דוגמה אישית? לא אצל כולם: משרד התחבורה והמשרד להגנת הסביבה אמורים לעמוד בראש המגמה להחלפת כלי תחבורה מזהמים במזהמים פחות או בכאלה שאינם מזהמים כלל. לצד קידום תחבורה ירוקה, רכיבה על אופניים הליכות ושימוש בתחבורה ציבורית - על משרדים אלו לעודד שימוש בכלי רכב היברידיים או חשמליים על חשבון כלי רכב המונעים באמצעות דיזל ובנזין. אך כיצד אמורה הממשלה לשכנע את הציבור לעבור לכלי רכב ידידותיים יותר לסביבה כשנבחרי ציבור ועובדי ציבור בוחרים להמשיך ולהשתמש בכלי רכב, הצמודים אליהם מתוקף תפקידם? במשרד התחבורה, שבו רק עובד בכיר אחד בחר ברכב היברידי, מאשימים: אין תקציב ולכן כבר שנתיים אין רכש. אז איך זה שבמשרד להגנת הסביבה הנתונים טובים יותר?
ממענה לבקשה לפי חוק חופש המידע, שהגישה התנועה לחופש המידע, עולה שבמשרד התחבורה רק עובד אחד בחר ברכב היברידי מתוך 27 בכירי המשרד הזכאים מתוקף תפקידם לרכב צמוד. מהתשובה לבקשה, שניתנה בפברואר, עולה כי שרת התחבורה, מירי רגב, נוסעת ברכב ניסאן מקסימה, שעל פי אתר החברה דרגת זיהום האוויר שלו היא 14 מתוך 15. מנכ"ל המשרד, עופר מלכה נוהג בסקודה סופרב בדרגת זיהום אוויר 13. המשנה למנכ"ל, יועצי השרה והסמנכ"לים - כולם נוסעים בכלי רכב שאינם היברידיים. רק ראש אגף אחד במשרד התחבורה נוהג ברכב היברידי.
3 צפייה בגלריה
מירי רגב ורכב מדגם ניסאן מקסימה
מירי רגב ורכב מדגם ניסאן מקסימה
מירי רגב ורכב מדגם ניסאן מקסימה
(צילום: עמית שאבי)
במשרד התחבורה יש גם מספר מועט של עובדים, שנוסעים בתחבורה הציבורית, שעליה הם אחראים.
במשרד התחבורה טענו במענה לפניית ynet, שלא יכלו לבחור בכלי רכב היברידיים משום שבהיעדר תקציב מדינה לא ניתן להזמין כלי רכב חדשים בשנתיים האחרונות. התשובה הזו לא הושמעה במענה לבקשה לפי חוק חופש המידע, שם דווקא צורפה רשימת כלי הרכב לבחירה ובהם גם כלי רכב היברידיים. ואם אכן לא יכלו לבחור, כיצד במשרד להגנת הסביבה הרבה יותר בכירים מחזיקים ברכב היברידי?
במשרד להגנת הסביבה המודעות כנראה רבה יותר. 18 עובדים זכאים לבחור רכב צמוד, מתוכם 10 בחרו ברכב היברידי, שניים נוסעים ברכב שכור ושישה נוספים ברכב שאינו היברידי. בהיעדר תקציב מדינה השרה גילה גמליאל ומנכ"ל המשרד דוד יהלומי משתמשים ברכב שכור שאינו היברידי - השרה נוסעת בשברולט טראוורס בדרגת זיהום אוויר 15, והמנכ"ל נוסע בשברולט אימפלה, שגם הוא בדרגת הזיהום המירבית. כלי הרכב השכורים הוקצו כאמור משום שאין תקציב מדינה, ולא התאפשרה רכישה של מכוניות מהמגוון שעומד לרשות נבחרי הציבור ועובדי הציבור.
3 צפייה בגלריה
שברולט טראוורס
שברולט טראוורס
שברולט טראוורס. גם השרה גמליאל נוסעת ברכב מזהם
(. )
במשרד להגנת הסביבה הרכב ההיברידי פופולארי במיוחד בקרב מנהלי המחוזות - ארבעה מתוך חמישה מהם בחרו בו.
בקשת המידע הוגשה על ידי הסטודנט עומר דמרי מהקליניקה לחופש המידע בבית הספר למשפטים במכללה למינהל. עו"ד אור סדן מהתנועה לחופש המידע ומנחה הקליניקה מסר: "נושא הקיימות עבר לקדמת סדר היום הציבורי בשנים האחרונות, ובהחלט ראוי שהתנהלותם ובחירותיהם של העובדות והעובדים בשירות הציבורי יתאמו את רוח התקופה, וכך גם את ההתחייבויות שישראל חתומה עליהן, וביניהן אמנת שינוי האקלים. המידע שהתקבל עתה, בצירוף מידע שהתקבל ופורסם גם כן בעבר באשר לרכבי חברי וחברות הכנסת, מראה כי בתחום בחירת כלי הרכב השינוי טרם נעשה. ניתן לקוות שבעתיד הנראה לעין נושא הקיימות יבוא לידי ביטוי גם בבחירות מעין אלו, וכי בחירה בכלי רכב מזהמים תוחלף באלטרנטיבות מזהמות פחות".

3 צפייה בגלריה
אור סדן
אור סדן
עו"ד אור סדן מהתנועה לחופש המידע

ממשרד התחבורה נמסר בתגובה: "מדובר בטענה חסרת כל שחר, שכן מזה כשנתיים מנהל הרכב הממשלתי במשרד האוצר לא מאפשר רכישת כלי רכב חדשים, מפני שתקציב המדינה לא אושר. משרד התחבורה, כמו שאר משרדי הממשלה, פועל בהתאם להנחיות מינהל הרכב הממשלתי. בשנתיים האחרונות לא התאפשר למשרד לרכוש כלי רכב חדשים, ומכאן גם שהעובדים לא יכלו להזמין כלי רכב היברידיים חדשים, ולהעדיפם על פני הרכב הרגיל. רוב כלי הרכב המשמשים כיום את העובדים הבכירים במשרד, הינם בני ארבע ומעלה, ובעלי קילומטראז' רב".
עוד נמסר כי "משרד התחבורה פועל רבות במטרה לעודד יבוא ושימוש של כלי רכב ירוקים בישראל. במסגרת זאת, בוצעה במשרד פעילות ענפה שנועדה להסדיר את הרגולציה של רכב חשמלי והיברידי. בין השאר מדובר בהקמת מסלול הכשרה של כוח אדם מיומן ומקצועי המתמחה בטיפול ברכב חשמלי, הסדרת נהלים ליבוא כלי רכב חשמליים פרטיים, הגדרה של הנחיות למתן שירותי תחזוקה לרכב חשמלי לסוגיו, קביעת תקינה ישראלית להטענת כלי הרכב ועוד. כדי לעודד שילוב של כלי רכב חשמליים במשק, נקבעו הטבות מס במסגרת ועדות המיסוי הירוק. במסגרת זאת, משרד התחבורה המליץ למשרד האוצר להאריך את תקופת המיסוי המופחת על קניית רכב חשמלי. כמו כן, משרד התחבורה העניק אישור ליבואני הרכב להגדיל את היצע היבוא של אלפי כלי רכב חשמליים".