4 צפייה בגלריה
מאגר שמרת
מאגר שמרת
מאגר שמרת
(צילום: בוני שיינמן)
הקיץ הארוך שפוקד אותנו השנה מביא עמו שימוש מוגבר בצריכת מים, שעולה משנה לשנה. כיום, רוב מי השתייה שלנו מותפלים. אך מה עם המים שבהם משתמשים לטבע ולחקלאות?
מאגרי המים של קק"ל, בעבודה משותפת עם רשות המים, משרד החקלאות, אגודת המים וארגונים נוספים, מהווים את מאגר המים הנוסף של ישראל, שהפך לחיוני עם גידול האוכלוסייה. בלי מפעל המים ומאגרי המים של קק"ל, ישראל הייתה מתייבשת.
4 צפייה בגלריה
מאגר שדרות
מאגר שדרות
מאגר שדרות
(צילום: באדיבות קק"ל)
המאגרים מביאים תועלת רבה: הם מוסיפים מים למשק, פותרים את בעיית סילוק מי השפכים המטוהרים ומשאירים יותר מים שפירים לצריכה ביתית. כמו כן, הם מעניקים מקור מים יציב, בטוח וזול לחקלאים ומחזירים מים לנחלי ישראל. תפקיד מאגרי המים הוא בעיקר מתן מים להשקיה וחקלאות, לא לשימושי היגיינה ופנאי, ולא לשתייה.
כשליש ממי ההשקיה החקלאית הם ממאגרים ממפעל המים של קק"ל, כ-15% מכלל צריכת המים של ישראל. מעל מ-80% ממקורות המים שקק"ל מפתחת הם מושבים (מי קולחין) ברמות שונות של טיהור, והשאר הם מי שיטפונות. הם מאפשרים קיום של חקלאות על שטחים של כ – 500,000 דונם בכל רחבי הארץ. כמו כן, הם מאפשרים השקיה של פארקים ויערות קק"ל ממקור מים יציב וזול.
4 צפייה בגלריה
מאגר שרונה
מאגר שרונה
מאגר שרונה
(באדיבות קק"ל )
קק"ל מחזיקה ב-230 מאגרי מים, בנפח איגום כולל של 170 מלמ"ק. מעל 300 מליון מ"ק מים ממוחזרים ושוליים עוברים בשנה במאגרים. אלו מים המסופקים על ידי עשרות של מפעלי מים אזוריים. מפלס המאגרים נקבע בהתאם למאזן כניסות ויציאות המים. הכניסות הן הזרימה לתוך המאגר והגשמים, והיציאות הן השאיבות מהמאגר להשקיה, וכן גם האידוי והחילחול (אל תוך הקרקע).
המפלס בקיץ מושפע גם מאידוי, המושפע מהטמפרטורה, אחוז הלחות ומהירות הרוח. האידוי המכסימלי בקיץ הוא כ 0.8 ס"מ ליממה, שזה כ 8 מ"ק לדונם. אובדן המים לאידוי בשנה במאגרים הוא כ-1,200 מ"ק לדונם.
4 צפייה בגלריה
מאגר בראון
מאגר בראון
מאגר בראון
(צילום: ישראל פרץ)
מאגר המים הראשון נבנה במהלך שנות ה-50 בקיבוץ להב. הוא אוגר בעיקר מי שיטפונות ומשמש להשקיה. מאגר המים הגדול ביותר הוא מאגר "בני ישראל" ברמת הגולן, שנבנה במהלך שנות ה-80. הוא מכיל כ-7 מלמ"ק מים.
כמות מאגרי המים הגדולה ביותר היא במרחב צפון. בקיבוץ חפץ חיים ובמסגרת בית שאן נמצאים ארבעה מאגרים בכל אחד, שזהו מספר המאגרים הרב ביותר סביב מיקום מרכזי אחד. בסך הכל, קק"ל השקיעה כ-900 מיליון שקל בפרויקט מאגרי המים (885.35 מיליון שקל עד שנת 2018).
עד כמה הפרויקט עתיד לגדול ולהתפתח בעתיד? בשנת 2020 נחנך מאגר חדש, מאגר בראון, ונמצא בתהליך בנייה מאגר נוסף, מאגר חושן. בעתיד, יתוקצבו ויבנו מאגרים נוספים.