק שלהם והפערים בין הוותיקים לחדשים עלו בעשור הקודם. בהסכמים הקרובים - כל שקל שילך למורים הוותיקים הוא שקל שלא ילך לצעירים".
בן דויד מתחה ביקורת על הדברים: "זה הזוי שהאוצר מנהל את מערכת החינוך במדינת ישראל".
יו"ר ועדת החינוך של הכנסת, ח"כ רם שפע שיזם את הדיון, אמר כי צריך לייצר רפורמה משמעותית באופן שבו מורים חדשים משתכרים. הוא הודיע שישקול לחוקק חוק שמגדיר את מקצוע ההוראה כפרופסיה - מקצוע שדורש השכלה גבוהה, פוטנציאל קידום והכשרה מקצועית. לדברו, "הדברים יעשו בשיתוף עם המורים והארגונים".
ח"כ אורלי פרומן (יש עתיד-תל"ם) אמרה בדיון כי "חלוקת העוגה מצד המדינה צריכה להיראות אחרת. ברור שאנשי החינוך הם חלק מאחד הסקטורים הגדולים יותר. הם נוגעים בכל בית. תנאי העבודה של אנשי החינוך בשטח אינם מותאמים לתפקיד. לכל בעל תפקיד בכל מקום אחר יש תנאים מותאמים למאה ה-21, תנאים שעוזרים לתפקד בעבודה. שלא נדבר על גני הילדים - מקום קטן וצפוף. קשה לי לדבר על שיטות הוראה ולמידה מתקדמות, המערכת לא מצליחה להדביק את הקצב, אנו נמצאים בפער טכנולוגי ממדינות שנרצה לדמות להן במדד ה- OECD".
ח"כ אריאל קלנר (ליכוד) , תקף את ארגוני המורים וטען כי הם נוקטים בבריונות: "מי שדאג שהמורים לא ילמדו שעה אחת מעבר ל-30 ביוני אולי הצליח להגן בצורה בריונית על זכויות המורים אך ודאי שפגע במעמד המורה בישראל. נתוני ה-OECD מראים כי השכר הממוצע של מורים וגננות בישראל כבר לא נמוך כמו בעבר. הבעיה מתחילה בפערי השכר בין מורים מתחילים לוותיקים שרק עלו בשנים האחרונות. זה אבסורד שכדי להגיע לשכר ממוצע, מורה צריך לעבוד 17-18 שנה. מורים מגיעים בתחושת שליחות וחווים מפח נפש בשל התערבות וכפייה מחד וחוסר תגמול מאידך".