רשות החשמל הכריזה היום (יום ב') על תוצאות במסגרת המכרז השני להקמת מתקני ייצור חשמל בטכנולוגיה פוטו-וולטאית בשילוב קיבולת אגירה, למתקנים המחוברים לרשת החלוקה – 609 מגה וואט במחיר של 17.45 אגורות לקוט"ש.
המחיר נמוך בכ12% מהסכום שנקבע במכרז הקודם, שם היה התעריף 19.9 אגורות לקוט"ש.
3 צפייה בגלריה
פאנלים סולאריים
פאנלים סולאריים
פאנלים סולאריים
(צילום: ערן קופל)

בהליך השתתפו עשרה מציעים שהגישו למעלה מ-55 הצעות בהספק מצטבר של 870 מגה וואט. המליאה החליטה לקבל 33 הצעות של שבעה מציעים שונים בהספק מצטבר של 609 מגה וואט. מחיר החשמל שישולם לזוכים בהליך הוא 17.45 אג' לקווט"ש, מחיר שנמוך ביותר מ- 12% מהמחיר שנקבע בהליך הדומה הקודם.
בהתאם לתנאי ההליך, יידרשו הזוכים להקים בתוך שנתיים וחצי מתקן פוטו וולטאי בשילוב מתקן אגירה עם יכולת של 4 שעות אגירה לפחות. המשמעות היא שבמסגרת ההליך צפויים לקום מתקני אגירה בקיבולת כוללת של יותר מ-2,400 מגה-וואט שעה.
3 צפייה בגלריה
(צילום: ערן קופל)
קבוצת דוראל אנרגיה היא הזוכה הגדולה של המכרז, עם הספק מוקצה של 200 מגה-וואט.
לחברת אנרג'יקס אושרו להקמה 80 מגה-וואט, סולגרין עם 95.6, אי.די.אף אנרגיות מתחדשות ישראל עם 90, אנלייט 82, משקים אנד פרטנרס עם 40 מגה-וואט, ולשיכון ובינוי אנרגיה אושר 21.35 מגה-וואט.
התעריף נקבע בשיטת "מחיר שני אחיד ,"לפיה התעריף לכל ההצעות הזוכות יהיה אחיד, ויעמוד על מחיר ההצעה הנמוכה ביותר שלא הוגדרה כמועמדת לזכייה (באגורות לקוט"ש).
3 צפייה בגלריה
שדה פאנלים סולאריים
שדה פאנלים סולאריים
שדה פאנלים סולאריים
(צילום: איתמר גרינברג)
יכולת האגירה המשולבת במתקן הפוטו-וולטאי מאפשרת להפיק כמות גדולה יותר של חשמל נקי עבור גודל חיבור נתון לרשת ובכך לייעל את השימוש בתשתיות קיימות. בנוסף לכך, מאפשרת האגירה הזרמה של החשמל לרשת בשעות הערב, שהן השעות בהן מערכת החשמל זקוקה לו. בעתיד צפוי שמתקני האגירה יספקו שירותים נוספים הנדרשים לשמירה על יציבות הרשת ולניהול יעיל יותר של ייצור החשמל ואספקתו.
שר האנרגיה, ד"ר יובל שטייניץ: "כחלק מהמדיניות הממשלתית לייצור חשמל מאנרגיה סולארית אנו מקדמים תוכנית היסטורית לשילוב אגירת חשמל, שתאפשר שימוש בחשמל גם בשעות שהשמש לא זורחת. תוצאות המכרז הן הצלחה אדירה, מבחינת המחיר הנמוך שקיבלנו, שהוא נמוך יותר מהמכרז הראשון שבוצע השנה, וכן מבחינת כמות החשמל שייאגר. זהו צעד משמעותי שיאפשר לנו להגיע ליעד שהצבתי - כ- 30% ייצור חשמל מאנרגיה סולארית עד שנת 2030 , והובלת ישראל תוך שנים ספורות למקום הראשון בעולם בייצור חשמל מהשמש".
מ"מ יו"ר רשות החשמל יואב קצבוי: "רשות החשמל ממשיכה ליישם את מדיניות המעבר לאנרגיה ירוקה ושילוב אגירה במשק, בצורה היעילה ביותר לרווחת כלל הצרכנים והציבור בישראל. כמות ההצעות הגדולה והמחירים האטרקטיביים שהוצעו במסגרת ההליך מעידים על האמון הגדול במשק החשמל".