בימים האחרונים נצפו כמה להקות של ארבה באזור הערבה ובאילת. פרטים הגיעו אפילו לתל אביב ולעפולה. במשרד החקלאות מרגיעים ואומרים כי אין מקום לדאגה, לפחות לא כרגע.


בריאיון לאולפן ynet התייחס ד"ר יואב מוטרו מהשירותים להגנת הצומח ולביקורת במשרד החקלאות לארבה שהגיע בין היתר מירדן לישראל. "אנחנו רואים פה זנבות של זנבות של נחילים", הוא אמר. "גם זה נראה הרבה לעין הלא מנוסה בארבה. הם מגיעים בשלב מאוחר יחסית של החיים שלהם. זה אומר גם שהם מגיעים שבעים, ולכן אנחנו כמעט שלא רואים נזקים לחקלאות או לצמחייה הטבעית שלנו בארץ. עם זאת, בזה שהם מגיעים בוגרים, אז הם גם יכולים להתרבות בארץ, זה יכול להיות לא טוב".
ד"ר מוטרו אמר כי בשלב זה לא נגרמו נזקים לחקלאות, אף שבכמה אזורים בערבה צבע הארבה את הדשא בצהוב. "החשש המרכזי הוא לא גדול, בגלל שארבה בשביל להתרבות צריך חול רטוב, חול רטוב בערבה יש רק איפה שמשקים ולכן זה שטחים מאוד מאוד מוגדרים ואנחנו יודעים למצוא אותם ויודעים לאתר אותם", הוא אמר. "אתם רואים פה ממש לידי עכשיו בקיבוץ יהל ארבה מזדווג בקצה מקשת אבטיחים, מזדווג ומטיל בקרקע. ככה שבעצם אנחנו יכולים למפות בדיוק איפה הוא נמצא ולקבל את ההחלטות. אז מה שאנחנו עושים כיום במשרד החקלאות, אנחנו שולחים צוותים, כרגע יש שישה צוותים בערבה, לבדוק איפה כל הארבה נמצא, אם יש נזקים ומה הסטטוס שלו".
3 צפייה בגלריה
הדשא נצבע בצהוב
הדשא נצבע בצהוב
הדשא נצבע בצהוב
(צילום: אסנת זילברשטיין)
3 צפייה בגלריה
ארבה בחוף הצוק בתל אביב
ארבה בחוף הצוק בתל אביב
ארבה בחוף הצוק בתל אביב
(צילום: שי קינצלינגר)
3 צפייה בגלריה
ארבה באילת
ארבה באילת
ארבה באילת
(צילום: עומרי עומסי, רשות הטבע והגנים)
לדבריו, לא מדובר במצב קיצוני - כמו הדיווחים מירדן ומלבנון. "זה לא מצב שאיבדנו בו שליטה", אמר ד"ר מוטרו. "אנחנו עוקבים אחרי הנחילים גם בעזרת רחפנים. אז אנחנו יכולים לצפות את מה שיקרה".
ד"ר מוטרו סיכם: "אנחנו כרגע בניטור, כרגע לא מרססים גם כי לא רואים את הצורך. אם יהיה צורך הכול מוכן, כך שאנחנו ערוכים להכול ואנחנו פרוסים עם הצוותים, אנחנו בקשר עם החקלאים ובקשר בסך הכול טוב עם כולם".