שעות לפני ההצבעה בכנסת על פסקת ההתגברות, חברת הכנסת איילת שקד תקפה בריאיון לאולפן ynet את חברי הקואליציה שלא מתכוונים לתמוך ביוזמתה: "הליכוד והמפלגות החרדיות החליטו להגיש את ערכי הימין לאבי ניסנקורן על מגש של כסף".
לדבריה, החרדים היו צריכים לכל הפחות להתנקם בכחול לבן על התמיכה בחוק לאיסור טיפולי המרה. "אם פסקת ההתגברות הייתה מספיק חשובה לחרדים ולליכוד, הם היו יכולים לעשות את זה בקריאה טרומית", אמרה.
שרת המשפטים לשעבר נשאלה איך היא מסבירה את סירוב הקואליציה לתמוך בחוק עד כדי שגורמים בימין קראו להצעתה "הטרלה", והשיבה כי "אלה אנשים שבחיים לא היו באופוזיציה. יכול להיות שבליכוד נמצאים בקואליציה הרבה זמן, ושכחו את עבודת האופוזיציה. העבודה שלנו היא לקדם את הערכים שאנחנו מאמינים בהם, ולדחוף את הממשלה הזאת כדי שתעשה דברים נכונים".
3 צפייה בגלריה
איילת שקד
איילת שקד
איילת שקד
(צילום: יריב כץ )
- לא רק להאיר באור שלילי את הליכוד ונתניהו?
"לא, בכנסת ה-19 ניסיתי לגייס רוב לפסקת ההתגברות ולא היה לי, כי סיעת כולנו התנגדה לזה. אני קיוויתי שהכנסת ה-23 תהיה הראשונה שיהיה בה רוב לכך. אני עושה את העבודה שלי, נכון שזה יותר קשה כי אין לנו את הרוב של הקואליציה, אבל אנחנו נמשיך לעשות את מה שאנחנו מאמינים בו".
על השאלה מדוע לעסוק דווקא עכשיו, בזמני משבר בריאותי וכלכלי, בפסקת ההתגברות, אמרה שקד כי "ברוב הזמן אנחנו עובדים על נושא הקורונה. אתמול הייתי בדיון חשוב מאוד על פתיחת השמיים. כישלון מפואר של הממשלה. השמיים במדינת ישראל כמעט סגורים כשבכל מדינות העולם השמיים פתוחים עם מגבלות מסוימות, וברוב שדות התעופה בעולם יש מעבדות לקורונה. רק בישראל הממשלה לא עשתה שום דבר בשביל לפתוח את השמיים. זה לא רק עניין התיירות, העולם מתרגל לעשות עסקים בלי ישראל. בתחום ההייטק ובתחום המכשור הרפואי שצריך למכור צריך לנסוע ולפגוש לקוחות, וזה לא מתאפשר. העולם פשוט מתרגל לעבוד בלי ישראל וזה דבר חמור מאוד".
- אם היית בין המחליטים במשבר הקורונה, היינו רואים שמיים פתוחים בישראל?
"חד משמעית. אם היינו בעמדות ההשפעה, אז לפני ארבעה חודשים היינו מיישמים את התכנית שבנט פרסם, שזאת התכנית שרוני גמזו פרסם בהפרש של ארבעה חודשים. זאת תכנית נכונה ואני מקווה שקבינט הקורונה יאשר אותה היום וייתן גב לפרויקטור גמזו. אפשר היה להיות במקום אחר לגמרי היום אם הממשלה הייתה מסכימה לעשות מערך חקירות אפידמיולוגיות לקטיעת שרשראות ההדבקה".
3 צפייה בגלריה
ישיבת ממשלה
ישיבת ממשלה
שקד: נתניהו וגנץ נכשלו בניהול משבר הקורונה
(צילום: רויטרס)
על סוגיית תקציב המדינה, שגורם ללא מעט חריקות בקואליציה, אמרה שקד כי היא לא מוכנה להיות ה"גננת" של ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הביטחון בני גנץ. היא התייחסה לדבריו של השר אופיר אקוניס שטען אתמול בריאיון לאולפן ynet כי לליכוד יש "אופציות", ואמרה כי "אם הם צריכים גננת הם יכולים לשכור אחת, אני לא מוכנה לשחק במשחק הזה שלהם".
- אין סיכוי שהליכוד ירכיב ממשלת 61 ביחד אתכם?
"זה לא על הפרק", התעקשה שקד. "אחד מהם כבר יתקפל, הם יעבירו תקציב והממשלה הרעה הזו תמשיך את דרכה. אם את שואלת אותי, צריך להעביר תקציב עכשיו, ואחר כך הדבר הנכון לעשות זה לפרק את הממשלה הזאת".
- איזה תקציב? חד-שנתי או דו-שנתי?
"זה כבר לא כזה משנה. צריך תקציב למערכת הבריאות, למערכת חינוך ולביטחון. אני חושבת שתקציב חד שנתי נותן יותר גמישות ולכן חייבים להעביר עכשיו כי אין כמעט זמן, אבל העיקר שיעבירו תקציב".
- בכל זאת, מישהו פנה אליכם? גורמים מהליכוד?
"שום פנייה, ואני גם אומרת לך שזה לא יקרה".
על פירוק גוש הימין עם הותרתם באופוזיציה אמרה שקד כי הייתה זאת החלטה מוטעית של נתניהו, שכן לדבריה הבלוק היה זה שהביא את נתניהו למצבו היום. "לפרק את גוש הימין ולהשליך את ימינה לאופוזיציה זו החלטה פוליטית אסטרטגית מוטעית בעיניי, אבל זאת הייתה ההחלטה שלו. היום אנחנו סיעה עצמאית, אלטרנטיבה מימין".
שקד דחתה את השמועות להעברת מסרים מצד השר לענייני ירושלים רפי פרץ שמעוניין להתאחד מחדש עם ימינה, ואמרה: "אנחנו עובדים יפה מאוד כפי שאנחנו ומצליחים להזיז את הממשלה הכושלת הזאת לכיוונים קצת שונים. פרץ התפצל מאיתנו רשמית ואני חושבת שכמו שאנחנו היום זה הצוות המנצח. אין כרגע בחירות, אז זה לא רלוונטי".
3 צפייה בגלריה
"פרץ התפצל מאיתנו, והיום אנחנו צוות מנצח"
"פרץ התפצל מאיתנו, והיום אנחנו צוות מנצח"
"פרץ התפצל מאיתנו, והיום אנחנו צוות מנצח"
(צילום: יואב דודקביץ)
- עם הפנים לינואר, נתניהו יצליח לנהל מדינה במצב של שלושה דיונים בשבוע בבית המשפט?
"החוק מאפשר לו", אמרה שקד. "בסוף הציבור שופט. זה צריך להיות נתון להחלטת הציבור, ואם הציבור חושב שראש הממשלה יכול לעשות את תפקידו, זאת החלטה ערכית". שקד ציינה כי בעיניה, בלי קשר למצבו המשפטי של נתניהו, ראש הממשלה ושר הביטחון "נכשלו כישלון חרוץ בניהול משבר הקורונה". לדבריה, כחול לבן והליכוד הקימו את הממשלה עם ארבע מטרות: טיפול במשבר הקורונה ובמשבר הכלכלי, להחיל ריבונות ולהביא לפיוס בעם. "היום אנחנו מדינה עם אחוזי תחלואה מהגבוהים בעולם, המצב הכלכלי קשה מאוד, אחוזי אבטלה שאין כמעט באף מדינה מערבית אחרת, ריבונות אין וגם פיוס".