במשך שבועות ניקו רבבות מתנדבים את החופים, לאחר שכמויות גדולות של זפת נפלטו לחוף. במשרד להגנת הסביבה אמרו כי מכלית נפט שיצאה מאיראן היא זו שגרמה לזיהום הכבד בחודש פברואר. לאחר שהגושים הגדולים של הזפת כבר פונו, סביר להניח כי חלקיקים קטנים עדיין נשארו.
3 צפייה בגלריה
חוף הים בנתניה. חלקיקים זעירים של זפת עדיין שם
חוף הים בנתניה. חלקיקים זעירים של זפת עדיין שם
חוף הים בנתניה. חלקיקים זעירים של זפת עדיין שם
(צילום: SeeTree)
בשלב זה נכנסה לתמונה קהילת החדשנות לטכנולוגיות שינוי אקלים, PLANETech, מיזם משותף של Consensus Business Group בראשות וינסנט צ'נגוויז והמכון הישראלי לחדשנות בראשות ד"ר יונתן מנוחין. הקהילה יצאה בקול קורא למציאת טכנולוגיות על מנת לספק מענה למאמצי השיקום ומניעת מקרים דומים עתידיים. PLANETech, בהובלת אוריאל קלר, מציעה הזדמנות לטכנולוגיות מכלל הסקטורים לקחת חלק במאמצי השיקום של חופי ישראל תוך קבלת חשיפה וחיבור לגופים העוסקים בשיקום האסון ובמניעת מקרים דומים.
הפעילות הראשונה של הקהילה לשיקום האסון האקולוגי יוצאת לדרך בימים אלו בשיתוף עיריית נתניה וחברת החקלאות המדייקת SeeTree, המשתמשת בחיישנים, אלגוריתמים ורחפנים כדי לפקח על יותר מ-50 מיליון עצים בעולם.
3 צפייה בגלריה
(צילום: SeeTree)
בשלב הראשון בוצעה בדיקת היתכנות טכנולוגית, באמצעות רחפנים ובינה מלאכותית, של ניטור חלקיקי זפת הפרוסים לאורך כל רצועת החוף. בקהילה אמרו כי יישום של הטכנולוגיה לכלל רצועת החוף צפויה להקל על פעולות השיקום, בשל הצורך במיפוי מדויק של החלקים המזוהמים בחוף ולזהות אזורים המסוכנים לרחצה בעקבות זיהום הזפת. בשלב השני נבחנות כבר כרגע האפשרויות השונות לביצוע פיזור של חומרים שונים אשר יקטינו את ריכוז המזהמים ויאיצו את תהליכי השיקום. בקהילה אמרו כי השלב השני יוכל לצאת לדרך, רק לאחר קבלת כל האישורים הרגולטורים.
3 צפייה בגלריה
(צילום: SeeTree)
במסגרת הקול קורא קהילת PLANETech מחפשת אחר טכנולוגיות שונות ממגוון תחומים במטרה לענות לאתגרים הקיימים, ביניהן: ביצוע ניטור רצועות החוף והמרחב הימי לאיתור מוקדי זיהום, הפעלת מערכות לפיזור דשנים וחיידקים להאצת תהליכי השיקום, איתור מוקדם לדליפות נפט ימיות, ניקוי ושיקום זיהום הזפת הנמצא על גבי סלעים ועוד. מוזמנות להגיש בקשה גם חברות אשר יש באפשרותן להציע פתרון חלקי והקהילה תדאג לייצר שותפויות וחיבורים רלוונטיים. טכנולוגיות אשר יימצאו מתאימות, יקודמו על ידי PLANETech אל מול הגופים הרלבנטיים, על מנת לסייע במאמצי שיקום האסון האקולוגי.